Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minkä ikäisenä teidän tytöt saa värjätä hiuksia ja meikata?

Vierailija
16.10.2017 |

Minun tuttavalla on 13-vuotias, joka menee kouluun täydessä meikissä: irtoripset, luomiväriä, ihan täysi meikki. Näyttää ihan kauhealta, kun vartalo on vielä ihan lapsen.

Ja sama tuttu pitää minua tyrannina, koska meidän tytöt saavat meikata vasta 16-vuotiaina. Sitä ennen vain ripsaria ja huulikiiltoa. Tosiasiassa vasta vanhin meikkaa ja aloitti parikymppisenä. Johtuu varmaan siitä, että lapset ovat luonnonkauniita!

Kommentit (345)

Vierailija
161/345 |
10.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootko ihan idiootti

Vierailija
162/345 |
10.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootko ihan idiootti

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/345 |
10.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

14v saa meikata koska inhoaa mustia silmänalusiaan ( perinnölliset, ennenkuin joku viisastelija tulee sanomaan että laita se teini nukkumaan ) ja väsynyttä olemustaan. Meikkivoide, peiteväri silmien alle, puuteri, ripsiväri, kulmaväri. Meikki on hyvin luonnollinen, ei sotamaalaus. Hiuksiaan ei värjää.

Vierailija
164/345 |
10.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en saanut meikata, äiti hoki että opettele  olemaan ylpeä kauneudestasi . Ai mistä kauneudesta?!

Finnejä, kalpea iho, tummat silmänaluset, olemattoman vaalean kulmat . Näytin aknetautiselta  zombilta ja inhosin peilikuvaani, kun olisin edes puuteria saanut laittaa !  Myöskään hiuksia ei saanut värjätä, maantienharmaalla mentiin. 

Omat, nyt 12 ja 11 vuotiaat tyttäret saavat todellakin  meikata ja värjätä hiuksiaan ylä-asteelta alkaen mikäli tahtovat. Ei teiniä voi kieltää olemasta kaunis ja huoliteltu !

Vierailija
165/345 |
10.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en saanut meikata, äiti hoki että opettele  olemaan ylpeä kauneudestasi . Ai mistä kauneudesta?!

Finnejä, kalpea iho, tummat silmänaluset, olemattoman vaalean kulmat . Näytin aknetautiselta  zombilta ja inhosin peilikuvaani, kun olisin edes puuteria saanut laittaa !  Myöskään hiuksia ei saanut värjätä, maantienharmaalla mentiin. 

Omat, nyt 12 ja 11 vuotiaat tyttäret saavat todellakin  meikata ja värjätä hiuksiaan ylä-asteelta alkaen mikäli tahtovat. Ei teiniä voi kieltää olemasta kaunis ja huoliteltu !

Olen samaa mieltä, ettei tarvitse olla hysteerinen. Hiuksia voi raidoittaa niin, ettei koske päänahkaan väri. Jos esimerkiksi kulmiin laittaa puuterimaista väriä, joka käden hipaisusta lähtee pois, niin varmasti kukaan ei tähän kuole. Hyvähän se niiden on sanoa, joilla hyvät värit luonnostaan. Samat hysteerikot sitten lakkaavat lastensa kynsiä jatkuvasti, joka todellinen myrkky. Kauniiksi laittautuminen tuo myös iloa ja itsevarmuutta. Itse olen laittanut pari kertaa vuodessa lapselle poskipunaa ja kulmaväriä johonkin juhlaan (puuterimaisia käden hipaisusta poislähteviä). Heti on muut mammat ja lapset olleet paniikissa. Onhan se nyt kamalaa, jos miedosti pari kertaa vuodessa ulkonäköä vähän kohentaa. Ja tiedoksi, minulla ja lapsellani ei ole itsetunto-ongelmia. Olemme tasapainoisia, tyttöni on kympin oppilas, minä akateemisesti menestynyt.

Vierailija
166/345 |
10.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen samaa mieltä, ettei tarvitse olla hysteerinen. Hiuksia voi raidoittaa niin, ettei koske päänahkaan väri. Jos esimerkiksi kulmiin laittaa puuterimaista väriä, joka käden hipaisusta lähtee pois, niin varmasti kukaan ei tähän kuole. Hyvähän se niiden on sanoa, joilla hyvät värit luonnostaan. Samat hysteerikot sitten lakkaavat lastensa kynsiä jatkuvasti, joka todellinen myrkky. Kauniiksi laittautuminen tuo myös iloa ja itsevarmuutta. Itse olen laittanut pari kertaa vuodessa lapselle poskipunaa ja kulmaväriä johonkin juhlaan (puuterimaisia käden hipaisusta poislähteviä). Heti on muut mammat ja lapset olleet paniikissa. Onhan se nyt kamalaa, jos miedosti pari kertaa vuodessa ulkonäköä vähän kohentaa. Ja tiedoksi, minulla ja lapsellani ei ole itsetunto-ongelmia. Olemme tasapainoisia, tyttöni on kympin oppilas, minä akateemisesti menestynyt.

Vierailija
167/345 |
10.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni ei ole lapsia, mutta 13v sain värjätä vain latvat. 14v sitten ihan melkein juuriin asti.

Itse alotin meikkaamisen 13v, mutta 14v vähenty ihan pelkkään kulmakynään, ripsariin ja luomiväriin.

Vierailija
168/345 |
10.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala-asteella meillä ei saa meikata muuten kuin näytöksiin ja naamiaisiin. En anna käyttää ollenkaan liimattavia irtoripsiä. Kynsilakkaa ei saa käyttää kuon juhlapäivinä.

Yläasteella saa meikata päivittäin siististi.

Isompaa tyttöä olen jopa patistanut meikkaamaan yläasteikäisenä juhliin, koska hänellä akne ja vaaleat kulmat ja ripset. Näyttää meikattuna paljon paremmalta, mutta ei viitsisi meikata, vaikka välineet on ja taitoakin...

Hiuksia meillä ei värjätä, koska kaikki luonnonvaaleita.

Vierailija
169/345 |
10.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meikata saa kun on rippikouluikä tullut täyteen eli 15-vuotiaana. Hiusten värjäämiseen ei irtoa lupaa ennen kuin 18-vuotiaana. Aikuinen lapsi maksakoon itse omat hiusvärinsä ja pieleen menneen värjäyksen korjaamisen. Sietäisi olla tyytyväinen, että hänellä on tukka päässä. Moni ihminen menettää hiuksensa vastoin tahtoaan (alopecia, syöpähoidot) ja hiusväristä valittaminen on todella typerää puhetta lapselta, joka ei ole vielä tarpeeksi vanha saadakseen edes harmaita hiuksia.

Meikkaamisen kanssa toimii hyvin taktiikka "lapsi ei halua tehdä sellaista, mihin saa luvan". Jos lapsi lapsi kärttää meikkiä, sanon hänelle että se kyllä sopii mutta sitten vien hänet tavaratalon kosmetologille meikkausopetukseen ja menen itse mukaan. Meikkaaminen aloitetaan siis kunnolla tai ei aloiteta ollenkaan ennen 18-vuotispäivää. 

Vierailija
170/345 |
10.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen monia poikia, jotak ovat aloittaneet hiustenvärjäyksen n. 9-vuotiaina. Omassa piirissäni ei oel tyttölapsia, joten heistä ei tietoa.

Nykysuuntaus taitaa olla, että luonnonkauneus on tytöillä valttia, ja jos meikataan, meikataan hillitysti. Meikkaavia poikia en ole tavannut sitten vuoden -85.

Vierailija
171/345 |
10.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi äitini ei yrittänyt määräillä miten saan meikata tai pukeutua, kummastakaan kun ei ole mitään pysyviä seurauksia. Enkä kyllä olisi kuunnellut vaikka olisi yrittänytkin. Mun tyyli oli 13-vuotiaana meikata tummasti ja vaikka se olisikin jälkeenpäin ajateltuna tyylitöntä tai mitä vaan, se oli mun tapa ilmaista itseäni ja luovuuttani etc. Itseilmaisun kieltäminen on julmaa jos ei kyse ole kuitenkaan mistään tatuoinneista tai lävistyksistä.

Vierailija
172/345 |
10.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain aloittaa meikkaamisen alakoulussa ja mielestäni se oli ihan liian aikaisin. Äitini värjäsi myös hiukseni silloin. Äitini ei lähde kellariinkaan ilman meikkiä ja myös meidät tyttärensä kasvatti siihen, että ilman meikkiä ja hiusväriä emme ole tarpeeksi hyviä. Sitähän sillä viestitään. Jos saisin tyttären, opettaisin hänelle itsensä hyväksymistä siten, että ei kokisi tarvetta neikaga eikä värjätä hiuksia. Ehkä ripsiväriä ja huulikiiltoa 15-vuotiaasta alkaen. Mielestäni kaikkien äitien pitäis olla ulkonäkökeskeisyyttä vastaan. Suomi on matkalla ulkonäköyhteiskunnaksi ja meidän vanhempien, jos kenen, on mahdollista sitä estää. Luonnonmukaisuus kunniaan. Kauheita ne nuorten tyttöjen bleidatut kulmakarvat ja överiripset ja avonaiset spaghettiolkaintopit koulussa!! En tajua mitä niiden vanhemmat ajattelee. Kasvattaisin tyttäreni siis arvostamaan itseään myös niin paljon, että ei tarvitse hakea huomiota ja hyväksyntää tissejä ja tissivakoa paljastamalla.

Vierailija
173/345 |
10.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emme ole antaneet mitään kieltoja ja tyttö aloitti meikkaamisen yläasteelle mennessä eikä ole värjännyt vielä hiuksiaan (kohta 18-vee).

Nykyään tytöt osaavat meikata mielettömän kauniisti!

Omat meikit kun oli tyyliä oranssi peitevoide eli pakkeli, karmeat poskipunaviirut ja violetti huulipuna, voi kauheeta niitä aikoja :DDD 

Silti arvostan, ettei vanhemmat koskaan sanoneet mitään. Varmasti kävivät nauramassa oven takana..  

Vierailija
174/345 |
10.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiusten värjäys aikaisintaan silloin, kun alkaa näkyä harmaata - jos silloinkaan. Oma väri on aina kaunein.

Meikkaus (kevyt) ehkä 16 vuodesta eteenpäin eikä silloinkaan tavallisena arkena.

Vierailija
175/345 |
10.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antakaa nyt lastenne käyttää edes bb-voidetta yläasteen alkaessa. Minä lähdin yli aikaisin nuoruudessani kouluun ja meikkasin vessassa ennen koulun alkua kun äitini piti jo pelkkää meikkivoidetta saatanallisena. Halusin kuitenkin piilottaa isoimmat näpyt jne

Vierailija
176/345 |
10.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikävä kyllä suomalaisilla geeneillä harva on luonnonkaunis.

Vierailija
177/345 |
10.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yläkouluikäinen tyttäreni saisi halutessaan meikata, mutta ei ole halunnut. Hiusten värjäämiseen suhtaudun kielteisesti, koska hänellä on atooppinen ja herkkä iho ja kun on tosiaan suositusikärajatkin.

Vierailija
178/345 |
10.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heti kun Jamaal tahtoo tyttöjen meikkaavan

Vierailija
179/345 |
10.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseltä ei ikinä kielletty meikkaamista, en ollut kiinnostunut siitä ennen kuin olin 13v, silloinkin käytin koulussa puuteria ja ripsaria. Meikkiä käytin ylä asteen ja ammattikoulun ajan ja sen jälkeen noin 20v lopetin meikkaamisen arkisin ja sen jälkeen satunnaisesti meikannut joskus johonki juhliin yms tärkeisiin tilaisuuksiin. Hiuksia taisin saada värjätä n. 13v eteenpäin mutta en ole siihen koukkuun jäänyt, värjäyskertoja ehkä kaiken kaikkiian kertynyt vain n. 10. En jaksai värjäillä tai laittautua. Siskoistani yksi samankaltainen ettei jaksa meikkailla turhan takia, loput pari siskoa meikkaa joka päivä ja tekoripset ja värjäilevät välillä hiuksia.

Vierailija
180/345 |
10.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsestäni on kamalaa, että naiset tyrkyttävät ajatusta hyvästä ja huonosta naisesta! Mihin unohtui suvaitsevaisuus? Kaikkia muita suvaitaan, mutta itseään laittavaa naista ei? Eikös tämä ole aika kaksinaismoralistista :D

Kaikenlaiset naiset ovat kauniita ja olisi hyvä kannusta tytärtään tämän pyrkimyksiin kohti omanlaista ulkonäköään. Kaikkien meidän tyttäristä ei varmasti tule Suomi-kaunottaria, vaan varmasti sekaan mahtuu lävistettyjä, gootteja, raskaasti meikattuja pimuja tai rekkalesboja. Katsokaa ihmisen sisälle, eikä pelkkää ulkokuorta!