Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Antakaa naiset esimerkkejä arjessa kohtaamastanne seksuaalisesta häirinnästä?

Vierailija
18.10.2017 |

Puolituttu feministi sanoi kerran kohtaavansa tuollaista satoja kertoja päivässä! En tuolloin kysynyt asiasta tarkemmin, mutta nyt te voisitte sivistää mua aiheesta! Eli antakaa esimerkkejä juuri teihin kohdistuneesta häirinnästä? Ja mistä te päättelitte asian olevan seksuaalista?

Kommentit (501)

Vierailija
181/501 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mm43v kirjoitti:

Ketä nämä miehet on?

Mun lähipiirissä ei tietääkseni ole ketään miestä, joka töissä tai julkisilla pakoilla kommentoisivat tuntemattomille naisille ulkonäköä tai kävisivät kiinni naisiin ilman lupaa.

Ravintolassa kännissä toki saatetaan lähestyä naisia "lähetkö tanssiin, mitä kuuluu jne" -lineilla. Jos nainen sanoo ei tai ei vastaa, sanotaan ok tai kiitos ja jatketaan matkaa.

Mulla on 2 tytärtä ja huolestuttaa tämä ilmiö,naisten ahdistelu.

Avainsana: tietääksesi.

Erästäkin tuttavapiirini miestä pidin oikein hyvänä tyyppinä siihen asti, että hän yritti muuan kotibileiden yhteydessä "painia" kanssani (kouri rintojani ja yritti raahata tyhjään huoneeseen). Rimpuilin irti ja kävin heti kertomassa kaikkien tietoon tapahtuneen. Reaktio oli paljastava: KAIKKI läsnäolleet miehet paljastivat tietäneensä jo valmiiksi, että kyseinen mies "muuttuu" limaiseksi naisten seurassa ja on "fyysinen" etenkin humalaisten naisten kanssa - hänet itseasiassa tunnetaan tästä käytöksestä. Samalla kuitenkin minulle hoettiin, että "ei X sellaista tekisi, olet vaan jotenkin ymmärtänyt tilanteen väärin!".

Kukaan ei halua hyväksyä, että omassa lähipiirissä olisi tällainen runkerton. Mutta luultavasti on.

Tosi tuttua. Näitä on vuosikausia painettu villaisella ja tosi moni oikeasti tietää jopa lähipiiristään tällaisia jos vain pysähtyy miettimään. Omassakin tuttavapiirissä näitä on ollut enkä ole osannut tehdä asialle mitään, koska olen ollut todella nuori eikä minua vanhemmatkaan tehneet mitään. Se tuntuu nykyään aivan hirveälle, ja toivon että nykyään tilanteisiin puututaan PALJON herkemmin.

Itselle tulee saman tien mieleen kaksi tapausta, joissa kummassakaan en ollut itse uhri. Teini-iässä olin eräässä harrastuspiirissä, jossa aikuinen mies oli lähettänyt ikäiselleni tytölle kuvia sukuelimistään sekä lahjoja joissa oli mm. seksivaatteita ja dildoja. Useita eri paketteja pitkällä aikavälillä. Tyttö kertoi muille, ja niinhän sieltä alkoi selvitä että miehen käytös oli todella yleisesti tiedossa tuossa harrastuspiirissä. Tosi monet kommentoivat että joo, sellainen se on, vähän outo tyyppi, se tykkää nuorista tytöistä jne. Kukaan ei tehnyt asialle mitään, tyyppiin suhtauduttiin edelleen vanhempien harrastajien toimesta ihan normaalisti! Oli todella ahdistavaa olla samoissa tiloissa tuon hyypiön kanssa.

Toisen kerran olin kotibileissä, minne jäi iso määrä ihmisiä nukkumaan. Talossa asuva tyttö meni nukkumaan omaan huoneeseensa kun muut jäivät ties minne sohville ja patjoille. Jossain vaiheessa eräs vähän vanhempi kundi oli hiipinyt nukkuvan tytön huoneeseen, riisunut itsensä ja mennyt tytön viereen työntäen käden tämän housuihin. Taas kävi ilmi ettei kukaan tämän nuoren miehen tuntevista yhtään yllättynyt, ahdistelijataipumus oli ihan hyvin tiedossa. Karmeinta on ettei kukaan edes tuominnut tuota tekoa vaan sitä hyssyteltiin ja jopa vähän naureskeltiin. Mies pysyi edelleen kaveripiirissä. Miehen uhrit puolestaan jättäytyivät pois yhteisistä tapaamisista yksi toisensa jälkeen.

Sitten on tietenkin myös niitä, joiden toiminnasta kukaan ei oikeasti tiedä mitään, koska osaavat salata sen ja ahdistelevat vain silloin kun muita ei ole paikalla.

Vierailija
182/501 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lukenut näitä ja itkenyt. Jokainen viesti on tuonut omia kipeitä muistoja pintaan.

En enää jaksa syyllistyä siitä, etten tunne halua. Ihmettelen, että joku ahdisteltu ja häiriköity vielä tuntee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/501 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kouraistu perseestä. Joskus on porukalla "vain" huudettu perään "hyvä perse", tosin se on aika uhkaavaa kun huutajia on monta. Samoin puristelutilanteessa se puristaja oli porukassa ja yhdessä nauroivat sitten. Koulussa on myös kommentoitu takamusta.

On pyydetty takahuoneeseen tekosyyn varjolla ja ruvettu kourimaan ja käpälöimään.

On huudeltu autosta ja näytetty seksuaalisia käsimerkkejä.

On kommentoitu ulkonäköä ohi kulkiessa.

Noi nyt tuli äkkiseltään mieleen.

Vierailija
184/501 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On kouraistu perseestä. Joskus on porukalla "vain" huudettu perään "hyvä perse", tosin se on aika uhkaavaa kun huutajia on monta. Samoin puristelutilanteessa se puristaja oli porukassa ja yhdessä nauroivat sitten. Koulussa on myös kommentoitu takamusta.

On pyydetty takahuoneeseen tekosyyn varjolla ja ruvettu kourimaan ja käpälöimään.

On huudeltu autosta ja näytetty seksuaalisia käsimerkkejä.

On kommentoitu ulkonäköä ohi kulkiessa.

Noi nyt tuli äkkiseltään mieleen.

Ai niin, töissäkin kaksi vanhempaa miestä kävivät käsiksi takapuoleeni.

Vierailija
185/501 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäisiä kertoja seksuaalista häirintää tapahtui kun olin n. 13-vuotias. Olivat enimmäkseen huuteluja ("onpa maukas perse" "tuota kun sais" jne.) ja viheltelyjä. Tätä jatkui koko teini-iän. Huutelua tapahtui usein, yleensä tekijänä oli humalainen mies.

15-vuotiaana tapahtui useampi huutelua ikävämpi tapaus. Kerran itseäni huomattavasti vanhempi mies pysäytti minut koiraa ulkoiluttaessani ja ehdotteli, että lähden hänen kämpilleen. Kun en suostunut, vaati, että "pitää ainakin halata ja suukottaa poskelle" ja tarttui väkisin kiinni. Ahdisti aivan kamalasti, itkin koko illan. Kerran tulin illalla leffateatterista ja kävellessäni kotiin humalainen mies huusi minulle kauempaa: "Nyt on pakko saada pillua!" ja lähti juoksemaan kohti. Olin onneksi lähellä kotia ja ehdin turvaan. Pelotti pitkään. Kerran koiraa ulkoiluttaessani useamman ulkomaalaisen miehen joukko "saartoi" minut ja teki kaikenlaisia pusutteluääniä ja ällöttäviä eleitä. Eivät onneksi tehneet mitään kamalampaa.

Nyt parikymppisenä olen kohdannut baarissa puristelua ja väkisin seuraan tunkemista. Kun näille mölleille sanoo, ettei ole kiinnostunut, alkaa vittuilu ja haukkuminen.

Vierailija
186/501 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuttakymppiä lähentelevä opettajani laittaa kätensä pakaran päälle.

Siis minä olen mies ja silloin 17 vuotias.

Vierailija
187/501 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kamalaa on sekin, kuinka vaikea ahdistelijoista on päästä eroon. Usein suuttuvat ja ovat aggressiivisia kun osoittaa paheksuntansa heidän toimintaansa kohtaan. Parhaiten toimii kun puhuu kohteliaasti ja luikertelee tilanteesta, mutta on se väärin että ahdistelijalle pitäisi olla kohtelias!

Vierailija
188/501 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua ällöttää mennä töihin, koska mua ahdistellaan/häiriköidään joka päivä. Sanallisesti semmoista pikkutuhmaa ja vähän härskimpääkin läppää ja hississä tunkee ihan iholle. Pari kertaa läpsäissyt perseelle, kun oon kävellyt ohi. Jos taukohuoneessa on pöytä täynnä tulee joka kerta "kyllä tähän syliin aina yks nätti likka sopii. Kummallekin vois olla mukavaa". Varmaan joku päivä vielä oksennan. Tai vaihtoehtoisesti tirvaisen sitä kuonoon. Minä olen 24 ja hän jää parin vuoden päästä eläkkeelle.

Sinun pitää pyytää häiriköijiä lopettamaan sekä kertoa asiasta esimiehelle tai jos esimies häiriköi, niin hänen esimiehelleen. Tarvittaessa ole yhteydessä luottamusmieheen tai työsuojeluvaltuutettuun. Apua saat myös ammattiliitostasi tai työsuojelupiiristä. Ei kenenkään tarvitse sietää tuollaista kohtelua työpaikalla. Kirjaa kaikki ylös päivämäärineen, jotta sinulla on todistusaineistoa.

Vierailija
189/501 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten häirintää on kohdalleni osunut baareissa, joku on kouraissut takapuolesta, toinen yrittänyt väkisin pussailla ja onpa minusta otettu kuviakin tanssilattialla, ilman lupaa. Ahdistavimpia ovat olleet tilanteet, kun kävelee yksin baarista kotiin ja joku lyöttäytyy seuraan. Minut on jopa työnnetty taksiinkin ja viety hotelliin. Olin niin nuori etten tajunnut avata suutani kuskille, tämä olisi varmastikin järjestänyt minut pois siitä tilanteesta. Kuvittelin vain että tällaista se aikuisen elämä on, ja menin mukaan, vaikka tilanne oli pelottava ja jälkeenpäin olen sitä paljon katunut.

Tällaiseen yöaikaiseen ahdisteluun vähän jopa nuorempana turtui, mutta edelleen näitä sattuu ihan kirkkaassa päivänvalossakin. Esimerkiksi vaatekaupassa ollessani paikalla oli itseni lisäksi vain yksi miesasiakas, joka seurasi minua katseellaan ja kuinka ollakaan mennessäni sovituskoppiin hetken päästä verho aukeaa muutamaksi sekunniksi ja tämä tokaisee 'hups'. Varmasti oli vahinko, juu. Peräänhuutelua ym. kuulee yllättävän paljon edelleenkin, vaikka liikkuisin lastenrattaiden kanssa. Tämä ongelma on todellinen ja sen laajuutta on vaikea käsittää, toivon todella, ettei tyttäreni joudu elämään samanlaista 'nuoren naisen elämää' kuin minä ja monet ikätoverini ovat kokeneet.

Vierailija
190/501 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äijä ilmoittaa haluavansa nuolla v****ni, yks tarjoo tuhat mk jos lähen mukaan, takapuolen puristelua, huutelua juopporemmeistä ja raksaporukoista. Ei ihan huumorilla kuitata.

Vierailija
191/501 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

- On seurattu kadulla 15 minuuttia ja jankattu, että kerro mikä sun nimi on, missä asut, lähet mun kanssa syömään nyt... (tuntematon keski-ikäinen)

- On käyty suoraan tisseihin kiinni, ilman että oli mitään kontaktia muuten. (tuntematon nuori)

- On lyöty perseelle kun olin palaamassa kotiin Vapaa Valinnasta torstaina klo 15. (tuntematon nuori)

- On laitettu käsi haaroihini kun olin liukuportaissa.  (tuntematon keski-ikäinen)

- On käsketty laittaa huomenna lyhyempi hame töihin jotta "näkisi sukkanauhan reunat". (työkaveri)

- On arvosteltu koko "55-kiloinen kroppa, hyvät tissit, liian pieni perse mutta panishan tuota" (työpaikalla käynyt lähetti)

- On tultu bussissa viereen istumaan ja alettu hivellä reidestä. (tuntematon keski-ikäinen)

Nämä tulivat nyt ekana mieleen.

Vierailija
192/501 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

- baarissa puristettu perseestä

-baarissa tultu takaapäin kiinni ja hinkattu kovaa etumusta selkääni/takapuoleeni

- baarissa riuhdottu pakolla käsistä miesten vessaan ja kourittu. Portsari sai homman juuri keskeytettyä kun mies oli työntämässä minua väkipakolla wc-koppiin

- tädin mies lähetteli minulle postipaketteina stringejä, seksivideoita, dildoja minulle

- teini-ikäisenä humalassa tuntematon mies pistänyt sormensa minun alapäähäni ja sormettanut (en halunnut/pyytänyt).

-kaveripoika ehdotti kesken koulupäivän, että mentäisiin vessaan panemaan (ei ollut mitään flirttiä meidän välillä).

Tuossa nyt osa.

Vierailija
193/501 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on jännä juttu, mutta itse en ole juurikaan seksuaalista häirintää elämässäni kokenut. Ikää himpun yli 40. Varsinkin nuorempana olin aika hyvän näköinenkin. Pientä flirttiä on tietenkin välillä tullut vastaan, mutta olen pitänyt siitä. En jakanut somessa #metoo-viestiä juurikin tästä ilmeisen erikoisesta tilanteestani johtuen. Miehet voisivatkin kommentoida, millaisia naisia te häiritsette?

Ei ulkonäöllä ole mitään tekemistä seksuaalisen häirinnän kanssa. Jos nimittäin kuvittelet, että  niitä "aika hyvän näköisiä" Häiritään enemmän. Tuskin se joka kourii naisia tungoksessa, katsoo minkä näköinen se nainen on. Itseäni on kourittu jalkovälistä tungossessa, kun oltiin jotain bändiä katsomassa. Olin silloin ehkä 14v ja se tuntui kamalalta. Häpesin itseäni pitkään, koska minulle oli niin häpeällinen teko tehty.  Seksuaalista häirintää on varmaan myös hu*raksi huutelu . Ja ihan tavallisiin farkkuihin ja pirkähihaisiin vaatteisiin pukeutuneena. (ei sillä, etteikö nainenkin saisi pukea päälleen mitä vaan, eikä se oikeuta vieraita ihmisiä huutelemaan yhtään mitään) Tisseistä on ihan vieraan miehet puristelleen jne.  Tansseissa on mies puristellut pakaroista, yäk. Olisi pitänyt olla röyhkeä ja puristella munista  sitä ukkoa. En kyllä tiedä olisko vain innostunut lisää, vai olisiko suuttunut?Kaikenlaista on saanut elämänsä aikana kokea. Sellaista se naisen elämä on...

Vierailija
194/501 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai naiset sentään siitä loukkaannu jos siis kouluikäisenä luokkatoveri ehdottelee jotain vessassa panemisia?

Vierailija
195/501 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännä kuinka nuo häirintätapaukset kasautuvat samoille ihmisille.

Jännää juu. Oletko eristyksissä autiosaarella vai luinko oikein rivien välistä, että ei tapahdu siveellisille naisille?

Eilen, (pojantyttö mummulassa osan syyslomaa) olimme kaupungilla asioilla, joiden lomassa myös syömässä. Pukumies istui pöytäämme. Muutaman sanan vaihdoimme kylki kyljessä istuessamme. Sitten kysyi, onko minulla vakipanoa. Nikotteluni aikana ehti kysäistä tytöltä, käyttäkö jo rintsikoita.

Näin lounasaikaan Tampereen kauppahallissa.

Mihin samoihin jänniin ihmisiin kuulumme?

Vierailija
196/501 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on jännä juttu, mutta itse en ole juurikaan seksuaalista häirintää elämässäni kokenut. Ikää himpun yli 40. Varsinkin nuorempana olin aika hyvän näköinenkin. Pientä flirttiä on tietenkin välillä tullut vastaan, mutta olen pitänyt siitä. En jakanut somessa #metoo-viestiä juurikin tästä ilmeisen erikoisesta tilanteestani johtuen. Miehet voisivatkin kommentoida, millaisia naisia te häiritsette?

Miehet häiritsevät usein 10-16 vuotiaita tyttöjä, jotka eivät vielä osaa puolustautua. Tuon ikäisenä bussimatkat olivat yhtä tuskaa, koska melkein joka kerta joku huomattavasti vanhempi vähän humalassa ollut mies tunki viereen tai kouri. Täytyi aina mennä istumaan jonkun vanhemman naisen viereen, ettei vieruspaikalle tule ketään humalaista kähmijää. Olin ehkä noin 25 vuotias, kun viimeisen kerran kuski heitti bussista ulos minua häirinneen miehen. Että revi siitä.

Vierailija
197/501 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jännää juu. Oletko eristyksissä autiosaarella vai luinko oikein rivien välistä, että ei tapahdu siveellisille naisille?

Eilen, (pojantyttö mummulassa osan syyslomaa) olimme kaupungilla asioilla, joiden lomassa myös syömässä. Pukumies istui pöytäämme. Muutaman sanan vaihdoimme kylki kyljessä istuessamme. Sitten kysyi, onko minulla vakipanoa. Nikotteluni aikana ehti kysäistä tytöltä, käyttäkö jo rintsikoita.

Ja vielä tarkennus, k.o.tyttö 9, kalasoppaa söimme sadekamppeissa.

Ja tätä keskustelupalsta luen joskus, koska jälkikasvulle tulossa jälkikasvua, ja haluan pysyä nykyajassa kiinni. Ehkä ei pitäisi. Siis lukea näitä. Etenkään osallistua. The truth is out there.

Vierailija
198/501 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pomo kehui tissejäni työpaikalla, kun olisi pitänyt jutella puhdasta työasiaa. Tuollainen on tosi asiatonta toisen ammattitaidon väheksymistä. Pankissa nuorena tyttönä ollessani asiakas vitsaili, että "sähän istut kassan päällä". Hullunhauskaa. Kyllähän noita riittäisi. Ehkä säälittävintä oli, kun olin kesätöissä keittössä ja duunarimiehet heittivät härskiä läppää, johon mina ujona en uskaltanut kuin tirskua. Sitten vanhempi emäntä oikein piti puhuttelun minulle ja antoi ymmärtää, että olin itse syypää. Taisi olla kateellinen seksuaalisesta häirinnästä, uskomatonta.

Vierailija
199/501 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua on ahdisteltu ihan nuoresta tytöstä asti

-kun maksoin ostoksia kioskilla, niin miespuolinen myyjä antoi rahat niin, että sen käsi osui käteeni

-koulussa eräs opettaja jäi viereeni muka opettamaan matikanlaskuja, mutta huomasin kyllä, että se katsoi minua, eikä matikankirjaa samalla kun laski yhtälöitä kanssani

-kapakassa jotkut ällöttävät äijät ovat tulleet maireana kysymään, saako tarjota juotavaa ja olen kaunis.

-kun olin raskaana, niin työpaikan pervo äijä kehui lipevä hymy naamallaan, että raskausmaha sopii minulle

-naapurin äijä kännissä huuteli minulle ja miehelleni, että kyllä teillä vielä nuorena lempi leiskuu, kun talon kattokin on niin sula, kun nuori rakkaus on niin kuumaa.

Kaikenlaista paskaa ahdistelua on tullut koettua.

Vierailija
200/501 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyi saakeli... Tuollaiset pitäisi listata johonkin, harmi vain että ainoa paikka mihin tulee mieleen soittaa on poliisi ja epäilen että he puuttuisivat asiattomaan kommentointiin.

En käy juurikaan edes baareissa ja suurin osa ahdisteluista on tapahtunut ihan päivällä tai alkuillasta, joten en tiedä mitä tuo aiempi kirjoittaja yrittää vihjata. Kenties että naiset eivät saisi päivällä kävellä vaikka harrastuksiin?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi yksi