#metoo -kampanjan kirvoittama yleisin kysymys: "Eikö saa ketään enää lähestyä, kun kaikki on häirintää?"
Kaikki, jotka tätä pohtii, minulla on teille neuvo: jos lähestyt naista, niin sano vain asioita, jotka voisit sanoa äidillesi, tyttärellesi tai siskollesi tai jotka hyväksyisit sellaisiksi, että joku muu mies voisi sanoa äidillesi, tyttärellesi ja siskollesi.
Hyvät tavat osaa kaikki. Se on oma valinta olla possu.
Kommentit (663)
Alan nyt ilmoittaa kaikki ageistiset viestit asiattomiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei nainen saisi suuttua itseensä kohdistuvasta käytöksestä, jollaista kohdatessaan moni mieskin suuttuisi? Esimerkiksi kadulla tulee vastaan keski-ikäinen mies, joka sanoo jotain irstasta ja/tai kourii. Kuinka moni mies suhtautuisi tilanteeseen huumorilla tai olisi kiitollinen siitä että kelpaa jollekin? Tai kuinka moni mies suhtautuisi huumorilla jos tämän käytöksen kohteena olisi oma vaimo tai tyttöystävä tai vaikkapa tytär? Itse asiassa pienikokoiselle naiselle ja varsinkin nuorelle tytölle ahdistelun kohteeksi joutuminen voi olla paljon ahdistavampaa ku isokokoiselle miehelle, joka on ahdistelijan kanssa fyysisesti samalla tavalla tai fyysisesti voimakkaampi.
Usein kuulee miesten sanovan että joku mies saa olla ihan rauhassa homo, kunhan ei tule itseään iskemään. Varmaan moni homo saisi sitten turpaan jos tulisi. Miksi naista saisi sitten kuka tahansa mies mennä kopeloimaan tai ehdottelemaan? Harva nainen oikeasti suuttuu edes asiallisista iskuyrityksistä vaan kyseessä on nimenomaan ahdistelu.
Sinulta on ainakin miesten pointti täysin kadoksissa. Aivan varmasti suurin osa miehistä tuomitsee ilmiselvän ja kiistattoman seksuaalisen häirinnän. Kohdistui se nyt kehen tahansa.
Mutta nyt esitetään että mikä tahansa käytös tai teko luokitellaan häirinnäksi - jos vain kohteelta siltä tuntuu. Tämä merkitsee sitä että perinteinen ja hyväksytty normikäytös - tervehdys, kuulumisten kysyminen tms - voivatkin olla epätoivottavaa seksuaalista häirintää. Mies joka ei halua leimautua seksuaalihäiriköksi miettii siis useampaan kertaan ennen kuin ottaa kontaktia.
Anteeksi nyt että ihmettelen, mutta ketkä kaikki esittävät, että mikä tahansa kontakti toiseen ihmiseen olisi seksuaalista häirintää? Ainakin aihetta käsittelevissä keskusteluissa, kuten tässäkin ketjussa, vähintään 90% naisista tekee kyllä ihan selvän eron tervehtimisen ja seksuaalisen ahdistelun välille. Tässäkin ketjussa ehdoton valtaosa naisista on yrittänyt lukuisin eri tavoin kertoa, että kaikki lähestyminen ei ole seksuaalista häirintää siitäkään huolimatta, että joku yksittäinen nainen saattaa sen sellaiseksi kokea. Jos ja kun yli 90% naisista ei pidä tervehtimistä ja kuulumisten kysymistä ahdisteluna, voivat miehet edelleen ihan rauhassa lähestyä naista tervehtimällä tätä neutraalisti. Et leimaannu yleisesti seksuaalihäiriköksi sanoessasi naiselle moi.
Se mitä minä olen lukenut naisten kertomuksia kokemastaan häirinnästä, niin ehdottomasti suurimmassa osassa kertomuksia kyseessä on ollut ihan selkeä seksuaalinen ahdistelu. Huolestuttavan monessa kertomuksessa naiset kertovat kokeneensa seksuaalista kommentointia ja lähentelyä lapsesta saakka. Siinä vaiheessa kun aikuinen mies kehuu 12-vuotiaan tytön terhakkaita tissejä, liikutaan ihan eri sfääreissä kuin silloin kun aikuinen mies sanoo kiinnostavan näköiselle aikuiselle naiselle moi. Tällaisilla esimerkeillä on niin räikeä ero keskenään, että minusta tuntuu makaaberilta edes puhua niistä samassa asiayhteydessä. Siinä vaiheessa, kun keskustelussa on tullut satoja esimerkkejä todella törkeästä seksuaalisesta ahdistelusta, on yksinkertaisesti älytöntä alkaa edes kitisemään, kuinka nykyään normaali mies ei uskalla naista edes tervehtiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Irmeli2859 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se vähän siihenkin liittyy. Itse koen isäni ikäisten tekemät iskuyritykset ahdistavampina, kuin oman ikäisteni.
Keski-ikäisyys on seksuaalista häirintää ja eläkeikäisyys suoranainen raiskaus. Yli 35-vuotiaiden ei pidä hakea seuraa muualta kuin Tinderistä, ja jos joku lähestyy heitä, pitää nopeasti ottaa syanidikapseli.
Vai olisiko niin että jos tunnistat itsesi keski-ikäiseksi, yritä rajoittaa iskuyrityksesi koskemaan muita keski-ikäisiä. Jos iskuyrityksesi kohdistuvat systemaattisesti itseäsi 20 vuotta nuorempiin yksilöihin jotka eivät vaikuta niistä innostuvan huomiostasi, mieti käytöstäsi tarkemmin. Koetko olosi turvallisemmaksi nuoressa seurassa? Onko henkinen kehityksesi ehkä jäänyt jälkeen etkä koe yhteyttä ikäisiisi ihmisiin? Koetko että muut ikäisesi ihmiset eivät ole seksuaalisesti puoleensavetäviä? Jos vastaus on viimeisin, niin huonoja uutisia: sinäkin olet ikäisesi ihminen, etkä todennäköisesti ole yhtään sen puoleensavetävämpi kuin ne muutkaan. (Jos olisit, tietäisit sen, eikä sinulla olisi tätä ongelmaa). Tinder on ihan kätevä apuväline seuranhakuun. Ikää ei kannata valehdella, et huijaa sillä ketään muuta kuin itseäsi. Kannattaa myös pitää haettavan seuran ikähaarukka realistisena (yleensä noin +-10v omasta iästä, oma mieltymys huomioiden). Ei se ole niin vaikeaa, tsemppiä matkaan!
Jos Sauli olisi noudattanut tätä neuvoa, hän ei olisi koskaan mennyt Jennin kanssa yhteen. Aikakoneen Sanilla myöskään ei olisi nyt nuorta miestä jos ei olisi nuorta halunnut.
Sauli systemaattisesti yritti iskeä nuoria naisia?
Hän ei rajannut iskuyrityksiään oman ikäisiin. Jenni ei ole edes ainoa esimerkki hänen listallaan, vaan jo Tanja oli 22 vuotta nuorempi. Ja keitä kaikkia lyhyempiä suhteita Salella olikaan silloin kun kierteli avoautolla Hesan terasseja Rauramon ja Häkämiehen kanssa.
Kirsi Piha oli ainakin yksi hoito.
Vierailija kirjoitti:
Nämä somen mobilisoimat kampanjat muuttuvat nopeasti huomionhakuiseksi kukkahattuiluksi, niin tämäkin. Ajatus on hyvä, mutta tuloksena on päämäärätöntä päivittelyä ja kauhistelua facebookissa, jonka jälkeen tulee maailman liioitelluin vastareaktio: "eikö kellekään enää saa puhua, kaikki on häirintää".
Voisitteko aloittaa jonkinlaisen hiljaisuuskampanjan seuraavaksi pliis? Tehkää hiljaisuus näkyväksi, niin moni ilahtuu oikeasti.
Aloita itse kampanja jota pidät tarpeellisena. Katsotaan saatko sen lentoon.
Mistä riittää näitä ihmisiä, jotka retkottavat sohvalla ja komentavat muita tekemään kaiken? Hyödyttömät laiskurit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te joitten mielestä on kauhean mystistä milloin häiritsee ja milloin ei, niin mun mielestä se kyllä ennen kaikkea luetaan siitä toisesta ihmisestä. Mun mielestä se että ylipäänsä lähestyy toista jossain muualla kuin pariutumista varten järjestetyssä tilanteessa kuten baarissa vaatii sen muun kontaktin ennen puhumaan menemistä. Tai niin minä ainakin tekisin jos olisin sinkku. Jos on ihan selvää silmäpeliä ja positiivisessa hengessä siitä vaan juttelemaan. Jos toinen laittaa luurit korville ja kaivautuu kauluksen sisään, unohda. Jotenkin surullista että miesten suhtautuminen tähän on niin negatiivista. Luulis että olis itsellekin etu että saa positiivisia eikä negatiivisia kokemuksia. Toista ihmistä kunnioittamalla saa niitä positiivisia ja taatusti parempi vaikutus itsetuntoonkin. Mut ei kun syyllistetään naisia siitä ettei koko ajan ole halu ja valmius miettiä parinvalintaa. Voi olla vaikka äiti tekemässä kuolemaa.
Minustakin tässä on tehty ihan selvästä asiasta jotakin ihme mysteeriä. Normaali mies kyllä tietää, että tervehtiä toista ihmistä voi, joko sanomalla päivää/hei /terve tai sanomalla jopa sitä käsipäivää. Mutta normaali mies myös ymmärtää sen, ettei työnnä käsiään vieraan naisen haaroihin ohikulkiessaan tai huutele kadulla vieraan naisen perään, että huo*a. Tai ei puristele ventovieraan naisen tissejä yllättäen takaapäin. Miten voi jollekin olla niin vaikeata käsittää tälläisiä itsestään selviä käyttäytymisnormeja?
Sinulle, joka tätä alapeukutit, avoin kysymys. Olisiko sinusta kivaa, jos vieraat miehet kourisivat ohikulkiessaan muniasi? Ai niin, sinähän taitaisit kyllä pitää siitä ja luulet, että muutkin pitää......
Mies ahdistelee naista -tilanteen oikea vertailukohta ei ole homo ahdistelee heteroa, vaan nainen ahdistelee miestä.
Ongelma on, että yleensä miehet kuvittelevat sen ahdistelijan olevan kaunis, haluttava nainen. Heidän on paljon helpompi ymmärtää, miltä ahdistelu oikeasti tuntuu, kuvittelemalla siron naisen tilalle 195/120 bear man.
Miehelle kaikkein epähaluttavin henkilö seksuaalisesti on toinen mies. Naisten seksuaalinen mielenkiinto kohdistuu yleensä miehiin. Tällöin naista ahdisteleva ruma mies vertautuu miestä ahdistelevaan rumaan naiseen, eikä homoon.
Eikä vertaudu. Miehet ei tajua sitä että ventovieras mies on naiselle monesti todella uhkaava hahmo. Siinä ei mitään seksuaalisuuksia ajatella kun pelätään. Miksi et suostu hyväksymään naisten kokemusmaailmaa vaikka sitä sulle rautalangasta väännetään? Oletko mieluimmin "oikeassa" kuin parisuhteessa? Kun et sä pääse ikinä parisuhteeseen jos et yhtään pysty asettumaan toisen asemaan ja säätämään käytöstäsi sen mukaiseksi.
Kaikki naiset eivät pelkää ahdistelijoita. Jotkut meistä tuntevat suunnatonta vihaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se miten kokee vastakkaisen sukupuolen riippuu siitä pitääkö itse toista seksuaalisesti puoleensavetävänä. Jos ei, kaikki tuntuu ahdistavalta. "Ruma keski-iläinen akka vilkuilee minua hyi."
Juurikin näin.
Onhan siinä ihan vissi ero kuka kehuu rintoja, naapurin juoppo Pena vai Johnny Depp.Normaalille, fiksulle naiselle siinä ei oikeasti ole eroa. Olkoon naapurin Pena tai Liisa tai Johnny Depp, normaali nainen kaipaa kehuja rinnoistaan vain rakastamaltaan henkilöltä. Ei muilta.
No eiköhän sen nyt kaikki tajua että Johnny Deppille ja Harry Stylesille sallitaan enemmän kuin Teuvo Hakkaraiselle. Ei tietenkään mitä vaan sallita heillekään mutta ihan eri asia kuin joku Teuvo.
Tässä olet ihan yksinkertaisesti vain väärässä. Toki joukkoon mahtuu kaikenlaista, kyllä naisissa huomiohuoria on jotka antaa vähänkin julkkiksen kohdella itseään miten sattuu, mutta ei ne naiset normaaleja tai fiksuja ole nähneetkään.
No tee testi. Pistä Harry Styles kadunkulmaan hymyilemään tytöille ja vinkkailemaan että tuus vähän tänne, mul on yks juttu. Sitten laitat Teuvon tekemään saman. Vertaile reaktioita.
Kumpikaan ei syyllisty seksuaaliseen ahdisteluun tuossa tilanteessa. Hymyilyssä ja pyynnössä käymään (siinä kadunkulmassa, julkisella paikalla), ei ole mitään ihmeellistä. Mieluummine menisin katsomaan mitä asiaa Teuvolla on kuin jollain räkänokalla.
Not the point. Testiä voi jatkaa lisäämällä siihen pidemmälle meneviä ehdotuksia, ja katsoa missä vaiheessa Harry alkaa saada negatiivista palautetta, missä määrin ja minkä laatuista vs. Teuvo. Veikkaan että selkeä ero tuloksissa näkyisi myös siinä vertailussa.
Käsittääkseni seksuaalisen ahdistelun määritelmään kuuluu, että se on ei-toivottua. Näin ollen on täysin luonnollista, että viehättävämmäksi koetulta henkilöltä saatu huomio ei aina täytä ahdistelun kriteerejä yhtä helposti kuin vähemmän viehättävän. Miehet eivät voi lähteä siitä, että heidän pitäisi saada käyttäytyä kaikkia naisia kohtaan samoin kuin kiinnostava mies saa käyttäytyä hänestä kiinnostunutta naista kohtaan. Sori mutta se ei vaan mene niin.
Pikemminkin pitäisi lähteä siitä, että molemmat vaihtoehdot (huomio on tai ei ole toivottua) ovat mahdollisia niin kauan kunnes toinen selvästi omalla käytöksellään muuta osoittaa. Jos olet epävarma, lähesty varovasti. Jos sinut torjutaan niin peräänny. Jos nainen on vastaanottavainen ja avoin, voit edetä pienin askelein. Jos nainen on ilmeisen kiinnostunut voit edetä nopeammin, mutta jos et olet epävarma, niin silloin nainen ei ole ilmeisen kiinnostunut.
Niin, eli toistit kannan, jonka esitin viisi viestiä sitten: Eiköhän sen nyt kaikki tajua että Johnny Deppille ja Harry Stylesille sallitaan enemmän kuin Teuvo Hakkaraiselle.
Ilman muuta. Minusta siinä ei vaan ole mitään väärää eikä se oikeuta ei-toivottua ahdistelua.
Toki, mutta liukuvat rajat ja harmaat vyöhykkeet vaikeuttavat määrittelyä. Mies voi vilpittömästi luulla olevansa Harry vaikka onkin Teuvo. Tähän tietysti sopisi, että olettaisi aina defaulttina olevansa Teuvo, mutta se olisi huonoa itsetuntoa, mikä on naisille "big turn-off".
Jos lähes 60-vuotias mies (Teuvo) kuvittelee oikeasti voivansa kilpailla samoista naisista kuin alle 25-vuotias Harry, hän on harhainen. Eli ensimmäinen aika yleispätevä neuvo miehelle, joka ei tiedä onko Teuvo vai Harry, on tsekata syntymävuotensa henkkareistaan. Jos se on 1960, ei ensimmäisenä kannata lähestyä 90-luvulla syntyneitä naisia. Toisaalta taas Teuvon ikäiset naiset eivät todennäköisesti Harryn ikäisiä poikia edes halua, joten heidän suhteensa Teuvo on vahvemmilla kuin Harry.
Toinen aika yleispätevä neuvo on lähestyä naista asiallisesti, ei ahdistellen. Voi toki olla, että nainen ei silti kiinnostu, mutta kun olet pysynyt asiallisissa rajoissa, saat pakit, et ahdistelusyytettä.
Mikä tässä oikeasti on näin käsittämättömän vaikeaa? Älä ehdota seksiä naiselle jonka olet nähnyt viisi minuuttia sitten. Älä arvioi naisen erogeenisia alueita, jollet tunne häntä ja siten tiedä, että hän haluaa sinun kommentoivan hänen tissejään tai persettään. Älä kouri ja lähentele naista jonka olet juuri tavannut. Tuhannet ja taas tuhannet miehet noudattavat näitä neuvoja ihan luonnostaan, eikä se huononna heidän itsetuntoaan millään tavalla. Mikä ihme tässä nyt sinulle on näin massiivinen ongelma? Ei sinun tarvitse edes tietää, oletko Teuvo vai Harry, ihan riittää että käyttäydyt asiallisesti naisia lähestyessäsi.
teuvous ja harryys ei viittaa ikäeroon. Toki voivat olla eri ikäisiäkin, mutta on täysin mahdollista löytää kaksi samanikäistä miestä joista toinen on teuvo ja toinen harry.
Saanko kysyä, että mikä sinulla on tässä nyt pointti? Siis tottakai saman ikäisissäkin ihmisissä on suosittuja ja vähemmän suosittuja, kauniita ja vähemmän kauniita, kuuluisia ja taviksia. Ei kai tässä mitään uutta ja mullistavaa ole?
Kun minä olin nuori nainen, ilmestyi elokuva Sekaisin Marista, jonka pääosassa oli samana vuonna kuin minä syntynyt Cameron Diaz. Ja kun elokuvassa miehet menivät sekaisin Marista, tosielämässä miehet menivät sekaisin Cameronista. Olisiko minun kaiketi pitänyt Cameronin ikätoverina verrata itseäni Cameroniin ja tuntea suurtakin epäoikeudenmukaisuutta sen takia, etten minä saanut samanlaista vastakaikua miehiltä kuin hän epäilemättä sai? Olisiko minun pitänyt jotenkin katkeroitua miehille siitä, että kuuluisa ja kaunis elokuvatähti sai enemmän ihailua osakseen kuin minun kaltaiseni tuikitavallinen, pottunokkainen lastentarhanopettaja?
Mä en nyt oikeasti ymmärrä, mikä sinulla on tässä koko jutussa ideana. Jos sinä et ole Harry Styles, niin miksi vertaisit itseäsi häneen? Miksi edes odottaisit saavasi samoilta naisilta yhtäläistä vastakaikua kuin hän? Jos et ole Harry, niin hyväksy se, ihan kuten minä ja tuhannet ikäiseni naiset olemme aina hyväksyneet sen, että me emme ole Cameroneita.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki, jotka tätä pohtii, minulla on teille neuvo: jos lähestyt naista, niin sano vain asioita, jotka voisit sanoa äidillesi, tyttärellesi tai siskollesi tai jotka hyväksyisit sellaisiksi, että joku muu mies voisi sanoa äidillesi, tyttärellesi ja siskollesi.
Hyvät tavat osaa kaikki. Se on oma valinta olla possu.
"Se on oma valinta olla possu" On oma valinta olla possu.
Samoin kuin käyttää tai olla käyttämättä svetisismejä, kuten muodollista subjektia.
Nyt kun asiaa mietin, minusta olisi itse asiassa ihan ok, jos miehet lakkaisivat lähestymästä naisia. Naisten oikeus turvaan ja ruumiilliseen koskemattomuuteen on tärkeämpi asia kuin miesten oikeus lähestyä naisia.
Vierailija kirjoitti:
Nyt kun asiaa mietin, minusta olisi itse asiassa ihan ok, jos miehet lakkaisivat lähestymästä naisia. Naisten oikeus turvaan ja ruumiilliseen koskemattomuuteen on tärkeämpi asia kuin miesten oikeus lähestyä naisia.
Todellakin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todellakin!
Kannatettava asia. Saisivat naiset sitten lähestyä miehiä. Samalla härintä vähentyisi, koska naisten tekemä häirintä ei jostain syystä ole sama asia kuin se on miesten tekemänä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todellakin!
Kannatettava asia. Saisivat naiset sitten lähestyä miehiä. Samalla härintä vähentyisi, koska naisten tekemä häirintä ei jostain syystä ole sama asia kuin se on miesten tekemänä...
Hyvä kun kannatat. Älä siis lähesty naisia ikinä. Me lähestymme sinua. Odota rauhassa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todellakin!
Hyvä kun kannatat. Älä siis lähesty naisia ikinä. Me lähestymme sinua. Odota rauhassa...
Naisena haluan myös antaa ääneni tälle! Ei tule mieleen montaa kertaa kun minua on lähestytty ilman seksiehdotuksia, puristelua tai alentavaa kommentointia ulkonäöstä eli mielellään voitte suoraan lopettaa kaiken.
itselleni härski flirtti on tapa löytää ihmisiä jotka ovat seksuaalisesti samalla aaltopituudella, eli tykkäävät esim. rankemmasta menosta makuuhuoneessa. Tyypit jotka tykkäävät esim. sadomaso-seksistä eivät välttämättä lämpene silmien tai hymyn kehumisesta. päinvastoin. Monia ihmisiä ällöttää kilttimiesten/naisten siirappiset soidinmenot. miten näitten ihmisten tulee tästä lähtien flirttailla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä somen mobilisoimat kampanjat muuttuvat nopeasti huomionhakuiseksi kukkahattuiluksi, niin tämäkin. Ajatus on hyvä, mutta tuloksena on päämäärätöntä päivittelyä ja kauhistelua facebookissa, jonka jälkeen tulee maailman liioitelluin vastareaktio: "eikö kellekään enää saa puhua, kaikki on häirintää".
Voisitteko aloittaa jonkinlaisen hiljaisuuskampanjan seuraavaksi pliis? Tehkää hiljaisuus näkyväksi, niin moni ilahtuu oikeasti.
Aloita itse kampanja jota pidät tarpeellisena. Katsotaan saatko sen lentoon.
Mistä riittää näitä ihmisiä, jotka retkottavat sohvalla ja komentavat muita tekemään kaiken? Hyödyttömät laiskurit.
Onhan niin paljon hyödyllisempää siltä toiselta softalta kirjoittaa #metoo. Muuta yleishyödyllistä ei tarvitsekaan tehdä ainakaan vuoteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todellakin!
Niin näinhän se menee. Jos joku haluaa puuttua naisten tekemään häirintään, niin syyllistetään uhria.
Vierailija kirjoitti:
itselleni härski flirtti on tapa löytää ihmisiä jotka ovat seksuaalisesti samalla aaltopituudella, eli tykkäävät esim. rankemmasta menosta makuuhuoneessa. Tyypit jotka tykkäävät esim. sadomaso-seksistä eivät välttämättä lämpene silmien tai hymyn kehumisesta. päinvastoin. Monia ihmisiä ällöttää kilttimiesten/naisten siirappiset soidinmenot. miten näitten ihmisten tulee tästä lähtien flirttailla?
Minä pidän hyvin mutta en pidä siitä tuntemattoman kanssa enkä koe oikeudekseni työntää omaa seksuaalisuuttani toisten naamalle pyytämättä. Kyllä ihminen pitää tuntea ensin että onnistuu.
Ei sen nyt niin voi mennä että sadomasot ahdistelee ihmiset läpi löytääkseen ne jotka tykkää siitä että kohdellaan kuin saastaa. Ei ole tavisten ongelma keksiä miten löydätte toisenne. Ei pitäisi olla ongelma nykyisten moninaisten digitaalisten kommunikointikeinojen aikakaudella. Onko sadomasokistit myös pikkusen yksinkertaisia kun tällaista pitää kädestä pitäen opastaa?
Kunnon läiskäys per*eelle onkin tosi kiva lähestyminen tuntemattomalta iltaisella kadulla.
Voi nyy-yh.
Jos tuollainen kysymys nousee mieleen, niin eikös vaan opiskelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se miten kokee vastakkaisen sukupuolen riippuu siitä pitääkö itse toista seksuaalisesti puoleensavetävänä. Jos ei, kaikki tuntuu ahdistavalta. "Ruma keski-iläinen akka vilkuilee minua hyi."
Juurikin näin.
Onhan siinä ihan vissi ero kuka kehuu rintoja, naapurin juoppo Pena vai Johnny Depp.Normaalille, fiksulle naiselle siinä ei oikeasti ole eroa. Olkoon naapurin Pena tai Liisa tai Johnny Depp, normaali nainen kaipaa kehuja rinnoistaan vain rakastamaltaan henkilöltä. Ei muilta.
No eiköhän sen nyt kaikki tajua että Johnny Deppille ja Harry Stylesille sallitaan enemmän kuin Teuvo Hakkaraiselle. Ei tietenkään mitä vaan sallita heillekään mutta ihan eri asia kuin joku Teuvo.
Tässä olet ihan yksinkertaisesti vain väärässä. Toki joukkoon mahtuu kaikenlaista, kyllä naisissa huomiohuoria on jotka antaa vähänkin julkkiksen kohdella itseään miten sattuu, mutta ei ne naiset normaaleja tai fiksuja ole nähneetkään.
No tee testi. Pistä Harry Styles kadunkulmaan hymyilemään tytöille ja vinkkailemaan että tuus vähän tänne, mul on yks juttu. Sitten laitat Teuvon tekemään saman. Vertaile reaktioita.
Kumpikaan ei syyllisty seksuaaliseen ahdisteluun tuossa tilanteessa. Hymyilyssä ja pyynnössä käymään (siinä kadunkulmassa, julkisella paikalla), ei ole mitään ihmeellistä. Mieluummine menisin katsomaan mitä asiaa Teuvolla on kuin jollain räkänokalla.
Not the point. Testiä voi jatkaa lisäämällä siihen pidemmälle meneviä ehdotuksia, ja katsoa missä vaiheessa Harry alkaa saada negatiivista palautetta, missä määrin ja minkä laatuista vs. Teuvo. Veikkaan että selkeä ero tuloksissa näkyisi myös siinä vertailussa.
Käsittääkseni seksuaalisen ahdistelun määritelmään kuuluu, että se on ei-toivottua. Näin ollen on täysin luonnollista, että viehättävämmäksi koetulta henkilöltä saatu huomio ei aina täytä ahdistelun kriteerejä yhtä helposti kuin vähemmän viehättävän. Miehet eivät voi lähteä siitä, että heidän pitäisi saada käyttäytyä kaikkia naisia kohtaan samoin kuin kiinnostava mies saa käyttäytyä hänestä kiinnostunutta naista kohtaan. Sori mutta se ei vaan mene niin.
Pikemminkin pitäisi lähteä siitä, että molemmat vaihtoehdot (huomio on tai ei ole toivottua) ovat mahdollisia niin kauan kunnes toinen selvästi omalla käytöksellään muuta osoittaa. Jos olet epävarma, lähesty varovasti. Jos sinut torjutaan niin peräänny. Jos nainen on vastaanottavainen ja avoin, voit edetä pienin askelein. Jos nainen on ilmeisen kiinnostunut voit edetä nopeammin, mutta jos et olet epävarma, niin silloin nainen ei ole ilmeisen kiinnostunut.
Niin, eli toistit kannan, jonka esitin viisi viestiä sitten: Eiköhän sen nyt kaikki tajua että Johnny Deppille ja Harry Stylesille sallitaan enemmän kuin Teuvo Hakkaraiselle.
Ilman muuta. Minusta siinä ei vaan ole mitään väärää eikä se oikeuta ei-toivottua ahdistelua.
Toki, mutta liukuvat rajat ja harmaat vyöhykkeet vaikeuttavat määrittelyä. Mies voi vilpittömästi luulla olevansa Harry vaikka onkin Teuvo. Tähän tietysti sopisi, että olettaisi aina defaulttina olevansa Teuvo, mutta se olisi huonoa itsetuntoa, mikä on naisille "big turn-off".
Jos lähes 60-vuotias mies (Teuvo) kuvittelee oikeasti voivansa kilpailla samoista naisista kuin alle 25-vuotias Harry, hän on harhainen. Eli ensimmäinen aika yleispätevä neuvo miehelle, joka ei tiedä onko Teuvo vai Harry, on tsekata syntymävuotensa henkkareistaan. Jos se on 1960, ei ensimmäisenä kannata lähestyä 90-luvulla syntyneitä naisia. Toisaalta taas Teuvon ikäiset naiset eivät todennäköisesti Harryn ikäisiä poikia edes halua, joten heidän suhteensa Teuvo on vahvemmilla kuin Harry.
Toinen aika yleispätevä neuvo on lähestyä naista asiallisesti, ei ahdistellen. Voi toki olla, että nainen ei silti kiinnostu, mutta kun olet pysynyt asiallisissa rajoissa, saat pakit, et ahdistelusyytettä.
Mikä tässä oikeasti on näin käsittämättömän vaikeaa? Älä ehdota seksiä naiselle jonka olet nähnyt viisi minuuttia sitten. Älä arvioi naisen erogeenisia alueita, jollet tunne häntä ja siten tiedä, että hän haluaa sinun kommentoivan hänen tissejään tai persettään. Älä kouri ja lähentele naista jonka olet juuri tavannut. Tuhannet ja taas tuhannet miehet noudattavat näitä neuvoja ihan luonnostaan, eikä se huononna heidän itsetuntoaan millään tavalla. Mikä ihme tässä nyt sinulle on näin massiivinen ongelma? Ei sinun tarvitse edes tietää, oletko Teuvo vai Harry, ihan riittää että käyttäydyt asiallisesti naisia lähestyessäsi.
Mistä sait päähäsi että minä olen tässä lähdössä pokailemaan jotain naisia? Tarkastelen asiaa sen perusteella, miten näen miesten toimivan, ja miten eri tavoilla samantyyppisiin yrityksiin suhtaudutaan eri miesten kohdalla. Voit luetella noita itsestäänselvyyksiäsi jollekulle muulle. Ne eivät edelleenkään poista mihinkään sitä, että jos mies arvioi oman statuksensa yläkanttiin, hän ei varmasti tule saamaan samanlaista vastakaikua kuin hän saisi, jos status olisi oikeasti se millaiseksi hän sen kuvittelee.
Keskusteluhan lähti siitä, että mielestäsi Teuvon pitäisi saada kehua vieraiden naisten rintoja, joten katsoin aiheelliseksi vielä kerrata nämä "itsestäänselvyydet". Rintojen kehuminen kun ei ole mikään tavanomainen ja normaali tapa lähestyä naisia kenellekään, ei edes Harrylle. Jos sellaisen lähestymistaktiikan valitsee, oli sitten Teuvo tai Harry, niin ei voi syyttää kuin itseään, jos nainen kokee sen ahdisteluna.
Mitä sitten muuten naisten suhtautumiseen tulee, niin Teuvo ja Harry eivät edusta lainkaan samaa ryhmää miehiä, eikä heidän kohderyhmänsä naisetkaan näin ollen ole samoja. Ilmeisesti Teuvolla on tämä jäänyt hoksaamatta, jos vertailee omaa menestystään naismarkkinoilla Harryyn. Jo yksinomaan herrojen 34 vuoden ikäero tekee sen, että todennäköisesti ne naiset, jotka ovat Harrysta kiinnostuneita, eivät kiinnostu Teuvosta ja päinvastoin. Samanlaista vastakaikua Harryn kohderyhmän naisilta on siis epärealistista edes odottaa. Ihan samoin lähes kuusikymppisen naisen on turhaa valittaa, kun ei saa samanlaista vastakaikua Harrylta kuin Harryn oman ikäluokan naiset saavat.
Ylipäätään ihmisen on typerää verrata itseään johonkin sellaiseen, joka on täysin eri levelillä hänen itsensä kanssa. En minäkään lähes 50-vuotiaana tavallisena naisena katso millään tavalla aiheelliseksi verrata itseäni vaikka Amanda Harkimoon ja tulla vauvapalstalle valittamaan kun en saa samanlaista vastakaikua miehiltä kuin Amanda. Minusta on itsestäänselvää, että minä ja Amanda emme ole kilpailijoita keskenämme emmekä pariutumismarkkinoilla edusta samaa kohderyhmää.
En löydä ketjusta vastauksesi tokassa lauseessa esitettyä väitettä, mutta eiköhän harryt ole tässä maailmassa aika paljon naisten rintoja kehuneet ja saaneet siihen vihreää valoa vastaukseksi. Ja kysehän ei ole ikäerosta, mutta koska ikäeron voi helposti muuntaa muuksi eroksi persoonassa, niin ehkä ansaitset silti vastauksen: teuvo ja harry ovat ilmiötä kuvaavat ääriesimerkit. Näiden välillä on lievempiä muotoja, jotka eivät ole yhtä kaukana tosisitaan kuin ääripäät, mutta niidenkin välillä näkyy sama ero siinä mitä heille sallitaan. Toki tämä ero on heidän välillään pienempi kuin ääripäiden välillä, koska heillä on yhdistäviä piirteitä enemmän, mutta ero se on silti.
Jos kyse ei ole ikäerosta ja Teuvo ja Harry ovat ilmiötä edustavat ääriesimerkit, on tilanne erittäin hyvä miehille, jotka eivät tiedä ovatko Teuvoja vai Harryja. Tällainen mies voi vaikka varmuuden vuoksi kuvitella olevansa Teuvo eikä siinä ole mitään syytä itsetunnon alenemiseen. Päinvastoin!
Teuvo Hakkaraisen statushan ei varsinaisesti huono ole ollenkaan. Hän on kansanedustaja, yksi puolueensa johtohahmoista ja ikäisekseen vieläpä ihan hyvän näköinenkin. Kun Teuvo ajaa partansa, pukeutuu farkkuihin, kauluspaitaan ja pikkutakkiin, hän on moneen ikätoveriinsa verrattuna jopa komea mies. Lisäksi, kuten hänen julkisuuskuvastaan tiedämme, hänellä ei ole ilmeisesti ollut vaikeuksia löytää naisia, jopa itseään huomattavasti nuorempia sellaisia. Jos et tiedä oletko Teuvo vai Harry, päätä olla Teuvo ja ylpeä siitä. Niin se Teuvokin on. Ei hän itseään häpeile ja kaiketi siitä syystä onkin vuodesta toiseen niin suosittu, vaikka päästelee suustaan sammakoita ja törttöilee humalassa minkä ehtii.
Silkkaa tuubaa. Jos tuollaista väittää, ei ole koskaan ollut ahdistelun kohteena. Ei ainakaan miehenä naisen ahdistelemana.