Antakaa naiset esimerkkejä arjessa kohtaamastanne seksuaalisesta häirinnästä?
Puolituttu feministi sanoi kerran kohtaavansa tuollaista satoja kertoja päivässä! En tuolloin kysynyt asiasta tarkemmin, mutta nyt te voisitte sivistää mua aiheesta! Eli antakaa esimerkkejä juuri teihin kohdistuneesta häirinnästä? Ja mistä te päättelitte asian olevan seksuaalista?
Kommentit (501)
Onhan näitä. Erityisesti mieleen on jäänyt se, kun uusi esimieheni kertoi minun huulieni olevan sopivat suihinottoon. Olivat kuulemma johtoryhmässäkin keskustelleet asiasta.
Erityisen mukavaa, kun olet uudessa työpaikassa koeajalla.
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoista on sekin, etteivät nämä ahdistelijat (tai ainakaan osa heistä) tunnu edes ajattelevan tai välittävän, onko kohde alaikäinen. Ei kai pitäisi edes odottaa mitään moraalia tuollaisilta, mutta on se silti jotenkin järkyttävää millainen mielenlaatu heillä on kun kommentoivat nuoren näköistä tyttöä seksuaalissävytteisesti.
Tämän ketjun lukemisen myötä tulen entistä vakuuttuneemmaksi siitä, että ahdistelijoiden tarkoituksena on lytätä ja alistaa uhri. Siksi ahdistelu kohdistuu hyvin usein alaikäiseen tai muuten puolustuskyvyttömään.
Näistä kirjoituksista tulee mieleen, että miehille ja naisille on ylipäänsä epäselvää, mikä on seksuaalista häirintää tai miten se eroaa jopa raiskauksesta. Täällä on monta esimerkkiä, joissa raiskauksen uhri kokee tulleensa painostetuksi auktoriteettiasemassa olevan henkilön toimesta ja ottaa omalle vastuulleen sen, että on pakon edessä suostunut vasten tahtoaan hänen kanssaan seksiin.
Olisi tärkeää, jos yhteiskunnassa olisi selkeämmät pelisäännöt sen suhteen, millainen käytös on ok ja normaaliksi flirtiksi laskettavaa ja mikä taas on rangaistava teko tai sen yritys.
Humalaiset ventovieraat kähmivät keikoilla. Tulevat takaapäin kourimaan.
Äijä tuijotteli junassa ja ilmiselvästi runkkasi kädet taskuissa.
Puolituttu opiskelukaveri bussissa alkoi kähmiä rinnoista.
Miksiköhän haluan nykyään olla näkymätön ja kadota massaan?
Vierailija kirjoitti:
gfdgdfdg kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olin noin 13-vuotias tyttönen yhdessä pienessä kyllä ja kävelin syrjäisellä kadulla. Joku niljakas keski-ikäinen roku ajoi pyörällä ohi, moikkas ja minä moikkasin takaisin. Kävi sitten kääntämässä pyörän ja tuli siihen viereen ja sanoi "Hei mulla olis pari sataa taskussa, mentäskö vaikka tohon pusikkoon?" Silloin järkytyin, kun olin niin nuori.
Sitten 17-vuotiaana joku itsekin nuorehko mies käveli ohi ja samalla kouras p.rseestä. Baarissa joku tyyppi ohi kävellessäni tarras mun rintoihin kiinni. Ja sit parisuhteessa ollessani kun esim. luin jossain nojatuolissa niin mies vaan tuli ja runno kätensä mun paidan sisään ja puristeli rintoja, tai jos olin laittamassa kenkiä jalkaan sillen "pyllistellen", niin tuli siihen, otti lanteista kiinni ja alko kuivanaida mua. Ja ei, ei ollut hauskaa, kyllä sanoin että lopeta, en yhtään tykkää tuollaisesta ja joo, on entinen nykyisin.
Minun parisuhteissani tuollainen on kyllä ollut ihan okei ja jopa toivottavaa, joten minun on vaikea mieltää tuollaista ahdisteluksi. Mutta kaipa ihmisillä sitten voi olla kovinkin erilaisia rajoja jopa suhteen sisällä.
Kaikki eivät ole halpoja akkoja.
Siinä mistään halpuudesta ole kyse, vaan kahden rakastavaisen läheisyydestä, jossa on ripaus huumoria ja elämäniloa. Mutta kai sekin on vierasta joillekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoista on sekin, etteivät nämä ahdistelijat (tai ainakaan osa heistä) tunnu edes ajattelevan tai välittävän, onko kohde alaikäinen. Ei kai pitäisi edes odottaa mitään moraalia tuollaisilta, mutta on se silti jotenkin järkyttävää millainen mielenlaatu heillä on kun kommentoivat nuoren näköistä tyttöä seksuaalissävytteisesti.
Tämän ketjun lukemisen myötä tulen entistä vakuuttuneemmaksi siitä, että ahdistelijoiden tarkoituksena on lytätä ja alistaa uhri. Siksi ahdistelu kohdistuu hyvin usein alaikäiseen tai muuten puolustuskyvyttömään.
Jatkan vielä omaa ajatustani: Normaalissa romanttisessa tai seksuaalisessa lähestymisessä lähestyjä yrittää tehdä hyvän vaikutuksen ja on jollain tavalla kohtelias. Ahdistelutilanteissa ahdistelija pistää heti törkeimmän vaihteen päälle, on päällekäyvä, ei usko kieltoja ja pahimmassa tapauksessa alkaa jopa uhkailla.
Täällä kun pohditaan siitä miksi joku tuota tekee niin näin anonyyminä uskallan kertoa miksi olen itse.
Olen siis nainen ja yksi noista jotka ovat ihan liian nuoret asti saaneet kuulla ehdotuksia, kyselyjä neitsyydestä ja kourimista. Se on ollut alentavaa ja pelottavaa.
Parinkympin jälkeen liikun isossa kaveriporukassa johon mahtui paljon erillaisia persoonia, yksi oli oman elämän "pleijeri" ja aina ulkona ollessamme naisissa kiinni ja huuteli törkeyksiä.
Tämä ei ollut mikään suunnitelma enkä aloittanut sitä tietoisesti, motiivina ei ollut kostaa kaikkien naisten puolesta.
Tämä mies siis piti minua arvossa kuten normaaleja kavereita eikä minusta ollut koskaan muuta halunnut.
Aloin siis itse ahdistelua häntä. Kommentoin ulkonäköä seksistisesti ja pohdin kovaan ääneen esimerkiksi baarijonossa elimen kokoa. Aloin kosketella kun kukaan muu ei näe. Mies selvästi alkoi tuntea oloaan epämukavaksi seurassa mutta ei uskaltanut muille sanoa. Kaikki mitä sanoin oli kuitenkin vain hauska läppä ja kourimista kukaan ei nähnyt. Ja miksi mies edes alkaisi valittaa jos kaunis nainen häntä koskettelee?
Pikkuhiljaa hän alkoi etääntyä porukasta ja katosi. On yhä joidenkin kanssa kaveri mutta ei enää osallistu yhteisiin iltoihin tai käy muiden kanssa ulkona. En uskalla muille kertoa mitä tein.
Lyhyesti siis minä ahdistelin miestä osoittaakseni hänelle ettei hän ole mitenkään erityinen, enemmänkin ettei hän ole mitään.
En tiedä onko kaikki ahdistelu sitä että osoitetaan toiselle tämän alempi paikka mutta se että itse toimin noin vaistomaisesti kun olin ärsyyntynyt tukee sitä että osa on, on se sitten tiedostettu tai ei.
Vierailija kirjoitti:
Onhan näitä. Erityisesti mieleen on jäänyt se, kun uusi esimieheni kertoi minun huulieni olevan sopivat suihinottoon. Olivat kuulemma johtoryhmässäkin keskustelleet asiasta.
Erityisen mukavaa, kun olet uudessa työpaikassa koeajalla.
Haha! :-D
Entinen esimieheni oli täysi pervo. Ei käynyt koskaan käsiksi, mutta sanallisesti tuli kaikenlaista paskaa lähes päivittäin. Siedin käytöstä aika pitkään, mutta lopulta menin juttelemaan tilanteesta työsuojeluvaltuutetun kanssa. Työsuojeluvaltuutetun ohje oli, että voisin sopia esimieheni kanssa TURVASANAN, jolla ilmaisen esimiehelleni kun hän menee liian pitkälle... Hienosti hoidettu homma. Erityisen yllättynyt olin ohjeista, koska työsuojeluvaltuutettu oli nainen, jonka olisin voinut kuvitella osaavan suhtautua asiaan vähän vakavammin. Vaihdoin työpaikkaa.
* 14-vuotiaana lähisukulaisen aviomies yritti harrastaa seksiä kanssani
* 15-vuotiaana hieroja otti alushousutkin pois ja kopeloi minua
Kummasti katosi viesti, jossa kerroin omista kokemuksistani. Ei varmaan mitenkään liity kyseisten ahdistelijoiden rotuun ja kulttuuriin, joka oli oleellinen osa näiden miesten kuvottavaa käyttäytymistä.
Mies lääppi takapuoltani kahvion jonossa. Olen itsekin mies.
-Takapuoltani on puristeltu lukuisia kertoja baarissa.
-Minulta on kysytty paljonko maksaa seksi kanssani.
-Naapurin mies seisoi monia kertoja ikkunassa, kun tulin illalla kotiin ja runkkasi ikkunaan kohdistetussa valossa.
-Yliopistoni professori hipelöi kapakassa kättäni ja kertoi kuinka paljon haluaisi minua.
- Minua on painostettu seksuaalisiin asioihin.
Kun tämä me too-kampanja tuli, ajattelin että eihän minulle ole koskaan tapahtunut "mitään niin kamalaa", että olen säästynyt noin kamalilta jutuilta. Myöhemmin mietin uudestaan ja mieleen nousi nämä yllä mainitut kokemukset. Olen jotenkin niin tottunut tuollaiseen, joten ensimmäinen reaktioni oli nimenomaan tuo, että eihän minulle ole sattunut onneksi mitään noin kamalaa. Kauheaa ajatella, että tällaiseen on vain tottunut, eikä se edes liikuta. Se kertoo nimenomaan siitä, että tästä asiasta on puhuttuva! Liian moni ajattelee, että ihan normaalia, eikä kannata nostaa numeroa.
Vierailija kirjoitti:
-Naapurin mies seisoi monia kertoja ikkunassa, kun tulin illalla kotiin ja runkkasi ikkunaan kohdistetussa valossa.
-Yliopistoni professori hipelöi kapakassa kättäni ja kertoi kuinka paljon haluaisi minua.
- Minua on painostettu seksuaalisiin asioihin.Kun tämä me too-kampanja tuli, ajattelin että eihän minulle ole koskaan tapahtunut "mitään niin kamalaa", että olen säästynyt noin kamalilta jutuilta. Myöhemmin mietin uudestaan ja mieleen nousi nämä yllä mainitut kokemukset. Olen jotenkin niin tottunut tuollaiseen, joten ensimmäinen reaktioni oli nimenomaan tuo, että eihän minulle ole sattunut onneksi mitään noin kamalaa. Kauheaa ajatella, että tällaiseen on vain tottunut, eikä se edes liikuta. Se kertoo nimenomaan siitä, että tästä asiasta on puhuttuva! Liian moni ajattelee, että ihan normaalia, eikä kannata nostaa numeroa.
Niinpä, mistä kaikesta sitä vain voisikaan vain uhriutua, kun vain tajuasi asian. Pitääkin ruveta pähkimään ja märehtimään oikein urakalla, mitä kaikkea sitä vielä keksiikään!
Vierailija kirjoitti:
Täällä kun pohditaan siitä miksi joku tuota tekee niin näin anonyyminä uskallan kertoa miksi olen itse.
Olen siis nainen ja yksi noista jotka ovat ihan liian nuoret asti saaneet kuulla ehdotuksia, kyselyjä neitsyydestä ja kourimista. Se on ollut alentavaa ja pelottavaa.
Parinkympin jälkeen liikun isossa kaveriporukassa johon mahtui paljon erillaisia persoonia, yksi oli oman elämän "pleijeri" ja aina ulkona ollessamme naisissa kiinni ja huuteli törkeyksiä.
Tämä ei ollut mikään suunnitelma enkä aloittanut sitä tietoisesti, motiivina ei ollut kostaa kaikkien naisten puolesta.
Tämä mies siis piti minua arvossa kuten normaaleja kavereita eikä minusta ollut koskaan muuta halunnut.
Aloin siis itse ahdistelua häntä. Kommentoin ulkonäköä seksistisesti ja pohdin kovaan ääneen esimerkiksi baarijonossa elimen kokoa. Aloin kosketella kun kukaan muu ei näe. Mies selvästi alkoi tuntea oloaan epämukavaksi seurassa mutta ei uskaltanut muille sanoa. Kaikki mitä sanoin oli kuitenkin vain hauska läppä ja kourimista kukaan ei nähnyt. Ja miksi mies edes alkaisi valittaa jos kaunis nainen häntä koskettelee?
Pikkuhiljaa hän alkoi etääntyä porukasta ja katosi. On yhä joidenkin kanssa kaveri mutta ei enää osallistu yhteisiin iltoihin tai käy muiden kanssa ulkona. En uskalla muille kertoa mitä tein.Lyhyesti siis minä ahdistelin miestä osoittaakseni hänelle ettei hän ole mitenkään erityinen, enemmänkin ettei hän ole mitään.
En tiedä onko kaikki ahdistelu sitä että osoitetaan toiselle tämän alempi paikka mutta se että itse toimin noin vaistomaisesti kun olin ärsyyntynyt tukee sitä että osa on, on se sitten tiedostettu tai ei.
Mielenkiintoinen tarina. Minä toimin kerran siten, että kun työpaikan juhlissa tuli tuttu mies mukahauskasti kähmimään takapuoltani, taputin takaisin hänen takapuoltaan, melko kovaa, myönnettäköön ja komensin menemään tiehensä. Porukka katsoi suu auki tilannetta ja totesin vain heille, että minuun ei kukaan koske ilman lupaa. Kyseinen mies katosi työpaikalta pian tämän jälkeen. En tiedä irtisanoutuiko vai irtisanottiinko, oli koeajalla kuten minäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- Minua on painostettu seksuaalisiin asioihin.Kun tämä me too-kampanja tuli, ajattelin että eihän minulle ole koskaan tapahtunut "mitään niin kamalaa", että olen säästynyt noin kamalilta jutuilta. Myöhemmin mietin uudestaan ja mieleen nousi nämä yllä mainitut kokemukset. Olen jotenkin niin tottunut tuollaiseen, joten ensimmäinen reaktioni oli nimenomaan tuo, että eihän minulle ole sattunut onneksi mitään noin kamalaa. Kauheaa ajatella, että tällaiseen on vain tottunut, eikä se edes liikuta. Se kertoo nimenomaan siitä, että tästä asiasta on puhuttuva! Liian moni ajattelee, että ihan normaalia, eikä kannata nostaa numeroa.
Niinpä, mistä kaikesta sitä vain voisikaan vain uhriutua, kun vain tajuasi asian. Pitääkin ruveta pähkimään ja märehtimään oikein urakalla, mitä kaikkea sitä vielä keksiikään!
Ai se on uhriutumista, jos tiedostaa asian ja tuo sen esille? Eikö mitään epäkohtia saisi tuoda esille,sekö on uhriutumista? Outo ajattelutapa. Voin kuitenkin todeta, että näistä kokemuksista huolimatta en märehdi niissä tai surkuttele itseäni. Mielestäni asiasta on kuitenkin puhuttuva, koska moni juuri käyttääkin tuota uhriutumis-korttia, jotta sama meno ja ahdistelu voisi jatkua.
Olin ehkä 8-9v kun joku vanhempi mies alkoi hieroa itseään edessäni. Tämä kyllä menee ehkä ennemminkin kategoriaan pedofiili kuin mikään perus häiritsijä?
Teininä on kourittu rinnoista ja haaravälistä, kerran tultu runkkaamaan eteeni. Nämä kyllä pääosin teinipoikia myöskin, toivottavasti ovat tuon jälkeen oppineet käytöstapoja!
Joskus joku tullut kysymään että paljon maksaisi yö kanssani, hämmennyin koska en kyllä mielestäni näytä miltään katuhuoralta.
Humalaisia nousijoita riitti myös nuorempana yökerhoissa, tuolloin en oikein osannut heistä mieltä pahoittaa, nykyään varmaan olisi toisin...
Myönnän suoraan etten ole mikään erityisen kaunis nainen, mutta silti tarinoita ikävä kyllä löytyy
11v. tai 12v. - Aikuinen mies istahti puiston penkille minun ja ystäväni viereeni, laittoi käden reidelle ja sanoi että ei tiennyt kumpaa meistä rupeisi ensin iskemään
14v. - Bussissa humalainen miesjoukko alkoi huutelemaan minulle ja ystävilleni bussissa siitä olemmeko vielä neitsyitä ja yksityiskohtaisesti siitä mitä meille haluaisivat tehdä
15v. - Rippileirillä poika ahdisti nurkkaan, tarttui rinnoista ja yritti väkisin suudella. Kun kerroin tilanteesta aikuisille vastaus myhäilevät hymyt ja vastaus "No ehkä se vaan tykkää sinusta."
18v. - Ekalla baarireissulla minulle täysin tuntematon mies laittoi kätensä hameeni sisään ku odotin baaritiskillä
23v. - Puolituttu mies levitti täysin perätöntä huhua että olisin maannut hänen kanssaan, ja kun soitin kysyäkseni että mitähän vittua, hän ehdotti että mentäisiin sänkyyn nyt kun kaikki kerran jo luulevat meidän niin tehneen.
27v. - Likaisissa collareissa S-marketin maitohyllyn edessä keskellä päivää seisoessani vauvan kantokoppa käsissäni tuntematon mies tarttui perseeseeni kiinni ja puristi.
Nämä ovat vain tällaiset mitkä tulivat heti mieleen, varmasti jos oikein istuisi alas pohtimaan muistaisi enemmänkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jatkan vielä omaa ajatustani: Normaalissa romanttisessa tai seksuaalisessa lähestymisessä lähestyjä yrittää tehdä hyvän vaikutuksen ja on jollain tavalla kohtelias. Ahdistelutilanteissa ahdistelija pistää heti törkeimmän vaihteen päälle, on päällekäyvä, ei usko kieltoja ja pahimmassa tapauksessa alkaa jopa uhkailla.
Eli normaali lähestyjä yrittää tehdä positiivisen vaikutuksen ja haluaa, että vastapuoli pitäisi hänestä. Tällainen henkilö uskoo ei:n ja osaa lopettaa ajoissa.
Ahdistelija sen sijaan ei välitä antamastaan vaikutelmasta vaan saattaa hyvin pian ryhtyä asiattomaksi ja törkeäksi. Hassua kyllä, ahdistelija saattaa kyllä suuttua torjunnasta eli ilmeisesti hän jollain tavalla toivoo, että hänestä pidettäisiin? Kuitenkin hänen lähestymistapansa on alun alkaenkin täysin väärä. Hänellä on mielestään oikeus olla uhkaava, päällekäyvä ja jopa väkivaltainen, koska... no, koska hänellä on mielestään oikeus. Mistä tuo oikeutus sitten on tullut, en tiedä.
Itsensäpaljastajiin olen itsekin törmännyt lapsena useaan otteeseen. Aikuisiällä en enää koskaan. Pelottavin tilanne oli, kun olin uimassa syrjäisellä uimarannalla, jossa ei ollut ketään muita, ja yhtäkkiä puskassa seisoi joku mies r*nkkaamassa. Kyllä säikähdin, ikinä varmaan niin kovaa juossut kotiin. Olin noin 10-vuotias tuolloin.
Aikuisempana en sitten olekaan pahempiin tilanteisiin joutunut, mitä nyt nuo perus baarikähmijät ja tanssiessa stondiksen hinkkaajat ym. normisetti. (Sinänsä kauheaa, että nämä ovat niin peruskauraa, ettei enää edes osaa pitää minään. Eihän näin saisi olla!)