Tein eilen illalla makaronilaatikkoa sen verran, että riittää hyvin vielä tälle päivällekin. Mies kiukuttelee!
Kiukkusi, että taas pitää syödä mikroruokaa! Todella ärsyttävää ja lapsellista. Yritän aina miettiä pidemmällä tähtäimellä, eli nyt tänäänkin on tilanne, jossa itse olen töissä iltaan. Pojalla on pitkät jäkisharkat, joita ennen hänen täytyy syödä. En ymmärrä, miten mies ratkaisisi näitä ruokapulmia, kun ei itsekään ehtisi uutta ruokaa tekemään. Onko kellään muulla ronkelia miestä, joka ei halua syödä "mikroruokaa"?
Kommentit (138)
Minäkään en nirsona erityisemmin nauti, kun syödään monta päivää samaa ruokaa. Mutta puolisoni on meidän huushollin kokki, ja minä aidosti arvostan hänen vaivannäköään, joten en kosta puolisolleni tätä naurettavan pientä harmia (jolle voisin itsekin tehdä jotakin) kiukuttelemalla kuin pikkulapsi. Osoitan mielelläni arvostusta sekä sanallisesti että osallistumalla itsekin esim. tiskaamisen kautta. Puolisoni puolestaan arvostaa minun panostani siten, että kysyy aina ruokatoiveitani seuraavan kokkailun suhteen.
Toisin sanoen: mikä muu on AP:n liitossa epätasapainossa? Mikrolämmittäminen ei horjuta tervettä parisuhdetta.
Vierailija kirjoitti:
Mitäs ap teillä tänään syödään? Tuleeko valituksia?
Hah-hah, ei tullut valituksia, koska oli miehen lempiherkkua eli keitettyjä perunoita tarjolla. Kastikkeen tein possusuikaleista ( Snellman, ei marinointia), lisäksi porkkanaraastetta ja kurkkua. Poika ainakin kehui kovasti, mutta ei voinut syödä paljoa, koska JÄKISharkat. Syö sitten uudestaan, kun tulee. Ja kyllä, kastiketta on huomiseksikin. Mies varmaan keittää taas perunoita, lapset yleensä haluavat toisena päivänä pastaa tuon soosin kanssa. Itse olen taas iltaan saakka töissä. Voisin tehdä nyt illalla vielä vispipuuroa. pariksi päiväksi. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs ap teillä tänään syödään? Tuleeko valituksia?
Hah-hah, ei tullut valituksia, koska oli miehen lempiherkkua eli keitettyjä perunoita tarjolla. Kastikkeen tein possusuikaleista ( Snellman, ei marinointia), lisäksi porkkanaraastetta ja kurkkua. Poika ainakin kehui kovasti, mutta ei voinut syödä paljoa, koska JÄKISharkat. Syö sitten uudestaan, kun tulee. Ja kyllä, kastiketta on huomiseksikin. Mies varmaan keittää taas perunoita, lapset yleensä haluavat toisena päivänä pastaa tuon soosin kanssa. Itse olen taas iltaan saakka töissä. Voisin tehdä nyt illalla vielä vispipuuroa. pariksi päiväksi. Ap
Eikö se mies osaa keittää kuin perunoita? Miks se ei ite kokkaa? Lähetä se marttojen kokkauskurssille. Kaikki Suomessa 7.luokan pakollisen köksän suorittaneilla on perustaidot ja velvollisuus kokata, sukupuoleen katsomatta!
Ruoanlaittotohinoissakaan pinpinantoa ei saa unohtaa => kukaan ei kiukuttele!
Kranttu miehesi ei näytä tietävän, että moni ruokalaji paranee vain lämmitettäessä. Näin on myös makaronilaatikon kohdalla. Kun paistat sen voissa pannulla, niin siihen tulee jotain makuakin. Jos herralle ie kelpaa, niin hypätköön itse puikkoihin!
En minäkään suostuisi syömään mikroaaltouunissa lämmitettyä ruokaa, koska mikroaallot aiheuttavat syöpää ja tuhoavat ruoasta kaikki vitamiinit ja hivenaineet. Eihän mikron edessä saa edes seistä, saati katsoa sitä sen ollessa käynnissä, koska silloin sokeutuu ja tulee silmiin syöpä.
Vierailija kirjoitti:
Kiukkusi, että taas pitää syödä mikroruokaa! Todella ärsyttävää ja lapsellista. Yritän aina miettiä pidemmällä tähtäimellä, eli nyt tänäänkin on tilanne, jossa itse olen töissä iltaan. Pojalla on pitkät jäkisharkat, joita ennen hänen täytyy syödä. En ymmärrä, miten mies ratkaisisi näitä ruokapulmia, kun ei itsekään ehtisi uutta ruokaa tekemään. Onko kellään muulla ronkelia miestä, joka ei halua syödä "mikroruokaa"?
Yksinasuvana sinkkumiehenä teen monesti yhdellä kertaa useamman päivän ruuat, joten seuraavana päivänä minun ei tarvitse tehdä muuta kuin lämmittää valmis annos mikroaaltouunissa. Esimerkiksi ostan 6 broilerin koipireisipalaa ja laitan ne tunniksi uuniin 200 C lämpöön. Niiden lisukkeeksi keitän 4 annosta riisiä, joiden joukkoon lisään herne-maissi-paprika-sekoituksen (450 g). Yhden hengen taloudessa tuossa on helposti kolmen päivän lämpimät ateriat kun syö 2 koipireittä kerralla.
Samoin jos ja kun teen oikein kunnollisen spaghetti bolognesen, niin teen yleensä kerralla isomman annoksen, josta riittää useammaksi päiväksi. Miehenä minua kyllä joskus ihmetyttää miten avuttomia ja laiskoja ruuanlaittajia osa miehistä on, sillä ruuanlaitto on hyvin oleellinen taito, joka tekee asunnosta kodikkaan ja taloudellisesti mielekästä.
Lapsuudenkodissani äiti teki joka päivä kaksi lämmintä ateriaa. Joskus harvoin lämmitettiin seuraavana päivänä tähteitä. Meitä oli viisi henkeä yhteensä. En ymmärrä, miten äiti viitsi, jaksoi ja ehti sen lisäksi tehdä vielä noin tuhat muutakin asiaa joka päivä. Omassa taloudessani ollaan vain minä ja mies, mutten silti tee joka päivä ruokaa. Teen parin kolmen päivän satsin kerralla ja ruokalajit valikoituu sen mukaan, mikä on mikrotettunakin vielä hyvää. Mies ei valita, enkä sitä kuuntelisikaan, koska ei itse kokkaa käytännössä koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarviiko sitä väkisin mikrossa edes lämmittää?
Sano äijälles, että laittaa vuoan uuniin lämpiämään jos mikro on "liian nopea" vaihtoehto.Joo, mielellään tekeekin sitä, että aina joko kuivattaa koko ruokasatsin uunissa uudelleen ja uudelleen. Tai jos on iso soppakattila, se pitää aina lämmittää (kiehuttaa) koko satsi moneen kertaan, ellen ehdi estää. Ap
Soppa kuuluukin kiehuttaa. Se hidastaa sopan pilaantumista.
Tämän opin jo 1980-luvulla. kirjoitti:
En minäkään suostuisi syömään mikroaaltouunissa lämmitettyä ruokaa, koska mikroaallot aiheuttavat syöpää ja tuhoavat ruoasta kaikki vitamiinit ja hivenaineet. Eihän mikron edessä saa edes seistä, saati katsoa sitä sen ollessa käynnissä, koska silloin sokeutuu ja tulee silmiin syöpä.
Kuljetko ulkona koskaan? Siis tuolla liikenteen seassa?
Vierailija kirjoitti:
Kokkaaminen on miesten hommaa, joten turha on äijän valittaa jos pöperöt eivät ole mitään priimaa kun ei itse vaivaudu hoitamaan velvollisuuksiaan.
Meillä tuli valitusta mun kokkailuista ja sanoin ettei kyökissä häärääminen edes oo naisten hommaa. Töllössäkin pyörii Björkit, Välimäet, Gordonit ja ties mitä soppamiehiä keittiöt pullollaan joten mies on hyvä ja kertoo kenen ne ruuat pitää sukupuolen puolesta tehdä. Oli ukko hiljaa ja söi.
Onneksi mikroaaltouuni on ainoa asia maailmassa minkä sisässä on mikroaaltoja. Kännyköissä, wifi-laitteissa yms ne mikroaallot säteillään tarkoituksella laitteen ulkopuolelle joten ne eivät aiheuta syöpää...
Kiitos tästä aiheesta. En ole pitkään aikaan tehnyt makaronilaatikkoa. Tänään ajattelin valmistaa.
Vierailija kirjoitti:
Lapsuudenkodissani äiti teki joka päivä kaksi lämmintä ateriaa. Joskus harvoin lämmitettiin seuraavana päivänä tähteitä. Meitä oli viisi henkeä yhteensä. En ymmärrä, miten äiti viitsi, jaksoi ja ehti sen lisäksi tehdä vielä noin tuhat muutakin asiaa joka päivä. Omassa taloudessani ollaan vain minä ja mies, mutten silti tee joka päivä ruokaa. Teen parin kolmen päivän satsin kerralla ja ruokalajit valikoituu sen mukaan, mikä on mikrotettunakin vielä hyvää. Mies ei valita, enkä sitä kuuntelisikaan, koska ei itse kokkaa käytännössä koskaan.
Teet joka päivä parin kolmen päivän satsin kerralla? Öö.?
Miten sä uskallat edes elää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarviiko sitä väkisin mikrossa edes lämmittää?
Sano äijälles, että laittaa vuoan uuniin lämpiämään jos mikro on "liian nopea" vaihtoehto.Joo, mielellään tekeekin sitä, että aina joko kuivattaa koko ruokasatsin uunissa uudelleen ja uudelleen. Tai jos on iso soppakattila, se pitää aina lämmittää (kiehuttaa) koko satsi moneen kertaan, ellen ehdi estää. Ap
Soppa kuuluukin kiehuttaa. Se hidastaa sopan pilaantumista.
Kiehuttaminen ja kiehauttaminen ovat kaksi eri asiaa! Jos esim. lohikeittoa kiehuttaa eli oikein keittämällä keittää lämmitysvaiheessa, kalapalat menevät aivan pieniksi hipuiksi. Sen sijaan kiehauttaminen on sitä, että soppa kuumennetaan kiehumispisteeseen, mutta ei jatketa keittämällä. Ymmärsin, että ap:n mies pilaa keitot liiallisella keittämisellä.
No niin, makaronilaatikko on jo valmista, ja kahdesti mikrotettu. Menkää syömään, tää ketju loppu tähän.
Makaronilaatikon voi lämmittää myös paistinpannulla.
Ilmoita miehellesi, että hän saa ihan vapaasti valmistaa mitä ruokaa itse tahtoo. Eihän keittiön kaappien avaimet sinun mukanasi kulje.