Olen ollut sekä sossussa että työkkärissä töissä, ja olen huomannut että tukia kiristettäessä ihmiset vaan
vetäytyy syvemmälle ja syvemmälle niihin omiin poteroihinsa. Ei puhettakaan, että tulisi jonkinlainen "minä näytän niille " tai "tästä ei voi nousta kuin ylöspäin"- asenne. Ei ollenkaan, ei minkäänlaista aktivointiumista tapahdu.
Otetaan esimerkki jo nähdyistä kiristyksistä: Suomeen otettiin suoraan Tanskasta hieno rangaistusmalli työttömille 5kk rangaistustyössäoloehto. Eli rahat poikki niin pitkäksi aikaa, että menee vaikka työkokeiluun tai tyhjänpäiväselle kurssille 5kk - taikka töihin. No, eihän tämä onnistunut niinkuin tanskassa.
Suomalainen työtön otti tämän ikuisuusrangaistuksena eikä tehnyt MITÄÄN sen eteen että rangaistus olisi poistunut! Siitä tuli ikuisuuskarenssi.
Sitten kun työkkärissä mokaneille laitetaan leikattu toimeentulotukea , tarkoituksena että "jokohan alkais työt maistuun, kun leikataan 20 - 40 %". Ei ala maistuun, nähty on. Ne vaan kaivautuu niihin omiin ympyröihinsä, kokevat että mikään ei onnistu ja päähän vaan potkitaan.
Eikä aktivoidu mihinkään yhtään sen enempää vaikka leikattais 40 % tukea. Ne vaan vähentää entisestään jostain kulutusta (yleensä ruuasta) ja toivoo, että tulispa joku ihme-haltijakummi ja veis karenssit ja leikkaukset pois.
Kutsen USA:ssa kävi: siellä laki tehtiin samalla asenteella että "jokohan alkais miettimimään tekosiaan" ja määrättiin että oli rikos mikä tahansa niin kolmas tuomio on sitten raskaimman päälle.
Eihän ihmiset alkaneet "miettimään tekosiaan " yhtään enemään. Niistä tuli vaan epätoivoisempia. Ne komannet rikokset tapahtui edelleen, mutta koska henkilö tiesi että tää on menoa sitten jos jää kiinni, niin teki vaan pahemipia ja enemmän sitten.
Että kun suunnittelette nyt näitä leikkauksia ja minimielintasoa kaikille ideologeille, persoonallisuuhäiriöisille, laiskoille ja kunnianhimottomille haahuilijoille.
Niin älkää nyt vaan kuvitelko, että mitä tiukemmalle tukiruuvia kiristetään, niin mukamas sitä ahkerammin ja sinnikkäämmin ne köyhät sieltä köyhyydestään alkais pyrkiä pois!
Nimenomaan niin ei tule taphatumaan!
En kyllä oikein usko noihin rikollisaaltoihinkaan. Ne on vaan joidenkin väkivaltahaaveilijoiden märkä uni.
Tavallinen köyhä suomalainen ei tee mitään, se lamaantuu ja vetäytyy jonnekin luolaansa.
Kommentit (362)
Ottaen huomioon millaista tahtia sosiaaliturvamenot ovat kasvaneet niin ei ole porkkana kyllä tehonnut. Ei työtön ole tyhmä ja osaa hyvin laskea millä hinnalla kannattaa lähteä.
Jos pakotetaan johonkin, niin noin käy. Mutta, jos työtön löytää oikeasti jotain joka aidosti kiinnostaa, voi se auttaa työttömän aktivoitumaan.
Kirjan nimi: Aurinko ja Tuuli
Kirjailijan nimi: Aisopos
Ilmestymisvuosi: 620-560 eaa.
Olipa kerran kaksi mahtavaa kaverusta: aurinko ja tuuli. Elettiin aikaa, jolloin nämä kaksi kilpailivat siitä, kumpi oli vahvempi.
Kinastelu oli jatkuvaa. Heti kun aurinko nousi, pyyhälsi tuuli paikalle, ja riita alkoi.
Eräänä päivänä aurinko ja tuuli nahistelivat taas keskenään.
Tuuli sanoi: Minä olen voimakkaampi kuin sinä!
Etpäs ole, vastasi aurinko. Minä olen voimakkaampi. Loistan täällä taivaan kannella ja näen kaiken, kun taas sinä puhaltelet maan pinnalla pieniä pihahduksiasi.
Höpsis, tuhahti tuuli. Sinä vain olla möllötät paikoillasi kun minä hurjastelen pitkin maapalloa.
Siinä kinastelleessaan he näkivät maantietä pitkin kulkevan miehen. Hänellä oli yllään paksu takki, sillä ilma oli kylmä.
Minä tiedän, miten kilpa ratkaistaan, sanoi tuuli. Näetkö tuon miehen? Koetetaan kumpi meistä saa takin pois hänen yltään. Se joka onnistuu, on voimakkaampi. Mikäs siinä, aurinko tuumi. Aloita sinä.
Tuuli tähtäsi tarkasti ja alkoi puhaltaa. Pilvet taivaalla lähtivät liikkeelle tuulen voimasta, ja puut alkoivat huojahdella. Tuuli puhalsi ja puhalsi. Mutta kulkija vain nosti takinkauluksensa pystyyn ja jatkoi matkaansa. Tuuli keräsi kaikki voimansa ja yltyi puhaltamaan yhä ankarammin. Puut taipuivat ja vesi alkoi kuohua, mutta kulkija vain rutisti takkiaan tiukemmin päälleen.
Lopulta tuuli luovutti ja tyyntyi.
Huh! Olipa se tuulenpuuska, mies sanoi.
Nyt oli auringon vuoro. Se suuntasi lämmittävät säteensä kulkijaan ja antoi lempeän lämpönsä helliä miestä.
Kylläpä sää on vaihteleva, mies sanoi ja avasi takkinsa napit.
Aurinko paistoi yhä kuumemmin. Kulkija pysähtyi pyyhkimään hikeä otsaltaan.
Takki on ihan liikaa, mies sanoi. Otanpa sen käsivarrelleni. Ja hän riisui takkinsa.
Kas niin, minä voitin, aurinko sanoi. Minä olen voimakkaampi.
Pallo pyörii aina helposti alamäkeen ja pysähtyy vasta ylämäessä.
"Sossu"? "Työkkäri"?
Kylläpä tuo ap on reipas ja etenkin empaattinen ihminen.
"Otetaan esimerkki jo nähdyistä kiristyksistä: Suomeen otettiin suoraan Tanskasta hieno rangaistusmalli työttömille 5kk rangaistustyössäoloehto. Eli rahat poikki niin pitkäksi aikaa, että menee vaikka työkokeiluun tai tyhjänpäiväselle kurssille 5kk - taikka töihin. No, eihän tämä onnistunut niinkuin tanskassa."
Virhe tehtiin siinä että otetiin Tanskan mallista vain rangaistus, eikä mitään muuta.
Vierailija kirjoitti:
"Otetaan esimerkki jo nähdyistä kiristyksistä: Suomeen otettiin suoraan Tanskasta hieno rangaistusmalli työttömille 5kk rangaistustyössäoloehto. Eli rahat poikki niin pitkäksi aikaa, että menee vaikka työkokeiluun tai tyhjänpäiväselle kurssille 5kk - taikka töihin. No, eihän tämä onnistunut niinkuin tanskassa."
Virhe tehtiin siinä että otetiin Tanskan mallista vain rangaistus, eikä mitään muuta.
Muistetaan nyt että siellä saa työkokeilusta jotain 1500e/kk ja täällä saat vain työttömyyskorvauksen nettona 595e ja jonkun 9e kulukorvauksen. Voi sitä nälkää kärsiä kotonakin tekemättä mitään.
Meillä tyyli on se, että napataan kaikista toimivista malleista vain sanktiot ja kuvitellaan että se toimii, ja saadaan halvalla hyvää.
Paha masennus on sellainen tila, ettei ihminen saa mitään aikaiseksi. Ne jotka ryyppäävät ja käyttävät huumeita ovat eri asia. Niiltä pitäisi katkaista rahat kokonaan. Aivan käsittämätöntä, että 1.1.2024 näiden rahoitusta nostettiin yli kolmellakympillä ja nyt he saavat 587,71 euroa kuussa. Siihen päälle maksetaan vuokra kokonaan kolmasosalle asiakkaista sekä myös sähkö, vesi ymv. Puhelinlasku pitää vain maksaa itse. Ruoat voi hakea ilmaiseksi joten jää n. 550 euroa kuussa ryyppäämiseen/huumeisiin. On tämä hieno maa.
Jos on yhtään reissanut ympäri maailmaa niin ymmärtää että ei se suomalainen köyhyys sellaista kurjuutta ole kuin annetaan ymmärtää. Joo, on pimeät vuodenajat ja talvi tuntuu pitkältä mutta onhan meillä paljon hyvääkin. Puhdas luonto ja useimmilla katto pään päällä. Ulos pääsee kävelemään on sitten kuinka köyhä tahansa. Ruokaa ei kuitenkaan tarvitse kerjätä kadulla, ei tarvitse varastaa saadakseen leipää.. jokainen lapsi saa ilmaisen koulutuksen ja terveydenhuollon.
On todella harvinaista maailmalla että esimerkiksi luontoon pääsee niin helposti kuin Suomessa. Saatikka että on oikeutettu esimerkiksi terveydenhoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Ottaen huomioon millaista tahtia sosiaaliturvamenot ovat kasvaneet niin ei ole porkkana kyllä tehonnut. Ei työtön ole tyhmä ja osaa hyvin laskea millä hinnalla kannattaa lähteä.
Mutta onko se jatkuva kotona hengailu ja toimettomuus oikeasti kivaa? Sehän yleensä vaan passivoittaa vaan enemmän. Kun työssäkäymisen myötä tulee myös sitä säännöllisyyttä elämään.
Monet näistä jotka ovat jämähtäneet tukien pariin tarvitsevat apua. Monella jonkinlaista addiktiota tai mielenterveyshäiriöitä. He tarvitsisivat jonkun tukihenkilön sekä sen lisäksi henkilön, joka auttaa heitä pääsemään elämässä eteenpäin, mutta maksimissaan he saavat kerran viikko sairaanhoitajan luona käymistä.
Suomen hyvinvointijärjestelmä ei yksinkertaisesti toimi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vertaatko työttömyyttä rikollisuuteen josta tulee rangaista?
Tähän en voi edes vastata mitään,tsori. Et osaa lukea etkä ymmärrä lukemaasi ollenkaan, joten mistään vastauksesta ei ole sulle mitään hyötyä: Et vaan tajua.
Jotain tukiopetusta voisit koittaa hankkia. Jotain missä opetettaisiin luetun ymmärtämistä. Onnea siihen sulle.
En ole tuo jota halusit näpäyttää mutta hankipa itse tukiopetusta oikein kirjoitukseen: "tsori" "hyötyä: Et".
Siinä esimerkkejä. Sisältöön puuttumatta.
Tukiopetus ei olisi sinullekaan pahitteeksi. Oikeinkirjoitus on yhdyssana.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä leipomossa pitää tehdä yötyötä? Joutaisi kieltää kokonaan, paitsi jos joku yrittäjä itse haluaa sitä tehdä.
Ihmiset haluavat aamuksi kauppoihin tuoretta leipää.
Vierailija kirjoitti:
Ja tilastot saadaan siistittyä kun toimeentulotukea saavat velvoitetaan muuttamaan halvempaan asuntoon. Meilläkin kävi näin. Asunto 30 euroa liian kallis vuokrankorotuksen jälkeen. Nyt pitäisi tehdä kallis muutto ja koittaa löytää joku halvempi joka taas vuokrankorotuksen jälkeen kohta liian kallis. En aio tehdä näin. Minulla on lapsia ja tämä asunto on turvallinen ja hiljainen.En sitten vain hae toimeentulotukea vaikka olemme jo valmiiksi köyhiä.
Naurettavaa. Ei teidän tarvitse muuttaa pois vaan maksaa se 30€ "omasta pussista". Ei kenenkään muunkaan toimeentulotukea saavan tarvitse muuttaa jos asunto on liian kallis, se ylimenevä osa vaan maksetaan perusosasta. Ei se niin mene että jos sun asunto on 100€ kalliimpi kuin normi niin toimeentulotukea ei tipu enää ollenkaan. En lähtisi 30€:n takia etsimään uutta asuntoa jos nykyinen on hyvä, vaan maksaisin perusosasta itse tuon summan ja jatkaisin asumista.
Keppi on rangaistus eikä kannusta ketään yrittämään, lamauttaa vaan entisestään.
Porkkanalla pitäisi houkutella. Mutta koska työttömyys johtuu siitä ettei työpaikkoja vaan ole, tai jos on niin ei haluta maksaa palkkaa, niin eihän tuossa mikään porkkanakaan toimi. Turha syyllistää työttömiä.
Vierailija kirjoitti:
En ihmettele. Kun epätoivoisesti hakee töitä eikä pääse edes (väh kymmenen vuoden työkokemuksella) haastatteluun paikasta jonka bruttopalkka 15000-1600€/kk 40-tuntia viikossa ei kiristykset ja rangaistukset auta "näyttämään ja yrittämään" vaan ihminen masentuu ja lannistuu. Luonnollisesti.
Ja sitähän hallitus haluaa.
Sipilä on kyllä erikoinen uskovainen.
Työttömänä töitä hakiessa itsetunto laskee ja tuntuu että ei kelpaa mihinkään. Vähintään neljä kertaa kuukaudessa tulee torjutuksi ja voi olla että ei pääse edes haastatteluun saakka. Tai sitten jos pääseekin niin sitten vasta huono fiilis onkin kun torjutuksi tuleminen tuntuu henkilökohtaisemmalta. Työhaastatteluun on voinut satsata, hankkia jotain uutta vaatetta ja käynyt kampaajalla. Tulee sellainen olo että en kelpaa kenellekään, en osaa mitään eikä minusta ole mihinkään. Köyhyys myös passivoi kun ei ole rahaa ostaa mitään tai tehdä mitään kivaa (jos on työmarkkinatuella tai ansiosidonnainen on pieni johtuen osa-aikaisesta/huonopalkkaisesta työstä).
Vähennykset tarkoittaa minulle, että pitää karsia jostain. Eri työkokeiluissa oltu. Tuntuu siltä, ettei työkkäri oikeasti auta työllistymään. Työnantajat ennakkoluuloisia - sinulla joku diagnoosi = "ei pysty tekemään yhtään mitään".
Työelämän vaatimukset korkealla. Koulun vaatimukset korkealla. Yhteiskunnan vaatimukset korkealla. Ei ihme, että tulee riittämätön olo ja ajattelee "ei kukaan halua minua minnekään". Minulla kyseessä on työkokemuksen ja koulutuksen puute. Ei ole papereita niin sanotusti.
T. kohta 30v työtön
Vierailija kirjoitti:
Olen yli 50v. työtön nainen. Ennen olin avoin ja ystävällinen ihminen. Olen muuttunut vihaiseksi ja sulkeutuneeksi ämmäksi. Vihaan nykyään ihmisiä ja yhteiskuntaamme. En jaksa ihmisiä enää yhtään. Minusta on tullut työttömyyden seurauksena vihamielinen erakko. Hermoni ovat riekaleina. Onneksi elän yksin.
Olen hieman alle 40v. hyvässä työssä oleva nainen.
Ennen olin myös avoin ja ystävällinen mutta nyt enimmäkseen ihmisvihaaja ja yhteiskunnastammekaan ei paljon hyvää sanottavaa. Minä itse-asenne yhdistettynä muka-kiireeseen ja 247 yhteiskuntaan missä ainoa kriteeri on raha, on ihme ettei itsemurhia tehdä sen enempää. Ihmisistä on tullut roskaa.
15vuotta ja muutan kiinteän omaisuuden euroiksi ja lopetan viimeisetkin kanssakäymiset ihmisten kanssa. Hajotkoon omaan mahdottomuuteensa, minä erakoidun totaalisesti.
En tiedä oliko ennen asiat niin paljon paremmin mutta ainakin ihmiset löysi paikkansa kun tehtaat työllisti muitakin kun koneita, asiakaspalvelua sai tiskiltä ja kauppaakin kannatti pitää vaikka napeilla.
Tukia vähennetään, mikäli ei ota vastaan tarjottua työtä, mikä on aivan oikein.
Jos ei onnistu saamaan töitä, tukia ei vähennetä.