Tein eilen illalla makaronilaatikkoa sen verran, että riittää hyvin vielä tälle päivällekin. Mies kiukuttelee!
Kiukkusi, että taas pitää syödä mikroruokaa! Todella ärsyttävää ja lapsellista. Yritän aina miettiä pidemmällä tähtäimellä, eli nyt tänäänkin on tilanne, jossa itse olen töissä iltaan. Pojalla on pitkät jäkisharkat, joita ennen hänen täytyy syödä. En ymmärrä, miten mies ratkaisisi näitä ruokapulmia, kun ei itsekään ehtisi uutta ruokaa tekemään. Onko kellään muulla ronkelia miestä, joka ei halua syödä "mikroruokaa"?
Kommentit (138)
Vierailija kirjoitti:
Yhdellä mun kaverilla on mies ( yli 40v ), joka ei ole koskaan suostunut syömään samaa ruokaa kahdesti peräkkäin, vaan vaimo joutuu aina miettimään uuden safkan.
Ja minun (hyvästä syystä ex-) mies taas ulisi päivittäin sitä kun ei ollut erilaista leipää joka päivälle :D
Koska hän kyllästyy samaan leipään....
Minulla on myös nirso mies. Tosin hän kyllä valmistaa itsekin ruokia. Meillä etukäteen sovitaan ja suunnitellaan yhdessä mitä ruokia tehdään ja mitä hankitaan kaupasta. Hyväksytän kaikki erikoiset ideat etukäteen koska en itsekään haluaisi syödä mitä tahansa. Harvoin ruokaa jää lämmitettäväksi mutta jos niin käy, niin ei tuo ainakaan päin naamaa kehtaa murista ja ihan hyvällä ruokahalulla aina maistuu. Kahdestaan ollaan tähän asti asuttu ja aikaa ruuanlaitolle on ollut. Vauva syntyy pian ja tässä raskausaikana on ollut ilahduttavaa huomata, että mies ymmärtää että on tärkeämpää saada joka päivä jotain ruokaa, kuin joka päivä hienoa ruokaa. Olen siis saanut ujutettua ruokarutiineihin jotain vähän vaatimattomampiakin arkiruokia niiden pihvien ja paistien lomaan.
Huh huh. Itselleni ja miehelleni järjen vastainen ongelma. Kumpikin pystyy ja kykenee ruokkimaan itsensä sillä millä haluaa.
Kilahtaisi pässä jos jompikumpi vaikeilisi toiselle jst lämmitettävästä ruuasta.
Kumpikin meistä inhoaa mikro lämmitettyä ruokaa ja pannu tai uuni on uudelleen lämmityksessä oleellista.
Mutta kummankaan asia ei ole ruokkia toista ja kehdata ikinä valittaa jos toinen on tehnyt ruokaa välittämisestä valmiiksi. Mitä ihmettä.
Itse en syö lihaa tai kalaa, mutta hyvällä ruokahalulla mies syö kaikki papu/soija/kasvissettini kun kerta toinen tehnyt ja tarjoaa toiselle.
Jotain käsittämätöntä...
No osataan se lapsuudekodissanikin kyllä olla törkeitä, isäni valmistaa aina maittavaa ja tuoretta ruokaa, mutta äitini valitsee mieluummin eineksen jos on jotain vähänkin erikoisempaa.
Missä on ihmisten kyky myötäelämiseen, kiitollisiuteen ja ongelman ratkaisuihin?
Sama ongelma! Meillä se on ratkaistu niin, että mikrolämmityksiä ei ole vaan eiliset ruuat tuunataan paistinpannulla tai uunissa. Makaroonilaatikko paistetaan pannulla kananmunan kera. Jämäperunamuusi paistuu myös pannulla jauhelihakastikkeen kera tai ne voi sotkea ja laittaa uunivuokaan. Tuo pannuttaminen on nopeampaa, silti toki vähän hitaanpaa kuin mikrottaminen mutta tuosta pannuttamisesta tulee kuulemma ruuan maku. Ja useasti mies sanoo, että jämäruokapäivänä ruoka oli parempaa, kuin edellisenä päivänä, kun se ruoka oli uuttaö. Miehet on erikoisia. Täytyy myöntää, että eka olin ihan ihmeissäni, kun muutettiin vuosia sitten yhteen ja tajusin, että ei oikein onnistu isojen ruokasatsien teko, kun se ruoka ei lämmitettynä enää seuraavana päivänä maistu. Mutta pienellä tuunauksella siitä jämäruuasta saa taas vähän toisenlaista. Ja lapsi ja mieskin osaa sen pannulla paistaa ja lisätä tomaattimurskaa, pakastevihanneksia, vettä, kermaa, tuorejuustoa, juustoraastetta, pilkottuja tomaatteja, kananmunaa, raejuustoa, mausteita, yrttejä.... Kokeile ja näytä heille miten se tehdään.
Ei ole nirsoa mies, onneksi. Eilen tein valtavan annoksen spahgetti bolognesea, ja tänään lämmitetään mikrossa, molemmat omat annokset. Mieheni on 60+ ja itse 50+. Vietämme eläkeläisten vapaa-aikaa kahdestaan.
Mene lakkoon ja laita mies vastuuseen ruokahuollosta pariksi viikoksi, mieluimmin kokonaiseksi kuukaudeksi. Muista valittaa, jos ei joka päivä ole uutta herkullista ja ravitsemuksellisesti täysipainoista ateriaa.
Vaihtoehtoisesti eriytä teidän ruokahuolto niin, että huolehdit itsestäsi ja lapsista ja mies huolehtii omista syömisistään. Jos ruokaa riittää, niin mies voi halutessaan syödä teidän kanssa mutta jos ei kelpaa niin omapa on ongelmansa.
Mullakin on mies, joka osaa korjailla kaikkea taloista autoihin, muttei kokata. Ei haittaa, tykkään sekä kokkaamisesta että miehestä. Tuo on kyllä sen verran fiksu, että kehuu ja kiittää aina, kivahan sellaista on ruokkia. 😊 Teen yleensä kaksi ruokaa kerralla, pariksi-kolmeksi päiväksi, niin en itsekään kyllästy syömään samaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
minä olen ronkeli mies. Harvoin kiinnostaa syödä montaa päivää samaa ruokaa. Kaupungissanne ei taida ravintoloita
Ja mikä rajoite sinulla on, että itse et voi ruokaa laittaa?
Kummasti alkaa sama ruoka maistua pari päivää, kun itse joutuu ruoat laittamaan.
Minulla ei ole mitään rajoitetta, en vain jaksa, olen laiska. En ole myöskään ammatiltani kokki, eikä minun tekemä ruokani ole kovin hyvää.
Sitten kuitenkin vaimon pitäisi laittaa joka päivä uusi ruoka 😂👍
Meillä onneksi mieskin suosii sitä, että tehdään sellaista ruokaa, joka riittää useammaksi päiväksi. Selviää huomattavasti helpommalla ja halvemmalla, kun ruoasta kuitenkin pitää riittää molemmille päivälliseksi ja miehelle töihin evääksi ja kun tuo ukko ei ihan kaikkein pieniruokaisin ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
minä olen ronkeli mies. Harvoin kiinnostaa syödä montaa päivää samaa ruokaa. Kaupungissanne ei taida ravintoloita
Ja mikä rajoite sinulla on, että itse et voi ruokaa laittaa?
Kummasti alkaa sama ruoka maistua pari päivää, kun itse joutuu ruoat laittamaan.
Minulla ei ole mitään rajoitetta, en vain jaksa, olen laiska. En ole myöskään ammatiltani kokki, eikä minun tekemä ruokani ole kovin hyvää.
En ymmärrä näintä ala-peukkuja. Olin vain rehellinen. Miksi minun pitäisi tehdä ruokaa, jos en halua tai nauti siitä? ja mainitaan nyt sitten vielä että en myöskään pakota ketään tekemään minulle ruokaa!
Mitä sinä sitten syöt? Voileipiä, eineksiä vai käytkö joka päivä ulkona syömässä?
Minä tein eilen ison vuoallisen makaronilaatikkoa, toisen ison vuoallisen lohilaatikkoa ja kolmannen ison vuoallisen kinkkukiusausta. Osa näistä jätetään jääkaappiin, koska ne syödään päivien mittaan pois ja suuremman osan laitoin pakastimeen pienimpiin rasioihin.
Näin ei tartte olla jatkuvasti tekemässä ruokaa ja kaikille perheen jäsenille tämä sopii hyvin, jokainen ottaa sieltä ja lämmittää. Meillä siis 2 aikuista ja 3 teini ikäistä nuorta. Ruokaa menee kauheasti, koska teinit urheilee paljon.
Lisäksi on jääkaapissa iso kulhollinen salaattia ja sitä teen aina lisää kun edellinen loppuu.
Miksi tehdä joka päivä ruokaa, kun voi kerralla tehdä enempi ja pakastaa? Jää aikaa muuhunkin.
Ap, miehen tulisi kiittää sinua siitä että olet laittanut ruokaa ylipäätään.
Epäkiitollisen ja välinpitämättömän kuuloinen "mies" sinulla, miksi siedät moista käytöstä?
Onneks mun mies osaa käyttää wokkipannua ruuan lämmittämiseen ja on pirun hyvä kokki itsekin.
Kerro ap nyt ihmeessä miksi sulla on tuommoinen mieslapsi miehenä? Miksi???
Vaihtamalla todellakin paranee, jos ääliöinti on tota tasoa.
Mä en oikeasti uskonut, että tämä ''en voi syödä mikrossa lämmitettyä ruokaa'' on näin yleinen ilmiö. Opiskellessani kuultiin tulevista harjoittelupaikoista, ja eräs luokkatoverini joutui paikkaan, jossa ei ole ruokalaa. (Joo monissa paikoissa päivän kohokohta oli hyvän lounasravintolan opiskelijahintainen ateria, toki harmi ettei siitä pääse nauttimaan) mutta tämä muija alkaa oikeasti itkemään kun HÄN EI PYSTY SYÖMÄÄN MIKROSSA LÄMMITETTYÄ RUOKAA, mä oksennan, mitämäteen??? Ekaksi alkoi naurattamaan, sitten kiukuttamaan.
Oikeasti, jos kysytte 80v vanhemmilta isovanhemmiltanne, niin aika moni on OIKEASTI nähnyt joskus nälkää. Joutunut syömään sitä samaa perunaa ja läskiä viikosta toiseen. Ja juuri oli Ylessä juttu Filippiinien slummeista, jossa bisnestä on erotella keskustan hyvinvoivien pikaruokajätteistä lihat ja myydä ne slummeihin, missä niistä käristetään käytetyllä öljyllä uutta ruokaa. Alkaako maistumaan eilinen oman rouvan makaroniloota hyvältä?
Joillekin ihmisille ihan todella tekisi hyvää joku vierailu slummissa tai viikko elämää 1910-lukulaisittain. Miten me ollaan jahkaannuttu tällaisiksi parin sukupolven aikana?
No, jos tulee jokin katastrofi, niin ensimmäisenä kuolevat ne, jotka eivät voi syödä säilykenötköttiä ja mikroruokaa :D Saatika jotain notskilla hiillostettua tai ihan kylmänä paketista.
Makaronilaatikko (ja tosi moni muukin ruoka, mm kaikki pataruoat ja keitot) on just parasta uudelleen lämmitettynä!
Vierailija kirjoitti:
Mullakin on mies, joka osaa korjailla kaikkea taloista autoihin, muttei kokata. Ei haittaa, tykkään sekä kokkaamisesta että miehestä. Tuo on kyllä sen verran fiksu, että kehuu ja kiittää aina, kivahan sellaista on ruokkia. 😊 Teen yleensä kaksi ruokaa kerralla, pariksi-kolmeksi päiväksi, niin en itsekään kyllästy syömään samaa.
Taloa tai autoa tuskin tarvitsee (lähes) päivittäin korjata, toisin kuin ruokahuolto on päivittäistä...
et osannut tehä oikein sitä laatikkoo, se pitä olla naudan suikalelihaa eikä sikaa ja palon maitoa että tulee veltoksi ja sekaan vielä aurajuustoa ja paljon juutoa päälle muutenkin, suokmalaiset naiset ei yleensä osaa kokata mitään
Vierailija kirjoitti:
Jos mies tienaa kahden edestä ja olet kotiäitinä, niin sitten voi mielestäni kohduudella vaatia tuoreet sapuskat eteen joka ilta. Jos on tavisukko ja molemmat käy töissä niin sitten sietäis läiskiä korville sellaista mammanpoikaa joka odottaa että nainen passaa. M35.
Tässä tapauksessa molemmat ovat töissä, mutta mies silti olettaa että nainen passaa.
Minkä ikäinen sun miehes on?