Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tunteeko joku oikeasi köyhän maanviljelijän? Kaikilla tuntemillani on valtavan suuret talot,

Vierailija
18.10.2017 |

on hienot autot ym. Monilla on kalliita harrastuksia, esim. lapsilla omat ponit ja hevoset.
Vai onko tämä näin vain eteläsessä Suomessa? Onko idässä tai pohjoisessa ne köyhät viljelijät?

Kommentit (574)

Vierailija
481/574 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi voi. Kylläpä ihmiset jaksavat valittaa.

Vierailija
482/574 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai se talo siitä kutistu ja auton hohto himmene, jos välillä menee huonommin? Päästäisitkö sinä asumuksesi, työkoneesi ja pihan hunningolle, etenkin jos asumisesi liittyisi kiinteästi työoloihisi ja työssäjaksamiseen ?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
483/574 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos maanviljelijät ovat niin köyhiä, niin miksi ihmeessä niiden pitää ostaa lainarahalla piha täyteen uusia autoja ja koneita?

Ovatko he tyhmiä?

Olen itsekin ihmetellyt miten sillä 2 euron tuntipalkalla joka heille jää käteen (itse he väittävät näin),maksavat niitä miljoonavelkoja?

Vierailija
484/574 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään ostetaan koneita paljon kimpassa, koska ne on niin tuhottoman kalliita.

Tai sitten tehdään yhteistyötä. Toinen ostaa paalikoneen ja toinen haravan ja autetaan toinen toista.

Koneiden on pakko olla kokoajan kunnossa ja toimia kun niitä tarvitaan.

Turhaa olette kateellisia maanviljelijöille.

Vierailija
485/574 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ap,n kysymykseen vastaus niin kyllä, tunnen.

Maitotilallinen naapurini on köyhä. Vanha traktori meni rikki niin ei ollut rahaa korjata sitä ja lehmät tarvi ruokaa.

Ei naurata, ei.

Vierailija
486/574 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei palikat, jos haluatte että maataloustuki lopetetaan ja maanvilejlijät konkkaan niin aloittakaa heti!!

Ostatte uht- maitoa mikä on tuotu ulkomailta, ulkomaalaista lihaa, samoin leivät yms.. Älkää ostako mitään suomalaista.. Kyllä ne tilalliset kohta sitten lopettaa toimintansa.

Ja sitten kun tämä on tapahtunut niin älkää poratko jouluna kun tanskalainen kinkku maksaa 15€/kg ja suomalaista ei ole tarjolla:)

Käy mulle!

Maksat sitten meluummin ne ulkomaan viljelijän tukiaiset?

Vierailija
487/574 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos maanviljelijät ovat niin köyhiä, niin miksi ihmeessä niiden pitää ostaa lainarahalla piha täyteen uusia autoja ja koneita?

Ovatko he tyhmiä?

Olen itsekin ihmetellyt miten sillä 2 euron tuntipalkalla joka heille jää käteen (itse he väittävät näin),maksavat niitä miljoonavelkoja?

... ja mitään en oo tänään syöny, ainakaan Suomessa tuotettua, siksi juttuni on tätä tasoa.

Vierailija
488/574 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Talot, tila ja metsät on pääasiassa saatu perintönä. Viljelyyn saa EU-tukirahoja kikkailemalla.

Älä ny jauha paskaa. Jos sattuiskin saamaan talot, tilat ja metsät perintönä (mikä on äärimmäisen harvinaista) verottaja kyllä pitää huolen saamisistaan.

Miksi kaikista tyhmimmät ja tietämättömimmät ovat aina suurimmalla äänellä huutamassa?

Kaikki tuntemani viljelijät ovat jatkaneet vanhempien (tai appivanhempien) tilaa. Maatilan ostaminen vieraalta on hyvin harvinaista.

Niin? Eivät jatkajat sitä ilmaiseksi saa. Mikä tässä on niin vaikea tajuta?

Maatilan ostaminen vieraalta ei ole kovinkaan harvinaista, tilakoko kasvaa koko ajan.

Siinä liitetään maata vanhaan tilaan, ei aloiteta uusina nollasta.

Vierailija
489/574 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla heräsi tämänlaisia ajatuksia tästä keskustelusta:

1. Valtio voisi maataloustuen ohella tukea kannattamattomien tilojen lopetusta ja helpottaa tilasta luopumista esimerkiksi uudelleenkoulutusmahdollisuuksia lisäämällä ja auttaa työllistymään toiselle alalla.

2. Maataloustuet pitäisi "perata" läpi, mitä järkeä maksaa tukea joillekin suuryrityksille ja muutoin naurettavan rikkaille ihmisille? Ohjataan ne tuet niitä aidosti tarvitseville.

3. Maatilat pitää saada innovoimaan ja kehittämään toimintaansa. On varmasti suuri osa sellaisia tiloja joissa tehdään niin kuin on aina tehty. Keksimällä uutta ja kehittämällä toimintaa saataisiin kannattavuutta paremmaksi. (ei kaikkia pelastettua, osa menee väkisinkin konkkaan.)

4. Kaupan duopoli on Suomessa ihan järkyttävä! Se olisi pitänyt purkaa jo viime vuosituhannella ja nyt viimeistään niin nopeasti kuin vain on mahdollista. Uskon että kansa olisi valmis maksamaan enemmän esimerkiksi maidosta, kunhan olisi varmaa että raha menisi sinne tuottajalle eikä ahneen kaupan taskuihin. Siksi maajussin on turha syyllistää tavan kuluttajaakaan, se ahne välikäsi siinä ongelma on, ei kuluttaja.

5. Maatilat eivät osaa vastata kuluttajien kysyntään. Ihmiset haluavat puhdasta, suomalaista ruokaa, suoraan tiloilta ja haluavat antaa sen rahan sille maajussille (ei kaupalle). Tähän pitäisi löytää ratkaisu ja pallo on kyllä siellä tuottajatasolla.

Ihan tosissasiko esitätä, että minä pitäisin tässä vielä jotain maatilamyymälää? Navetalle klo 6, sieltä muihin töihin klo 9 (rehuntekoa, kirjanpitoa, avuksi eläinlääkärille tai siementäjälle jne.), lounas klo 11, sen jälkeen keväästä syksyyn peltotöitä, koneiden korjausta, tilausten tekoa, aidanlaittoa, laskujen maksamista, syksymmällä lasten noutaminen koulusta ja samalla kaupassakäynti (ei sentään joka päivä), navetalle klo 15 ja sieltä pois klo 19. Ja jossain tässä välissä nököttäisin navetalla odottamassa, josko joku haluaa ternimaitoa tms. ja siitä joutuisi teetämään erilaisia analyyseja jne., ettei vain maito vahingoittaisi ketään.  EU-säädösten mukaan tilamyynnissä edellytetään aika lailla samoja sääntöjä kuin kaupassakin eli pitää olla tuoteselosteet ravintosisältöineen jne. Ei todellakaan halpaa, jos joku tulee ostamaan 2 kg kauroja.

Vierailija
490/574 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap kyseli uusista autoista niin vastaus siihen. Mieheni joka on maanviljelijä ajaa vanhalla Ford romulla ja minä joka käyn muualla töissä ajan vuoden 2016 citymaasturilla, koska tykkään autoista ja tarvin autoa työssäni.

Lisäksi ostin avoauton, koska tykkään autoista.

Nämä on ostettu palkkatuloilla.

Ap ihmetteli kalliita harrastuksia,hevosia ym. niin vastaus siihen. Jos on muita tuotantoeläimiä niin se yksi poni tai hevonen menee melkein siinä samassa. Ruoka ja kuivikkeet löytyy omasta takaa. Mutta ei nekään ilmaisia ole tai itse sinne heinälatoon ilmesty.

Vierailija
491/574 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

497 jatkaa. Ja vaikka käyn muualla töissä niin kyllä silti autan iltaisin ja vapaapäivinä tilan töissä myös.

Ei ole vapaa-ajan ongelmia eikä tarvi punttisalilla käydä.

Tervetuloa meille vaan katsomaan ja auttamaan kuka haluaa.

Vierailija
492/574 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä tunnen ainoastaan hyvätuloisia. Tai paremminkin ehkä korkean elintason omaavia, koska en tiedä tarkasti mistä ne rahat on kerätty.

On siis todella isot talot isolla tontilla piharakennuksineen, rempattu ja laitettu viimeisen päälle ja ei todellakaan mitään vanhoja traktoreja ja laitteita, vaan kaikki on uutta, kiiltävää ja suurta. Näiden lisäksi sitten on vaikka mitä leluja mönkijöistä, kaivinkoneista, pikkutraktoreista ja ties mistä lähtien.

Siksi tuntuu välillä utopistiselta lukea miten maajussit on aina hädässä, nämä mun tietämät ovat ilmeisesti sitten vaan poikkeus sääntöön.

Onko sinulla töissä vanhat työvälineet, lankapuheli ja faksi?

Kun kerran kysyit: työskentelen kaupungilla asiantuntijatehtävissä (maisterin tutkinto). Minulla on kaksi vuotta vanha pöytätietokone ja Nokian halvin peruspuhelin. Faksiakin käytän melko paljon, koska työnantajallani ei ole salattua sähköpostia.

Miten sä olet päässyt tuollaisella "tiedon""tasolla" tuohon asti, vai olitko pikkukaupungin ainoa hakija? En ehkä ymmärrä, koska olen vain kaupungin teknisen puolen suorittavissa kitupalkkahommissa...

Tietoni tasoa epäilet? Kai minä nyt omat työvälineeni tiedän. Ja samat on kaikilla kollegoillani, eli kyllä vanhoillakin työvälineillä hommat sujuu.

Vierailija
493/574 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Venezuela teki onnistuneen kokeilun lopettaa maatalous omassa maassa. Sen seurauksena tuossa maassa nautitaan nyt naapurimaiden sinne edullisesti tarjoamia elintarvikkeita ja iloitaan siitä, että turha tuotanto on saatu lopetettua. Koko maa voi nyt paremmin, kun omaan maatalouteen ei turhaan syydetä rahoja.

Vierailija
494/574 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Summa summarum: Kaikkien työttömien kannattaisi alkaa maanviljelijöiksi. Helppoa rahaa.

Joo, toki jos sen tilan saa käytännössä ilmaiseksi niin kuin nykymaanviljelijät yleensä saa "sukupolvenvaihdoksessa".

Verottaja pitää huolen, että et saa. Jos näin kaikesta huolimatta teet, mätkyt on kovat.?

Vierailija
495/574 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi tätä ulalla olemisen määrää. Ihmettelen suuresti että vielä tänä päivänä joku on niin juntti, että imettelee

-Miksei maataloutta vain lopeteta Suomesta

-Miksi maanviljelijät saa tukia

-Miksi maanviljelijöillä on paljon (kunnossa olevia) koneita

Taattua vauva-, suomi24- yms tasoa.

Oletko siis sitä mieltä, että kaikki, jotka haluavat keskustella siitä, millä tavalla maataloustukea olisi järkevää kohdentaa tuottavuuden näkökulmasta järkevästi, ovat tyhmiä?

Vierailija
496/574 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

no harva tienaa hyvin. matalapalkkainen ala.

Vierailija
497/574 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen maanviljelijä, ja tulen mukavasti toimeen. Traktori vm 1991, auto 1993. Talo 50 vuotta, navetta uudempi. Vuositulot 20 tuhannen paikkeilla, samalla tasolla kuin teollisuustyöntekijöillä.

Vierailija
498/574 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on jo osittain totta ja todentuu lisää tulevaisuudessa: joudutaan sopeutumaan tilanteeseen, jossa automaatio ja robotit vievät nykyisiä työpaikkoja. Monia töitä tehdään tulevaisuudessa eri tavalla kuin ennen, ja niihin tarvitaan erilaista osaamista kuin ihmisillä on nykyisissä tehtävissä. Juuri hiljattain OP:n eläkkeelle jäävä johtaja kuvaili, että pankkialalta tulee katoamaan valtava määrä työpaikkoja lähivuosien aikana. Rutiininomaisen työn tekevät robotit. Kovin paljon aikaa tuskin kuluu siihen, että aletaan miettiä, minkälaisia tiloja on järkevää tukea. Tällaisia tulevaisuuden visioita on esitetty maataloudesta jo 2009: https://www.tiede.fi/artikkeli/jutut/artikkelit/tulevaisuuden_viljelija…

Vierailija
499/574 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä tunnen ainoastaan hyvätuloisia. Tai paremminkin ehkä korkean elintason omaavia, koska en tiedä tarkasti mistä ne rahat on kerätty.

On siis todella isot talot isolla tontilla piharakennuksineen, rempattu ja laitettu viimeisen päälle ja ei todellakaan mitään vanhoja traktoreja ja laitteita, vaan kaikki on uutta, kiiltävää ja suurta. Näiden lisäksi sitten on vaikka mitä leluja mönkijöistä, kaivinkoneista, pikkutraktoreista ja ties mistä lähtien.

Siksi tuntuu välillä utopistiselta lukea miten maajussit on aina hädässä, nämä mun tietämät ovat ilmeisesti sitten vaan poikkeus sääntöön.

Onko sinulla töissä vanhat työvälineet, lankapuheli ja faksi?

Kun kerran kysyit: työskentelen kaupungilla asiantuntijatehtävissä (maisterin tutkinto). Minulla on kaksi vuotta vanha pöytätietokone ja Nokian halvin peruspuhelin. Faksiakin käytän melko paljon, koska työnantajallani ei ole salattua sähköpostia.

Miten sä olet päässyt tuollaisella "tiedon""tasolla" tuohon asti, vai olitko pikkukaupungin ainoa hakija? En ehkä ymmärrä, koska olen vain kaupungin teknisen puolen suorittavissa kitupalkkahommissa...

Tietoni tasoa epäilet? Kai minä nyt omat työvälineeni tiedän. Ja samat on kaikilla kollegoillani, eli kyllä vanhoillakin työvälineillä hommat sujuu.

Mutta maataloudesta ym muusta maailmanmenosta et tuon taivaallista. Ihmettelen miten yliopiston käynyt ihminen on noin ulkona kaikesta muusta kuin omasta alasta. Tuskin fiksu maanviljelijä arvostelisi sinun työtäsi jota ei tee, älä sinäkään puutu työhön jota et tunne.

Vaikka onhan meilläkin väliportaan pomoja, jotka ovat tehneet samaa työtä kuin me, eivätkä enää tiedä siitä mitään, sekään jonka pitäisi olla työnohjaaja.

Vierailija
500/574 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tunnen köyhän pienitilallisen maanviljelijän. Kuusi lehmää, lauma kanoja, muutamia peltoja viljelyssä ja osa lehmien laitumena. Vaatimattomasti elävät ja asuvat. Pieni tila sitoo kuitenkin ison tapaan, oltava liki 24/7 valmiudessa ja lypsyt kahdesti päivässä. 

Tämä kuulostaa elämäntavalta ja menneeltä maailmalta, joka oli vuosikymmeniä sitten. Tuottavan toiminnan kannalta tällaisella ei ole tulevaisuutta.

Kyseessä on eläkeikää lähestyvä pari ja käsitykseni mukaan perheen lapsilla ei ole kiinnostusta tilan jatkamiseen. Oletan että tämäkin tila on pian historiaa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän viisi