Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Neuvola teki lasun, koska "isä tuo vauvaa ja äiti nukkuu"

Vierailija
19.10.2017 |

Kerroin jo odotusaikana fibrosta, joka ikävä kyllä paheni vauvan synnyttyä. Poika on nyt 6kk ja mies lähinnä käyttänyt neuvolassa. Ja nyt sitten selvisi, että meistä on tehty lasu, koska " isä' tuo taas vauvaa äiti taas nukkumassa"

Kommentit (332)

Vierailija
261/332 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan ap:lla kiva fiilis, kun täällä syyllistetään siitä ettei jaksa! Varmaan ap tahtoisi jaksaa, muttei pysty. 

Siskollani on fibraepäily ja   on niin uupunut ja kivulias, että  lenkit koiran kanssa kaatavat loppupäiväksi sohvalle.   Sauna pahentaa oloa.  Särkylääkkeet eivät auta jäytäviin särkyihin.

No olisiko silloin apu paikallaan?

Mitä apua on lastensuojelusta? Kun eihän tuossa ole kyse siitä, että ei haluaisi olla hyvä äiti tai että tahallaan kohtelisi kaltoin?

Lastensuojelu aiheuttaa lisää työtä ja järjettömän stressin. Apua se ei ole.

Lastensuojelu tarkoittaa mahdollisen avuntarpeen selvitystä, eikä sitä että isä tai äiti olisi pahis.

Lastensuojelutarpeen selvitykseen pitää olla jokin perusteltu huoli. Ei niitä voi huvikseen trhdä.

Tässä sinä olet kyllä yksiselitteisesti väärässä. Huoli riittää eikä sitä tarvitse kenellekään perustella. Terveydenhuollossa huolen syntyminen jopa velvoittaa ilmoituksen tekemiseen. Linja on, että mieluummin turha ilmoitus kuin aiheellisen ilmoituksen tekemättä jättäminen.

Vierailija
262/332 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap:hän voi olla alkkis/narkkiäiti joka nukkuu päätään selväksi aamuisin. Mutta hups, sen hän unohti kertoa.

Jos lapsen tuo neuvolaan joka kerran äiti, tarkoittaako se sitä, että isä on alkkis tai narkki?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/332 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan ap:lla kiva fiilis, kun täällä syyllistetään siitä ettei jaksa! Varmaan ap tahtoisi jaksaa, muttei pysty. 

Siskollani on fibraepäily ja   on niin uupunut ja kivulias, että  lenkit koiran kanssa kaatavat loppupäiväksi sohvalle.   Sauna pahentaa oloa.  Särkylääkkeet eivät auta jäytäviin särkyihin.

No olisiko silloin apu paikallaan?

Mitä apua on lastensuojelusta? Kun eihän tuossa ole kyse siitä, että ei haluaisi olla hyvä äiti tai että tahallaan kohtelisi kaltoin?

Lastensuojelu aiheuttaa lisää työtä ja järjettömän stressin. Apua se ei ole.

Lastensuojelu tarkoittaa mahdollisen avuntarpeen selvitystä, eikä sitä että isä tai äiti olisi pahis.

Lastensuojelutarpeen selvitykseen pitää olla jokin perusteltu huoli. Ei niitä voi huvikseen trhdä.

Tässä sinä olet kyllä yksiselitteisesti väärässä. Huoli riittää eikä sitä tarvitse kenellekään perustella. Terveydenhuollossa huolen syntyminen jopa velvoittaa ilmoituksen tekemiseen. Linja on, että mieluummin turha ilmoitus kuin aiheellisen ilmoituksen tekemättä jättäminen.

Ja tää on täyttä kafkaa.

Ihminen joutuu viranomaiskäsittelyyk jonkun toisen SUBJEKTIIVISEN tunteen takia.

Ja verovarat menee näiden vellovien tuntemusten mankelointiin.

Vierailija
264/332 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap:hän voi olla alkkis/narkkiäiti joka nukkuu päätään selväksi aamuisin. Mutta hups, sen hän unohti kertoa.

Jos lapsen tuo neuvolaan joka kerran äiti, tarkoittaako se sitä, että isä on alkkis tai narkki?

Miksi tarkoittaisi? Ei kukaan tietääkseni väittänyt ap:n olevan alkoholisti vain sillä perusteella että isä vei lapsen neuvolaan. Ja aina on myös se mahdollisuus olemassa että isä on "huvikseen" sanonut äidin olevan alkkis.

Vierailija
265/332 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kenties kunnassa on vaikeaa saada kotiapua, joten th on turvautunut lastensuojeluilmoitukseen sen vuoksi, että saisitte arjen askareisiin apua kotipalvelun muodossa. Tai sitten ihan siitä syystä, että th ei ole ajan tasalla ja ei tiedä, että kotipalvelua saa nykyään ilman lastensuojelun asiakkuutta. Se tuntuu kyllä ihan uskomattomalta syyltä, sillä luulisi ammattilaisella olevan sosiaalipalvelut hallussa. 

Teillä ap olisi sairauden perusteella oikeus kotipalveluun arjen askareissa auttamisen merkeissä ilman lastensuojelua. Ikävä kyllä monikaan kunta ei näistä mahdollisuuksista tiedota.

Oletko tietoinen, että jossakin ohjeistuksissa kotipalveluun liittyy ehti, että äidin puolesta ei saa mitään tehdä. Eli+-0 se apu.

Eli jos vaikka äiti tarvitsisi lepoa niin se ei käy vaan perhetyöntekijän pitää tehdä äidin kanssa ne työt.

Kuka oikeasti haluaa ketään päsmäröimään jos vielä väsynyt.

Ei ole ihan tarkoituksen mukainen, jos näin jossain jossain kunnissa toimitaan. Sillä ideana on juurikin saada yhteistyössä vanhempien kanssa saada perheen arki toimimaan. Omassa työpaikassani ainakin ymmärretään väsyneitä vanhempia ja tehdään kotitöitä, eikä olla vain keskusteluseurana. Tosin malli oli tällainenkin välillä. Hoitajat tulivat kotiin puhumaan, eivät fyysisesti auttamaan. Tämän piti loppua vuonna 2015. Nykyisin kunnilla on mahdollisuus antaa palveluseteleitä, jotka käyvät mm. siivoukseen. Kaikesta tietenkin tehdään suunnitelmat ja mietitään, että auttaako se perhettä pärjäämään jatkossa.

Vierailija
266/332 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi on avain tuhota perhe. Siihen ne tähtää. Tee rikosilmoitus

Vierailija
267/332 |
20.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen kroonisesti sairas mm Reuma ja useampi muukin sairaus. Silti jaksoin aina viedä lapsen neuvolaan. Aika erikoista ettet ap jaksa tuon vertaa.

Vierailija
268/332 |
20.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvolassa on tarkoitus huolehtia paitsi vauvan, myös synnyttäneen äidin hyvinvoinnista. Ja jos he eivät ole aivan varmoja siitä näkemättä äitiä, on kaiketi sitten toimittu näin. Yritä ottaa se auttavana kätenä ennemmin kuin syytöksenä. He haluavat kartoittaa tarvitsetteko tukea kotiin, ja miten jaksat sairautesi kanssa, miten isän voimat riittävät. Todennäköisesti he varmistuvatkin siitä että kaikki on hyvin. Minkä te itse jo tiedätte, ja heillekään ei jää mitään kysymysmerkkejä että olisiko sittenkin pitänyt...Onnittelut vauvasta ja tsemppiä teille!

Vierailija
269/332 |
20.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Neuvolassa on tarkoitus huolehtia paitsi vauvan, myös synnyttäneen äidin hyvinvoinnista. Ja jos he eivät ole aivan varmoja siitä näkemättä äitiä, on kaiketi sitten toimittu näin. Yritä ottaa se auttavana kätenä ennemmin kuin syytöksenä. He haluavat kartoittaa tarvitsetteko tukea kotiin, ja miten jaksat sairautesi kanssa, miten isän voimat riittävät. Todennäköisesti he varmistuvatkin siitä että kaikki on hyvin. Minkä te itse jo tiedätte, ja heillekään ei jää mitään kysymysmerkkejä että olisiko sittenkin pitänyt...Onnittelut vauvasta ja tsemppiä teille!

Mitä apua tuosta on?

Vierailija
270/332 |
20.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen kroonisesti sairas mm Reuma ja useampi muukin sairaus. Silti jaksoin aina viedä lapsen neuvolaan. Aika erikoista ettet ap jaksa tuon vertaa.

Lapsi vietiin neuvolaan. Miksei se riitä?

Vierailija
271/332 |
20.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ottakaa apu vastaan. Eine sitä ilkeyttään tee.

Voihan olla, ettei miesikään halua rasittaa sinua omilla ongelmillaan. Myös isät voivat väsyä ja masentua.

Lastensuojeluilmoitus on kantelu virsnomaiselle. Mitään apua sitä kautta ei saa.

Vierailija
272/332 |
20.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja siksi pitää tehdä viranomaiskantelu? Miksei vaan soita?

Ja lastensuojeluhan ei ole terveysviranomainen, eikä sieltä saa kotiapua, joten miten se voi auttaa?

Vierailija
273/332 |
20.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tänä päivänä kukaan ei ole niin suojattu kuin Äiti. Vain äitin pitää saada lepoa ja rauhaa ja ymmärrystä ja kaikkea. Äitejä pitää suojella ja hyysätä ja tukea, silloinkin kun he ovat väärässä. Äiti sitä ja äiti tätä. Lasten jaksamisesta ei hiiskuta sanallakaan.

Olen itsekin äiti, mutta en voi sietää tätä ajattelutapaa. Äidin nostaminen pyhimyksen asemaan on haitallista koko perheen ja myös yhteiskunnan kannalta.

Olet kyllä väärässä. Äiteihin kohdistetaan kovia paineita ja isät saa olla vaan.

Äidit hoitaa kodin ja lapset. Pitää tehdä töitä ja olla täydellinen äiti.

Olen kurkkua myöten täynnä jatkuvaa äitien syyllistämisestä.

Onneksi ollaan loppusuoralla ja odotan niitä aikoja että että vastuu on lapsillani.

Onnellinen olen ettei mulla ole enää pieniä

lapsia. En pidä tästä nykyisestä yhteiskunnasta.

Oma äitini sai olla vapaasti äiti. Joka asiasta ei nillitetty.

Elämä on sitä että pitää huolestua muista.

Tämä on niin totta. Itse olen viiden lapsen äiti ja aina siis lapseni huolehtinut, mutta nähty on paljon turhaa plääpläätä ilman oikeaa apua.

On mm. todettu psyykkiseksi lapsen ihottuma käsissä. Se oli sellainen psyykkinen syyhypunkki mikä sitten lääkkeellä hoidettiin kun toista kautta saimme avun koko perhe.

Niin ja vanhimmalla oli kanssa psyykkistä nielemisvaikeus, paha sellainen. Syyksi epäiltiin minua. Ei ollut aikaa jäädä märehtimään kuinka pahalta se tuntui sillä lapselle piti jatkaa avun etsintää ja onneksi se löytyi kun kävimme lääkärissä kenelle emme kertoneet aiemmista epäilyistä heti. Lapsi kärsi pahimman luokan refluksitaudista sekä sisäisestä verenvuodosta anemian kera. Vaati leikkaushoitoa. Tuhosivat tuon lapsen elämän aika isolla kädellä. Henkiset traumat olivat nimittäin merkittävät tuollaisen jälkeen ja luottamuspula lääkäreihin suuri, mutta onneksi milloinkaan en luovuttanut. Olemme hyvin läheiset nykyisin jo aikuisen lapseni kanssa.

En ole ainoa vastaavaa kokenut ja vastaavassa helvetissä rämpinyt eteenpäin sydän painavana huolesta mitä tulee lapsen hyvinvointiin, olen kuullut useita, meidän tarinan tapaisia kohtaloita. Mikä ihme nykymaailmaa riivaa kun kaikki on niin psyykkistä???!!!

Se todellakin luo vanhemmille erilaisia paineita kun ennen ollut. Kaikki ei näiden kanssa joudu tekemisiin jos lapsi on terve. En minäkään muiden lasten kanssa. Surullinen asian kääntöpuoli on, että pitää vanhempana olla aivan satavarma, että lapsi tarvitsee psyykkisen puolen apua ennenkuin mainitsee siitä hiiskaustakaan kellekään ettei vain tuhoa vastaavalla muidenkin elämän alkua. Se voi pahimmillaan tarkoittaa sitä, ettei psyykkistä apua tarvitseva lapsi saa sitä apua ennen kuin tilanne on päässyt pahaksi jos vanhemman pelko estää pyytämästä apua ajoissa.

Vierailija
274/332 |
20.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apua täällä hyvää huomenta! Olen vauvan kanssa kaupungilla, ei täällä kauan jaksa olla mutta näkeepähän muutakin kuin kodin seinät ! Käyn samalla kaupassa.

Kun pikkuinen kasvaa, aion viedä enemmän ulos esim

Hiekkalaatikolle, siinä istuminenhan ei paljon voimia vaadi!

Tänään soitan, nyt kun tuntuu hyvä päivä olevan, neuvolaan ja kyselen vähän mikä on homman nimi ja miksi näin kävi. Miksi ns "hutkittiin tutkimatta ".

Maanantaina tulee joku lastensuojelusta juttelemaan, vaikuttaa siltähän ettei siellä hirveän huolissaan olla.

Ap

Vierailija
275/332 |
20.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä isä käytti neuvolassa, koska minä yrittäjä ja isä piti perhevapaat. Ei se ketään kiinnostanut.

Voihan ne neuvolastakin tehdä kotikäyntejä.  Ainakin  ennen tehtiin kaksi-kolme kotikäyntiä kun vauva tuli taloon.  Ja tarvittaessa muulloinkin. Esim. kun minun vauvani sairastui rokkoon niin soitin neuvolaan ja sieltä tuli terveydenhoitaja kotiin katsomaan.

Vierailija
276/332 |
20.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä että joku huolehtii!  Jos asiat ok niin hyvä.  Mutta omasta kokemuksesta sanoisin, että neuvolakäynti pienen vauvan kanssa on hyvin tärkeä asia äidin elämässä. 

Itsekin olen sitä mieltä, että asiat ei ole kunnossa jos äitiä ei näy ei kuulu.

Vierailija
277/332 |
20.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eniten suututtaa se, että kerroin minulla olevan fibromyalgia joka väsyttää ja naureskelin odotusaikana, että " Aki" tuo vauvaa sitten varmaan aika paljon yksin.  Ja silti käy näin ! :(

Minulla on ihana, osallistuva mies ja väsymyksestä huolimatta olen helvetin onnellinen. 

Jos neuvolanterkkamme kerran huolissaan minusta, eikö hän olisi voinut soittaa vai epäileeko, että olen suukapuloituna  kiinni patterissa?!

Ap

Miksi ihminen joka ei kykene hoitamaan lastaan sellaisen tekee? Erityisesti fibromyalgia, jossa hyvin suurissa osissa tapauksissa se vika on mielenterveydessä? Ajattelitko kuinka saat hhyvän vuorovaikutuksen vauvan kanssa kun kaikki huomiosi menee omiin vaivoihinsi ja kipujen pohtimiseen?

Vierailija
278/332 |
20.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä että joku huolehtii!  Jos asiat ok niin hyvä.  Mutta omasta kokemuksesta sanoisin, että neuvolakäynti pienen vauvan kanssa on hyvin tärkeä asia äidin elämässä. 

Siis miksi? Tai miksei "hyvin tärkeä asia isän elämässä"? Etenkin vauvan kanssa niitä neuvolakäyntejä on alvariinsa (mihin on jo saanut tottua raskausaikanakin). Punnitaan, katsotaan pituus, mitataan päänympärys ja katsotaan, miten osuvat käyrille. Jos ei näytä odotusten mukaiselta, niin seuraava käynti on vielä vähän aikaisemmin kuin muuten. Kysytään, miten vauva syö. Välillä joku rokotus. Minulla on kolme lasta ja kaikki asiat on aina olleet ihan normaalisti. Yhtä hyvin lapsen isä pystyy nämä tiedot sieltä neuvolasta välittämään ("lapsi on edelleen normaali") tai välittämään neuvolaan ("lapsi syö edelleen vain tissiä"), ja niin on onneksi meillä välittänytkin aina silloin tällöin ilman, että neuvolasta onneksi on tullut mitään noottia, epäilyä tai huolta.

Oikein kivaa ja hyödyllistä tietää ja tarkistaa välillä, että asiat menevät kuten pitää ja vauva voi hyvin, mutta mitenkään äitiyden kohokohtia nämä käynnit eivät ole minulle olleet. Esim. imetys on asia, joka luonnollisesti lankeaa äidille, mutta miksi myös neuvolakäynnit, jos tiedonvälitys perheen sisällä pelaa?

Vierailija
279/332 |
20.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onkohan sulla pikkasen kutistunut elämänpiiri?😂😂😂😂

Vierailija
280/332 |
20.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä isä käytti neuvolassa, koska minä yrittäjä ja isä piti perhevapaat. Ei se ketään kiinnostanut.

Voihan ne neuvolastakin tehdä kotikäyntejä.  Ainakin  ennen tehtiin kaksi-kolme kotikäyntiä kun vauva tuli taloon.  Ja tarvittaessa muulloinkin. Esim. kun minun vauvani sairastui rokkoon niin soitin neuvolaan ja sieltä tuli terveydenhoitaja kotiin katsomaan.

Ja tää tapahtui joskus sotien jälkeen?