Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

www.jouluapua.fi

Vierailija
19.10.2017 |

Jos sinulla on mahdollisuus auttaa vähävaraisia joulun alla, millä perusteella valitset avunsaajan?

Kommentit (267)

Vierailija
221/267 |
22.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä moni jouluapua -äiti on yksinhuoltaja, vaikka nuorin lapsi monilapsisessa perheessä on alle 1v? Yhdelläkin yksinhuoltajalla kolme aikuista lasta, kaksi alle kouluikäistä ja nyt odottaa kaksosia. Miehet yhtäkkiä päättäneet, että nyt riittää?

Ei välttämättä. Moni on virallisesti yh vaikka mies on kuvassa, kumpikin saa omat tuet eikä ukolla siis elatusvastuuta ollenkaan - joko ei tunnusta isyyttään tai jos tunnustaa, on niin peeaa että Kela maksaa elarit. 

Eikös tuo ole tukien huijausta? Äiti saa yksinhuoltajan tuet, vaikka oikeasti perheessä on mieskin. Miksi tehdä monta lasta, jos mies ei haluaa tunnustaa isyyttään?

Vierailija
222/267 |
22.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosituimmat lahjatoiveet jouluapua.fi

1. Jouluruoka

2. Hygieniatuotteet

3. Villasukat

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/267 |
22.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävää lukea näistä lahjoitusten hyväksikäyttäjistä. Tulee mieleen tuttavaperheen tytöt, jotka viime vuonna itse keräsivät rahaa pitkään saadakseen ostettua paketin Joulupuu-keräykseen. Myivät äidin avustuksella kirppiksellä omia tarpeettomia tavaroitaan ja väkersivät pieniä käsitöitä, joita kauppasivat (kauppaleikkinä, mutta oikealla rahalla, muutamilla kymmenillä senteillä) mummolleen ja tädeilleen. Äidin kanssa kaupassa valitsivat huolella lahjan joka sopisi suunnilleen heidän ikäiselleen tytölle. Itse paketoivat ja veivät Joulupuulle.

Kuinka toivonkaan, että se lahja meni jollekin, joka aidosti ilahtui siitä.

Vierailija
224/267 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miksi tänäkin vuonna taas selaan jouluapua.fi:tä ja aiheutan itselleni vain turhautumista. Muutamia vuosia sitten löysin opiskelevan pariskunnan, jolla toiveet olivat hyvin järkeviä ja tilanteensa ymmärrettävä, ja veinkin heille jouluruokaa sekä päivittäistavaroita.

Edelliset pari vuotta olen metsästänyt seuraavaa avunkohdetta, mutta kyllä nuo elämäntapakerjääjät ovat niin suurelta osin edustettuina, että turhaudun vain etsiessäni sopivaa avunsaajaa. Juuri äskenkin törmäsin perheeseen, jossa yh-äiti neljän lapsen kanssa. Vanhimmat 18v ja 19v ja molemmilla jo omatkin lapset, tarvitsevat kuulema kuitenkin äidin avustusta vielä paljon. Niimpä äiti pyyteli omien lapsiensa lisäksi lahjoja 2kk ja 1v ikäisille lapsenlapsilleen, jotta ilahduttaisi heitä. Oikeasti. Tuon ikäiset ei tajua yhtään mitään lahjoista, mutta ehkäpä tämä kokonaistilanne (omat lapset jo nuorilla, jotka tarvitsevat vielä itsekin apua) kertookin juuri siitä miksi ollaan ahdingossa.

Itse kysymykseen: lahjoittaisin opiskelijoille sekä vanhuksille, joilla esim. lemmikkien kanssa kustannuksia ja realiteetit elämästä kohdillaan.

Vierailija
225/267 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen joka joulu auttanut pari- muutamaa perhettä.

Tyhmin fiilis tuli toissa jouluna kun ostin yhden perheen pienelle lapselle noin 25 euroa maksavan legopaketin koska "lapsi ei olisi muuten saanut ainoatakaan lahjaa" hakemuksen mukaan. Vein pakettia ja äiti tuli parkkipaikalle vastaan hakemaan sitä rööki suussa. Öh, vara vetää kessua mutta ei varaa ostaa ainoatakaan lahjaa omalle lapselle. Kiitosta en saanut.

Viimevuonna taas paketoin kosmetiikkatuotteita erään yksilapsisessa perheen teinille + joululaatikoita ja pienen kinkun ja suklaata ruoka-apuna. Siitä tuli hyvä mieli itsellekin, perheen äiti liikuttui melkein kyyneliin kun vein jouluavut. Vielä joulupäivänä tyttö laittoi tekstiviestiä ja kiitteli kovasti lahjasta.

On kyllä epäkohteliasta olla kiittämättä lahjasta, mutta on myös itsekästä vaatia lahjansaajia kiittämään ja kumartamaan. Onko lahjansaaja tarpeeksi kiitollinen kun tirauttaa pari kyyneltä? Lahjoitatko sinä,koska haluat saada irsellesi kiitosta ja tuntea itsesi ylemmäksi? Vai saatko hyvän mielen ihan vaan antamisen ilosta. Saajalle se voi olla nöyryyttävä tilanne, jolloin käytös voi olla erikoista eikä kiitosta ehkä kuulu.

En ole se jolle vastasit. Totta, on epäkohteliasta olla kiittämättä. Jokainen avunhakija reagoi omalla tavallaan, mutta minusta on kyllä korostetun tylyä, että äiti hakee rööki suussaan lahjan lapselleen kiittämättä. Todellakin törkeää! (olisi edes polttanut sen röökinsä loppuun ennen lahjan hakua, tai vasta lahjan saatuaan) 

Ja kuten mainitsin, niin jokainen avunsaaja reagoi omalla tavallaan, kuten tämä kyyneleisiin mennyt äiti, joka vielä osasi sanoa kiitos. Kuinka vaikeaa röökiä polttavan äidin olisi ollut sanoa kiitos? 

Miten tämän kyynelehtivän äidin  reagointi avun saantiin sai sinun niskakarvasi nousemaan ja ajattelemaan, että jokaisesta saadusta leivänmurusta pitäisi nuolla leivänmurujen maahan heittäjän varpaan välitkin?

Olen ollut auttajan asemassa (olen myös ollut autettava) Ja kyllä avunannosta tulee ilahtunut hyvä mieli, kun näkee hymyssä kiitoksen, silmissä, käytöksessä. Ei kaikki pysty sanomaan kiitosta ääneen, mutta se näkyy ja jos autettavien kanssa ehtii juttelemaan niin kyllä se kiitos sieltä tulee ja aika usein kuultua ''Ei tämä nyt niin paha juttu  ollutkaan kuin mitä kuvittelin''

Auttajan mielihyvää on vaikea kuvailla, kun apu menee juuri sinne minne pitikin ja sitä punaista raivoa on myös vaikea kuvailla, kun näkee oman avunsa menneen heitteille.

Vierailija
226/267 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse lahjoitin villasukat koko perheelle ja tammikuussa ne löytyivät kirppikseltä myynnistä. Oli pyytänyt lahjoittajilta villasukkia ja myi niitä hyvällä voitolla eteenpäin.

Nykyään lahjoitan vain vastasyntyneille villasukkia. He eivät osaa myydä niitä netissä.

Vierailija
227/267 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas tuntuu olevan kaikilta koristeet loppu.

Jännä sinänsä, kun heti joulun jälkeen koristeet myydään pois väintään -50 prosentin alella. Ja joulu tulee ihan varmasti joka vuosi... Ei ne koristeet mitään kertakäyttötavaroitakaan ole.

Vierailija
228/267 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi osallistua tän tyyppisiin juttuihin. En halua tavata auttamaani perhettä. Se olisi musta liian kiusallista.

Joulupuu ja sitten joku rahakeräys.

Vierailija
229/267 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse lahjoitin villasukat koko perheelle ja tammikuussa ne löytyivät kirppikseltä myynnistä. Oli pyytänyt lahjoittajilta villasukkia ja myi niitä hyvällä voitolla eteenpäin.

Nykyään lahjoitan vain vastasyntyneille villasukkia. He eivät osaa myydä niitä netissä.

Kurja juttu, että lahjasukat on myyty eteenpäin. Eihän takeita ole, jos vaikka muukin saatu myydään eteenpäin.

Teet vastasyntyneille sukkia, kun eivät osaa myydä netissä. No, ei ne kyllä osaa pyytäkään niitä, saati sitten käyttääkään itse.

Vierailija
230/267 |
25.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huom! Jotkut seurakunnat keräävät yleensä tähän aikaan vuodesta lahjoitustavaraa Itä-Euroopan köyhille lapsille. Lämpimiä vaatteita, käytetytkin kelpaavat. Ainakin viime vuonna meidän seurakunta otti vastaan myös mm. piirustuspaperia, kyniä, hammasharjoja ja -tahnoja sekä karkkipusseja.

Ja sitten on näitä "äitiyspakkaus"-keräyksiä, esim. Mission Possible.

Käytetyistä vaatteista ja edullishintaisesta käyttötavarasta on vähän vaikeampi kenenkään vetää välistä, jos nyt kyynisiä halutaan olla.

Vierailija
231/267 |
25.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tän ketjun lukemisesta tuli ihan älyttömän paha mieli. Miten te kehtaatte? Onko tosiaan näin tiukassa imisten tahto auttaa muita. Aina on sellaisia, jotka ottavat mitä heille ei kuulu, mutta aina on myös ihmisiä, jotka tarvitsisivat apua. Koska meistä on tullut tällaisia, että ei auteta muita ja ilkutaan kyynisesti. Miten hyvin tai huonosti omien asioiden pitää olla, että meistä on tullut näin kylmiä ja ketä siitä syytämme? Jotain toistako?

Luin noita pyyntöjä. Lapsille vaatetta, käsineitä aikuisille. Yksi toivoo kunnon paistinpannua. Paistinpannua? Jos ihminen toivoo paistinpannua, niin asiat eivät ole hyvin. Kiitos sinulle joka nostit tämän ajankohtaisen asian ylös. Minä aion auttaa perhettä tai kahta, mitään kyseenalaistamatta. Se pieni mitä voin antaa, ei ole itseltäni pois. Onneksi tässä ketjussa on muitakin auttajia.

Nähdäkseni tässä ketjussa ihmiset todella haluaisivat auttaa niitä, jotka tarvitsevat apua. "Ei auteta ja ilkutaan kyynisesti" niitä, jotka hyväksikäyttävät tarpeettomasti jouluapua. Läpi koko ketjunhan tässä on yritetty miettiä, miten nämä kaksi ryhmää voisi erottaa, että pääsisi auttamaan oikeasti apua tarvitsevia.

Ei, minä en halua auttaa huvikseen vapaamatkustavaa. Se ON minulta pois, ei minulla mitään liikoja ole. Sillä rahalla voisin ostaa itselleni ja perheelleni jotain tarpeellista, jolloin siitä olisi enemmän hyötyä kuin tarpeettomassa auttamisessa. Meillä ei nimittäin ikinä osteta mitään tarpeetonta, ja tarpeellisetkin hankinnat joutuvat joskus odottamaan.

Eikä tarpeeton apu aidosti ilahduta vastaanottajaa - ahneus siitä vain ilahtuu, ja ehkä vahingonilo siitä, kuinka "hölmöt syytää mitä vaan, saatiinpahan rahat pois tyhmiltä". Muutenkin on karhunpalvelus avustaa vapaamatkustajaa.

Vierailija
232/267 |
27.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulipa todella paha ja pettynyt olo kun luki näitä kirjoituksia.

Miksi te hyvät ihmiset " vaaditte" joltain ihmiseltä tietyn kokoista perhettä tietyin kriteerein jotta voisitte heitä auttaa. Olkaa armollisia itsellenne ja toisille ihmisille.

Ymmärrän ,et sekaan mahtuu myös niitä ihmisiä jotka kehtaavat käyttää hyväksi ja ahnehtia apua vaikka he eivät sitä Oikeasti tarvitse. On kyllä

todella ruma ja röyhkeä temppu josta ei nyt taatusti voi jäädä Hyvä joulumieli ainakaan.

Vierailija
233/267 |
27.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulipa todella paha ja pettynyt olo kun luki näitä kirjoituksia.

Miksi te hyvät ihmiset " vaaditte" joltain ihmiseltä tietyn kokoista perhettä tietyin kriteerein jotta voisitte heitä auttaa. Olkaa armollisia itsellenne ja toisille ihmisille.

Ymmärrän ,et sekaan mahtuu myös niitä ihmisiä jotka kehtaavat käyttää hyväksi ja ahnehtia apua vaikka he eivät sitä Oikeasti tarvitse. On kyllä

todella ruma ja röyhkeä temppu josta ei nyt taatusti voi jäädä Hyvä joulumieli ainakaan.

Koska en auta itseäni varakkaampia. Mulla ei ole koskaan ollut varaa suurperheeseen (en tosin ole suurperhettä halunnutkaan), mutta ne, joilla on ollut varaa suurperheeseen, ovat varakkaampia kuin minä. 

Vierailija
234/267 |
27.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En auta ketään jouluapua kerjäävää. Mua suututtaa nää isot perheet joissa vanhemmat on elämäntapa työttömiä ja lapsia vaan pukkaa toisen perää. Vievät lapset ilmaiseen täyshoitoon päiväkotiin ja itse makaavat kotona. Itse joutuu tekemään hikihatussa töitä jotta saadaan 3 lapsen päiväkotimaksut maksettua ja laskut maksettua. Odottavat saavansa kaiken ilmaiseksi!

Puhumattakaan perheistä joissa löytyy aina rahaa tupakkaan ja alkoholiin mutta ei löydy senttiäkään rahaa tarjota lapsille raitis ja onnellinen joulu.

Vierailija
235/267 |
27.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä vinkki helsinkiläisille:

Kirpputorit ja lahjoitusten vastaanotto syksyllä 2017

Kirpputori ja lahjoitukset

Tervetuloa tekemään edullisia löytöjä Helsingin ensikodin suositulle kirpparille! Myynnissä mm. paljon lasten ja aikuisten vaatteita, leluja, astioita ja kirjoja. Tuotto käytetään kokonaisuudessaan ensikodin asiakkaiden hyväksi.

Kirpparipäivät:

torstai 21.9.2017 klo 15-18

keskiviikko 18.10.2017 klo 15-18

torstai 16.11.2017 klo 15-18

perjantai 1.12.2017 klo 11-14

Kiitos, että haluat tukea asiakasperheitämme lahjoituksella! Työntekijämme toimivat pääasiassa asiakastyössä ja siksi vastaanotamme lahjoitukset ennalta sovittuina ajankohtina kirpputoritiloihin:

Lahjoitusten vastaanotto:

tiistai 10.10.2017 klo 14-17

tiistai 31.10.2017 klo 14-17

maanantai 11.12.2017 klo 14-17

Käyntiosoite on Ensi-Kodin tie 4, 00510 Helsinki

Sisäänkäynti takapihalta kellaritiloihin.

https://www.helsinginensikoti.fi/ajankohtaista

Vierailija
236/267 |
28.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En voi osallistua tän tyyppisiin juttuihin. En halua tavata auttamaani perhettä. Se olisi musta liian kiusallista.

Joulupuu ja sitten joku rahakeräys.

Voit myös postittaa. Sulle tulee suoraan avunsaajan osoite Jouluapua-sivuston kautta.

Jotain yhteyttä täytyy kuitenkin pystyä ottamaan perheeseen. Hoituu sähköpostillakin.

Vierailija
237/267 |
28.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta näissä korostuu just se ristiriita, että valtaosa lahjoittajista on sellaisia joilla ei itselläkään ole hirveästi ylimääräistä, mutta haluavat kuitenkin auttaa. Ehkä kun on itselläkin ollut joskus tiukkaa, niin tietää, miltä taloudellinen ahdinko tuntuu. Mutta avustusten hakijat tuntuvat olettavan, että lahjoittajat ovat hyvätuloisia, joille joku 50-100€ lahjoitus ei tunnu missään. Ehkä siksi voidaan häikäilemättömästi laittaa lahjat myyntiin tai näyttää nyrpeää naamaa, kun ei saatukaan rahalahjaa tai sitä uusinta iPhonea. Hyvätuloisten rikkaus ja itsekkyys vituttaa ja siksi tuntuu oikeutetultakin vaatia heiltä avustusta? 

Joo, menee keittiöpsykologisoinnin puolelle mutta oon miettinyt tätä viime päivinä paljon :) Itsekin kun haluaisin jotain lahjoittaa tarvitsevalle, mutta ei ole varaa mihinkään 50€ lahjakortteihin. Lahjoitusten pyytäjien toivoisi muistavan, että todennäköisesti se lahjoittaja ei ole mikään rikas, vaan luultavasti jopa karsii jostain omista joulumenoistaan saadakseen väännettyä ne joululaatikot ja ostettua pari pakettia jouluapuperheen lapsille. 

Vierailija
238/267 |
28.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta näissä korostuu just se ristiriita, että valtaosa lahjoittajista on sellaisia joilla ei itselläkään ole hirveästi ylimääräistä, mutta haluavat kuitenkin auttaa. Ehkä kun on itselläkin ollut joskus tiukkaa, niin tietää, miltä taloudellinen ahdinko tuntuu. Mutta avustusten hakijat tuntuvat olettavan, että lahjoittajat ovat hyvätuloisia, joille joku 50-100€ lahjoitus ei tunnu missään. Ehkä siksi voidaan häikäilemättömästi laittaa lahjat myyntiin tai näyttää nyrpeää naamaa, kun ei saatukaan rahalahjaa tai sitä uusinta iPhonea. Hyvätuloisten rikkaus ja itsekkyys vituttaa ja siksi tuntuu oikeutetultakin vaatia heiltä avustusta? 

Joo, menee keittiöpsykologisoinnin puolelle mutta oon miettinyt tätä viime päivinä paljon :) Itsekin kun haluaisin jotain lahjoittaa tarvitsevalle, mutta ei ole varaa mihinkään 50€ lahjakortteihin. Lahjoitusten pyytäjien toivoisi muistavan, että todennäköisesti se lahjoittaja ei ole mikään rikas, vaan luultavasti jopa karsii jostain omista joulumenoistaan saadakseen väännettyä ne joululaatikot ja ostettua pari pakettia jouluapuperheen lapsille. 

Ei oikeasti rikkaat halua auttaa eikä lahjoittaa mitään, sehän on heillä jo geeneissä.

Vierailija
239/267 |
28.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikävää lukea näistä lahjoitusten hyväksikäyttäjistä. Tulee mieleen tuttavaperheen tytöt, jotka viime vuonna itse keräsivät rahaa pitkään saadakseen ostettua paketin Joulupuu-keräykseen. Myivät äidin avustuksella kirppiksellä omia tarpeettomia tavaroitaan ja väkersivät pieniä käsitöitä, joita kauppasivat (kauppaleikkinä, mutta oikealla rahalla, muutamilla kymmenillä senteillä) mummolleen ja tädeilleen. Äidin kanssa kaupassa valitsivat huolella lahjan joka sopisi suunnilleen heidän ikäiselleen tytölle. Itse paketoivat ja veivät Joulupuulle.

Kuinka toivonkaan, että se lahja meni jollekin, joka aidosti ilahtui siitä.

Sen takia kannattaa antaa vain silloin kun itselleen riittää antaminen. Se, että annat ja antaminen on kiitoksesi.

Kaikki jotka haluavat iloa tai mitä tahansa lahjan vastaanotaajalta ovat hakoteillä. Vaikka lahjasi poljettaisiin maahan edessäsi niin puhtain antamisen ilo on sitä, että olet silti iloinen, että annoit sen.

Vierailija
240/267 |
28.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulumieli koetuksella tätä ketjua lukiessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän yksi