Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen ollut sekä sossussa että työkkärissä töissä, ja olen huomannut että tukia kiristettäessä ihmiset vaan

Vierailija
17.10.2017 |

vetäytyy syvemmälle ja syvemmälle niihin omiin poteroihinsa. Ei puhettakaan, että tulisi jonkinlainen "minä näytän niille " tai "tästä ei voi nousta kuin ylöspäin"- asenne. Ei ollenkaan, ei minkäänlaista aktivointiumista tapahdu.

Otetaan esimerkki jo nähdyistä kiristyksistä: Suomeen otettiin suoraan Tanskasta hieno rangaistusmalli työttömille 5kk rangaistustyössäoloehto. Eli rahat poikki niin pitkäksi aikaa, että menee vaikka työkokeiluun tai tyhjänpäiväselle kurssille 5kk - taikka töihin. No, eihän tämä onnistunut niinkuin tanskassa.
Suomalainen työtön otti tämän ikuisuusrangaistuksena eikä tehnyt MITÄÄN sen eteen että rangaistus olisi poistunut! Siitä tuli ikuisuuskarenssi.

Sitten kun työkkärissä mokaneille laitetaan leikattu toimeentulotukea , tarkoituksena että "jokohan alkais työt maistuun, kun leikataan 20 - 40 %". Ei ala maistuun, nähty on. Ne vaan kaivautuu niihin omiin ympyröihinsä, kokevat että mikään ei onnistu ja päähän vaan potkitaan.

Eikä aktivoidu mihinkään yhtään sen enempää vaikka leikattais 40 % tukea. Ne vaan vähentää entisestään jostain kulutusta (yleensä ruuasta) ja toivoo, että tulispa joku ihme-haltijakummi ja veis karenssit ja leikkaukset pois.

Kutsen USA:ssa kävi: siellä laki tehtiin samalla asenteella että "jokohan alkais miettimimään tekosiaan" ja määrättiin että oli rikos mikä tahansa niin kolmas tuomio on sitten raskaimman päälle.
Eihän ihmiset alkaneet "miettimään tekosiaan " yhtään enemään. Niistä tuli vaan epätoivoisempia. Ne komannet rikokset tapahtui edelleen, mutta koska henkilö tiesi että tää on menoa sitten jos jää kiinni, niin teki vaan pahemipia ja enemmän sitten.

Että kun suunnittelette nyt näitä leikkauksia ja minimielintasoa kaikille ideologeille, persoonallisuuhäiriöisille, laiskoille ja kunnianhimottomille haahuilijoille.
Niin älkää nyt vaan kuvitelko, että mitä tiukemmalle tukiruuvia kiristetään, niin mukamas sitä ahkerammin ja sinnikkäämmin ne köyhät sieltä köyhyydestään alkais pyrkiä pois!
Nimenomaan niin ei tule taphatumaan!

En kyllä oikein usko noihin rikollisaaltoihinkaan. Ne on vaan joidenkin väkivaltahaaveilijoiden märkä uni.

Tavallinen köyhä suomalainen ei tee mitään, se lamaantuu ja vetäytyy jonnekin luolaansa.

Kommentit (362)

Vierailija
21/362 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sossu on tukiviidakin viimeinen turvaverkko. Sen tukien piiriin kuuluminen ei edellytä enää minkäänlaista aktiivisuutta. Tai no, sen verran pitää olla aktiivinen että tukihakemuksen saa täytettyä.

Vierailija
22/362 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieno kirjoitus. 5/5

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/362 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep mulle on esim käynyt juuri näin. Töitä jaksoin hakea kolmisen vuotta. Köyhyyteen tottuu ja siihen kaikkeen paskaan tottuu kun lopulta mikään ei tunnu enää miltään. Sama vaikka syöt pelkkää riisiä, koska se maistuu samalle kuin viiden tähden ravintola-annos.

Siiis..... Tämä on kyllä niin totta. Sitä ajattelee että sama mitä kukaan minusta edes ajattelee ei minun tarvitse edes tavata ketään jos en halua. Tässähän tämä elämä menee näinkin kitkutellessa syöden yhden sipsipussin päivässä ja katsoessa telkkaa. Ei siinä tarvi enää mitään eikä ketään kun tarpeeksi kauan näin. 

Vierailija
24/362 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Että kun suunnittelette nyt näitä leikkauksia ja minimielintasoa kaikille ideologeille, persoonallisuuhäiriöisille, laiskoille ja kunnianhimottomille haahuilijoille.

Niin älkää nyt vaan kuvitelko, että mitä tiukemmalle tukiruuvia kiristetään, niin mukamas sitä ahkerammin ja sinnikkäämmin ne köyhät sieltä köyhyydestään alkais pyrkiä pois!

Nimenomaan niin ei tule taphatumaan... Tavallinen köyhä suomalainen ei tee mitään, se lamaantuu ja vetäytyy jonnekin luolaansa.

Jeps, juuri näin. Yleensä näitä "aivan älyttömän hyviä ideoita" heurekekkaavat ne, joilla ei ole mitään kokemusta työskentelystä sen paremmin TE-toimistossa kuin sosiaalitoimistossakaan. Eli, oikeasti he eivät tiedä, mistä puhuvat. Itse olen koulutukseltani sosiaalityöntekijä (VTM), ja toiminut lähinnä täydentävän toimeentulon puolella erilaisia suunnitelmia väsäten.

Vierailija
25/362 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on huono itsetunto, ihan lapsuudesta asti ensin vanhempien takia ja sitten koulukiusaamisen. En tiedä liittyykö tämä suomalaisuuteen yleensä, tai suomalaisiin työttömiin, mutta itse lamaannun täysin jos joku tulee sanomaan että tee jotain tai muuten. Ajattelen, että olen niin surkea ihminen että ihan turha edes yrittää mitään ja jämähdän paikoilleni. 

Mitä jos moni työtön tuntee samoin? Sisimmissään tahtoisi olla mukana yhteiskunnassa ja työelämässä, mutta kun ei ole, niin lamaantuu. Työttömistä puhutaan todella rumasti! Ja lihavista, ja vähän koulutetuista, ja ties kenestä. 

Tanskassa voi olla ihan erilainen henkinen yhteiskunta, sellainen, missä on ok vähän mokata mutta että aina saa yrittää uudelleen. Suomessa voi ihmisellä olla iso kynnys mennä edes työhaastatteluun, toisten eteen, sanomaan että hei olen työtön mutta ottakaa please töihin. 

Vierailija
26/362 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, mikä sitten auttaisi siihen kohderyhmään, josta puhut? Aktivoituisivatko ne persoonallisuushäiriöiset laiskat vai millä lailla heitä kuvasit yhtäön enempää esim perustulolla? Kun saisi rahaa tekemättä mitään. Mikä sitten auttaisi?

Vierailija
27/362 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Tavallinen köyhä suomalainen ei tee mitään, se lamaantuu ja vetäytyy jonnekin luolaansa."

Korkeintaan tekee itsarin.

Ei enää läheskään kaikki, ihan turha tuudittautua siihen.

Vierailija
28/362 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veronmaksajalle halvempi työtön on parempi vaihtoehto, kuin kallis keskiluokkaista elintasoa  nauttiva työtön. 

Budjettivajettahan tässä ollaan paikkaamassa. Jos työtön onnistuu tekemään siinä osansa, se riittäköön. Ei tehdä ongelmaa siitä, että työttömän elintaso on heikompi, kuin työssäkäyvän keskiluokan, tai että kaikki työttömät eivät työllisty. So what?

Kunhan tulevat halvemmaksi veronmaksajalle.   

Vierailija
29/362 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää hieno Tanskan malli ei voi toimia Suomessa, sillä täällä ei ole töitä.

Tanskassa on paljon parempi työllisyystilanne. Siellä on niitä työpaikkoja joihin voi mennä.

Itse asiassa koko muu Eurooppa on saanut työllisyystilannetta paremmaksi, vain Suomi jatkaa suurtyöttömyyden kanssa. Eikä se tilanne parane työttömiä syyllistämällä ja rankaisemalla.

Eivät he väkisellä voi mihinkään töihin mennä. Varmasti soitetaan poliisit paikalle jos joku tulee pyytämättä töihin ja alkaa hommiin vaikka hänelle sanotaan ettei töitä ole.

Eikä meillä ole niitä koulutuspaikkojakaan. Työvoimakoulutuksiin on hirveät määrät hakijoita. Niihin on oikeasti vaikea päästä. Eivätkä kaikki pääse vaikka kuinka hakisivat, sillä koulutuspaikkoja paljon vähemmän kuin työttömiä.

Ihan yhtä hyvin voitaisiin alkaa halvautuneita rankaisemaan siitä että eivät ala kävelemään. Sitten ihmeteltäisiin ja voivoteltaisiin, että mikä on kun ei voi sen vertaa tehdä oman hyvinvointinsa eteen. Ihan ehdoin tahdoin otetaan vaan ne rangaistukset kun ei viitsitä vähän kävellä.

Vierailija
30/362 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on huono itsetunto, ihan lapsuudesta asti ensin vanhempien takia ja sitten koulukiusaamisen. En tiedä liittyykö tämä suomalaisuuteen yleensä, tai suomalaisiin työttömiin, mutta itse lamaannun täysin jos joku tulee sanomaan että tee jotain tai muuten. Ajattelen, että olen niin surkea ihminen että ihan turha edes yrittää mitään ja jämähdän paikoilleni. 

Mitä jos moni työtön tuntee samoin? Sisimmissään tahtoisi olla mukana yhteiskunnassa ja työelämässä, mutta kun ei ole, niin lamaantuu. Työttömistä puhutaan todella rumasti! Ja lihavista, ja vähän koulutetuista, ja ties kenestä. 

Tanskassa voi olla ihan erilainen henkinen yhteiskunta, sellainen, missä on ok vähän mokata mutta että aina saa yrittää uudelleen. Suomessa voi ihmisellä olla iso kynnys mennä edes työhaastatteluun, toisten eteen, sanomaan että hei olen työtön mutta ottakaa please töihin. 

Minusta työnantajien asenteellisuus onmpääsyy tähän. Eli kaikki luulevat, että työtön on vajaatoimintakykyinen ja huono valinta. Vaikka hakisi töitä kuinka, niin ei saa.

Terveisin kokoomuslainen ja työtön. Huomatkaa tuo puoluekanta! Olen kokoomuslainen ja ajattelen näin. Voitte siis lopettaa tuon jatkuvan puolueiden leimaamisen.

Vierailija
31/362 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tukia siltikin koko ajan pienemmiksi vaan.

Tarkoituksena onkin että asiansa hyvin hoitavien taakka kevenee. Jos elämäntehtävä on istua sohvalla, pelata pleikkaria ja pysyä vaan apaattisena hengissä niin mikäs siinä.

Mieluummin noin kuin että loisimalla voisi elää mukavaa elämää -se ei käy!

Vierailija
32/362 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, itsellä lähinnä väkivaltaiset ajatukset ja antisosiaalisuus lisääntyy. Olen hyvin kostonhimoinen muutenkin.

Vierailija
33/362 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep mulle on esim käynyt juuri näin. Töitä jaksoin hakea kolmisen vuotta. Köyhyyteen tottuu ja siihen kaikkeen paskaan tottuu kun lopulta mikään ei tunnu enää miltään. Sama vaikka syöt pelkkää riisiä, koska se maistuu samalle kuin viiden tähden ravintola-annos.

Pahinta on juuri tuo kun siihen tottuu ja kun mikään ei tunnu miltään, edes se kurjuus niin ei ihme että ihmiset ei pyri pois köyhyydestä vaan lannistuvat enemmän. Itse myös työtön ja enää en koe edes syömistä tärkeäksi. Välillä saatan olla päiviä syömättä tai syön annoksen puuroa. Uusia reseptejä ja ruokalajeja en enää kokeile koska ruokaa se vaan on, jos haluan tietää miten joku sellainen ruoka jota en ole ennen tehnyt valmistetaan katson vain youtubesta videon koska kaikki löytyy sieltä. Samalla säästyy rahaa

Joo ja se kun syrjäydyt työelämästä niin pikku hiljaa syrjäytyy kaikesta muustakin. Ei ole rahaa tehdä mitään, et jaksa nähdä kavereita ja pian niitäkään ei enää ole.

Jännä nähdä kyllä missä vaiheessa mielenterveysongelmat räjähtää käsiin tässä maassa. Minä ainakin olen yksi tuleva potilas ja ei vamaan mene edes kovin kauaa, jos joskus jaksan hakeutua johonkin avun piiriin.

Vierailija
34/362 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, mikä sitten auttaisi siihen kohderyhmään, josta puhut? Aktivoituisivatko ne persoonallisuushäiriöiset laiskat vai millä lailla heitä kuvasit yhtäön enempää esim perustulolla? Kun saisi rahaa tekemättä mitään. Mikä sitten auttaisi?

En ole ap, mutta näin maalaisjärjellä ajateltuna kun ihminen voi paremmin hän on innokkaampi yrittämään vaikuttaa elämäänsä. Jos tuo syyllistäminen saataisiin työttömyydestä pois ja työttömät eivät häpeäisi työttömyyttään niin kyllä siitä voisi jotain positiivisia vaikutuksia syntyä. Lisäksi tukien pitäisi olla sellaisia että ne mahdollistaa lyhyet työpätkät, ilman että sen jälkeen joudut kärsimään hirveän paperisodan ja viivytykset tukien maksussa.

Ei lastenkaan kohdalla ole enää vuosiin uskottu negatiiviseen lähestymistapaan ja ankariin rangaistuksiin kun on huomattu että ihmismieli sellaisesta vaan synkkenee ja muuttuu huonompaan suuntaan.

Vierailija
35/362 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

vittuun koko yhteiskunta

en mee töihin enkä etsi pienempää asuntoa vaikak sossukelapaska vaatii muuttamaan 65 eliöstä pienempää jahalvempaan, paskan väliä haen sitten ruokajonosta ruoat

Vierailija
36/362 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on totta,lapsen kanssa köyhänä kun asuu niin energiaa ja aikaa menee ihan selviämiseen ja rahapulaan vaikka en tupakoi,juo,autoa ei ole,ollaan hoikkia eli ei mässäilyä,teen kaikki ns kiltisti oikein jne.

Mitän siis omasta toiminnasta en voisi enään parantaa mutta kun on muutama sairaus( ei mitään kuolemanvakavaa) ja tuet ovat todella pienet niin energiaa ei juuri muuhun mene. Minulla on joka kuukausi budjettilaskelmat n 120e  viikossa on rahaa käytössä(tuosta puh laskut jne mitä ei toimeentulotuessa huomioida) ja kirjaan kaikki ylös,silti rahat säännöllisesti loppuu vaikka liittymät oiovat halvimmat mitä löysin,tietokone oli pakko ostaa osamkasulla kun sossu sanoi etteivät korvaa konetta vaikka lapsi yläasteella,siis en tiedä mitä muuta voisin tehdä paremmin kuin lakata olemasta.

Vierailija
37/362 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Zemppiä kaikile työttömille ja syrjäytyneille!

Jos mulla ois palion rahhaa ni antaisin teile kaikile!!

Voimaa vaan,älkää sortuko!

Vierailija
38/362 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Linnunradan käsikirja liftareille on hauska kirja.

Siinä yhden kaverin talo jyrätään matalaksi kirjan alussa.

Kun mies valittaa ja yrittää estää talonsa tuhoamista, hänelle kerrotaan että valitusaika on mennyt jo umpeen.

Hänelle kerrotaan että talon jyräämisestä on ilmoitettu jossakin konttorissa ilmoitustaululla ihan asianmukaisesti, ja koska mies ei ole reagoinut ilmoitukseen eikä valittanut siitä niin talo jyrätään. Ei mahda mitään.

Seuraavaksi paikalle saapuu ufo, joka ilmoittaa että maapallo räjäytetään pois tieltä. Tässäkin oli valitusaika mennyt umpeen eikä asiasta voi valittaa, sillä valitusaika on mennyt umpeen. Asiasta oli tiedotettu jonkun planeetan jollakin konttorilla ihan asianmukaisesti, ja koska kukaan maapallolta ei ole reagoinut ilmoitukseen eikä valittanut siitä niin maapallo räjäytetään. Ei mahda mitään.

Te-toimiston kanssa asioiminen tuntuu toisinaan samalta.

Asioista ei tiedä mitään, eikä ennakkopäätöksiä voi hakea. Jos kysyy neuvoa mitä voi ja saa tehdä, niin sanotaan vaan että tee ensin se juttu ja ilmoita sitten meille. Kerromme sitten miten se vaikuttaa sun elämään.

Jos alat opiskelemaan, niin saatat saada päivärahaa, tai sitten saattaa käydä niin että et saa mistään yhtään mitään. Päätös riippuu ihan virkailijasta, eikä näille ole mitään yhtenäistä käytäntöä.

Jos ryhdyt kevytyrittäjäksi, niin saattaa käydä niin että työttömyytesi päättyy vaikka tuloja ei olisi lainkaan tai vain niin vähän ettei niillä pysty elämään. Tai jos hyvin käy niin saat edelleen päivärahaa niiltä kuukausilta jolloin töitä ja tuloja ei ole.

Jos menet viikoksi töihin, niin tulot saattavat olla sen jälkeen katkolla useita kuukausia. Tai sitten ei. Tämäkin riippuu siitä minkälaisen lausunnon työkkärin tyyppi päättää kirjoittaa.

Oletus on, että ihmiset ovat vakituisessa kokopäivätyössä tai sitten ovat työttömiä. Kaikki välimuodot ovat suuri riski taloudelle.

Miten siinä voi mitään suunnitella tai yrittää yhtään mitään kun ei tulevaisuutta voi suunnitella etukäteen. Työttömänä ollessaan sentään saa säännöllisesti sen pienen tulonsa. Jotain jos yrittää niin saattaa menettä sen pienenkin säännöllisen tulon. Jos oikein huono tuuri käy niin sen tulon menettää pitkäksi aikaa.

Jokaiselle työttömiä kritisoiville olisi hyvin opettavaista olla työttömänä vaikka puoli vuotta. Se kokemus saattaisi olla heille hyvin opettavainen.

Vierailija
39/362 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Zemppiä kaikile työttömille ja syrjäytyneille!

Jos mulla ois palion rahhaa ni antaisin teile kaikile!!

Voimaa vaan,älkää sortuko!

Jos sinulla olisi 5 Miljoonaa eur.  Työttömiä on noin 400.000, pari hyvää lonkeroa maksaa 7 eur x 400.000 = 2,8 Miljoonaa eur.  Tuskin antaisit kaikille työttömille rahaa, tuskin edes pähkinöitä.  

Vierailija
40/362 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun 15 vuotta on tarjottu pelkkää porkkanaa, niin eiköhä viimeinkin ole kepin paikka?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän seitsemän