Minkä ikäisenä loppuivat perheen yhteiset matkat
Eli siis me olemme lähdössä ensi viikolla etelään minä,mieheni ja 2 nuorempaa lasta (teini ja esiteini) ja vanhin eli 18-vuotiast jää kotivahdiksi. Tuntuu, että monet ystäväni ovat kauhistuunet siitä kun kerroin, että täysi-ikäinen lapsemme ei pääse enää ”ilmaiseksi” matkoille vaan jos hän olisi halunnut tulla mukaan olisi hänen pitänyt maksaa itse ainakin puolet matkasta. Monet tuntuvat kustantavan vielä yli 20vuotiaidenkin lasten matkoja, eräässä tuttavaperheessäni lapset ovat 19,22ja 25 ja vanhemmat maksavat ulkomaanmatkat. Mitä mieltä siis, minkä ikäisenä lapsen pitäisi alkaa maksaa omat matkansa?
Kommentit (123)
Häh??
Meillä vanhimmat lapset jo yli 20v eikä ole tullut mieleenkään, että maksaisivat itse, jos muu perhe lähtee ja heidät kutsutaan mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Oma tytär nyt 15 ja todellakin lähtee meidän mukaan, jos haluaa. Ja kyllä mun puolesta voi lähteä vaikka 20-vuotiaana ja me maksetaan matka. Ongelmaksi alkaa vaan tulla, että tuollainen teini on vähän raskasta seuraa viikon ajan, jos sattuu olemaan huonolla tuulella.
Miten 15-vuotias voisi olla huonolla tuulella lomamatkalla - ja koko viikon? Olenko mä päässyt jotenkin vähällä, kun ei ole tuollaista tarvinnut todistaa?
Meillä nuo lomakohteet on aina valittu yhteistuumin. Ei mennä koskaan sellaiseen paikkaan, mikä on jollekin ihan inhokki. Esim. Egyptiin emme ole suostuneet menemään, vaikka tyttö olisi sinne tahtonut (koska pyramidit ja historia). Kreikkakaan ei napannut, mutta saimme tytön Kreikka-riparille niin se hoitui sillä :-) Tytölle puolestaan on kelvannut kaikki ne paikat, minne minä ja mies ollaan haluttu. Aina hän on ollut valmis reissuun eikä puhettakaan että olisi sieltä kotiin haikaillut.
Silloin kun tyttö oli pieni, me mahdutettiin joka reissuun jonkin verran lapselle sopivaa ohjelmaa. Siis leikkipuistoja, delfinaarioita, eläintarhoja ja mitä näitä on. Mutta ei koskaan menty pelkästään lapsen eikä pelkästään aikuisen ehdoilla. Tällä reseptillä on viihdytty kaikissa paikoissa.
Olen 42-vuotias ja vanhemmat maksaisi varmaan vieläkin matkat, jos vaan suostuisin mukaan. En vain jaksaisi reissata heidän kanssaan. Äiti ajaa mut hulluksi noin 6 tunnissa... edelleen. Muistaakseni olen viimeksi ollut 14-vuotiaana perhematkalla, sen jälkeen oli kielikurssia yms. ja täysi-ikäisenä sitten omissa porukoissa. Vanhemmat kyllä maksoi opiskeluaikana joitain matkoja, mm. Pariisin reissun.
Oma tytär nyt 15 ja todellakin lähtee meidän mukaan, jos haluaa. Ja kyllä mun puolesta voi lähteä vaikka 20-vuotiaana ja me maksetaan matka. Ongelmaksi alkaa vaan tulla, että tuollainen teini on vähän raskasta seuraa viikon ajan, jos sattuu olemaan huonolla tuulella.