www.jouluapua.fi
Jos sinulla on mahdollisuus auttaa vähävaraisia joulun alla, millä perusteella valitset avunsaajan?
Kommentit (267)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikävää lukea näistä lahjoitusten hyväksikäyttäjistä. Tulee mieleen tuttavaperheen tytöt, jotka viime vuonna itse keräsivät rahaa pitkään saadakseen ostettua paketin Joulupuu-keräykseen. Myivät äidin avustuksella kirppiksellä omia tarpeettomia tavaroitaan ja väkersivät pieniä käsitöitä, joita kauppasivat (kauppaleikkinä, mutta oikealla rahalla, muutamilla kymmenillä senteillä) mummolleen ja tädeilleen. Äidin kanssa kaupassa valitsivat huolella lahjan joka sopisi suunnilleen heidän ikäiselleen tytölle. Itse paketoivat ja veivät Joulupuulle.
Kuinka toivonkaan, että se lahja meni jollekin, joka aidosti ilahtui siitä.
Sen takia kannattaa antaa vain silloin kun itselleen riittää antaminen. Se, että annat ja antaminen on kiitoksesi.
Kaikki jotka haluavat iloa tai mitä tahansa lahjan vastaanotaajalta ovat hakoteillä. Vaikka lahjasi poljettaisiin maahan edessäsi niin puhtain antamisen ilo on sitä, että olet silti iloinen, että annoit sen.
Öh. Minusta tärkein ajatus pitäisi olla se, että tarvitseva saa apua. Että jokin tässä maailmassa hieman paranee. Eikö olisi aika itseriittoista ja itsekästä se, että kunhan vain MINÄ saan antaa ja MINÄ saan siitä iloa ja MINÄ olen hyvä, viis siitä mitä lahjalle tapahtuu tai miltä muista tuntuu. Eikös se oikea antamisen ilo ole aina perinteisesti tullut juuri siitä, että on voinut ilahduttaa toista??
Jos vain mitenkään voin vaikuttaa siihen, niin miljoona kertaa mieluummin lahja tarvitsevalle ja ilahtuvalle, kuin nyrpistelijälle ja ahneelle.
Vierailija kirjoitti:
Perheen tilanteen kuvauksesta ei todennäköisesti käy ilmi onko hakijaperhe suomalainen. Todennäköisesti on? Vaatiihan tuo jo melko hyvää suomenkielen taitoa laatia tuonne hakemus.
Minä olen umpisuomalainen yhden lapsen yksinhuoltaja, enkä minä saanut itse kirjoittaa sitä tekstiä siihen.
Kysyttiin tilanteeni ja sitten vain ykskantaan ilmoitettiin, mitä sinne on minusta kirjoitettu...
Heii, minusta tuntuu, että löysin vilpittömän tarvitsijan. Toivoivat lapsille vaatteita. Ilmoitin, että minulla on tämän-ja-tämän kokoisia, käytettyjä mutta hyväkuntoisia. Luettelin, mitä löytyy. Perhe valitsi niistä joitakin, vaikka olisin antanut vaikka kaikkikin. Joten eivät varmastikaan suunnittele myydä eteenpäin. Jättivät valitsematta sellaisia, joita olisi voinut helposti myydä. Sen sijaan valitsivat ihan peruspaitaa yms. Kiittelivät, eivätkä mitään vaatineet.
Taidan panna mukaan jotain ylimääräistäkin joulumukavaa, voisin ihan ostaa jotain uuttakin...
Olen neljättä joulua nyt auttamassa jouluapua-ryhmän kautta. Aika tarkasti valitsen perheen, jota haluan auttaa. Aiempina vuosina olen vienyt paketin itse ovelle joulun alla ja kyllä vastaanottajat ovat kiitollisia olleet, asuneet edullisissa vuoksa-asunnoissa varsin vaatimattomasti yms. Tänä vuonna paketti lähtee postitse, mutta olen 100 % varma, että heille apu on todella, todella tarpeen. Todellakin "kelpaa" käytetyt lelut ja vaatteet ja tuli viesti, ettei mitään uutta vaatetta/lelua tule heille ostaa. Akuutein tarve oli hygieniatuotteille ja pyytäessäni tarkennuksia, oli kyse shampoosta ja terveyssiteistä. Eli pienikin apu helpottaa paljon kyseisen perheen elämää. Uskon myös että tuntemattomien hyväntahtoisuus auttaa jaksamaan vaikean tilanteen yli ja antaa toivoa.
Olen aina valinnut 1-3 lapsen yksinhuoltajaperheitä, jotka eivät ole itse tilannettaan aiheuttaneet. Kansalaisuudella tms. ei ole merkitystä. Kun avuntarvitsijoita on hurjasti, annan oman panokseni sellaiselle jota elämä ei ole hyvin kohdellut syystä tai toisesta. Ja yksin taakkaa on paljon vaikeampi kantaa kuin kumppanin kanssa.
Täällä on kovin tuomitsevia kommentteja monessa suhteessa. Minusta koko systeemin idea onkin etsiä perhe, jota HALUAA auttaa. Jos ei sitten sellaista löydä, kannattaa katsoa jostakin muualta. Ja esimerkiksi toivomalla joulukoristeita, ei yleensä tarkoiteta että "tule koristelemaan koko kotini uusin koristein". Jos joltakin löytyy vanhoja koristeita, joita ei enää itse käytä, voi ne lahjoittaa eteenpäin. Näin ainakin itse olen ymmärtänyt...
Annoin itse kerran lähemmäs 20 siistiä ja ehjää nuortenkirjaa joulukeräykseen. Ei ollut mainintaa mitä toivoivat, oli vaan että 2 tyttöä ja iältään 9-12. Löysin nämä kirjat joulun jälkeen erään kirpputorin hyllyltä varustettuna muhkein hinnoin ja kun myyjä tuli tuomaan lisää kamaa myyntipöydälleen, perässä laahusti kaksi nuorta tyttöä naamat naulittuina iPhoneihin. Että semmoinen tarve heillä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan ensimmäiseksi en valitsisi pyytäjää joka haluaisi lahjoja täysi-ikäisille lapsille sekä jouluruokaa joka sopii gluteenittomaan fodmap-ruokavalioon.
Mä taas olen jo monena jouluna laittanut näissä avustusjutuissa joululahjat nimenomaan 14-21 -vuotiaille pojille. Kuuluvat iältään ja sukupuoleltaan siihen joukkoon, jota harva haluaa ilahduttaa jouluna.
Tuon ikäinen voi jo tienata omia rahoja. Lisäksi ymmärtää, että joulupukkia ei ole.
Totta, mutta en mä kehottanut aikoinaan omia tuon ikäisiä lapsianikaan menemään töihin ja ostamaan itse omat joululahjansa. Ostan heille edelleenkin joka joulu joululahjat, vaikka ovat jo kolmekymppisiä. Ja ajattele: mun vanhemmat ostavat mulle joka joulu joululahjat, vaikka mä olen kohta kuuskymppinen. Enkä usko enää joulupukkiin ja olen ihan hyväpalkkaisessa työssäkin.
Samaan aikaan ihmiset itkevät, että kaapit pursuavat ja koti on täynnä turhaa roinaa. Itse sain vanhemmiltani viimeiset lahjat joskus parikymppisenä ja hyvä niin. Miehen perheessä sen sijaan ostetaan joka joulu toisille kasat turhaa roinaa. Laitan ne aina tammikuussa kiertoon kirpparille. Minulle joulun tunnelma tulee jostain ihan muusta kuin materiasta. Se on hyvä oppia erityisesti kun rahaa on vähän.
Täällä keskustelee todella moni, tuskin tämä edellinen on niitä, jotka valittavat kaappien tursuavan.
Miehesi perhe ostaa lahjoja ja sinä pistät ne pois. Mikä on miehesi ja mahdollisten lastenne mielipide kun laitat heidänkin lahjansa pois?
Kohta tää taas alkaa.. 90 % näistä "avuntarvitsijoista" saisi kyllä joulun järjestettyä ilman ulkopuolisten apua. Tänäkään vuonna en auta niitä xx-henkisiä perheitä, joissa molemmat vanhemmat ollu 15v työkyvyttömyyseläkkeellä, lapsia pukattu maailmaan sitten muidenkin edestä ja vastuuta omasta elämästä ei osata ottaa.
Huostaan ottanut kunta maksaa kyllä kaikki, ihan kaikki mitä lapsi tarvitsee. On eri asia jos sijaisvanhemmat laittavat rahat muuhun/omiin juttuihinsa. Toisaalta etenkin isommat hankinnat kuten tietokoneet, kännykät, pyörät on niitä joiden osto lapselle varmistetaan. Vielä, sijaislapset ei tarvitse kenenkään almuja, ei tavaroihin, vaatteisiin, koulutukseen ei mihinkään.
Ajankohtaista taas. Mites tänä vuonna?
Vierailija kirjoitti:
Pienelle perheelle, vaikka yhden tai kahden lapsen yksinhuoltajajalle antaisin apua.
Sama
Www.hankkikaavähemmänpenskoja/jäärahaaniidenelättämiseen.fi
Yh-perheelle, jossa järkevät toiveet.
Vierailija kirjoitti:
"Äiti koko xxxx-xxxxxl 56-60, kengät 40-42, pitkät hameet erityisesti mieleisiä. Tekee käsitöitä paljon."
Oikeasti aika vaikea ymmärtää rahanpuutetta, jos näin isoksi saa itsensä syötyä. Sen ymmärrän, että halpa ruoka on höttöä joka helposti kerryttää vähän ylimääräistä kroppaan, mutta tuon painoiseksi päästäkseen ja siinä pysyäkseen tarvitsee syödä varmaan 10 000 kaloria päivässä, riittäkö sekään? Ellei juo pelkkää rypsiöljyä, tuollaisen painon ylläpitämiseen menee mielettömästi rahaa.
Pitkät hameet ja käsityöt eli mustalaisista on kyse.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä moni jouluapua -äiti on yksinhuoltaja, vaikka nuorin lapsi monilapsisessa perheessä on alle 1v? Yhdelläkin yksinhuoltajalla kolme aikuista lasta, kaksi alle kouluikäistä ja nyt odottaa kaksosia. Miehet yhtäkkiä päättäneet, että nyt riittää?
Asuu eri osoitteessa tukien saamiseksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulipa todella paha ja pettynyt olo kun luki näitä kirjoituksia.
Miksi te hyvät ihmiset " vaaditte" joltain ihmiseltä tietyn kokoista perhettä tietyin kriteerein jotta voisitte heitä auttaa. Olkaa armollisia itsellenne ja toisille ihmisille.
Ymmärrän ,et sekaan mahtuu myös niitä ihmisiä jotka kehtaavat käyttää hyväksi ja ahnehtia apua vaikka he eivät sitä Oikeasti tarvitse. On kyllä
todella ruma ja röyhkeä temppu josta ei nyt taatusti voi jäädä Hyvä joulumieli ainakaan.Koska en auta itseäni varakkaampia. Mulla ei ole koskaan ollut varaa suurperheeseen (en tosin ole suurperhettä halunnutkaan), mutta ne, joilla on ollut varaa suurperheeseen, ovat varakkaampia kuin minä.
Suurperheen avustaminen on mielestäni ok jos taustalla on esim. vakavaa sairastumista. En ala avustaa sellaista perhettä, joka katsoo että lapsia voi vääntää yli varojensa ja joku muu hoitaa.
Hö, koitin avata kartan tuolta sivustolta, niin aukesi vaan tavallinen kartta. Ei yhtään perhettä kartassa. Onko kaikki jo saaneet avun?
Vierailija kirjoitti:
Hö, koitin avata kartan tuolta sivustolta, niin aukesi vaan tavallinen kartta. Ei yhtään perhettä kartassa. Onko kaikki jo saaneet avun?
Ensimmäistä kertaa eläissäni aukaisin tuon sivun ja minullekin kartta näyttää tyhjää. Onko tuolla joku bugi, vai onko palvelu nurin?
Tämä on mielestäni helppo ja konkreettinen tapa auttaa. Inhimillisyys mukana. Ei pelkkää eurojen kilinää jonkun järjestön kirstuun. Valitsen perheen, jota haluan sillä perusteella, että voin jollain lailla samaistua tilanteeseen ja lahjatoiveet ovat kohtuullisia.