Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä ikäisenä loppuivat perheen yhteiset matkat

Vierailija
18.10.2017 |

Eli siis me olemme lähdössä ensi viikolla etelään minä,mieheni ja 2 nuorempaa lasta (teini ja esiteini) ja vanhin eli 18-vuotiast jää kotivahdiksi. Tuntuu, että monet ystäväni ovat kauhistuunet siitä kun kerroin, että täysi-ikäinen lapsemme ei pääse enää ”ilmaiseksi” matkoille vaan jos hän olisi halunnut tulla mukaan olisi hänen pitänyt maksaa itse ainakin puolet matkasta. Monet tuntuvat kustantavan vielä yli 20vuotiaidenkin lasten matkoja, eräässä tuttavaperheessäni lapset ovat 19,22ja 25 ja vanhemmat maksavat ulkomaanmatkat. Mitä mieltä siis, minkä ikäisenä lapsen pitäisi alkaa maksaa omat matkansa?

Kommentit (123)

Vierailija
61/123 |
25.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuorempi on aina otettu mukaan ja tietysti maksettu matkat. Vanhempi on sitten jäänyt hoitamaan meidän perheyritystä, eli vastailee puhelimeen ja hoitaa tilaukset eteenpäin. Se ei ole vielä koskaan käynyt missään ulkomailla, ja ollaan ajateltu ettei täysi-ikäisen matkoja makseta, saa tienata omat rahat ja matkustaa niillä. Tosin ei sillä ole taida oikein olla omaa rahaa kun ei käy missään ulkopuolella töissä eikä oikein ehtisikään oman firman hommien ohessa.

Tää oli niin aihevapaalainen provo, että tähän onkin hyvä lopettaa tän ketjun plarailu.

Vierailija
62/123 |
25.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Antaako kaikki aikuiset lapset ihan mielellään vanhempien hoitaa maksunsa🤔

Samaa mietein, että ovatko aikuiset lapset ihan fine sen kanssa, että äippä ja isukki maksaa vielä keski-ikäisille kullannupuilleen tuhansien eurojen matkat ?

Miksi tämä olisi jotenkin ongelmallista? Vanhempani maksavat yhä minun ja perheeni (sekä siskon perheen) matkoja. He HALUAVAT meidät mukaan eikä heitä haittaa maksaa "ylimääräisistä". Kyllä on kauheeta kun vahemmat jaluaa viettää aikaa aikuisten lapsiensa ja lastenlasten kanssa. Jos pitäisi itse maksaa, matkalle ei voisi lähteä, kun talous ei anna myöden.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/123 |
25.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

18 vuotias kun vielä opiskelee yleensä ja asuu kotona niin todellakin kohdellaan samalla tavalla kuin nuorempia lapsia. Jos olisin tuo teidän 18 vuotias niin ottaisin tuosta niin herneen nenään ja muuttaisin kotoa pois.

Vierailija
64/123 |
25.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan kesät talvet kotona ja syödään Äityliinin maksamakkarakeittoa. Voittaa matkustelun mennen tullen !

https://www.vauva.fi/keskustelu/2977384/helppoja-ja-nopeita-lounaitaval…

Vierailija
65/123 |
25.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttavaperheessä "pappa betalar". Lapset ovat jo aikuisia ja lapsenlapsetkin pian teinejä. Matkalla maksetaan myös ruuat ja muut tekemiset. Tämä siksi ettei isä paljon jälkikasvuaan muuten näkisi. Lapset tulevat yleensä tervehtimään isää vain silloin kun jotain tarvitsevat, muuten ei seura kiinnosta. Sääliksi käy isä joka joutuu maksamaan lastensa seurasta, häntä käytetään härskisti hyväksi mutten ole ihan varma tajuaako hän sitä itse.

Vierailija
66/123 |
25.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmen teinin äiti kirjoitti:

Me ollaan kesät talvet kotona ja syödään Äityliinin maksamakkarakeittoa. Voittaa matkustelun mennen tullen !

https://www.vauva.fi/keskustelu/2977384/helppoja-ja-nopeita-lounaitaval…

Samaa mieltä !

Vierailija
67/123 |
25.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytiin kesällä reissussa kolme sukupolvea. Mummo maksoi. Olen 44 ja lapseni on 3.

Vierailija
68/123 |
25.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa omituiselta laittaa 18 vuotias maksamaan matkansa. Kuinkahan paljon sen ikäiselle on varallisuutta ehtinyt kertyä. Omat lapseni kyllä iästä riippuen olen maksanut matkalle, jos haluaa lähteä. Nautin lasteni seurasta ja jos reissuun lähdetään niin kaikki otetaan mukaan ja tietty kustannetaan.

Vierailija
69/123 |
26.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin mekin aiotaan tehdä. Meidän lapset on hyvää matkaseuraa ja tykkäämme viettää aikaa heidän kanssaan. Mikäs sen mukavampaa kuin yhteinen loma niin kauan kuin vanhempien seura kelpaa.

Ottakaa se 18v mukaan, ihan kamalaa että yks jätetään pois kun muut lähtee. Vaikka halvempi matka mutta kaikki mukaan!

Vierailija kirjoitti:

Jos se 18-v (tai vanhempikin) matkustaa mukana yhtenä perheen lapsista, jakaa huoneen sisarustensa kanssa yms. niin on aika kohtuutonta vaatia maksamaan oma matka. Me ollaan otettu nuoriso perhereissuille mukaan niin kauan kuni heitä on kiinnostanut. Siinä parikymppisenä kumminkin kavereiden kanssa matkaaminen kiinnostaa jo enemmän kuin vanhempien mukana kulkeminen. Sitten taas aikuisena puolison (ja omien lasten) kanssa on taas vanhempienkin seura kelvannut ja ollaan myös osallistuttu matkakuluihin, joskus maksettu jopa koko matka. Meillä kahdella vakityössä olevalla aikuisella on kumminkin enemmän varaa, kun on lainatkin maksettu eikä lapsia enää asu kotona, kun taas lapsilla on asuntolainat ja perheet, matalapalkkaisemmat pätkätyöt ja muutenkin talous tiukemmalla.

Vierailija
70/123 |
26.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä jouduin (/sain) jäädä kotiin 15-vuotiaana vahtimaan taloa ja koiria ja lisäksi tein postinkantoa eli olin töissä. Veljet ovat reissanneet vielä aikuisenakin vanhempien kanssa. 

Vierailija
71/123 |
26.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona asuvien ja opiskelijoiden matkat maksetaan me. Ei kaikki välttämättä lähde, muttei se saa nuorilla rahasta olla kiinni.

Vierailija
72/123 |
26.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kauan kun saman katon alla asuu, niin maksan ilman muuta jos haluaa ylipäätään lähteä mukaan. Kun muuttaa omilleen, niin katsotaan sitten - todennäköisesti kyllä kustannan perhematkat sittenkin. Kaverimatkat on tietty asia erikseen, johonkin sellaiseenkin saattaisin kyllä antaa avustusta, kun eipä noilla opiskelijoilla liikaaa rahaa ole käytössä.

Vierailija
73/123 |
26.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat vanhempani maksoivat yhteiset matkat kun asuin vielä kotona. Muutin 18-vuotiaana pois ja sen jälkeen ovat reissanneet vain keskenään, eikä minua ole kyllä edes pyydetty mukaan, että en tiedä olisivatko maksaneet jos olisin lähtenyt.. :D mutta luulen että itse vanhempana maksaisin myös kotona asuvien lasten perhereissut ja tarvittaessa tukisin omillaan asuvien reissuja jos haluavat tulla mukaan. Erotuksena toki, jos joku lapsista asuisi vielä kotona ollessaan kokopäiväisesti työelämässä, sitten voinee maksaa lomansa kun ei olisi asumiskulujakaan ja tulot kuitenkin säännöllisiä.

Vierailija
74/123 |
26.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

56 lisää vielä: meillä tilanne on se, että aikuiset lapset tienaavat hyvin itsekin ja matkustelevat myös itsekseen ympäri maailmaa, mutta jos me kutsumme heidät matkalle mukaan, maksamme itsestäänselvästi kaiken.

Ihan sama kuin kutsumme ihmisiä illallisille, emme me heiltä mitään sisäänpääsyä veloita ;).

Vierailija
75/123 |
26.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan järkkyä ap jos ei teininne ole töissä. Tuon ikäiset opiskelee mutta onnea teidän ihanalle perheelle. Ei kyllä kateeksi käy.

Vierailija
76/123 |
26.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Antaako kaikki aikuiset lapset ihan mielellään vanhempien hoitaa maksunsa🤔

Mä olen maksanut jopa 60-vuotiaan siskoni matkan. Miksi ihmeessä en voisi maksaa aikuisten lastenikin matkoja?

Se vaan tuntuisi itsestä jotenkin nololta, kun on aina pärjännyt hyvin ja elättänyt itsensä. Mutta toki jos he ovat heikkotuloisia jne. niin varmasti mielellään ottavat lahjan vastaan.

Lahjan vastaanottaminen noloa? Joulunakin kieltäydyt sinulle neulotuista villasukista, koska kyllä minulla on varaa omat sukkani hankkia?! :D Aikuistu.

Vierailija
77/123 |
26.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai tuo on vähän perhekohtaista.

Maksoin lapseni viikoksi kanssamme reissuun, kun täytin 50. Poika asui jo omillaan ja oli 21-vuotias.

Palasimme juuri reissusta. Lapsi lensi seurustelukumppaninsa kanssa kohteeseen pari päivää myöhemmin (loma, lentohinnat etc.). He maksoivat lentonsa itse. Me ruoat ja asunnon. Liikkuivat paljon itsekseen ja söivät päivällä mitä söivät. Me tarjottiin aamiainen ja illalliset. He ostivat juna- ja bussilippunsa itse (liikkuivat paljon lomakohteesta).

Mielestäni tuo viimeinen systeemi oli aika toimiva. Maksaa lennot itse - minä/me muut kulut.

Eli en kyllä kaksfemman matkoja ihan kokonaan maksaisi. Ellei sitten olisi jotkut isot synttärikemut tms.

Vierailija
78/123 |
26.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maksan lasteni matkat, kun ollaan yhdessä reissussa. Jos tyttö/poikaystävät haluavat mukaan, he maksavat kaiken itse.

Miksi haluaisivat maksaa matkasta, joka tehdään muiden ehdoilla, kun voivat lähteä kumppanin kanssa omaan reissuun jossa ei tarvitse appivanhempia katsella? Tuskin jäävät mistään paitsi.

Vierailija
79/123 |
26.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai tuo on vähän perhekohtaista.

Maksoin lapseni viikoksi kanssamme reissuun, kun täytin 50. Poika asui jo omillaan ja oli 21-vuotias.

Palasimme juuri reissusta. Lapsi lensi seurustelukumppaninsa kanssa kohteeseen pari päivää myöhemmin (loma, lentohinnat etc.). He maksoivat lentonsa itse. Me ruoat ja asunnon. Liikkuivat paljon itsekseen ja söivät päivällä mitä söivät. Me tarjottiin aamiainen ja illalliset. He ostivat juna- ja bussilippunsa itse (liikkuivat paljon lomakohteesta).

Mielestäni tuo viimeinen systeemi oli aika toimiva. Maksaa lennot itse - minä/me muut kulut.

Eli en kyllä kaksfemman matkoja ihan kokonaan maksaisi. Ellei sitten olisi jotkut isot synttärikemut tms.

Kerran vuodessa vien lapsen risteilemään (oma hytti hänellä) Tukholmaan. Kerran vuodessa käväisemme ehkä saaristoristeilyllä Turusta. Maksan kaiken. Minusta se on mukavaa. Hänelle on pieni palkka ja minulla on suurempi, ei lainoja enää.

Vierailija
80/123 |
26.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä matkustaa koko perhe, mukana 19v. kotona asuva nuori, ei ole tullut mieleenkään mitää rahaa pyytä häneltä. Maksan yhteisiä matkoja niin kauan ja niin paljon kun minulla on siihen varaa. Meillä on kivaa yhdessä ja lapset ovat hyvää matkaseuraa. Nautin näistä yhteisistä hetkistä.

Omat matkansa kavereiden kanssa hän on maksanut itse.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kahdeksan