Miksei ravintolassa muka saisi imettää?
Mikä siinä ihmisiä häiritsee tai ahdistaa?
Luin erään jutun, missä eräs ravintola oli tehnyt imetysnurkan vessaan, koska salissa imetys oli aiheuttanut palautteita ihmisiltä. Näissä taas näkee, kenen mielipide on muka parempi.
Kommentit (2693)
Kaikki lapseni olen täysi-imettänyt suositusajan yli, mutta silti imettäminen ei ole minulle ohjelmanumero, elämän sisältö tai pätemisen väline. Eikä numero suuntaan tai toiseen. Paljon olen vauvojen kanssa reissanut, mutta vain vähän tullut vastaan tilanteita, missä pienen vauvan syöttö ollut niin akuutti ja ennakoimaton hetki, etten ole pystynyt sitä asiallisesti ja muut huomioiden tekemään. Enkä halveksu myöskään niitä, jotka eivät imetä. Ja hyväksyn myös sen, että vaikka oman vauvan imetys söpöä itsestäni onkin niin ei se sitä muista ole. Jos jotain asiaa en hyväksy niin se on äidin oman edun ajaminen vauvan varjolla.
Vierailija kirjoitti:
Jos ravintolaan saa tulla vauvan kanssa, silloin siellä saa myös imettää.
Jos ravintolaan saa tulla miehen kanssa, sillon siellä saa myös lutkuttaa sen munaa?
Kolmen lapsen äitinä on pystynyt hoitamaan vauvojen imetykset kyllä pois toisten silmiltä. Olen huomannut kuinka fanaattiset julki-imettäjät nyt vaan tekevät sitä ihan provosoimismielessä. Aivan eri asia jos vauvalla iskee paha nälkä kuin sellaisten Rosa Meriläinen-tyylinen (ei mitään kyllä Rosaa vastaan) uhma jossa haetaan isoeleisesti huomiota. Lapsellista touhua. Menee kyllä minullakin ruokahalut jos lupsutusta, maidonhajua ja puklua täytyy todistaa, kun sen asian voi hoitaa paljon hienovaraisemminkin. Mielestäni ketään ihmistä ei saa pakottaa imettämistä ja lurpsutusta seuraamaan. Abc:lla runsaasti ylipainoinen nuori äiti puhuu yksin isoon ääneen vauvalleen ja suurieleisesti sitä tissiä alkaa kaivamaan esille. Kai se myötähäpeää herättää ja halun etsiä vapaa pöytäpaikka jostain muualta. Miten tämä seikka on mennytkin tällaiseksi. Ruokarauha kaikille.
Asiaa voi verrata pieruun. Oma pieru ei ällötä tai haise pahalle, mutta toisten kyllä. Kyllä minua yököttää tissimaito, vaikka omien vauvojen imettäminen ihanan lutuista olikin - minusta ja lähipiiristä.
Saako naapuripöydässä kusta tai oksentaa
Yf h u kirjoitti:
Kolmen lapsen äitinä on pystynyt hoitamaan vauvojen imetykset kyllä pois toisten silmiltä. Olen huomannut kuinka fanaattiset julki-imettäjät nyt vaan tekevät sitä ihan provosoimismielessä. Aivan eri asia jos vauvalla iskee paha nälkä kuin sellaisten Rosa Meriläinen-tyylinen (ei mitään kyllä Rosaa vastaan) uhma jossa haetaan isoeleisesti huomiota. Lapsellista touhua. Menee kyllä minullakin ruokahalut jos lupsutusta, maidonhajua ja puklua täytyy todistaa, kun sen asian voi hoitaa paljon hienovaraisemminkin. Mielestäni ketään ihmistä ei saa pakottaa imettämistä ja lurpsutusta seuraamaan. Abc:lla runsaasti ylipainoinen nuori äiti puhuu yksin isoon ääneen vauvalleen ja suurieleisesti sitä tissiä alkaa kaivamaan esille. Kai se myötähäpeää herättää ja halun etsiä vapaa pöytäpaikka jostain muualta. Miten tämä seikka on mennytkin tällaiseksi. Ruokarauha kaikille.
Juuri tämä. Kyllä siitä imetyksestäkin voi shown saada, jos ei ole muuta, millä päteä. Ja lasta siinä käytetään lähinnä välinesubjektina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle tulee heti sääli mieleen ja ajattelen, että julkisesti imettävä äiti on yksinkertaisesti huonosti kasvatettu, sellaista white trash-väkeä. Hienoissa piireissä tästä ei todellakaan tarvitse edes keskustella.
Itseasiassa on ihan tilastollinen fakta, että lapsiaan imettävät nimenomaan korkeastikoulutetuy ja nämä wt:t helpommin lopettavat imetyksen ja siirtyvät korvikkeeseen.
Lukemisen ymmärryksessä on nyt vikaa. Keskustelussa oli kyse _missä_ imetetään, ei niinkään mikä opintoaste imettää/mikä ei.
Tai sitten et vaan itse ymmärtänyt tätä pointtia, et jos wt:t syöttävät todennäköisemmin korviketta ja kirkeakoulutetut imettää niin ihan todennäköisyyksien valossa jos näet imettävän ihmisen, niin kumpikohan mahtaisi olla kyseessä?
Moukka on moukka, vaikka olisi miten korkeakoulutettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle tulee heti sääli mieleen ja ajattelen, että julkisesti imettävä äiti on yksinkertaisesti huonosti kasvatettu, sellaista white trash-väkeä. Hienoissa piireissä tästä ei todellakaan tarvitse edes keskustella.
Itseasiassa on ihan tilastollinen fakta, että lapsiaan imettävät nimenomaan korkeastikoulutetuy ja nämä wt:t helpommin lopettavat imetyksen ja siirtyvät korvikkeeseen.
Lukemisen ymmärryksessä on nyt vikaa. Keskustelussa oli kyse _missä_ imetetään, ei niinkään mikä opintoaste imettää/mikä ei.
Tai sitten et vaan itse ymmärtänyt tätä pointtia, et jos wt:t syöttävät todennäköisemmin korviketta ja kirkeakoulutetut imettää niin ihan todennäköisyyksien valossa jos näet imettävän ihmisen, niin kumpikohan mahtaisi olla kyseessä?
Moukka on moukka, vaikka olisi miten korkeakoulutettu.
Kuten sinä pienine sieluinesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Julkisella paikalla imettävät, myöntäkää pois, että on mukava esitellä niitä hinkkejä, kun kerrankin on mitä esitellä. Jos olisi kyse lapsen edusta, voisi ihan hyvin lypsää maidon pulloon etukäteen.
Minusta ei naisena ole kiva katsella toisten ihmisten intiimejä osia. Eivät muutkaan ole rinta paljaana hyvissä ravintoloissa. On kakkaaminenkin luonnollinen toimenpide, silti kukaan ei tee sitä keskellä ravintolaa.
Taidat olla joko tyhmä tai todella tynnyrissä kasvanut. Läheskään kaikki vauvat eivät suostu syömään pullosta. Minä en todellakaan julki-imetä huvikseni vaan vasta silloin, kun ainoat muut vaihtoehdot ovat jatkuva huuto tai maksetun annoksen jättäminen syömättä. Pullot on yritetty, vauva on juuri ruokittu kotona, vältän herättämästä vauvaa ravintolassa ja ensisijaisesti tarjoan tuttia ja syliä. Vasta kaikkien näiden keinojen petettyä joudun imettämään ravintolassa ja senkin teen liinan alla piilossa. (....) .
Minä olen varmaankin sellainen huvi-imetysvastainen, koska ajattelen, että julki-imetys on ok niin kauan kuin vauva sitä äidinmaitoa oikeasti tarvitsee eikä muuta kelpuuta. Kiinteitä syövä ja pullon kelpuuttava ei tarvitse tissiä ravintolareissun aikana eikä sitä silloin ole syytä hänelle tarjota muuta kuin äärimmäisessä hädässä (= lapsi karjuu eikä tyydy syliin, tuttiin, pulloon tms.)
Sanoisin huvi-imettäjiksi niitä, joilla on henkilökohtainen tarve tarjota lapselle rintaa julkisella paikalla, vaikka hän pärjäilisi ilmankin, siis vain koska voi ja koska lapsi on kenties tottunut saamaan äidinmaitoa ruuan jälkkäriksi.
Vuoden ikään asti maito on lapsen pääsääntöinen ruokavalio, vaikka söisikin kiinteitä. Ja et ole tainnut koskaan imettää? Sitä vauvaa ei ihan noin vaan "huvikseen" imetetä (kyllä niillä pienilläkin on jo aika kova oma tahto) että kyllä sillä lapsella on aina nälkä tai hätä kun sitä tissiä tarvitsee.
Julki-imettäjistä suuriosa on juuri niitä huvi-imettäjiä. Jotkut imettävät muksua vuositolkulla. Se ei ole muuta kuin huvi-imettämistä ja huomionhakua, myös ehkä jonkinlainen addiktio sille imettäjälle.
Vuoden ikäistä ei todellakaan tarvitse ravintolassa alkaa imettämään, sille voi antaa ruokaa.
90-luvun lamavuosina topless-baarit olivat kauhistuksen aihe.
Voisiko tissibaarit ja imetysystävälliset ravintolat yhdistää?
Joku imettävä yh-mamma voisi myös samalla löytää unelmiensa aikamiespojan.
Ennen oli kirjoittamaton sääntö, ettei ollut sopivaa tuijottaa imettävää äitiä eikä ollut sopivaa sitä rintaa esitellä se harsokangas oli siinä lapsen ja rinnan suojana.
Ei äidin pitäisi asettaa lastaan toisten inholle alttiiksi, eikä häiritä ehdoin tahdoin toisia ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Julkisella paikalla imettävät, myöntäkää pois, että on mukava esitellä niitä hinkkejä, kun kerrankin on mitä esitellä. Jos olisi kyse lapsen edusta, voisi ihan hyvin lypsää maidon pulloon etukäteen.
Minusta ei naisena ole kiva katsella toisten ihmisten intiimejä osia. Eivät muutkaan ole rinta paljaana hyvissä ravintoloissa. On kakkaaminenkin luonnollinen toimenpide, silti kukaan ei tee sitä keskellä ravintolaa.
Taidat olla joko tyhmä tai todella tynnyrissä kasvanut. Läheskään kaikki vauvat eivät suostu syömään pullosta. Minä en todellakaan julki-imetä huvikseni vaan vasta silloin, kun ainoat muut vaihtoehdot ovat jatkuva huuto tai maksetun annoksen jättäminen syömättä. Pullot on yritetty, vauva on juuri ruokittu kotona, vältän herättämästä vauvaa ravintolassa ja ensisijaisesti tarjoan tuttia ja syliä. Vasta kaikkien näiden keinojen petettyä joudun imettämään ravintolassa ja senkin teen liinan alla piilossa. (....) .
Minä olen varmaankin sellainen huvi-imetysvastainen, koska ajattelen, että julki-imetys on ok niin kauan kuin vauva sitä äidinmaitoa oikeasti tarvitsee eikä muuta kelpuuta. Kiinteitä syövä ja pullon kelpuuttava ei tarvitse tissiä ravintolareissun aikana eikä sitä silloin ole syytä hänelle tarjota muuta kuin äärimmäisessä hädässä (= lapsi karjuu eikä tyydy syliin, tuttiin, pulloon tms.)
Sanoisin huvi-imettäjiksi niitä, joilla on henkilökohtainen tarve tarjota lapselle rintaa julkisella paikalla, vaikka hän pärjäilisi ilmankin, siis vain koska voi ja koska lapsi on kenties tottunut saamaan äidinmaitoa ruuan jälkkäriksi.
Vuoden ikään asti maito on lapsen pääsääntöinen ruokavalio, vaikka söisikin kiinteitä. Ja et ole tainnut koskaan imettää? Sitä vauvaa ei ihan noin vaan "huvikseen" imetetä (kyllä niillä pienilläkin on jo aika kova oma tahto) että kyllä sillä lapsella on aina nälkä tai hätä kun sitä tissiä tarvitsee.
Julki-imettäjistä suuriosa on juuri niitä huvi-imettäjiä. Jotkut imettävät muksua vuositolkulla. Se ei ole muuta kuin huvi-imettämistä ja huomionhakua, myös ehkä jonkinlainen addiktio sille imettäjälle.
Vuoden ikäistä ei todellakaan tarvitse ravintolassa alkaa imettämään, sille voi antaa ruokaa.
Tässä keskustelussa kun vaan tuntuu niputettavan ne alle vuoden ikäiset vauvat ja taaperot sekä heidän äidit keskenään. Alle vuodrn ikäisen imettäminen missä tahansa on poikkeuksetta mielestäni ok, koska maito on tosiaan pääsääntöinen ravinto, eikä ne ruokailuajat ole aina niin hallittavissa vaikka kuinka yrittäisi.
Taaperoiden imettäminen julkisesti sitten taas tosiaan on toinen juttu, koska he voivat syödä nälkäänsä muutakin. Lapsille tarkoitetuissa tiloissa ja paikoissa taaperoimetys on mielestäni ihan ok, näppärä välipala, mutta ravintolassa ei kun olisi muutakin ruokaa saatavilla. Silti tässä keakustelussa tunnutaan vihaavan myös noita alle vuoden ikäisiä imettäviä äitejä.
Minua nyt kiinnostaa, että mitä kaikkea tässä julki-imetyksessä nyt inhotaan.
Eli pistä peukku ylös jos julkisella paikalla imetys on mielestäsi ok, kunhan rinta on peitetty kunnolla.
Peukku alas jos minkäänlainen julkinen imetys ei ole sinusta suotavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Julkiset vessat on likaisia" väite on varmastikin totta, mutta onko se vauvan ruokailun kannalta oleellinen asia? Sitä rintaahan se imee eikä niitä ovenkahvoja. Saatika että näkisi/ymmärtäisi missä on niin kauan kun äidin tuoksu ja lämpö on ne pääasialliset elämän täyttävät tekijät. Jos ravintola on wc-tiloihinsa imetysnurkan laittanut, sitä tulisi oletusarvoisesti käyttää, riippumatta siitä onko se paikan ainoa wc. Aikuiset yleensä osaavat pidätellä tarpeitaan ne muutamat minuutit mitä tuon tapahtuman voi kohtuudella olettaa vievän. Jos taas olet lapsentahtinen supermamma jonka rinnuksilla roikuu 24/7 niin taapero kuin kuopuskin, oikea paikka sinulle tuskin on ravintola.
Niinno, oma vauvani imee minuutista puoleen tuntiin ja syöttövälit ovat vartista neljäänkin tuntiin. Eli en saisi käydä ravintoloissa, koska olen lapsentahtinen supermamma?
Minusta et. Miksi ihmeessä menisit sinne, jos imetät kokoajan ja tuntikausia, haloo. Oma järkesi ei taida raksuttaa enää ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Julkiset vessat on likaisia" väite on varmastikin totta, mutta onko se vauvan ruokailun kannalta oleellinen asia? Sitä rintaahan se imee eikä niitä ovenkahvoja. Saatika että näkisi/ymmärtäisi missä on niin kauan kun äidin tuoksu ja lämpö on ne pääasialliset elämän täyttävät tekijät. Jos ravintola on wc-tiloihinsa imetysnurkan laittanut, sitä tulisi oletusarvoisesti käyttää, riippumatta siitä onko se paikan ainoa wc. Aikuiset yleensä osaavat pidätellä tarpeitaan ne muutamat minuutit mitä tuon tapahtuman voi kohtuudella olettaa vievän. Jos taas olet lapsentahtinen supermamma jonka rinnuksilla roikuu 24/7 niin taapero kuin kuopuskin, oikea paikka sinulle tuskin on ravintola.
Niinno, oma vauvani imee minuutista puoleen tuntiin ja syöttövälit ovat vartista neljäänkin tuntiin. Eli en saisi käydä ravintoloissa, koska olen lapsentahtinen supermamma?
Minusta et. Miksi ihmeessä menisit sinne, jos imetät kokoajan ja tuntikausia, haloo. Oma järkesi ei taida raksuttaa enää ollenkaan.
Miten puolituntia on tuntikausia? ImetysVÄLI saattoi olla neljä tuntia.
Minä en kyllä todellakaan kehtaisi vallata jotain vessaa imetyksen ajaksi, varsinkaan sitä invavessaa jossa vauvanhoitopöytä yleensä on. Siinä helposti menee se 15 minuuttia joten kiva sitten jonkun odottaa jalat ristissä oven ulkopuolella tai vauvan kakkavaipoissaan että pääsee vaihtamaan... Vauvan lisäksi minulla on yleensä mukana myös kolmevuotias joten vessaan lukittautuminen ei ole oikein vaihtoehto. Imetän siis ihan julkisesti jos sattuu olemaan tarvetta, enkä aio hautautua kotiini syrjäytymään vuodeksi, on äidilläkin oikeus elää ihan normaalia elämää. Toki käytän imetyspaitaa ja huivia ja pyrin menemään johonkin suojaisaan paikkaan, mutta saattaa siinä joku jonkun vilahduksen nähdä. Jos siitä mielensä pahoittaa niin se on kyllä ihan oma ongelma... Vauvani ei kyllä lussuta tai röyhtäile sen kovaäänisemmin kuin keskimääräinen aikuinen syödessään :D en ole koskaan nähnyt sellaista "tissit tiskiin" - imettäjää, joka tarkoituksella tissejään esittelisi, vaikka paljon lapsiperhepaikoissa liikunkin 🤔
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten puolituntia on tuntikausia? ImetysVÄLI saattoi olla neljä tuntia.
Katos vaan, luin väärin. Sori. Ihmettelinkin mikä hiippari olet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ravintolaan saa tulla vauvan kanssa, silloin siellä saa myös imettää.
Kaikki mitä ei ole lailla/säännöillä kiellettyä ei todellakaan ole suotavaa tai hyväkäytöksistä toimintaa!
Meinaatko, että jos jossakin ei lue erikseen, että ethän sylje lattialle, niin silloin mielestäsi lattialle saa sylkeä? Vai päteekö tähänkin se, jos ravintolaan saa ihminen tulla niin silloin siellä saa myös sylkeä lattialle.
Ja valitettavasti maailmassa kun on tälläisiä urpoja kuin sinä ollaan sitä julki-imettämistä _turvaamassa_ ihan lailla. Siinä vaiheessa on turha enää napista, että vaikka ei laitonta ja lässyn lää.
Se juna meni jo, siitä julki-imettämis laista ei tullutkaan mitään!
Miten voinut mennä jo kun ei sitö ole edes ehditty saada käsittelyyn?
Jos ei aikuinen ihminen kestä ravintolassa syödessään todistaa vauvan SYÖMISTÄ, niin tosiaan niinkuin joku mainitsikin, ruokaa saa myös kaupasta. Ei ole mikään pakko lähteä julkisille paikoille syömään jos muiden syöminen vie ruokahalut (ja järjen).
Enkä puhu nyt näistä "tissit tiskiin" äideistä. Jos heitä siis on olemassa. Itse en ole koskaan sellaista edes todistanut, onko muut vai lieneekö urbaanilegendaa? Tietenkin sivistynyt ihminen pyrkii peittämään rintansa jos niistä vauvalle julkisilla paikoilla ruokaa tarjoilee. Ei sitä imetystä tarvitse silmäkovana tarkkailla/kuunnella, että voisi sitten oikein mielensä pahoittaa jos joku ääni kuuluu tai jotain vilahtaa. Ihan oikeasti jos kaikki keskittyisivät vaan siihen omaan olemiseensa, niin olisi varmaan kaikilla paljon mukavampaa.
Eikö ois paljon helpompaa että sä jäisit ruikkimaan kotiin eritteitäsi koska olet vähemmistössä, antaisit niiden jotka menevät ravintolaan syömään ruokaa eikä erittämään mehuja itsestään, ruokailla rauhassa.
En ole se kelle vastasit.