Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minkä ikäisenä teidän tytöt saa värjätä hiuksia ja meikata?

Vierailija
16.10.2017 |

Minun tuttavalla on 13-vuotias, joka menee kouluun täydessä meikissä: irtoripset, luomiväriä, ihan täysi meikki. Näyttää ihan kauhealta, kun vartalo on vielä ihan lapsen.

Ja sama tuttu pitää minua tyrannina, koska meidän tytöt saavat meikata vasta 16-vuotiaina. Sitä ennen vain ripsaria ja huulikiiltoa. Tosiasiassa vasta vanhin meikkaa ja aloitti parikymppisenä. Johtuu varmaan siitä, että lapset ovat luonnonkauniita!

Kommentit (345)

Vierailija
181/345 |
10.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä annan tulevien lasten meikata sitten kun haluavat (ja osaavat). Itse sain luvan meikata kouluun seiskaluokalle mentäessä, se oli ihan ok vaikka olisin halunnut meikata jo aiemmin.

Oon siitä lähtien meikannut joka päivä kouluun/töihin/ulos lähtiessä enemmän tai vähemmän, se on mukava rutiini ja tapa ilmaista itseäni. Ärsyttää tyttöjen ja naisten sheimaaminen meikin käyttämisestä, se ei oo mitään miesten houkuttelemista tai muutakaan seksuaalista vaan itsensä ja oman tyylin etsimistä ja ilmaisua. N25

Vierailija
182/345 |
10.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis voiko joku selittää että miksi saa satoja alapeukkuja jos ei kannusta lastaan meikkaamaan jo seiskaluokalla? Ei ole mielestäni sen ikäiselle aiheellista meikata ellei tahdo jotain yksittäisiä finnejä peittää peitepuikolla. En itsekään meikannut ennen kuin vasta lukioikäisenä, ihan omasta aloitteestani siis. Äiti olisi toki sallinut jo aikaisemmin, mutta en itse kokenut aiheelliseksi. Ihan hyvästä mielestäni antaa lasten oppia arvostamaan luonnollisuutta, lähipiirissä on ihan tarpeeksi niitä jotka eivät voi viedä edes roskapussia ilman täyttä meikkiä ja lähikaupan maitohyllyllekin pitää sonnustautua lähes iltapukuun. Meikkaan toki itsekin töihin ja kaupungille, mutta välillä toivoisin ettei naisille olisi sosiaalista painetta herätä joka aamu maalaamaan naamaa ellei välttämättä halua. Samalla tapaa ne miehetkin kulkevat aknet esillä ilman kajaalia ja huulikiiltoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/345 |
10.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä annan tulevien lasten meikata sitten kun haluavat (ja osaavat). Itse sain luvan meikata kouluun seiskaluokalle mentäessä, se oli ihan ok vaikka olisin halunnut meikata jo aiemmin.

Oon siitä lähtien meikannut joka päivä kouluun/töihin/ulos lähtiessä enemmän tai vähemmän, se on mukava rutiini ja tapa ilmaista itseäni. Ärsyttää tyttöjen ja naisten sheimaaminen meikin käyttämisestä, se ei oo mitään miesten houkuttelemista tai muutakaan seksuaalista vaan itsensä ja oman tyylin etsimistä ja ilmaisua. N25

Saattaa kyllä sinullakin mieli muuttua kun se pikkuvauvasta asti kasvattamasi tyttö haluaakin yhtäkkiä vielä lapsenkasvoisena esiteininä meikata koulua varten. 25-vuotiaana nuorena on helppo vielä ajatella, että tulee sallimaan lapselleen niinq ihan kaiken siis.

Vierailija
184/345 |
10.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hirveitä natsiäitejä linjoilla :D yläasteella saa aloittaa päivittäisen meikkauksen jos haluaa. Hiuksia mielestäni ei kannata säännöllisesti värjätä kenenkään ikinä, hiukset vaan tuhoutuu. Sävyttää saa sitten kun haluaa.

Mitä natsia on siinä, että toivoo ettei oma lapsi käytä rahaa ja aikaa kalliiseen kasvomaaliin? Aloitin itse meikkaamisen todella nuorena kun koin että olin epämuodostuneen ruma. Käytin vuosia päivittäin meikkiä, ja en voinut edes mennä ostamaan ruokaa lähikaupasta ilman peitevoidetta, meikkivoidetta, puuteria, kulmakynää, mascaraa ja eyelineria. Lopetin meikkaamisen kokonaan n. vuosi sitten, ja nyt vaan järkyttää ja hävettää se rahan määrä minkä tuhlasin meikkeihin vuosien vartella.

XDDDDDDDD minkä takia et voi vain sanoa RIPSIVÄRI?

Vierailija
185/345 |
10.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikuttavaa ettette muista millaista on olla teini. :')

Jos teillä on 12-15 v tytär, joka haluaa meikata mutta "ette anna" hän tekee näin:

1) pöllii meikkejä kaupasta

2) meikkaa meikkaa koulumatkalla tai viimeistään koulun vessassa

3) pesee meikit pois ennen kotiintuloa

Vierailija
186/345 |
10.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ou kauheeta. Mä ostin ekat meikit 12-vuotiaana. Ja olen meikannut siitä lähtien, tosin alkuun hyvin kevyesti.

Ja siitä on nyt liki 60 vuotta!

Vierailija
187/345 |
10.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huhhuh. Noin 4-7 vuotta sitten oli vielä lähes kaikilla yläastelaisilla tytöillä koulussa meikkiä päivittäin. Ehkä yksi viidestäkymmenestä ei meikannut lainkaan... Ja hiuksia värjäsi ainakin kolme neljäsosaa. Onko tää jotenkin muuttunut vai onko nyt kaikki natsimammat kokoontuneet tänne?

N 20

Vierailija
188/345 |
10.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huhhuh. Noin 4-7 vuotta sitten oli vielä lähes kaikilla yläastelaisilla tytöillä koulussa meikkiä päivittäin. Ehkä yksi viidestäkymmenestä ei meikannut lainkaan... Ja hiuksia värjäsi ainakin kolme neljäsosaa. Onko tää jotenkin muuttunut vai onko nyt kaikki natsimammat kokoontuneet tänne?

N 20

Oli niillä sinunkin luokkakavereillasi osalla natsimammat. He meikkasivat salaa.

Meillä tuli yliopiston ainejärjestön kerhohuoneellekin yksi ensimmäisen vuoden opiskelija, joka kotiinlähtiessään vaihtoi vaatteet "äidin hyväksymiin" ja pyyhki huulipunan pois. 

Vierailija
189/345 |
10.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos teillä on 12-15 v tytär, joka haluaa meikata mutta "ette anna" hän tekee näin:

Onneksi kaikki teinit eivät ole asennevammaisia pikkupissiksiä jotka menevät saman tien varastamaan kaupasta koska vanhemmat eivät suostuneet jotain hankkimaan. Enpä kyllä teininä tuntenut yhtäkään tällaista tapausta, lähinnä kiukuttelivat asiasta ja valittivat kavereilleen kun mutsi on iha kauhee kyttä. Missä lie wt-porukoissa olet itse pyörinyt siinä iässä.

Mielestäni on myös eri asia syyllistää meikkauksesta ja kutsua meikkaavia naisia h...riksi toinen käsi raamatulla kuin kieltää 13-vuotiasta vetämästä iltabilelookkia kouluun. Mielestäni olisi tärkeämpää ohjata teinejä parempaan ihon- ja hiustenhoitoon kuin katsoa vierestä mikrobleidattuja pandasilmiä ja blondiksi kärtsättyä lettiä.

Vierailija
190/345 |
10.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ole oikeastaan tykännyt meikata jos ei jotain meikkivoiteen laittoa välillä lasketa. Kokeilin joskus yläkoulun alussa, mutta sitten koko juttu jäi ja edelleenkään ei kiinnosta. Hiukset puolestaan värjättiin minulla kotona jo kolmannella luokalla ja sen jälkeen pakko myöntää, että liian usein ja oli kestoväri jo viidennellä luokalla. Olen nyt yli 20- vuotias ja hiuksia värjään edelleen.

Vierailija
191/345 |
10.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi kaikki teinit eivät ole asennevammaisia pikkupissiksiä jotka menevät saman tien varastamaan kaupasta koska vanhemmat eivät suostuneet jotain hankkimaan. Enpä kyllä teininä tuntenut yhtäkään tällaista tapausta, lähinnä kiukuttelivat asiasta ja valittivat kavereilleen kun mutsi on iha kauhee kyttä. Missä lie wt-porukoissa olet itse pyörinyt siinä iässä.

Mielestäni on myös eri asia syyllistää meikkauksesta ja kutsua meikkaavia naisia h...riksi toinen käsi raamatulla kuin kieltää 13-vuotiasta vetämästä iltabilelookkia kouluun. Mielestäni olisi tärkeämpää ohjata teinejä parempaan ihon- ja hiustenhoitoon kuin katsoa vierestä mikrobleidattuja pandasilmiä ja blondiksi kärtsättyä lettiä.

No jaa. En ehkä sanoisi wt-sakiksi yhtä kaupungin vuokra-asunnossa asunutta jehovan todistajaa lukuunottamatta (tuo joutui varastamaan meikit, muut saivat viikkorahaa).

Pari heppatyttöä oli meidänkin koulussa, he eivät meikanneet eivätkä vastustaneet vanhempiaan. Heillä "uhmaikä" tuli sitten lukiossa vasta.

Vierailija
192/345 |
10.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

17-vuotiaana.

Vierailija
193/345 |
10.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en saanut värjätä hiuksiani ennenkuin lukioiässä. Kaikki kaverit saivat monta vuotta aiemmin. Omalle tyttärelleni ostin 9-vuotislahjaksi raidat. Ihan kampaamossa laitettiin fofiolla. Raidat ei ole kosketuksissa päänahkaan, joten vähän pienemmät riskit kuin kokovärissä. En tiedä, mistä on peräisin käsitys, ettei kampaajat laittaisi väriä alle 16-vuotiaalle. Ainakin raitoja laitetaan.

Vierailija
194/345 |
10.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kevyt ehostus on minusta ok yläasteikäiselle, mutta ei mikään kalmatar/katunainen - look. Hiusvärit ovat voimakkaasti allergisoivia, niitä ei alaikäiselle.

Vierailija
195/345 |
10.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika monella on yläasteella ja jopa jo ala-asteella aknea, joten mielestäni on jopa julmaa, että vanhemmat eivät anna meikata edes tätä peittääkseen. Aika yllättynyt olen kuinka ehdottomia täällä ollaan, jopa jonkun 18-vuoden ikärajan kanssa. Ei sitä missään täydessä show-meikissä tarvitse esim kouluun mennä, mutta meikkaaminen kuuluu kuitenkin ehostukseen omaan tyyliin ja itseilmaisuun, joten jos sitä haluaa tehdä, on joku 13 vuoden ikäraja ihan ookoo. Siinä vaiheessa sitä omaa tyyliä yleensä haetaan. 

Vierailija
196/345 |
10.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt vanhempana vaan omasta näkökulmasta kommentoin, että onneksi omat vanhemmat ei ole mitään luonnonkauneusnatseja.

Mullakin oli ala-asteella muutama huulikiilto ja loppuvuosina peitepuikko ja yläasteella aloin meikkaamaan päivittäin "kunnolla" (meikkivoide,puuteri,kulmaväri, joku neutraali luomiväri, ripsiväri ja joku huulirasva/kiilto).

Lukion aikana nyt tulee harvemmin meikattua (aina juhliin kyllä) kouluun lähinnä käytännön syistä kun ei jaksa herätä aiemmin, mutta meikkaamisesta on tullut minulle ns. harrastus ja tapa ilmaista luovuutta. Viikonloppuisin usein meikkaankin kunnolla ja kokeilen erilaisia väriyhdistelmiä ja luomivärejä. Yksi lempiasioistani vapaa-ajalla ja onneksi olen saanut tästä nauttia.

N18

Vierailija
197/345 |
11.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin 7 kun sain väriä päähän :D mut se oliki ysärin loppua

Vierailija
198/345 |
11.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä 12-13v, ripsiväri, huulikiilto/puna ja kulmien maalailu tuntuu riittävän.

Tukkaa eivät värjäile.

Ovat nyt 15 ja 13

Vierailija
199/345 |
11.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen lääkärin ja sosiaalityöntekijän tytär ja olin teininä ns kiltti tyttö. En tupakoinut, ryypännyt  tai bilettänyt ja se sopi minulle ,mutta  äitini laittamaa ehdotonta meikkauskieltoa en hyväksynyt. Ostin säästöilläni meikkejä ja meikkasin  salaa koulumatkalla huoltoaseman vessassa, samassa vessassa myös pesin meikit pois kotimatkalla. Kerran sitten olin unohtanut koulukuvauksen ja juma että äiti rähjäsi  huulipunastani, onneksi meni läpi että olin muka lainannut luokkakaverilta!

Vierailija
200/345 |
11.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä aloin tavallaan meikata noin 10-vuotiaana. Kehityin aikaisin, ja minulle puhkesi paha akne. Sain käyttää peitevoidetta ym. Yläasteella aloin käyttää ripsiväriä ja huulikiiltoa.

Minulla on lyhyet, lähes läpinäkyvät ripset ja harvat kulmakarvat. Jopa oma äitini on sanonut, että näytän paljon paremmalta kun on vähän silmämeikkiä. Ripsiväri ja kulmakynä tavallaan antavat kasvoille piirteet. Ilman niitä en ole minkään näköinen.