Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä ikäisenä loppuivat perheen yhteiset matkat

Vierailija
18.10.2017 |

Eli siis me olemme lähdössä ensi viikolla etelään minä,mieheni ja 2 nuorempaa lasta (teini ja esiteini) ja vanhin eli 18-vuotiast jää kotivahdiksi. Tuntuu, että monet ystäväni ovat kauhistuunet siitä kun kerroin, että täysi-ikäinen lapsemme ei pääse enää ”ilmaiseksi” matkoille vaan jos hän olisi halunnut tulla mukaan olisi hänen pitänyt maksaa itse ainakin puolet matkasta. Monet tuntuvat kustantavan vielä yli 20vuotiaidenkin lasten matkoja, eräässä tuttavaperheessäni lapset ovat 19,22ja 25 ja vanhemmat maksavat ulkomaanmatkat. Mitä mieltä siis, minkä ikäisenä lapsen pitäisi alkaa maksaa omat matkansa?

Kommentit (123)

Vierailija
41/123 |
25.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten asiat hoituivat ennen nettiä ja keskustelupalstoja?

-Ihmiset joutuivat välillä jopa keskustelemaan lastensa kanssa ja joskus jopa arvioimaan itse omat resurssit ja elämänkatsomuksen.

Vierailija
42/123 |
25.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Antaako kaikki aikuiset lapset ihan mielellään vanhempien hoitaa maksunsa🤔

Mä olen maksanut jopa 60-vuotiaan siskoni matkan. Miksi ihmeessä en voisi maksaa aikuisten lastenikin matkoja?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/123 |
25.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos vanhemmilla on esim miljoonaomaisuus, jota haluavat kuluttaa lapsiinsa, ettei verottaja pääse väliin, niin kyllä yleensä ’lapsi’ antaa maksaa. Etköhän antaisi sinäkin.

Vierailija
44/123 |
25.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa kyllä omituiselle, että 18-vuotias joutuisi itse maksamaam matkansa, kun on "aikuinen", eikös tuon ikäiset yleensä ole vielä lukiossa/ammattikoulussa, eikä palkkatöissä? Toisaalta, jokaisen oma asia mitä ja kenen matkoja makselee, tämä lienee vain rahasta kiinni.

Vierailija
45/123 |
25.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli siis me olemme lähdössä ensi viikolla etelään minä,mieheni ja 2 nuorempaa lasta (teini ja esiteini) ja vanhin eli 18-vuotiast jää kotivahdiksi. Tuntuu, että monet ystäväni ovat kauhistuunet siitä kun kerroin, että täysi-ikäinen lapsemme ei pääse enää ”ilmaiseksi” matkoille vaan jos hän olisi halunnut tulla mukaan olisi hänen pitänyt maksaa itse ainakin puolet matkasta. Monet tuntuvat kustantavan vielä yli 20vuotiaidenkin lasten matkoja, eräässä tuttavaperheessäni lapset ovat 19,22ja 25 ja vanhemmat maksavat ulkomaanmatkat. Mitä mieltä siis, minkä ikäisenä lapsen pitäisi alkaa maksaa omat matkansa?

Minä kustannan 26 vuotiaan matkat silloin kun matkustaa minun seurassani. Noin kolme reissua vuodessa. Maksan myös hänen puolisonsa matkan, silloin kun hän tulee mukaan.

He ovat opiskelijoita ja minulla on rahaa, joten miksi en maksaisi.

Vierailija
46/123 |
25.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa mietein, että ovatko aikuiset lapset ihan fine sen kanssa, että äippä ja isukki maksaa vielä keski-ikäisille kullannupuilleen tuhansien eurojen matkat ?

No jos on niin varakkaat vanhemmat jotka haluavat sijoittaa rahaa jälkikasvuunsa ja yhteiseen aikaan heidän kanssaan, niin miksi ihmeessä ei. Jos joutuisivat kituuttamaan sen takia, niin sitten olisi tietenkin eri juttu.

Vierailija
47/123 |
25.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vanhin on 18 ja tulee vielä perheen yhteiselle etelän reissulle mukaan..on lukion viimeisellä luokalla ja aattelen et kyllä matkat nyt maksetaan ainakin siihen asti että lukio on ohi😊Ja hänestä on hyötyäkin reissussa kun voimme käydä vaikka joku ilta kaksin syömässä miehen kanssa kun tuo vanhin vahtii pienenpiä😊

Vierailija
48/123 |
25.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä me kotona asuva täysi-ikäinen maksetaan matkoille mukaan, katsotaan sitten uudelleen kun muuttaa pois kotoa. Tänä vuonna on ollut 15-v sisarensa kanssa mukanamme Japanissa, Espanjassa ja lähtee vielä Thaimaahan. Ja ihan mielellään lähtee, lähtisin minäkin ilmaiselle matkalle :)

Vierailija
49/123 |
25.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa mietein, että ovatko aikuiset lapset ihan fine sen kanssa, että äippä ja isukki maksaa vielä keski-ikäisille kullannupuilleen tuhansien eurojen matkat ?

Meillä appivanhemmat on ihan fine sen kanssa, että me kullannuput maksetaan niiden Kreikan lomat.

Vierailija
50/123 |
25.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vain yksi lapsi (pian 17-v) eikä olla vielä ilman häntä reissattu. Olen ajatellut jotenkin niin, että jos lapsi tulee mukaan meidän matkalle, niin ilman muuta maksetaan. Mutta jos haluaa mennä kahdestaan jonnekin poikaystävän kanssa, niin sellaisia ei makseta. 

Meillä alkaa jo nyt olla tiukkaa saada tapaamisoikeus kun lapsi käy kotona (asuu koululla ja käy kotona joka toinen viikonloppu, kun on koulusta vapaata). Taistelemme tästä vähästä vapaa-ajasta poikaystävän ja bestiksen kanssa. Jossain kohtaa jäämme auttamattomasti tappiolle ja voi olla että nuo yhteiset matkat on sitten ainoa mahdollisuus saada viettää enemmän aikaa oman lapsen kanssa sen jälkeen, kun hän on muuttanut omaan kotiin.

Perintöverosuunnittelua ollaan harrastettu lapsen syntymästä asti ja aikuisen lapsen matkojen maksaminen sopii hyvin tähän samaan kuvioon. On fiksumpaa, että vanhemmat maksavat tällaiset turhuudet niin että lapsella jää enemmän rahaa asuntolainan maksamiseen.

Vierailija
51/123 |
25.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No provohan tämä on, mutta vastaan silti.

Jos se 18-vuotias asuu edelleen kotona, opiskelee mutta ei mahdollisesti käy töissä ja tienaa itse mitään koska siihen ei vain ole syystä tai toisesta mahdollisuutta JA olisi halunnut lähteä teidän mukananne reissuun, niin kyllä. Tuo on typerää ettei mukaan pääse.

Mutta epäilen että tuo 18-vuotias on vain tyytyväinen että te olette poissa jaloista viikon verran, koska onhan se aika ilmiselvää että lapsenvahdin roolihan hänelle olisi tullut reissussa.

Vierailija
52/123 |
25.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on lasten vakiintuneet poikaystävätkin päässeet mukaan ja heidän matkansa maksettu. Ja lapset ovat nyt 22-26-vuotiaita. 

Vierailija
53/123 |
25.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, meillä ei ollut rahaa reissata lasten ollessa pieniä. Rahatilanne on vihdoin muuttunut ja maksamme nuoret aikuiset mukaan matkalle, jos vain haluavat lähteä.

Vierailija
54/123 |
25.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä maksaisin koko perheen matkan. Tuntuisi todella typerältä, että murkut lähtee matkalle, mutta 19-vuotiaalle sanotaan, että "sori, et pääse mukaan". Näin toimittiin minun lapsuudenkodissa ja aion toimia itsekin. En sitten tiedä, mikä on se ikäraja. Riippuu varmaan siitäkin, miten omillaan lapsi asuu tai onko jo omaa perhettä tai työpaikkaa. 

Vierailija
55/123 |
25.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalle lapselle olen sanonut että seuraava matka on viimeinen minkä kustannan hänelle, kun ikää on jo 17. itse olen kustantanut omat ulkomaanmatkani aina itse.  14 vuotiaana keräsin mansikoita että pääsin englantiin. Jos olisin rikas voisin joskus maksaakin lapselle matkoja jos itse olen mukana mutta pelkään ettei opi sitten itse säästämään ja arvostamaan rahaa. Tuttava piiristä löytyy näitä joille vanhemmat maksaa kaiken ja ei sitten tarvitse edes yrittää etsiä kesätöitä tai muitakaan töitä. 

Vierailija
56/123 |
25.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hmm, kustansimme juuri kesällä kolmen viikon matkan E-Amerikkaan, ei vain kauan sitten täysi-ikäistyneille lapsillemme vaan myös heidän kumppaneilleen.

Miksikö? Koska nämä yhteiset matkamme ovat olleet todella onnistuneita (ei siis ollut ainoa kerta) ja on hienoa viettää tiiviisti aikaa heidän kaikkien kanssa, kun muuten elämä tuppaa olevan niin hektistä kaikilla osapuolilla. Sanomattakin on selvää, että meillä ei tunneta mitään anoppi-miniä-vävy-skismoja

Vierailija
57/123 |
25.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä kotona asuvat lapset on reilua ottaa mukaan perheen yhteisille matkoille, jos haluavat

Vierailija
58/123 |
25.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen maksanut jopa 60-vuotiaan siskoni matkan. Miksi ihmeessä en voisi maksaa aikuisten lastenikin matkoja?

Se vaan tuntuisi itsestä jotenkin nololta, kun on aina pärjännyt hyvin ja elättänyt itsensä. Mutta toki jos he ovat heikkotuloisia jne. niin varmasti mielellään ottavat lahjan vastaan.

Vierailija
59/123 |
25.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksan lasteni matkat, kun ollaan yhdessä reissussa. Jos tyttö/poikaystävät haluavat mukaan, he maksavat kaiken itse.

Vierailija
60/123 |
25.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorempi on aina otettu mukaan ja tietysti maksettu matkat. Vanhempi on sitten jäänyt hoitamaan meidän perheyritystä, eli vastailee puhelimeen ja hoitaa tilaukset eteenpäin. Se ei ole vielä koskaan käynyt missään ulkomailla, ja ollaan ajateltu ettei täysi-ikäisen matkoja makseta, saa tienata omat rahat ja matkustaa niillä. Tosin ei sillä ole taida oikein olla omaa rahaa kun ei käy missään ulkopuolella töissä eikä oikein ehtisikään oman firman hommien ohessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän viisi