Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Inhottavin tuntemani ihminen valmistuu pian sairaanhoitajaksi

Vierailija
19.10.2017 |

Tätä jaksan ihmetellä, ja toisaalta myös pelkään, että tulevaisuudessa kun olen viemässä lastani päivystykseen, tämä ihminen istuu siellä pöydän toisella puolella. Hän on kateellisin, katkerin ja kieroin nainen jonka tunnen. Hänen takiaan jätin hakematta samalle alalle kouluun, vaan valitsin aivan toisen alan.

Eikö siellä sairaanhoitajakoulussa yhtään katsota millainen opiskelija on? Olenko ainoa joka miettii, miten tuon kaltainen ihminen hoitaa potilaitaan, miten hän heitä kohtelee?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän monta entistä koulukiusaajaa, joista tuli opettajia.

Tosin kyllä, mun kouluaikana oli tavallista, että opettaja otti silmätikukseen ja pilkkasi esim. jonkun oppilaan ulkonäköä, ja luokka hirnui mukana.

Luulis ja toivois, että tämä on historiaa.

Eikö s.hoit.ole enää psykologisia sov. kokeita oppilasvalinnassa?

Vierailija
2/22 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi olla kyllä jotkut psykologiset testit noille, joilla karsitaan narsistit, psykopaatit, kylmät ja ilkeät ihmiset pois.

Tiedän jokin aika sitten sosionomiksi valmistuneen ihmisen, joka on kohdellut omia lapsia väkivaltaisesti, jättää niitä huomioimatta, alle kouluikästä yksin kotiin, tunkee vaatehuoneeseen ja vessaan nukkumaan rangaistukseksi jostain, mistä ei ole edes varoittanut. Riuhtominen, hiuksista repiminen ja tyhjästä huutaminen on todellakin miltei päivittäistä. Aivan sairas ihminen. 

Tällainen on sitten lastensuojelussa töissä......

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

tiedän sairaanhoitajia joilal on neuroottinen luonne ja eräskin paskapää yritti saada inut pakkohoitoon ja soitti poliisit kotiini kun luuli että minulla on haulikko ja ammun ihmisiä

Vierailija
4/22 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntemani ihminen opiskelee kätilöksi ja on aina ollut sellainen "minä tiedän parhaiten" olevan henkilö. Sinkut eivät ole mitään ja ainoa oikea perhemuoto on naimisissa oleva pariskunta + lapset.

Jos joskus saan lapsia ja synnärillä tämä ihminen sattuu kätilöksi, niin pyydän kyllä toista ihmistä siihen.

Vierailija
5/22 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
6/22 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähihoitajan tiedän kuka vaikuttaa vähintään persoonallisuushäiriöiseltä.

Mutta kai niitä testejä on, mutta niistä saa parhaat pisteet kun ajattelet millainen olisi hyvä ammatin edustaja. En usko että oikeasti kierot ihmiset jäisi niissä kiinni, päin vastoin he osaavat kiillottaa omaa ylivertaisuuttaan juuri siihen ammattiin. Ovat juuri täydellisiä mihin vain. Enemmin tavalliset, rehelliset voivat saada huonot pisteet kun miettivät liian tarkkaan ja arvioivat itseään vähän todenmukaisemmin.

Vierailija
7/22 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

huoh... kirjoitti:

Pitäisi olla kyllä jotkut psykologiset testit noille, joilla karsitaan narsistit, psykopaatit, kylmät ja ilkeät ihmiset pois.

Tiedän jokin aika sitten sosionomiksi valmistuneen ihmisen, joka on kohdellut omia lapsia väkivaltaisesti, jättää niitä huomioimatta, alle kouluikästä yksin kotiin, tunkee vaatehuoneeseen ja vessaan nukkumaan rangaistukseksi jostain, mistä ei ole edes varoittanut. Riuhtominen, hiuksista repiminen ja tyhjästä huutaminen on todellakin miltei päivittäistä. Aivan sairas ihminen. 

Kuinka paljon enemmän suostuisit maksamaan sosiaalipalveluista, jos tietäisit varmuudella, että "huonot" ihmiset on karsittu pois?

Vierailija
8/22 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitoalalle valikoituu uskomaton määrä k'sipäitä. Minä tiedän myös erään nuoruudessa väkivaltaisen olleen tytön (mätki lähinnä muita muijia) , joka opiskelee sosionomiksi. Nyt niin aurinkoinen ihminen yrittää olla ja muuttunut

Vierailija
9/22 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka tämä ihminen olisi vapaa-ajalla kateellinen, katkera ja kiero, hänellä saattaa olla aivan erilainen työminä. Näin on monen ihmisen kohdalla. Sosiaali- ja terveysalalla tarvitaan tietysti myötäelämisen taitoa, mutta itse asiassa liian empaattiset, herkät ja kiltit ihmiset eivät alalla pärjää. Mitoitukset ovat pieniä ja tahti on kova. Työ vaatii asennetta ja kovaa kuorta.

Vierailija
10/22 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka tämä ihminen olisi vapaa-ajalla kateellinen, katkera ja kiero, hänellä saattaa olla aivan erilainen työminä. Näin on monen ihmisen kohdalla. Sosiaali- ja terveysalalla tarvitaan tietysti myötäelämisen taitoa, mutta itse asiassa liian empaattiset, herkät ja kiltit ihmiset eivät alalla pärjää. Mitoitukset ovat pieniä ja tahti on kova. Työ vaatii asennetta ja kovaa kuorta.

Vertaan tätä tuttua (ennen ihan ystävä) omaan äitiini, joka teki hoitoalalla pitkän uran. Hän oli todella nopea ja säntillinen, sellainen jämpti ihminen, joka ei liikaa paijannut päätä edes meiltä lapsilta, mutta joka silti osasi empatian taidon. Hän ei omien potilaiden kanssa jäänyt koskaan vellomaan tai suremaan liikaa, ja hän osasi sanoa tiukastikin että nyt tehdään näin, koska. 

Tämä tuttu taas... en osaa selittää. Hän ei ole sellainen kuin kuvailet että hyvä hoitoalan henkilö on, olen siis itsekin samaa mieltä. Hän on jyrä, joka ei ajattele ihmisistä kovinkaan nätisti. Hän voi kommentoida ketä tahansa yhteistä tuttuamme tai ihan tuntematonta tämän habituksen perusteella ja ajatella tästä pelkkää pahaa. Perus negatiivinen ihminen siis. Lisäyksenä häijyys. 

Vierailija
11/22 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikkakin lähihoitajia aina pilkataan, niin enemmän minä niitä päästään sekoja sairaanhoitajia tunnen.

Vierailija
12/22 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen hoitoalalla ja todella ihmettelen, miksi alalla on niin paljon ihmisiä, jotka kohtelevat työkavereita ja potilaita todella ala-arvoisesti. Kun hakeuduin alalle, kuvittelin oikeasti, että alalla olevat olisivat empaattisia ja kohtelisivat muita ihmisiä hyvin. Väärässä olin. Tuntuu, että kyseiselle alalle hakeutuu juuri niitä, jotka haluavat kiillottaa sitä omaa kruunuaan ja ylpeänä voivat kertoa kaikille kuinka hyvää ja arvokasta työtä tekevät, mutta kuitenkaan ne potilaat eivät voisi vähempää kiinnostaa. Tai muut ihmiset ylipäätään.

Vierailija
13/22 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten löpsypomot päälle, jotka eivät uskalla pistää näitä ruotuun. Jo senkin takia.

Vierailija
14/22 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kuulosta ihan terveeltä että on kaksi täysin eri persoonallisuutta. Töissä hyvä ihminen ja vapaa-ajalla veemäinen kiusaaja. Ja itseasiassa empaattisuus ja myötäeläminen eivät sulje pois sitä, että ihminen osaisi olla jämäkkä ja vahva tarpeen vaatiessa. Nämä v*ttumaiset ja katkerat ihmiset juuri puolustelevat käytöstään sillä, että pitää olla vahva ja omata kova kuori, vaikka noilla asioilla ei ole mitään tekemistä keskenään.

Vierailija
15/22 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

AAapostoliZztop kirjoitti:

tiedän sairaanhoitajia joilal on neuroottinen luonne ja eräskin paskapää yritti saada inut pakkohoitoon ja soitti poliisit kotiini kun luuli että minulla on haulikko ja ammun ihmisiä

Sun kirjoituksia seuranneena voin todeta että jtn terapian tarvetta ilmeisesti ois, sen verran  todellisuudesta irrallaan ne välillä ovat kuten käyttämäsi  nimimerkitkin.

Vierailija
16/22 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen hoitoalalla ja todella ihmettelen, miksi alalla on niin paljon ihmisiä, jotka kohtelevat työkavereita ja potilaita todella ala-arvoisesti. Kun hakeuduin alalle, kuvittelin oikeasti, että alalla olevat olisivat empaattisia ja kohtelisivat muita ihmisiä hyvin. Väärässä olin. Tuntuu, että kyseiselle alalle hakeutuu juuri niitä, jotka haluavat kiillottaa sitä omaa kruunuaan ja ylpeänä voivat kertoa kaikille kuinka hyvää ja arvokasta työtä tekevät, mutta kuitenkaan ne potilaat eivät voisi vähempää kiinnostaa. Tai muut ihmiset ylipäätään.

Niin kuvittelin minäkin. Mutta mitä nyt omia opiskelukavereita miettii reilun 15v takaa niin ne kiltit hoivaajatyypit joille hoitotyö oli kutsumusammatti, on burnoutin tai parin jälkeen vaihtaneet alaa. Napakat, reilut ja empaattiset tyypit (joita itse potilaana arvostaisin eniten), ovat saaneet tarpeekseen selkäänpuukottajista, juoruilijoista ja työpaikan kuppikunnista pomon suosikkeineen puhumattakaan siitä että joko uudistetaan työtä ja työtehtäviä vaan uudistamisen halusta tai sitten vedotaan siihen ettei mitään koskaan ikinä voi tehdä eri tavalla kun "näin täällä on aina tehty" ja vaihtaneet alaa. Ja sitten jäljellejääneet on nämä jotka kiillottavat sitä omaa kruunuaan tai nämä, jotka tosiaan tekevät hommaa "vaan" työkseen, viis siitä että työn kohteena ovat ihmiset jotka pitäisi ottaa yksilöinä huomioon... Rullaatirullaati vaan mummoja kuivitellaan hoivakodissa liukuhihnatyönä ja samallahan voi työkaverin kanssa vaihtaa vaikka baari-illan kuulumisen mummon yli....

Useissa kouluissa on soveltuvuustestit karsittu nykyisin minimiin ja sieltä puskee alalle täysin soveltumatonta sakkia jo lähtökohtaisesti. Ja koska se "hyvä aines" hoitajista pakenee alalta, niin nämä huonotkin pääsevät sitten töihin. Kyllä itseäkin pelottaa esim. sairaanhoitajaksi valmistunut tuttu jolla on ilm. niin paha lukihäiriö että jo lähihoitajana toimiessaan teki järkyttävän pahoja virheitä työssään, sairaanhoitajan ammatissa toimimisessa kun ne riskit on vielä suuremmat jos ei ymmärrä lukemaansa/ei osaa kirjoittaa niin että toiset ymmärtävät.... Lähihoitajaopiskelijoina vastaavia on tullut omissakin työpaikoissa vastaan ja harjoitteluja uusimalla näitä on sitten runnottu työelämään läpi. Ihan käsittämätöntä. Miksi ei hylätä jos ihminen ei selvästi työhön sovellu/työtehtäviä opi?

(Ja en siis tarkoita että KAIKKI hoitoalalla nykyisellään olevat olisivat sinne sopimattomia, eli kenenkään kunnon hoitajan ei nyt tarvitse pillastua. Enenevässä määrin sopimattomia vaan alkaa olla ja se on kyllä surku.)

Vierailija
17/22 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seurustelin joskus sairaanhoitajattaren kanssa. Töissä oli kuulemma hyvinkin hoivaava ja nöyrä. Kotona täys kusipää ja väkivaltainen alkoholisti.

Vierailija
18/22 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

huoh... kirjoitti:

Hiljaako vain sivusta hyväksyt etkä yritä edes auttaa lapsia?

Teet lastensuojeluilmoitus, pyydän.

Vierailija
19/22 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
20/22 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep, näitä kruununsa kiillottelijoita löytyy muiltakin ihmissuhdealoilta, kuten sosiaali- ja opetusaloilta sekä nuorisotyöstä. Nämä tunnistaa usein siitä, että ovat kaikkein äänekkäimmin julistamassa "ihmisen kohtaamisen tärkeyttä" ja "meidän roolimalleina tulee muistaa näyttää esimerkkiä heikoimmille". Samat roolimallit ovat pahimmillaan täysin persoonallisuushäiriöisiä ja lievimmilläänkin ahdasmielisiä ja tuomitsevia. Tiedän erään kaupungin, jonka nuorisotoimessa työntekijät ovat omien toimiensa kautta saattaneet nuoret vaaraan ohjaustilanteessa ja jotka ovat rutinoituneita työpaikkakiusaajia. Kovasti tuntuvat silti olevan esillä joka paikassa ja saavat jatkaa julkihurskasteluaan kenenkään piittaamatta. Nuorten ja heidän vanhempiensa tekemistä lukuisista valituksistahan ei katsokaas tarvitse välittää (/sarkasmi).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kuusi