Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

1970-luvun Aihe vapaa.

1980-luvulla syntynyt 1970-luvun fani.
19.10.2017 |

Kirjoittakaa tähän ketjuun sellaisia viestejä joita tänne olisi kirjoitettu, jos tämä palsta olisi ollut olemassa jo 1970-luvulla.

Kommentit (1605)

Vierailija
901/1605 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suositelkaa tietosanakirjasarjaa. Tyttö menee lukioon ja pitäisi ostaa tietosanakirjasarjasarja, ettei tarvitse aina mennä kirjastoon. Meillä on kirjasto niin kaukana ja se menee kiinni klo 17.00.

Spectrum Tietokeskus on ainakin ihan uus, mut taitaa olla aika kallis. Sitten ois Combi. Sitten tietenki se perus Koululaisen uusi tietosanakirja, siitäkin löytyy oikeestaan ihan kaikki. 

Vierailija
902/1605 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko tunnustaa et mä aattelin kaataa telkkariin vettä, kun isä ei muuten varmaan osta ikinä väritelevisioo. Sit mua ärsyttää kun molemmilta kanavilta tulee jotain hyvää ohjelmaa ja kaikki haluaa kattoa eri kanavia. Muuten perheen kans menee ihan hyvin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
903/1605 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä lämpörullia suosittelisitte? Siskolla on sellaiset kuumassa vedessä lämmitettävät. Ne on tosi nopeat, puoli tuntia lämpiämässä ja voi jo rullata päähän. Eikä tarvitse yöllä pitää papiljotteja ja suojaverkkoa.

Vierailija
904/1605 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Crimplene on sitten hyvä leninkikangas! Nytkin minulla on koko päivän ollut toimistossa yllä ruskea crimpeleleninki, eikä se ole yhtään ryppyinen. Hienhajua on kyllä vähän, mutta minä käytän kainalolappuja, ne on helppo pesaista vaikka päivittäin.

Vierailija
905/1605 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt löytänyt sitä viestiä, jossa neitonen oli kysellyt susipariksi lähtemistään.

Vastaan kuitenkin. Älä hyvä tyttö lähde asumaan miehen kanssa vihkimättä. Susiparina olo pilaa kyllä naisen maineen ikiajoiksi. Kevytkenkäinen ja helppo nainen, niin sinusta sanottaisiin.

Vierailija
906/1605 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kenen mielestä Rauli Badding Somerjoki on paras?

Kyllä minä suuresti pidän hänen lauluista, mutta on vaan ihmisenä jotenkin reppanan oloinen. 

Jäi mietityttämään se Iltatähden haastattelu hänestä. Hän sanoi, että pahoin pelkää, että hänestä tulee isona kuollut. 

Vierailija
907/1605 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reksi pysi mun sanoman äitille, etä äitin pitäis soitaa reksille. Äiti ei uskala. Se pelkää reksiä.

Mä tierän, etä mä joudu apukouluun. Kun mä en osa kirjota. Multa jää josku kirjaamia poes. Apukoulu on niile jotka ei opi. Ei isäkä opinut, eikä pappakaa.

Mut äiti pelkä reksiä. Mä en. Mä sanon sile haista vitu.

Vierailija
908/1605 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin eilen tosi käheet kledjut.  Ensteks sellaset mikrohousut ja teepaidan. Sitten niiden päälle maksiliivin. Liivi viistää ihan maata vaikka mulla on karseen korkeat korokepohjakengät. Pohjaa on monta senttiä ja kanta on sellanen kaheksan senttinen tolppa. Nämä vaatteet päällä lähin sitten kirkonkylälle ja kyllä jätkät katteli mun perään. On mä aika pop.  Mun pikkubroidillakin näyttää olevan korokepohjakengät ja sit se on käynyt ottamassa minivoguen. On sekin ihan hienon näkönen vaikka muuten onkin ihan yäk.

Vierailija
909/1605 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko nyt siis tarkoitus kertoa tyyliin kuin itse olisit lapsi tai nuori 70-luvulla vai ihan aikuisten oikeesti, millaista elämää elettiin 70-luvulla?

Kun nyt suurin osa kertoo koulu- ja teini-ikäisen kielellä ja -tasolla?

Ei siinä mitään pahaa, mutta olisi mukava kuulla myös hieman aikuisempia juttuja siltä ajalta.

Muistan kun menin (aikuisena) kauppakouluun ja vein lapsen tarhaan. Kumpaakaan ei enää taida näillä nimillä olla. Autona oli Fiat 600 eli pompannappi.

Kun lapsi sairastui enkä voinut viedä tarhaan tuli kotiin kodinhoitaja sairaspäiviksi.

Ajatella, että silloin ihan tavallinen (ei varakas) ihminenkin saattoi saada kotiinsa kodinhoitajan ja pystyi sen myös maksamaan, eli maksu oli niin kohtuullinen.

OHIS koskee 80-lukua. Oli varmaan v. 1986, koska lapsi oli tarhassa eikä enää päiväkodissa. Sairastui vesirokkoon ja tuli myöskin kahtena päivänä kodinhoitaja kotiin. Tuntui tosi ylelliseltä tulla kotiin kun siellä oli leivottu ja keitetty makkarasoppaa. Ainoa miinus oli, että olisin itse keittänyt litran kattilallisen siitä makkaramäärästä. Oltiin todella köyhiä tuolloin ja mietin, että miten saan rahat riittämään kun piti ostaa leipomistarpeetkin. 

Vierailija
910/1605 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko nyt siis tarkoitus kertoa tyyliin kuin itse olisit lapsi tai nuori 70-luvulla vai ihan aikuisten oikeesti, millaista elämää elettiin 70-luvulla?

Kun nyt suurin osa kertoo koulu- ja teini-ikäisen kielellä ja -tasolla?

Ei siinä mitään pahaa, mutta olisi mukava kuulla myös hieman aikuisempia juttuja siltä ajalta.

Muistan kun menin (aikuisena) kauppakouluun ja vein lapsen tarhaan. Kumpaakaan ei enää taida näillä nimillä olla. Autona oli Fiat 600 eli pompannappi.

Kun lapsi sairastui enkä voinut viedä tarhaan tuli kotiin kodinhoitaja sairaspäiviksi.

Ajatella, että silloin ihan tavallinen (ei varakas) ihminenkin saattoi saada kotiinsa kodinhoitajan ja pystyi sen myös maksamaan, eli maksu oli niin kohtuullinen.

OHIS koskee 80-lukua. Oli varmaan v. 1986, koska lapsi oli tarhassa eikä enää päiväkodissa. Sairastui vesirokkoon ja tuli myöskin kahtena päivänä kodinhoitaja kotiin. Tuntui tosi ylelliseltä tulla kotiin kun siellä oli leivottu ja keitetty makkarasoppaa. Ainoa miinus oli, että olisin itse keittänyt litran kattilallisen siitä makkaramäärästä. Oltiin todella köyhiä tuolloin ja mietin, että miten saan rahat riittämään kun piti ostaa leipomistarpeetkin. 

Korjaus: siis lapsi ei ollut enää PERHEpäivähoidossa.

Vierailija
911/1605 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä oli linja-autossa taas ruuhkaa. Tuhkakupit tursusivat, niin täynnä olivat. Ei varmaan eilisen tumppeja ollut tyhjennetty lainkaan. Ensi kerralla kyllä huomautan kuljettajalle.

Missäpäin Suomea saa vielä linja-autossa tuprutella? Meillä täällä Hämeessä ei ainakaan ole saanut paikallisbusseissa polttaa sitten 60-luvun alun ja pitkämatkalaisissakaan ei enää nykyään saa polttaa. Aiemminhan pitkämatkalaisissa sai tuprutella auton takaosassa.

Nythän ne meinaa ensi vuonna sen kiellon oikein virallisesti lakiinkin laittaa, kun tupakkalaki tulee voimaan 1977 vuoden alusta. Sellastakin huhua on liikkeellä, että meinaavat kieltää tupakan alle 16 vuotiailta kokonaan. Aika jyrkkää lakia ovat sorvaamassa jos tuo todella toteutuisi. Kas kun eivät kiellä tupakointia samantien alle 18 vuotiailta :D No joo ei nyt sentään ihan överiks tätä vedetä ;)

Vierailija
912/1605 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostimme kyläkaupasta hillopitkon, veljeni söi ja kysyi ihmeissään:  missä täällä hilloa on ollut?

Ihmeellinen havainto että myöhemmin sai ostaa semmoista jossa reilusti hilloa.

Tositarina.

Vierailija
913/1605 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naapurin poika eskarista oli saanu sellaisilla aikuisten henkseleillä varustetut kurahousut. Meillä muilla on tämmöset tavalliset jotka laitetaan kiinni neppareilla. Noloa kun nää on niin kiiltävät ja paksua kangasta...

'

Mikä on eskari??? Siis jos toi eskari tarkottaa leikkikoulua, jota mun broidi käy, niin miksi käytät noin kummaa sanaa???

70-luvulla 6-vuotiaana mentiin tarhaan.

Vierailija
914/1605 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehtiin perunaviinaa, mutta taidettiin juoda sitä vähän liian aikaisin :( kyllä siitä humalaan tuli, mutta ihan hirveä rapulakin sitten. Eikä se maistunut siltä, miltä kavereilta saatu perunaviina maistui, meinaan maistui ihan lonkerolta! Onneksi yksi kundi tuli meille autolla ja oli selvä, koska muistin yhtäkkiä, että mun pillerit oli lopussa. Pääsin käymään apteekissa, nolotti vähän se humala.

Kapakasta tullessa kaatusin kaks kertaa, kun laitoin vielä ne korkeakorkoiset korokepohjakengät jalkaani. En pysynyt kapakassakaan kunnolla pystyssä, enkä voinut jytätä. Ei me taideta tehdä perunaviinaa enää.

Vierailija
915/1605 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On se mukavaa kun kauppaan on nyt tullut rasvatonta maitoa. Ei tule maidosta sitä lihottavaa rasvaa. Ystäväni suosituksesta vaihdoin myös voin margariiniin, näin en saa enää niitä tyydyttyneitä rasvahappoja vai mitä ikinä olivatkaan.

Rasvaton maito tuli markkinoille vasta 80-luvulla. Kevytmaitokin vasta -69.

Vierailija
916/1605 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei taas,

Otin tuon 1984:n kuitenkin reppuun perjantaina ja luin sen viikonloppuna. Piti valvoa aika pitkään kun ei päivällä voinut lukea, ettei kukaan huomaa. On se kyllä vähän pelottavaa. Ajatella, että joskus voisi olla niin, että kaikki omat tekemiset olisivat muidenkin tiedossa.

Mutta eikö se Sieppari ruispellossa ole jonkun ulkomaalaisen kirja alkujaan? Jos se on hyvä, niin voiskohan sitä ehdottaa opettajalle luetettavaksi? Kun meillä tuo opettaja tuntuu semmoiselta, että sille ehkä uskaltaisi sanoa. Mitä olet mieltä? Voiko niin tehdä? Tai löytyisköhän se kunnankirjastosta, voihan sitä lukea muutakin kuin noita koulukirjoja.

Vierailija
917/1605 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

sihteeri kirjoitti:

Crimplene on sitten hyvä leninkikangas! Nytkin minulla on koko päivän ollut toimistossa yllä ruskea crimpeleleninki, eikä se ole yhtään ryppyinen. Hienhajua on kyllä vähän, mutta minä käytän kainalolappuja, ne on helppo pesaista vaikka päivittäin.

Löysin kanssa Heikkilästä sinisen crimplene-hameen, jossa oli kaula-aukossa lyhyt vetoketju. Piti vaan lyhentää sitä aika lailla. En mä sellasia polveen saakka olevia hameita ala pitään. Kun tulee tilipäivä, menen hakeen mun tummansinisen tosi minin mokkasen puolihameen. Teetin sen, eikä se tullut kalliiksi. Eikä sellasia saa täällä kaupasta.

Ostinhan mä yhden maksitakinkin, mutta  vein sen kuitenkin lyhennettäväksi ompelijalle. Äiti sanoi, että sen malli meni ihan pilalle, se oli tarkoitettu pitkäksi. On se vähän hassun näköinen, mutta en mä sitä äitille myönnä! Kamalan raskas tweed-kankainen takki kun se oli melkein maahan saakka.

Vierailija
918/1605 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on pitkä kesä kun mun paras kaveri meni kaupunkiin kotiapulaiseksi ja minä möllötän kotona. Pitikin lähteä keskikouluun ja vielä on yks luokka jäljellä. Maija kävi kansalaiskoulun eikä sen tartte mennä enää kouluun. Sain siltä eilen kirjeen. Se kertoi siitä kotiapulaispaikastaan, että sillä on oma huone ja se saa 150 markkaa kuukaudessa. Se talo on kuulemma hirveän suuri ja hieno. Siellä on uima-allas ja avotakka. Sitten niillä on lattialla kokolattiamatto. Meillä täällä on maalatut puulattiat ja räsymatot joita pitää puistella ulkona. Kokolattiamattoa ei kai tarvitse. Olisi mullekin mukava päästä kaupunkiin mutten taitais iletä mennä nuin hienoon taloon. 

Vierailija
919/1605 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se mukavaa kun kauppaan on nyt tullut rasvatonta maitoa. Ei tule maidosta sitä lihottavaa rasvaa. Ystäväni suosituksesta vaihdoin myös voin margariiniin, näin en saa enää niitä tyydyttyneitä rasvahappoja vai mitä ikinä olivatkaan.

Miten mulla on sellainen mielikuva, että oli jokin lakko, josta en edes tiennyt ja menin lkauppaan töiden jälkeen. Kaupassa ei ollut muuta kuin ravatonta maitoa. Ja tämä tapahtui kyllä 70-luvun lopulla, koska en ollut vielä äiti. Ostin sitten sitä, mutta ei siihen heti totuttu.

Vierailija
920/1605 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten mulla on sellainen mielikuva, että oli jokin lakko, josta en edes tiennyt ja menin lkauppaan töiden jälkeen. Kaupassa ei ollut muuta kuin ravatonta maitoa. Ja tämä tapahtui kyllä 70-luvun lopulla, koska en ollut vielä äiti. Ostin sitten sitä, mutta ei siihen heti totuttu.

Tarkistin, lakko oli varmaankin Elintarvikelakko v. 1976. Mutta tosiaan, rasvatonta maitoa ei vielä ollut. Mitäköhän minä oikein sitten ostinkaan :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän neljä