Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minkä ikäisenä teidän tytöt saa värjätä hiuksia ja meikata?

Vierailija
16.10.2017 |

Minun tuttavalla on 13-vuotias, joka menee kouluun täydessä meikissä: irtoripset, luomiväriä, ihan täysi meikki. Näyttää ihan kauhealta, kun vartalo on vielä ihan lapsen.

Ja sama tuttu pitää minua tyrannina, koska meidän tytöt saavat meikata vasta 16-vuotiaina. Sitä ennen vain ripsaria ja huulikiiltoa. Tosiasiassa vasta vanhin meikkaa ja aloitti parikymppisenä. Johtuu varmaan siitä, että lapset ovat luonnonkauniita!

Kommentit (345)

Vierailija
121/345 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yläkouluun siirtyessään ovat saaneet alkaa meikata. Se on ollut toimiva käytäntö. Alun sotamaalausten jälkeen ehostus on rauhoittunut ihan siistiksi ;-)

Luonnonhennaa olen antanut laittaa alle 16-vuotiaana. Meillä päin kampaamot eivät edes suostu värjäämään alle 16-vuotiaiden tukkaa, joten ei ongelmaa.

Vierailija
122/345 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hiuksia mielestäni ei kannata säännöllisesti värjätä kenenkään ikinä, hiukset vaan tuhoutuu.

Lestadiolainen vastaaja?

Olen samaa mieltä värjäämisestä. Olen ateisti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/345 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yläkouluun siirtyessään ovat saaneet alkaa meikata. Se on ollut toimiva käytäntö. Alun sotamaalausten jälkeen ehostus on rauhoittunut ihan siistiksi ;-)

Luonnonhennaa olen antanut laittaa alle 16-vuotiaana. Meillä päin kampaamot eivät edes suostu värjäämään alle 16-vuotiaiden tukkaa, joten ei ongelmaa.

Mä en antaisi missään nimessä aloittaa millään hennalla. Henna on varmaan yleisin vakavia allergisia reaktioita aiheuttava väripigmentti!

Vierailija
124/345 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meikkauksesta, oon sipaissut poskipunaa ja kuultovoidetta tytölle jo tosi pienenä juhliin, kun on sellaista keksinyt pyytää. Tyttö nyt kakkosella ja kynsitaiteilut ovat tosi pop. Oon ostanut eko-lakkoja hänelle, niin senkus pipertää leppäkerttuja ja sydämiä kynsiinsä :) Meikkijuttuja ei noiden ala-asteella oikeastaan harrasteta, tai ainakaan mitään ''pakkeloitua'' tapausta ei ole tullut eteeni. Kuudennelle luokalle siirrytäänkin jo kilometrin päähän samaan rakennukseen yläasteen kanssa, joten silloin voisin kuvitella tulevan hetken, jolloin tyttö haluaa meikata. Varmaan ensin käydään keskustelut ihonhoidosta ja sopivasta laittautumisesta tilanteen mukaan, niin pukeutumisesta kuin meikkaamisestakin. Ostaisin kohtuullisiksi katsomani meikit. 

Hiuksia en missään nimessä anna värjätä alle 16-vuotiaana. Aion manata markettivärit niin huonoiksi ja tuloksiltaan epävarmoiksi ettei tulisi houkutusta kokeilla niitä :D Tytöllä on niin harvinaislaatuisen kauniit hiukset, todella vaaleat mutta paksut ja vähän taipuisat. Leikata saa mallin minkä haluaa ja esim. sinettipidennysraidat saa laittaa vaikka neonvihreät jos tykkää. Mutta ei väriä päähän. 

Ennen kaikkea haluan opettaa tytölleni, että hän on ihana ja kaunis ja riittävä ihan sellaisena kuin on. Ei tarvita värejä, meikkejä, saatika mitään pidennyksiä tai lisäkkeitä ollakseen hyvä. Ymmärrän toki nuoren kokeilunhalun, mutta jos sitten joku oppi jäisi lapselle päähänkin :)

Vierailija
125/345 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiusvärit lisäävät rintasyöpäriskiä.

Vierailija
126/345 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen äidin, joka ei pitänyt pikkutyttönsä touhukkudesta ja rämäpäisyydestä. Hän opasti 7-vuotiasta näin: "Tytöt ei ole tuollaisia. Tytöt tykkää meikeistä, koruista, olla nättejä ja shoppailla." Että voi se näinkin mennä.

Vierailija
127/345 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en antaisi missään nimessä aloittaa millään hennalla. Henna on varmaan yleisin vakavia allergisia reaktioita aiheuttava väripigmentti!

Kannattaa tutustua tuoteselosteisiin. Hennoja on monenlaisua. Selvitimme asiaa perin pohjin ennen, kun annoimme luvan hennata. Itse hennakasvi ei allergisoi, vaan siihen lisätyt kemikaalit. Lawsonia inermis on pelkkää luonnonhennaa.

Vierailija
128/345 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henna on tosiaan vihoviimenen aine. Kuivattaa tukan elottomaksi hörsöksi. Lähtee pois vain kasvamalla. Jos tukassa on yhtään hennaa jäljellä, se ei sitten kiharru permiksellä, vaan kuivuu entisestään.

Mutta henna nyt onkin aika alkeellinen tapa värjätä. Karamellivärikin on parempi, lapsena kokeiltu.

Aikanaan ei kyllä tullut mieleen, että pitäisi kysyä äidiltä lupaa ekan huulipunan ostoon omilla rahoilla.

Vierailija
129/345 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meikkausta en rajoittaisi poislukien haitalliset tekoripsiliimat liian nuorella tai kaikki wish/ebay halpis/kiinameikit, mutta en kyllä yrittäisi oman ulkonäön muuntelua kaupatakaan. Hiusväriä vasta, kun teini ymmärtää, että liiallisesta värjäämisestä kärsii sekä tukka että elimistö ja että minä en kampaamokäynneistä sitä osaa kustanna, vaan sen voi maksaa synttäri/joulurahoista tai myöhemmin kesätöillä. Toivon toki, että kesätyörahat opitaan priorisoimaan muuhun kuin ripsihuoltoihin ja tekokynsiin sitten kun niiden aika on.

Noissa siis ihan sama, onko lapsi tyttö vai poika.

Itse sain lapsena meikata, liimailla irtokynsiä ja värjätä tukkaa estoitta. Muoviset hiustenpidennykset ostin Cybershopista 5. luokalla. Minulla kävikin niin päin, että ensimmäisen kerran värjäsin tukkaa sävytteillä 4. luokalla, aloitin säännöllisen meikkaamisen viidennellä ja otin ekan kokopäävärin plus raidat kampaajalla kuudennella. Yläasteelle mennessä kaveriporukka vaihtui, ja hitaasti lopetin säännöllisen meikkaamisen lähes kokonaan. En ole aloittanut uudelleen. Joskus kävin satunnaisesti baareissa, jonne meikkasin kunnolla, mutta sekin jäi, kun vakituinen parisuhde alkoi.

En olisi ikinä yhtä vapaamielinen vanhempi kuin omani, jo ihan lapsen terveyden takia, mutta toisaalta luotan myös lapsen omiin valintoihin ja siihen, että vähän vanhempana osaa jo miettiä asioita monelta kannalta ja tietää, haluaako meikata ja värjätä tukkaa vai ei. Toivottavasti oma jälkikasvuni ei elä läpi mitään esiteinipissisvaihetta ala-asteen lopulla kuten itse tein.

Vierailija
130/345 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnen äidin, joka ei pitänyt pikkutyttönsä touhukkudesta ja rämäpäisyydestä. Hän opasti 7-vuotiasta näin: "Tytöt ei ole tuollaisia. Tytöt tykkää meikeistä, koruista, olla nättejä ja shoppailla." Että voi se näinkin mennä.

Tuleva mielenterveyspotilas tai alkoholisti.

Vierailija
131/345 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihme niuhoja ämmiä äiteinä. Kasarilla kaikki meikkasivat viimeistään yläasteella.

Minä olen käynyt kouluni kasarilla. Silloin ehkä 10 % meikkasi sentin pakkeleilla, 40 % käytti ripsaria, loput eivät mitään.

Missähän mahtoi olla noin, kun ainakin pikkukaupunki Salossa kaikki meikkasivat yläasteella

Näin oli ainakin Tampereella.

Eri.

Vierailija
132/345 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuleva mielenterveyspotilas tai alkoholisti.

Miten niin? Ei ole tavatonta, että vanhemmat tuputtavat lapselleen omia ideologioitaan. Tämä nyt on ehkä harvinaisempaa. Tyttö ehkä kapinoi teininä olemalla poikatyttö, kun muut kiinnittelee tuuman mittaisia irtoripsiään ja värkkäävät geelikynsiään.

Vierailija
133/345 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiusten värjäys luonnonkosmetiikkalla on nykyään paljon muutakin kuin hennaa päähän, kannattaa tutustua asiaan. Kasviväreissä käytetään itseasiassa hyvin vähän enää hennaa.

Hennaakin myydään useasti myös kyllästettynä myrkyillä, joten on hyvä tarkistaa että purkista löytyy luonnonkosmetiikka sertifikaatti. Jos omiin värjäystaitoihin ei ole luottamista, on ekokampaamoja jo lähes joka kaupungissa.

Myös luonnonkosmetiikassa oleville ainesosille voi olla allerginen: aivan kuten allerginen voi olla appelsiinille, yrteille tai mille tahansa. Tämä toki kannattaa huomioida.

Olennaista on se, että monet kemikaalit ovat allergioille herkistäviä, syöpää aiheuttavia, elimistöön kertyviä sekä kehon omaan hormonitoimintaan vaikuttavia. Monet kampaajana työskennelleet ovat joutuneet vaihtamaan alaa herkistyttyään kemikaaleille ja joutuvat todella tarkkaan lukemaan joka purkin incin kun eivät tahdo sietää enää mitään altistuttuaan. Monelle on puhjennut yliherkkyyksien lisäksi astmaa, päänsärkyoireyhtymiä ja ihosairauksia. Vielä ei ole edes tietoa kaikista kosmetiikkakemikaalien haitoista, mutta jatkuvasti tiedetään enemmän ja tutkimukset eivät ole mairitteleva.

Itse pelaan varman päälle erityisesti lasten kohdalla ja noudatan seuraavaa mantraa: laitan iholle vain sellaista mitä voisi myös syödä.

Vierailija
134/345 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Henna on tosiaan vihoviimenen aine. Kuivattaa tukan elottomaksi hörsöksi. Lähtee pois vain kasvamalla. Jos tukassa on yhtään hennaa jäljellä, se ei sitten kiharru permiksellä, vaan kuivuu entisestään.

Mutta henna nyt onkin aika alkeellinen tapa värjätä. Karamellivärikin on parempi, lapsena kokeiltu.

Aikanaan ei kyllä tullut mieleen, että pitäisi kysyä äidiltä lupaa ekan huulipunan ostoon omilla rahoilla.

Itse hennasin tukkaani vuositolkulla. Sitten vielä keksin ottaa permanentinkin. Hyvin kihartui. Vaikka kuulemmaei pitäisi ja hiustyyppinikin on "lasimainen" ja huonosti kihartuva..

Vierailija
135/345 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Porkkanapää kirjoitti:

Hiusten värjäys luonnonkosmetiikkalla on nykyään paljon muutakin kuin hennaa päähän, kannattaa tutustua asiaan. Kasviväreissä käytetään itseasiassa hyvin vähän enää hennaa.

Hennaakin myydään useasti myös kyllästettynä myrkyillä, joten on hyvä tarkistaa että purkista löytyy luonnonkosmetiikka sertifikaatti. Jos omiin värjäystaitoihin ei ole luottamista, on ekokampaamoja jo lähes joka kaupungissa.

Myös luonnonkosmetiikassa oleville ainesosille voi olla allerginen: aivan kuten allerginen voi olla appelsiinille, yrteille tai mille tahansa. Tämä toki kannattaa huomioida.

Olennaista on se, että monet kemikaalit ovat allergioille herkistäviä, syöpää aiheuttavia, elimistöön kertyviä sekä kehon omaan hormonitoimintaan vaikuttavia. Monet kampaajana työskennelleet ovat joutuneet vaihtamaan alaa herkistyttyään kemikaaleille ja joutuvat todella tarkkaan lukemaan joka purkin incin kun eivät tahdo sietää enää mitään altistuttuaan. Monelle on puhjennut yliherkkyyksien lisäksi astmaa, päänsärkyoireyhtymiä ja ihosairauksia. Vielä ei ole edes tietoa kaikista kosmetiikkakemikaalien haitoista, mutta jatkuvasti tiedetään enemmän ja tutkimukset eivät ole mairitteleva.

Itse pelaan varman päälle erityisesti lasten kohdalla ja noudatan seuraavaa mantraa: laitan iholle vain sellaista mitä voisi myös syödä.

Toki itse hennapensaallekin voi olla allerginen. Mutta se miksi henna on noussut tapetille allergisoivuudessaan on nimenomaan haitalliset lisäaineet. Hennajauheen seassa voi olla ihan samoja myrkkyjä, kun teollisissa hiusväreissä.

Minä annoin 14-vuotiaan tyttäreni hennata Ruohonjuuresta ostetulla hennavärillä, jossa on vain luonnonhennaa. Hyvä ja kestävä väri on ollut, kerran hennattu. Tämä oli meillä kompromissi, tyttö ensin googletti pitkään ja selvitteli tuoteselosteita ym. En enää keksinyt mitään argumenttia, jolla olisin voinut kieltää hennaamisen.

Vierailija
136/345 |
20.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ns. luonnonkosmetiikka ei ole yhtään sen parempaa kuin muukaan ja allergisoi samalla tavalla.

Lapset ja nuoret kannattaa pitää erossa varsinkin hennatatuoinneista, jotka aiheuttaa herkästi elinikäisen allergiat. Lisätietoa löytyy mm. Tukesin verkkosivuilta. Myöskään hiusten värjäystä ei suositella lainkaan alle 16-vuotiaille.

Vierailija
137/345 |
20.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alakoulussa ollessa joillakin oli jo hiusväriä ja minäkin sitten äidiltäni pyysin. Ekaksi aloitettiin kevyt väreillä ja täytyy nyt tässä myöntää, että minulla oli ensimmäinen violetti kestovärikammotus jo viidennellä luokalla päässä. Sama jatkui kuudennella luokalla. Ei näin. Olenkin jälkeenpäin kysynyt äidiltäni miksi itse värjäsi minun hiuksiani kun olin lapsi. Selitys oli se ettei jaksanut kuunnella mankumistani ja näin oli valmis jopa vaarantamaan terveyteni. Yläkoulussa pidinkin sitten itse taukoa ja vasta lukiossa värjäsin itse uudestaan. Minulla on näkö mennyt tosi huonoksi sen 5-luokan jälkeen ja välillä olenkin miettinyt voiko niillä väreillä olla jotain vaikutusta. Ehkä ei, mutta ihan hävettää mitä pienen koulun oppilaat, opettajat ja muut ovat miettineet kamalasta värjätystä päästäni. Olisi ollut vaikka pikkuletit sen hirveän värin sijaan. 

Nyt kaikki varmasti luulevat, että vanhempani ovat jotain alkoholisteja, mutta ihan tavallisia "kunnon" vanhempia silti ovat olleet. Joskin välinpitämättömiä. Ei sitä voi kaikkeen suostua jos lapsi pyytää. Itse pari kertaa värejä kinusin ja heti ollaan ostamassa. Muuten olenkin sitten ollut "kunnon" nuori enkä koskaan mitään huolta heille ole aiheuttanut. Alkoholia tai tupakkaa en ole edes kokeillut. Niitäkin olisivat varmaan ostaneet jos olisin pyytänyt ja vedonneet siihen että kun sinä niin pyysit. Tämä olkoon se huono esimerkki ja toivonkin, että olisin saanut pitää oman väriset hyväkuntoiset hiukseni. Eikä niin että jo yläasteen alussa päänahka ja hiukset melkein pilalla. Ja vieläkään vanhemmat eivät näe tässä mitään väärää ja syy on minun, kun niin pyysin ja jankutin. Nyt aion itse lopettaa värjäämisen, kun minulla on tuota myrkkyä jo iso annos ja en halua mitään syöpää. Voi hirvitys niitä alakoulun lopun luokkakuvia. Ja vanhemmille lävistys yläkoulussa olikin sitten se paha, jota en saanut. Harmi vaan, että siitä ei saa myrkkyjä eikä se pilaa terveyttä. Pakko oli tämäkin tänne kirjoittaa, vaikka hävettää jo itseäkin. Ei varmaan kenelläkään tällaista.

Vierailija
138/345 |
20.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkoa vielä se, etten itse ole ikinä ollut meikeistä kiinnostunut vaan vain tuo hiustenvärjäys ollut mukana. Kun nyt pääsisikin siitä kierteestä eroon. Tai sitten kokeilen niitä luonnonvärejä.

Vierailija
139/345 |
20.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annoin 7-vuotiaan laittaa huulikiiltoa sekä lasten luomiväriä kun menimme laivalle lasten discoon. Mutta en anna arkena tai muuten. Kynsilakkaa haluaa laittaa. Hiuksia annan värjätä ehkä jotain raitoja korkeintaan vasta 16v. Jotain suoraväriä kuten sinistä pinkkiä tms voi joskus kokeilla, ei ole vielä tajunnut edes kysyä..

Vierailija
140/345 |
20.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saavat vasta kun ovat sen ikäisiä etten enää voi siitä asiasta päättää eli 18