Tunteeko joku oikeasi köyhän maanviljelijän? Kaikilla tuntemillani on valtavan suuret talot,
on hienot autot ym. Monilla on kalliita harrastuksia, esim. lapsilla omat ponit ja hevoset.
Vai onko tämä näin vain eteläsessä Suomessa? Onko idässä tai pohjoisessa ne köyhät viljelijät?
Kommentit (574)
Me täällä pohjoisessa Itä-Suomessa pidetään suht isoa tilaa. Kävimme jokunen vuosi sitten ajelemassa länsirannikon tuntumassa ja voi luoja miten isoja tiloja siellä päin on! Silloin puhuttiin miehen kanssa että nyt on oikeastaan aika helppo uskoa miksi maanviljelijöille ollaan kateellisia.
Talot on kuin kartanoita ja pihanrakennukset järkyttäviä laitoksia meidän mittapuulla. Kyllä ne näyttää isoilta ja arvokkailta mutta maanviljelijänä tiedän ettei yksikään niistä ole turha eikä alimitoitettu.
Me ei todellakaan olla rikkaita, eikä edes hyvätuloisia. Lapset saa ilmaisen päivähoidon kun tulomme on alhaiset. Talossa on neliöitä alle 80 ja lapsia 3. Autolla on ajettu 350 tkm.
Yhtä hiton sinnittelyähän tämä on. Olen itse sairastanut työuupumuksen jo 2 kertaa ja kolmatta pelkään. Molempia alkaa houkuttamaan palkkatyö päivä päivältä enemmän. Se tarkottaisi enemmän rahaa käytettäväksi perheeseen ja hurjasti enemmän vapaa-aikaa. Tämä työ vie terveyden, fyysisen ja henkisen ja päälle saadaan vain haukut.
Me ollaan menetetty ystäviä ja kavereita monista syistä. Kateus ja ajanpuute ne isoimmat. Vaikka ostan uuden haravan niin joku keksii siitä syyn olla kateellinen, kerran haravan osto johti siihen että kylillä puhuttiin että emäntä osti extempore karhottimen ostosreissullaan...
Maatila on yritys, erittäin huono sellainen koska emme saa itse hinnoitella tuotteitamme. Maatalous on erittäin valvottua ja pakkorahareikiä on paljon. Itse en tunne yhtään rikasta manviljelijää. Joku on myynyt metsänsä ja saanut siitä rahaa jatkaa maataloutta. Meillä ei ole edes metsää mitä myydä.
Kaverini vanhemmilla on noin 1000 hehtaaria metsää tai ainakin oli aikoinaan. Luulen, että suurimmat tulot tulivat sieltä.
Tuolla sanotaan näin: Tuilla on yllättäviäkin sivuvaikutuksia. Ne nostavat viljelysmaan hintaa.
http://www.maaseuduntulevaisuus.fi/maatalous/el%C3%A4m%C3%A4%C3%A4-ilma…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa muistaa, että palstan perustotuuksiin kuulu:
"Muilla on aina enemmän ja parempaa, joita he eivät ole ansainneet!"
Tuon pohtimiseen kuluu runsaasti energiaa ja se on helpompaakin, kuin miettiä miten saisi omaa tilannettaan kohennettua.
Eli sinusta on ok myydä ties mitä huumeita jonkin perunoiden- tai maidonvalmistuksen verukkeella?
Helpompia kun verikokeita todennäköisesti huumeiden myyntiin löytyisi, miksi sen takia kannattaisi ryhtyä valmistamaan maitoa ja perunoita. (Usein noita kuitenkin mieluummin tuotetaan ja luulisin sen valmistamisen olevan vieläkin työläämpää kuin viljelyn)
Osa varmaan vielä viljellään mutta nykyisin suurin osa ihan teollisesti
Maito ja perunoita valmistetaan teollisesti? Kiitos tiedosta.
Aika monessa maitopurkissa tai perunapussissa mainitaan valmistusmaa.
Vierailija kirjoitti:
Tuolla sanotaan näin: Tuilla on yllättäviäkin sivuvaikutuksia. Ne nostavat viljelysmaan hintaa.
Nostaa ne monen muukin asian hintaa mm. varaosien, huoltopalveluiden, neuvonta kustannusten, kuljetuspalvelut sen jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuon pohtimiseen kuluu runsaasti energiaa ja se on helpompaakin, kuin miettiä miten saisi omaa tilannettaan kohennettua.
Eli sinusta on ok myydä ties mitä huumeita jonkin perunoiden- tai maidonvalmistuksen verukkeella?
Helpompia kun verikokeita todennäköisesti huumeiden myyntiin löytyisi, miksi sen takia kannattaisi ryhtyä valmistamaan maitoa ja perunoita. (Usein noita kuitenkin mieluummin tuotetaan ja luulisin sen valmistamisen olevan vieläkin työläämpää kuin viljelyn)
Osa varmaan vielä viljellään mutta nykyisin suurin osa ihan teollisesti
Maito ja perunoita valmistetaan teollisesti? Kiitos tiedosta.
Aika monessa maitopurkissa tai perunapussissa mainitaan valmistusmaa.
Kai ne pussit ja purkit sitten valmistetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saisit hieman avata tuota väitettäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole minun väitteeni. Vaan tässä keskustelussa on todettu, että maan viljlelys ei elätä. Jos ei ole huumebisnestä niin sitten on jotain muuta. Voi poni parkoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huumeet meinaa olla lopussa. Jostakin tarttis saada lisää, rikkaalla jyväjemmarilla olisi ehkä antaa.
Ensinnäkin Keskustapuolue on iät ja ajat ajanu maajussien asioita.
Henkilö jonka tunnen on kuullut yhdessä tilaisuudessa yhden miehen sanovan että tukia tulee niin paljon ettei kehtaa sanoa.
Pohjanmaalla on kylpylöitä jossa maajussit käyvät( rahaa on).
Vierailija kirjoitti:
on hienot autot ym. Monilla on kalliita harrastuksia, esim. lapsilla omat ponit ja hevoset.
Vai onko tämä näin vain eteläsessä Suomessa? Onko idässä tai pohjoisessa ne köyhät viljelijät?
On niitä vauraita viljelijöitä P-Karjalassakin vaikka sitä köyhäksi alueeksi mainostetaan. Minulla on siellä sukulaisia ja tunnen muitakin sieltä. Kaikilla on hienot talot ja metsät humisee ympärillä. Kalliita maatalouskoneita, jokaisella 18v täyttäneellä perheenjäsenellä hienot autot. Lapsille ostetaan opiskelukämppä Hgin keskustasta. Valitetaan maitotilin pienuutta. Sehän ei iso olekaan mutta ei varmasti ole ainoa tulonlähde.
Peltojen hinnat ovat nousseet pilviin. Ostetaanko tuilla lisää maata ja kartutetaan omaisuutta?
https://yle.fi/uutiset/3-7467625
Aloittaja ja aika moni muukin voisi käydä ajelulla vähän syrjäisemmällä maaseudulla. Ne tilat siinä kaupungin kupeessa on komeita, koska ne tilat on myyneet peltojaan/metsiään teille tonteiksi tolkuttomaan hintaan. Keskusten ulkopuolella tilakoot pienenevät ja ulkonäkö on ränsistyneempiä. Mä voisin järjestää teille vaikka sellaisia "maaseutu tutuksi" kiertoajeluita pohjois-pohjanmaalla, kainuussa, lapissa, savossa, näkisitte erilaista maataloutta. Maatiloja on jatkuvasti pakkomyynnissä ulosottohuutokaupoissa, että ei muuta kuin kaivakaa kuvettanne, ostakaa oma tila, nyt saa halvalla ja lähtekää sinne käärimään ne valtavat voitot omaan taskuunne.
Ja ei, minulla ei ole maatilaa, enkä ole sellaiselta kotoisin, mutta en todellakaan kadehdi heidän elämäänsä.
Vierailija kirjoitti:
Ja näin:
Tukien merkittävyys riippuu tuotantosuunnasta: viljanviljelyssä puolet liikevaihdosta on tukea.
Siipikarjatiloilla tuen osuus on enää noin 10 prosenttia.
Maidontuottajilla menee tällä hetkellä tilallisista parhaiten. Karuja lukuja suoraan kentältä: maitolitrasts esim. Valio maksaa tällä hetkellä n. 36snt/litra, samalla kun maidon tuottaminen maksaa reilu 40snt/litra. Jokainen tuotettu maitolitra luo tappiota noin 5 senttiä. Tämä siis keskiverrolla suomalaisella maatilalla (joka ei ole se valtava robottinavetta, mutta siihen suuntaan ollaan valumassa).
Jokainen yritystaloudesta vähän ymmärtävä tietää, että tuotantokustannukset pääsääntöisesti laskevat, kun volyymia nostetaan. Se saattaa tosin tarkoittaa, että ennestään velkaantuneen tuottajan pitäisi investoida esim. puolen miljoonan edestä laajempaan navettaan ja lypsyrobottiin. Ymmärtänette myös varmaan, että jos maatalous tuottaa vuodessa tukineen karkeasti esim. 4000€, puolen miljoonan investointi tuntuu kaukaiselta haaveelta. Tosielämässä myös traktori (se ainoa) saattaa hajota, remontti maksaa 6000€ - pakko korjata, koska eläimille on saatava ruokaa. Tai voisi ostaa, mutta ostopyöröpaali saattaa maksaa jopa 45-50€, jolloin tahdissa paali päivässä kustannukset nousisivat ~17000€ euroon vuodessa. Puhumattakaan siitä, kun vesipumppu hajoaa ja navetassa on 30 janoista eläitä odottamassa... Maatalouden tulos muuttuu hyvin nopeasti tappiolliseksi.
Tällä hetkellä suurin osa tilallisista repii selkänahastaan ruokaa kauppoihin. Velat ovat niskassa, ja jokainen tietää miten helppoa nykyisessä työllisyystilanteessa ”mennä töihin”. Vaihtaisivat alaa, myisivät vanhan sukutilansa, oma moka kun velkaa on tullut otettua. Ja eu-tuet voisi lopettaa, kun yksi sadasta farmarista on saanut tilansa tuottavaksi!
Hyvin huomaa täällä, että ihmisillä ei ole mitään käsitystä aiheesta. Ensinnäkin ne isot talot johtuvat ihan vaan siitä, että aikanaan varsinkin isojen tilojen päärakennukset olivat suuria ja monet perheet edelleen asuvat niissä samoissa rakennuksissa. Toisekseen maalla myös monet perheet ovat keskimääräistä isompia, jolloin isolle talolle on tarvetta.
Mitä tulee uusiin vehkeisiin niin ne on yli 50% tapauksista lainalla hankittu. Elikkä kaikki se pinta minkä näet on todellisuudessa pankin omistuksessa. Ainoa raha mikä tulee, millä lainoja ja ruokaa voi maksaa ovat ne tuet valtiolta ja EU:lta. Niitä maksetaan mm. sen takia, että voisimme syödä suomalaista ruokaa. Ne tilat jotka selviäisivät täysin ilman tukia ovat harvassa. Omistajina kyseisillä tiloilla on mm. Herlinin suku.
Tiedän itse useita viljelijöitä ja kyllä se on aina pankkiin heidän marssittava jos jotakin menee rikki, kunnes jossakin kohtaa vakuudet on käytetty ja sitten ajetaan tilan toiminta alas. Uudet autot ym. johtuvat siitä, että jos sinulla vaan on mahdollisuus lainaa vasten ottaa uudempi menopeli alle niin kyllä se kannattaa tehdä, kuin ajaa vanha rotisko ihan loppuun. Autot, traktorit ym. ovat maanvilijelijän työvälineitä ja syy miksi heidän pojillaan on mopot johtuu usein siitä, että tilat ovat kaukana kaikesta. Ei paljon näy metrolinjoja kehä 3:n ulkopuolella.
Mikä sitten aiheuttaa isoimmat ongelmat heille? Miettikää tilanne, jossa teette töitä 24h/7. Ei vapaapäiviä, ei lomapäiviä. Osa voi saada joskus lomittajan auttamaan osa ei ikinä. Kaiken tuon työnjälkeen käteesi ei jää mitään. Siis teet töitä hikihatussa ja palkkasi riippuu täysin tukien saamisesta ja nekin maksetaan myöhässä. Se jos mikä on henkisesti raskasta. Olen itse tehnyt ylivuoden töitä hyvin pienellä palkalla ja komissiolla ja voin sanoa, että se alkaa turhauttamaan kun teet ahkerasti töitä, mutta mitään et saa. Ja viljelijälle se on arkea. Joka vuotista. Työttömänä voi turhauttaa kun ei ole mitään tekemistä, mutta rahaa tulee ja selviät. Viljelijä tekee koko ajan, mutta rahaa ei tule.
Vierailija kirjoitti:
Huomaa kyllä ettei kaupunkilaiset tiedä maataloudesta yhtään mitään. Ei siis yhtään mitään. Ja silti kovasti ollaan niin tietäväisiä kun autolla maatilan ohi ajaessa on ollut UUSI traktori pihalla joten he ovat RIKKAITA. Niinpä tietenkin. Itsekin olin ennen se kaupunkilainen. Muutin maalle emännän perässä ja pian pyöritinkin maitotilaa. Koska ketäpä ei rikas maajussielämä houkuttanu.
Ei ollut sellaista kuin kuvittelin. Ei todellakaan, vaikka päällepäin näyttää toiselta. Jännä kun kerta ollaan niin rikkaita nii ei silti saa laskuja maksettua.
Mutta en valita enempää, olen muuten tyytyväinen. Onni koostuu muustakin kuin rahasta.Jospa vaan lopetettais syöminen kokonaan jos pääsis helpommalla?
Minä olen kaupunkilainen ja koitin tässä ketjussa pitää maalaisten puolia, mutta kiitos helvetisti tästä yleistyksestäsi, ehkä pitää jatkossa olla vain hiljaa.
Onpa ihanaa olla vegaani. Ainakaan en tue suoraan noita maito- ja lihatilallisia. Vielä kun saisi viljeltyä itse kasviksensakin niin ei tarvitsisi tukea 'köyhiä' maanviljelijöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomaa kyllä ettei kaupunkilaiset tiedä maataloudesta yhtään mitään. Ei siis yhtään mitään. Ja silti kovasti ollaan niin tietäväisiä kun autolla maatilan ohi ajaessa on ollut UUSI traktori pihalla joten he ovat RIKKAITA. Niinpä tietenkin. Itsekin olin ennen se kaupunkilainen. Muutin maalle emännän perässä ja pian pyöritinkin maitotilaa. Koska ketäpä ei rikas maajussielämä houkuttanu.
Ei ollut sellaista kuin kuvittelin. Ei todellakaan, vaikka päällepäin näyttää toiselta. Jännä kun kerta ollaan niin rikkaita nii ei silti saa laskuja maksettua.
Mutta en valita enempää, olen muuten tyytyväinen. Onni koostuu muustakin kuin rahasta.Jospa vaan lopetettais syöminen kokonaan jos pääsis helpommalla?
Minä olen kaupunkilainen ja koitin tässä ketjussa pitää maalaisten puolia, mutta kiitos helvetisti tästä yleistyksestäsi, ehkä pitää jatkossa olla vain hiljaa.
Ei kannata eikä tarvitse yrittää pitää niiden puolia. Kyllä kepumafia omistaan huolehtii. Meille jää maksajan rooli, kaupunkilaisten veroeuroilla rahoitetaan traktoriajelut ja ökykartanot.
Mä tunnen muutamia varakkaita maanviljelijöitä. Heitä yhdistää yksi asia: kaikilla on varsinaisena tulonlähteenä jokin muu kuin maa- tai metsätalousammatti. Viljely on sivutoimista, ja sitä tehdään siksi kun tilalla on aina viljelty. Mahdollisesti jostain 1800-luvulta alkaen. Ei sellaista perinnettä noin vain katkaista. Seuraava sukupolvi saattaa tosin jo päästää pellot metsittymään.
Kaikkia tuntemiani maanviljelijöitä yhdistää se, että töitä tehdään tosi paljon ja tunteja laskematta. Jos on laiskempi, tila menee tärviölle eikä kukaan tule siinä kohtaa auttamaan. Pankki, verottaja ja eläkevakuutusyhtiö ottavat kyllä omansa, mutta rahantulo loppuu saman tien.