Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

1970-luvun Aihe vapaa.

1980-luvulla syntynyt 1970-luvun fani.
19.10.2017 |

Kirjoittakaa tähän ketjuun sellaisia viestejä joita tänne olisi kirjoitettu, jos tämä palsta olisi ollut olemassa jo 1970-luvulla.

Kommentit (1605)

Vierailija
881/1605 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä oon katee kun Kaarinan kotiin ostettiin sellanen tosi iso Bonanza merkkinen sohvaryhmä ja äree teak pöytä.Ne sohvat on ihan oikeeta nahkaa. Kyllä se leuhkiikin niillä. Meillä on kyllä ihan nätti tekonahkainen sohvaryhmä, mutta kun mun pylly tarttuu siihen kun istun minihameellani. Isä ja äiti eivät luvanneet ostaa uutta, kun sohva on vielä melkein ehjä ja maitotilistä pitää kuulemma maksaa velat kauppaan. Kyllä suututtaa.

Vierailija
882/1605 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Marketta 11v kirjoitti:

Voi kun kivaa, kun äitillä on kesäloma. Se saa aina viikon kerrallaan ja sitten menee kahdeksi viikoksi töihin ja taas viikko lomaa. Äiti sanoo, ettei kukaan tule tekemään sen töitä, siksi äitin on mentävä välillä purkamaan jonoja. Mutta kivaa,  kun ensi viikolla päästään mustikkaan. Äiti lupasi, että tehdään kaikkea muutakin kivaa, pestään rannalla mattoja ja kerätään viinimarjoja ja keitetään Mehu-Maijalla mehua. Mä kyllä haaveilen, että saisin maistaa oikein kaupan mehua tai kaupan leipää. Tellervo sanoo, että se on maistanut. Voi olla, Tellervo ei yleensä valehtele.

Onko susta tosissaan mustikassa käyminen KIVAA? Musta se ei ole, mutta meillä on pakko. Koko sakki lähtee aina sunnuntaisin kumisaappaat jalassa  mettään! Vaikka olisi kuinka kuuma, sinne mennään. Meillä ei voi sanoa vastaan. Kenenkään muun mun kavereista ei tarvitse mennä marjaan. Onhan se sitten mukavaa kun isompi sisko leipoo mustikkapiirakan heti niistä mustikoista. Mutta siitäkään ei saa kuin pienen palan. Söisin koko pellillisen. Kun olen omassa huushollissa, teenkin niin!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
883/1605 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kyllä vähän kateellinen Lissulle kun se osti Markoa varten uudet tummanruskeat samettivaunut. Niissä on keltainen sisusta.

Sitten se on ommellut ruskeat sydänlakanat ja keltaiset sydänlakanat niihin lastenvaunuihin. On kyllä kauniit.

Mulla on vaan Jannella vanhat, lainatut kernilastenvaunut. Vuvanlakanatkaaan ei ole mitään samaa sarjaa, olen kyllä niitä ommellut ja aika kivan näköisiä silti.

Päätettiin ostaa sitten molemmille valjaat kun ne kasvaa, on paljon helpompi liikkua kaupoissa ja kaupungilla kun ne pitää valjaissa niin ei pääse karkaamaan eikä kaatamaan tavaroita.

Olen jo antanut kiinteää ruokaa kun neuvolassa sanottiin, että kolmen kuukauden jälkeen voi ruveta antaa.

Äitiysloma on vain kolme kuukautta, mutta onneksi ei ihan heti tarvi mennä töihin vielä kun se loppuu, Masa on onneksi töissä ja vuokra ei ole noussut liian korkeeksi yksin maksaa.

Vierailija
884/1605 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nyt oppikoulun neljännellä luokalla ja suomen opettaja antoi luettavaksi jonkun Orwellin kirjoittaman kirjan 1984. Uskaltaakohan tätä lukea kun kotona on sanottu, että naapurin sedän mukaan se on jotenkin vaarallinen?

Mitä kirjoja teidän koulussa luetaan?

Vierailija
885/1605 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä leffoja olette käyneet kattomassa? Minä kävin kattomassa Kellopeliappelsiinin ja olihan se hyvä, mutta väliin piti pistää silmät kiinni. Viimeinen tango Pariisissakin oli katottava, mutta oli se Marlon vähän vanha sille tytölle. Sen Andrei Rublevinkin kävin kattoon kun kaikki niin kehu, mutta meinasin nukahtaa kun se oli niin pitkä enkä oikeen ymmärtänyt. Manaajaa en uskalla mennä kattoon. Pelottaa että jos vaikka tulen hulluksi kun sen katon.

Vierailija
886/1605 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Grease elokuva on niin makee! Siis se Sandyn ja Dannyn lovestory on aivan ihana ja se musa on ihan tosi makeeta. Mä laitoin jo fanipostia John Travoltalle. Toivottavasti se vastaa.

Vierailija
887/1605 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin noin 16v ja Kauriinmetsästäjiä mentiin katsomaan vanhemman jo ajokortillisen naapurin kaverin kanssa. Lipputiskille oli pitkä jono ja kun päästiin sisään, kaveri antoi mulle lippurahansa ja kehotti ostamaan molemille liput ja ohitti vähän jonoa katsomoon. Lippukassalla kun halusin kaksi lippua ja täti kysyi onko se kaveri varmasti jo 18v, oli helppo vastata vakuuttavasti, että on kyllä ;-). Ei mitään ongelmaa ja sisään päästiin. On se kyllä mellevä leffa se.

Vierailija
888/1605 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen oli taas koulun pihalla rinki. Make oli ärsyttänyt Ekiä ja Eki löi Makea nyrkillä. Kuulin huudon ja juoksin rinkiin katsomaan. Keskellä ne hakkas toisiaan, oli maassakin välillä ja nyrkit heilui. Muut oli Ekin puolella, muutama huusi Makelle, että näytä sille. Päivi huomasi maikan tulevan ovesta ja huusi, että varokaa, maikka tulee! Ne lopetti, mutta Mäkinen oli nähnyt ne ja tuli kattomaan. Se käski niitten hävetä! Ja mennä pesemään veret naamasta.

Onneksi niitten vanhemmat ei tiedä, ne sais kotonakin vielä selkäänsä, jos ne kuulis mitä koulussa oli tapahtunut. Onneks Mäkinen ei kerro, se on mun lempiope. 

Vierailija
889/1605 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko nyt siis tarkoitus kertoa tyyliin kuin itse olisit lapsi tai nuori 70-luvulla vai ihan aikuisten oikeesti, millaista elämää elettiin 70-luvulla?

Kun nyt suurin osa kertoo koulu- ja teini-ikäisen kielellä ja -tasolla?

Ei siinä mitään pahaa, mutta olisi mukava kuulla myös hieman aikuisempia juttuja siltä ajalta.

Muistan kun menin (aikuisena) kauppakouluun ja vein lapsen tarhaan. Kumpaakaan ei enää taida näillä nimillä olla. Autona oli Fiat 600 eli pompannappi.

Kun lapsi sairastui enkä voinut viedä tarhaan tuli kotiin kodinhoitaja sairaspäiviksi.

Ajatella, että silloin ihan tavallinen (ei varakas) ihminenkin saattoi saada kotiinsa kodinhoitajan ja pystyi sen myös maksamaan, eli maksu oli niin kohtuullinen.

Vierailija
890/1605 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko nyt siis tarkoitus kertoa tyyliin kuin itse olisit lapsi tai nuori 70-luvulla vai ihan aikuisten oikeesti, millaista elämää elettiin 70-luvulla?

Kun nyt suurin osa kertoo koulu- ja teini-ikäisen kielellä ja -tasolla?

Ei siinä mitään pahaa, mutta olisi mukava kuulla myös hieman aikuisempia juttuja siltä ajalta.

Muistan kun menin (aikuisena) kauppakouluun ja vein lapsen tarhaan. Kumpaakaan ei enää taida näillä nimillä olla. Autona oli Fiat 600 eli pompannappi.

Kun lapsi sairastui enkä voinut viedä tarhaan tuli kotiin kodinhoitaja sairaspäiviksi.

Ajatella, että silloin ihan tavallinen (ei varakas) ihminenkin saattoi saada kotiinsa kodinhoitajan ja pystyi sen myös maksamaan, eli maksu oli niin kohtuullinen.

Aikakapselilla takaisin 1970-luvulle.

Kirjoitat niin kuin silloin olisit kirjoittanut.

Ylläoleva kuulusi näin:

Käyn nykyään kauppakoulua ja lapset ovat tarhassa. Minun autoni on mukava Fiat 600, jotkut sanovat sitä pompannapiksi. Onneksi lapseni on terve, mutta jos hän sattuisi sairastumaan, saan kotiin kodinhoitajan. Toki maksan sen itse, mutta onneksi se ei ole kovin tyyris.

Vierailija
891/1605 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

-62 kirjoitti:

Olen nyt oppikoulun neljännellä luokalla ja suomen opettaja antoi luettavaksi jonkun Orwellin kirjoittaman kirjan 1984. Uskaltaakohan tätä lukea kun kotona on sanottu, että naapurin sedän mukaan se on jotenkin vaarallinen?

Mitä kirjoja teidän koulussa luetaan?

Hei vaan!

Mä aloitin lukion nyt ja meillä on luettavana Michel del Castillon Tanguy, aikamme lapsi. Se kertoo keskitysleirillä olevasta pikkupojasta. Ihan hirveää. Miten  tuollaista on voinut tapahtua? Mä luin kesällä Saarikosken Sieppari Ruispellossa. Minä pidin siitä kovasti. Sen kieli oli niin uskaliasta. Samoin kyllä pidän Lassi Nummen runoista, kun nekin ovat niin uudenaikaisia.

Se riippuu niin maisterista, mitä hän luetuttaa. Meillä on aika uudenaikainen suomen maisteri.

Vierailija
892/1605 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä oli linja-autossa taas ruuhkaa. Tuhkakupit tursusivat, niin täynnä olivat. Ei varmaan eilisen tumppeja ollut tyhjennetty lainkaan. Ensi kerralla kyllä huomautan kuljettajalle.

Vierailija
893/1605 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Grease elokuva on niin makee! Siis se Sandyn ja Dannyn lovestory on aivan ihana ja se musa on ihan tosi makeeta. Mä laitoin jo fanipostia John Travoltalle. Toivottavasti se vastaa.

Mistä löysit Travoltan osoitteen? Annatko sen minullekin? Olen etsinyt kaikki Suosikit läpi, mutta missään ei ollut. Minulla on vienyt jo monta viikkoa, kun olen etsinyt sitä tietoa.  Olivian fanipostiosoitteen löysin. Tietääkö kukaan kauanko posti USAAN menee ja milloin voisi tulla vastaus?

Vierailija
894/1605 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä oli linja-autossa taas ruuhkaa. Tuhkakupit tursusivat, niin täynnä olivat. Ei varmaan eilisen tumppeja ollut tyhjennetty lainkaan. Ensi kerralla kyllä huomautan kuljettajalle.

Jso se suuttuu ja heittää sinut ulos, niin mitäs sitten teet? Soitat kansanradioon vai?

Vierailija
895/1605 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytiin synnytyssairaalassa. Niin oli jännittyneitä miehiä lasioven toisella puolella odottamassa, kumpi syntyy. Yhtä kyytiä vain polttivat hermostuksissaan tupakkaa käytävällä. Kyllä nauratti.

Vierailija
896/1605 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ajattelette, kun meille ollaan rakentamassa uutta taloa ja siitä tulee tasakattoinen! Isän mielestä sellainen on hyvä ja sen veli on jossain ulkomailla nähnyt vain tasakattoisia taloja. On jo aika Suomeenkin saada tyyliä. Äiti on valitsemassa kokolattiamattoja ja valoverhoja. Minun pitää vielä lukea alian kokeisiin. En tajua yhtään. Jommakin on vaikeaa. Mä pelkään ehtoja.

Vierailija
897/1605 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko täällä muita esperanton lukijoita? Tarvitsisin vähän apua.

Vierailija
898/1605 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä löysit Travoltan osoitteen? Annatko sen minullekin? Olen etsinyt kaikki Suosikit läpi, mutta missään ei ollut. Minulla on vienyt jo monta viikkoa, kun olen etsinyt sitä tietoa.  Olivian fanipostiosoitteen löysin. Tietääkö kukaan kauanko posti USAAN menee ja milloin voisi tulla vastaus?

Voi kun Suosikki tekisi jonkun fanilehden, josta löytyisi kaikki fanipostien osoitteet helposti. Ei tarvitsisi kaikkia lehtiä aina selata tietoa etsiessä. Menee kaikkki aika kirjastossa.

Vierailija
899/1605 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suositelkaa tietosanakirjasarjaa. Tyttö menee lukioon ja pitäisi ostaa tietosanakirjasarjasarja, ettei tarvitse aina mennä kirjastoon. Meillä on kirjasto niin kaukana ja se menee kiinni klo 17.00.

Vierailija
900/1605 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälaiset valoverhot laittaisitte ikkunaan? Itse tykkään sellaista joissa on leveä pitsi alareunassa ja kaartuu sillai nätisti keskeltä. Sisko taas tykkää tasaisesti rypytetystä, sellaisesta josta tulee niinkuin pieniä pusseja koko matkalle. Molemmat Kyllä tykätään, että nailoniset on nättejä ja käteviä, ei tarvitse kuin käsin huutaista eikä tarvii silittää.

Välillä on valkoiset, välillä vaaleanpunaiset tai vaaleat liilat.

Sivuverhot ovat pitkät maahan saakka, kun meillä on isot ikkunat, asutaan elementtikerrostalossa, on parveke suoraan olohuoneesta, kaikissa ei ole parveketta, mutta meidän talossa on.

Jotkut menee parvekkeelle tupakoimaaan, mutta ihan hyvin voi ainakin talvella tupakoida sisällä, olen sanonutkin sen vierailleni.

On myös mukava yhdessä seinänaapurin kanssa viereisillä parvekkeilla polttaa tupakkaa ja jutella samalla niitä näitä.

Käymme myös kylässä toisillemme ristiinrastiin ja mukava rimpauttaa ovikelloa kun on aika pitkää ja pyytää kahville tai lämpimille voileiville. Jotkut tarjoaa viinii tai kaljaakin, mutta ei sitä nyt voi ottaa, ainakaan arkisin, joskus viikonloppuna vain. Tai kun on jotain juhlaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän viisi