Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tunteeko joku oikeasi köyhän maanviljelijän? Kaikilla tuntemillani on valtavan suuret talot,

Vierailija
18.10.2017 |

on hienot autot ym. Monilla on kalliita harrastuksia, esim. lapsilla omat ponit ja hevoset.
Vai onko tämä näin vain eteläsessä Suomessa? Onko idässä tai pohjoisessa ne köyhät viljelijät?

Kommentit (574)

Vierailija
421/574 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa ihanaa olla vegaani.

Oi! Oikeinko maltoit aloituksen otsikon lukea, ennen kuin päätit julistaa olevasi vegaani? Wau.

Vierailija
422/574 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mulla ainakaan ole euroakaan säästössä ja 10 vuoden päästä jo eläkkeelle,ei paljon ehdi säästellä jos ei tähänkään mennessä ole kertynyt.

Ulkomailla on käyty viimeksi 2005.

Me saadaan tilanhankinta-laina maksettua samana vuonna kun isäntä täyttää 80. Onpahan mitä juhlia <3

Siis jos ei taas tarvitse ottaa uutta lainaa johonkin akuuttiin

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
423/574 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa ihanaa olla vegaani. Ainakaan en tue suoraan noita maito- ja lihatilallisia. Vielä kun saisi viljeltyä itse kasviksensakin niin ei tarvitsisi tukea 'köyhiä' maanviljelijöitä.

No eikun viljelemään omaan tarpeeseen niin huomaat paljonko säästät kun et osta kaupasta kasviksia.

Vierailija
424/574 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla otsikossa hieman väärää ilmaisua. Oikeastaan olisi puhuttava suurmetsänomistajista.

Suomessa ei meinaa maatalous pärjätä millään edes tukien avulla.

Täällä on kaikilla maanviljelijöillä myös metsiä, joiden puiden myynnillä subventoivat jatkuvasti kannattamatonta maanviljelystä. Suvun mökillä olen huomannut, kuinka autojen ääni kuuluu nykyään hyvin tyynellä ilmalla yli 5 km päässä olevilta isoilta teiltä. Mökin läheisyydestä ja muualtakin on hakattu iso määrä metsää. Mielestäni sekin kuvaa maanviljelijöiden taloudellisesti heikohkoa tilaa. Metsän hakkuu aiheuttaa varmaan myös autoliikenteen melun kuulumisen alueella, vaikka myös mäkiä on alueella.

Itse olen kotoisin maalta, noin 100 km Helsingistä, ja sukuni on ollut maanviljelijöitä, pientilallisia.  Äitini suvulla oli torppa, eli vuokraviljelystila, joka itsenäistyi v. 1919 kansallissodan jälkeen ja suvun omistukseen tuli vasta 1930-luvun puolella. Torppari teki maapalstansa eteen töitä torpan omistajalle. Meidän suvussa on ollut pitkä ja hankala matka omistajan maille taksvärkkiä tekemään, ja siinä sivussa piti vielä hoitaa torpan maataloustyöt. Autoja ja traktoreita ei siihen aikaan juurikaan ollut. 

Kukaan maanviljelijöista naapurissa ei aja uusilla autoilla, ja kaikilla ne ovat muutenkin melko vaatimattomia.

Vierailija
425/574 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maataloudessa maitotilallisen työtaakka on kyllä ihan eri luokkaa viljatilaan verrattuna. Arvostan ja jos siihen jotain tukea saa niin on kyllä ihan paikallaan.  Jotkut sikatilat tai broilertilat siinä välissa, metsätilallisella helpointa, siellä se metsä kasvaa omia aikojaan.

Kyllä tukirahoilla on suuri merkitys ja monet ovatkin haalineet hirvittävät peltomäärät omistukseensa, vaikka ne maksaa eikä ole tietoa mitä kymmenien vuosien päästä niillä tehdään niin tuet on varmaan niin hyvät että on kannattanut ostaa.

Työttömän on hankala ryhtyä viljelemään kun ensin pitäisi olla tietty määrä sitä peltoa ja jos ei ole rahaa ja pienet tuet menee ruokaan yms. niin milläs hankit sen pellon, lainaakaan ei saa.

Varmasti suomen eri osissa on eri tilanne. Mutta paljon on noita hulppeita maatilojakin ja vaikka siellä on velkaa niin onhan siellä sitten suuret liikevaihdotkin joten ne kyllä pärjäävät.

Yksi eniten ärsyttävä asia on oikeasti nuo ei ammatikseen maataloutta harjoittavat ja heidän saamansa tuet, esim. tämä yksi nallesetä. Jotenkin tällaiset tuensaajat pitäisi joukosta karsia. Pitäsi ehkä edellyttää että asuu sillä tilalla ja maatalouden tulot on päätuonlähde, ammatti.

Vierailija
426/574 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huomaa kyllä ettei kaupunkilaiset tiedä maataloudesta yhtään mitään. Ei siis yhtään mitään. Ja silti kovasti ollaan niin tietäväisiä kun autolla maatilan ohi ajaessa on ollut UUSI traktori pihalla joten he ovat RIKKAITA. Niinpä tietenkin. Itsekin olin ennen se kaupunkilainen. Muutin maalle emännän perässä ja pian pyöritinkin maitotilaa. Koska ketäpä ei rikas maajussielämä houkuttanu.

Ei ollut sellaista kuin kuvittelin. Ei todellakaan, vaikka päällepäin näyttää toiselta. Jännä kun kerta ollaan niin rikkaita nii ei silti saa laskuja maksettua.

Mutta en valita enempää, olen muuten tyytyväinen. Onni koostuu muustakin kuin rahasta.

Jospa vaan lopetettais syöminen kokonaan jos pääsis helpommalla?

Minä olen kaupunkilainen ja koitin tässä ketjussa pitää maalaisten puolia, mutta kiitos helvetisti tästä yleistyksestäsi, ehkä pitää jatkossa olla vain hiljaa.

Ei kannata eikä tarvitse yrittää pitää niiden puolia. Kyllä kepumafia omistaan huolehtii. Meille jää maksajan rooli, kaupunkilaisten veroeuroilla rahoitetaan traktoriajelut ja ökykartanot.

Kerropa kuinka paljon maksat veroja ja sitten kerropa kuinka paljon valtion verokertymästä menee nimenomaan kaupunkien infrastruktuuriin? Sitten mietipä kuinka usein korjataan teitä maaseudulla ja kaupungissa, kuinka monta kirjastoa rakennetaan maaseudulle jne. ja tulet huomaamaan että kaupunkilaiset kuluttavat ihan itse sen verokertymänsä. Kaupunkilaiset maksavat toki välillisesti "ökykartanot" (tiedätkö paljon tontti maksaa jossain muuttotappiokunnassa? ei mitään) ja traktoriajelut koska ostatte kuitenkin päivittäin ruokaa.

Vierailija
427/574 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensinnäkin Keskustapuolue on iät ja ajat ajanu maajussien asioita.

Henkilö jonka tunnen on kuullut yhdessä tilaisuudessa yhden miehen sanovan että tukia tulee niin paljon ettei kehtaa sanoa.

Pohjanmaalla on kylpylöitä jossa maajussit käyvät( rahaa on).

Tukia tulee mutta mitkäs on menot? Jos voitat lotossa 3 miljoonaa niin onhan se hienoa mutta jos kulut on 3,5 miljoonaa niin minkäs teet? Suurin osa eläintilallisista elää Suomessa hyvin pienellä, aika moni ei tuota juuri mitään mutta saa pidettyä kulut kasassa. Miltä tuntuisi 1,5 miljoonan laina niskassa?

Vierailija
428/574 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin täällä on maanviljelijöitä moneen lähtöön; on ökyjä ja sitten niitä jotka ovat tiukilla ja kaikkea siltä väliltä. Naapurissa on tila, jossa ei ökyillä; on vanha navetta ja traktori, tavallinen talo, eivät hyppää jatkuvasti ulkomailla. Yksi tila lopetti ja isäntä meni muualle töihin; ei kuulemma jäänyt enää palkkaa ollenkaan, emäntä oli jo aiemmin mennyt töihin. Kolmas tuossa sitten on just tuommoinen ökytila, valtavat traktorit, peltoa hirveästi, robottinavetta, en tiedä paljonko lehmiä., Tilalla työskentelee useampi henkilö perheestä. Pihasta löytyy pari uutta henkilöautoa, maasturi, asuntovaunu, aina kun lehmät on poikineet, lähtee pariskunta muutamaksi viikoksi ulkomaille. Kaikki on viimeisen päälle ja emännän mukaan lainat on kohta maksettu. 

Vierailija
429/574 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Torpparin-ja-pienvilj-sukua kirjoitti:

Taitaa olla otsikossa hieman väärää ilmaisua. Oikeastaan olisi puhuttava suurmetsänomistajista.

Suomessa ei meinaa maatalous pärjätä millään edes tukien avulla.

Täällä on kaikilla maanviljelijöillä myös metsiä, joiden puiden myynnillä subventoivat jatkuvasti kannattamatonta maanviljelystä. Suvun mökillä olen huomannut, kuinka autojen ääni kuuluu nykyään hyvin tyynellä ilmalla yli 5 km päässä olevilta isoilta teiltä. Mökin läheisyydestä ja muualtakin on hakattu iso määrä metsää. Mielestäni sekin kuvaa maanviljelijöiden taloudellisesti heikohkoa tilaa. Metsän hakkuu aiheuttaa varmaan myös autoliikenteen melun kuulumisen alueella, vaikka myös mäkiä on alueella.

Itse olen kotoisin maalta, noin 100 km Helsingistä, ja sukuni on ollut maanviljelijöitä, pientilallisia.  Äitini suvulla oli torppa, eli vuokraviljelystila, joka itsenäistyi v. 1919 kansallissodan jälkeen ja suvun omistukseen tuli vasta 1930-luvun puolella. Torppari teki maapalstansa eteen töitä torpan omistajalle. Meidän suvussa on ollut pitkä ja hankala matka omistajan maille taksvärkkiä tekemään, ja siinä sivussa piti vielä hoitaa torpan maataloustyöt. Autoja ja traktoreita ei siihen aikaan juurikaan ollut. 

Kukaan maanviljelijöista naapurissa ei aja uusilla autoilla, ja kaikilla ne ovat muutenkin melko vaatimattomia.

Maanviljelijät ovat metsänomistajina vähemmistö. Toiseksi metsänhoito on sen verran kallista, että jos ei säännöllisesti myy puuta, niin joutuu muilla tuloilla eli palkallaan maksamaan siitä, että naapurin mökkiläisellä maisema säilyy muuttumattomana. Ainakaan minä en ole halukas maksamaan 2000 e/v siitä ilosta, että mökin ympärillä kaikki on kuin 50-luvulla.

Vierailija
430/574 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensinnäkin Keskustapuolue on iät ja ajat ajanu maajussien asioita.

Henkilö jonka tunnen on kuullut yhdessä tilaisuudessa yhden miehen sanovan että tukia tulee niin paljon ettei kehtaa sanoa.

Pohjanmaalla on kylpylöitä jossa maajussit käyvät( rahaa on).

Tukia tulee mutta mitkäs on menot? Jos voitat lotossa 3 miljoonaa niin onhan se hienoa mutta jos kulut on 3,5 miljoonaa niin minkäs teet? Suurin osa eläintilallisista elää Suomessa hyvin pienellä, aika moni ei tuota juuri mitään mutta saa pidettyä kulut kasassa. Miltä tuntuisi 1,5 miljoonan laina niskassa?

No en ota muuhun kantaa, mutta aika monella yrittäjällä on 1,5 miljoonaa lainaa, eivätkä saa yhtään mitään tukea, kaikki revitään omasta selkänahasta. Itselläni ei yrittäjänä ole noin paljon lainaa, onneksi. Olen voinut investoida vähitellen ja ottaa lainaa pienemmissä erissä. Lomaa ei tietenkään voi pitää oikeastaan koskaan ja työviikot on aina 7-päiväiset, sijaista ei voi käyttää, eli jos on viikon sairaana, menetät tulot, etkä saa mitään niiltä päiviltä. 

Vierailija
431/574 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ainakin täällä meillä metsää myyvät nyt ne, jotka ovat sitä perineet ja asuvat jossain muualla, ei ne hakkauta isoja aukkoja, jotka täällä asuvat. Karut on näkymät ja tulee joskus mieleen, että ne myyvät, joiden ei tämän hävityksen keskellä tarvitse asua. (en ole maanviljelijä) Helppoa rahaa kaupunkilaisille perijöille. Mun isä sanoi aina, että aukkoa ei saa koskaan hakata, vaan ottaa puuta harkitusti ja nätisti, tuhoamatta ympäristöä ja sitä neuvoa olen toteuttanut. 

Vierailija
432/574 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolta voi käydä tutkimassa, minkälaisia tukia on annettu:

http://www.mavi.fi/fi/tietoa-meista/tietopalvelut/Sivut/eu-tukitietojen…

Vierailija
433/574 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huomaa kyllä ettei kaupunkilaiset tiedä maataloudesta yhtään mitään. Ei siis yhtään mitään. Ja silti kovasti ollaan niin tietäväisiä kun autolla maatilan ohi ajaessa on ollut UUSI traktori pihalla joten he ovat RIKKAITA. Niinpä tietenkin. Itsekin olin ennen se kaupunkilainen. Muutin maalle emännän perässä ja pian pyöritinkin maitotilaa. Koska ketäpä ei rikas maajussielämä houkuttanu.

Ei ollut sellaista kuin kuvittelin. Ei todellakaan, vaikka päällepäin näyttää toiselta. Jännä kun kerta ollaan niin rikkaita nii ei silti saa laskuja maksettua.

Mutta en valita enempää, olen muuten tyytyväinen. Onni koostuu muustakin kuin rahasta.

Minä olen kaupunkilainen ja koitin tässä ketjussa pitää maalaisten puolia, mutta kiitos helvetisti tästä yleistyksestäsi, ehkä pitää jatkossa olla vain hiljaa.

Ei kannata eikä tarvitse yrittää pitää niiden puolia. Kyllä kepumafia omistaan huolehtii. Meille jää maksajan rooli, kaupunkilaisten veroeuroilla rahoitetaan traktoriajelut ja ökykartanot.

Ilmeisesti ei tosiaan kannata, kun saa vaan haukkuja osakseen siksi, että satun asumaan kaupungissa.

Alkaa riepomaan ihan tosissaan tuo kaupunkilaiset vs. maalaiset ja maalaiset vs. kaupunkilaiset nahistelu, tosi kivaa tulla haukutuksi asuinpaikan perusteella.

Vierailija
434/574 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuolta voi käydä tutkimassa, minkälaisia tukia on annettu:

http://www.mavi.fi/fi/tietoa-meista/tietopalvelut/Sivut/eu-tukitietojen…

Oho, heti löytyi varsinainen ökyisäntä eli Jussilan Jaakko on saanut tukia peräti 4600 e vuonna 2016.

Vierailija
435/574 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikilla tuntemillani maanviljelijöillä, jotka sopivat tuohon aloituksessa määriteltyyn muottiin, on myös miljoonavelat.

Vierailija
436/574 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti ei tosiaan kannata, kun saa vaan haukkuja osakseen siksi, että satun asumaan kaupungissa.

Alkaa riepomaan ihan tosissaan tuo kaupunkilaiset vs. maalaiset ja maalaiset vs. kaupunkilaiset nahistelu, tosi kivaa tulla haukutuksi asuinpaikan perusteella.

Maalaiset on just tuollaisia mustavalkoisesti ajattelevia vastakkainasettelijoita.

Vierailija
437/574 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensäkin landelaiset elää leveästi. Tiluksia ja koneita riittää, remonttia tehdään, monta autoa, lapsilla on kaikki pelit ja vehkeet.

Ei siinä mitään, mutta kun ne tosiaan valittaa köyhyyttään. Pitäisikö sitten mitoittaa elämän puitteet ja lapsiluku kapasiteetin mukaan? Ei oikein jaksa kuunnella ruikutusta, että meillä tarvitaan nyt minibussi että saadaan perhe, koirat ja ruokaostokset kulkemaan, kuka maksaa?

Kaupunkilainen älyää sentään muuttaa asumaan pienempään asuntoon ja halvemmalle alueelle jos rahat ei riitä.

Vierailija
438/574 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stadilaiset on homoja kirjoitti:

Silmäni vuotavat verta :Ddddd

Miten voi olla rikas, jos tekee työtä kellon ympäri, mutta ei oikeastaan saa yhtään palkkaa?

AV:lla sekin on mahdollista. Edelleenkin sanon, että ostakaa se tila ja alkakaa viljelemään maata/pitämään maito-/sika/mitätahansa-tilaa ja tulkaa muutaman vuoden jälkeen kertomaan, miten ihanaa ja tuottoisaa se on. Miten ihanaa on, kun suurin osa ihmisistä sylkee päin naamaa ja halveksii tekemääsi työtä.

Vierailija
439/574 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa ihanaa olla vegaani. Ainakaan en tue suoraan noita maito- ja lihatilallisia. Vielä kun saisi viljeltyä itse kasviksensakin niin ei tarvitsisi tukea 'köyhiä' maanviljelijöitä.

Mikä estää?

Ostat peltoa ja rupeat kasvattamaan.

Vierailija
440/574 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensäkin landelaiset elää leveästi. Tiluksia ja koneita riittää, remonttia tehdään, monta autoa, lapsilla on kaikki pelit ja vehkeet.

Ei siinä mitään, mutta kun ne tosiaan valittaa köyhyyttään. Pitäisikö sitten mitoittaa elämän puitteet ja lapsiluku kapasiteetin mukaan? Ei oikein jaksa kuunnella ruikutusta, että meillä tarvitaan nyt minibussi että saadaan perhe, koirat ja ruokaostokset kulkemaan, kuka maksaa?

Kaupunkilainen älyää sentään muuttaa asumaan pienempään asuntoon ja halvemmalle alueelle jos rahat ei riitä.

Ja valtiolta kupataan tukea, koska sitä kyläkoulua ei saa lopettaa, vaikka oppilaita olisi vain kaksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän yksi