Minkä ikäisenä teidän tytöt saa värjätä hiuksia ja meikata?
Minun tuttavalla on 13-vuotias, joka menee kouluun täydessä meikissä: irtoripset, luomiväriä, ihan täysi meikki. Näyttää ihan kauhealta, kun vartalo on vielä ihan lapsen.
Ja sama tuttu pitää minua tyrannina, koska meidän tytöt saavat meikata vasta 16-vuotiaina. Sitä ennen vain ripsaria ja huulikiiltoa. Tosiasiassa vasta vanhin meikkaa ja aloitti parikymppisenä. Johtuu varmaan siitä, että lapset ovat luonnonkauniita!
Kommentit (345)
Yläasteella. Tosin olen opastanut meikkien käytössä ja ollut mukana valitsemassa niitä. Kouluun vain ripsaria ja värillistä huulikiiltoa. Hätätilassa vähän peitepuikkoa.
Heti kun meidän tyttö syntyi, niin samantien iskettiin vetyperoksidi-blondi värit päähän. Eihän hänellä montaa karvaa päässä kasvanut, mutta silti. Halusin, että hän on sellainen ihana vaalea enkelityttö-. Tänään Kastetilaisuudessa oli sitten irtoripiset, palkkikulmakarvat ja kaikki. Tatuointia ei vielä ehditty ottamaan, mutta se otetaan varmaan ens viikolla, kun käydään ottamassa tytölle korvaan lävistykset.
Minusta yläasteelle mennessä on hyvä aika aloittaa jos meikkaaminen ylipäätään on sellanen asia mikä silloin kiinnostaa. Sitä ennen en nää mitään tarvetta meikata mutta voisin kyllä sallia omalle lapselle ainakin kevyen huulikiillon jo ala-asteen puolella. Sen enempää en mielellään. Oikeita hiusvärejä voisi käyttää 16v eteenpäin, sitä ennen sellasia pois pestäviä vähemmän myrkyllisiä aineita.
Minun äitini antoi minun meikata kun menin yläasteelle. Käytin meikkivoidetta, puuteria ja ripsiväriä. Lähinnä meikkivoide siksi koska iski niin paha akne. En muista oliko niin että äiti kielsi käyttämästä huulipunaa ja muuta räikeää vai oliko kyse vain siitä etten itse halunnut. Ehkä molemmat, olin sellanen lapsi että tottelin aika tarkasti vanhempiani.
Yksi juttu mistä en ole nähnyt mainintaa tässä on kynsien lakkaaminen. Minusta aina ollut hassua kun monet lakkaa tosi pienten lasten (2-5v) kynsiä, sekä jaloissa ja käsissä. Sinänsä visuaalisesti siinä ei ole mitään kovin pahaa mutta eikö kynsilakoissa usein ole tosi pahoja myrkkyjä jotka voi imeytyä elimistöön ja myös laitettaessa tulla hengitettyä sisään? Itse antaisin lapsen tästä syystä pistää sitä lakkaa vasta joskus 10v ehkä.
N22
Vierailija kirjoitti:
Ovatko hiusvärit muuttuneet, kun en muista 90-luvulta yhtään tapausta jossa teini olisi joutunut sairaalaan allergisen reaktion takia? Olihan tuolloin jo Iltalehdet ja kaikki yli 12 vuotiaat värjäsi hiuksiaan.
Hiusvärit ovat parantuneet, mutta edelleen niissä on haitallisia kemikaaleja, jotka aiheuttavat allergioita, syöpää jne.
jotka menevät verenkierron mukana elimistöön esim. lyijyä
Ja kyllä 90-luvulla ja sitä ennen oli paljonkin tapauksia, jotka vaativat jopa sairaala hoitoa, itse sain hiusväristä voimakkaan allergian, joka vaati sairaalahoitoa ja enää en pysty käyttämään mitään hiustuotteita. Ja lääkärin mukaan se voi tulla 5 värjäyksen jälkeen tai 500 eikä syytä tiedetä.
No olen varmaan jäävi vastaamaan tähän eli tytöt on 19v ja 21v vanhoja ja siihen aikaan kun ne oli lapsia ei oltu niin tarkkoja. Vanhempi ei oo värjänny ikinä hiuksia ei kiinnostanut. Alkoi meikata juhliin joskus yläasteella,arkena ei meikkaa vieläkään. korvikset sai 13v.
Nuorempi sai korvikset 4v ja värjäs hiukset ekan kerran eskarissa alkoi meikata säännöllisesti 5. Luokalla. Ja siitä asti meikannut päivittäin. Kumpikin on ihan normi kansalaisia käy töissä opiskelujen ohessa jne... Eli en oo tehny mielestäni mitään väärin. Vaikka nykynormien mukaan kaikki tehtiin väärin nuoremman tytön kohdalla, 🤣
9v tyttöni on kokeillut meikkejä kotona, huulikiiltoa saa korkeintaan ihmisten ilmoilla käyttää. Luulisin että saa halutessaan alkaa meikata yläasteella, samoin värjätä hiuksia.
Itse aloitin meikkaamisen ja hiusten värjäyksen 13 vuotiaana.
Koulussa seiskalla olevista vain harva on aloittanut meikkaamiseen. Kaseista kolmannes. Yseistä kolmannes Ei meikkaa.
Aika hurjaa jos 13v. kulkee irtoripsissä, kyl repeisin jos näkisin 🤣 yläasteella on ihan hyvä ikä aloittaa meikkikokeilut, mut joku raja siinäkin. Itse kouluaikoina ja sen jälkeen kärsin näppylöistä, joten peitevärit ja puikot tuli hyvin nuorena tutuiksi. Ja muutkin meikit..
Miksei tää 13v. käytä enemmin ripsaria? Ois ees fiksumman näköinen
Sitten kun haluaa. Viime kesänä kokeili poispestävää shokkiväriä ja halloween-juhliin uudelleen. Täytti 10 juuri.
Miksi pitäisi rajoittaa? Itse olen värjännyt 12v lähtien ja meikannut silloin, kun on huvittanut 13v lähtien. Ihan menestynyt 3 lapsen äiti, yhden miehen vaimo ja urallaan menestyvä KTM minusta tuli.
Synnytyslaitoksella. Tyttäreni oli muutaman sekunnin ollut tässä maalimassa, niin anoppi auttoi levittämään blondiväriä tyttäreni muutamaan hiukseen. Kun väri oli vaikuttanut se huuhdottiin pois ja sitten meikit naamaan, irtoripset ja korvareiät. Tatuointi otettiin vasta seuraavana päivänä.
Mielestäni yläastelainen voi ihan hyvin meikata kohtuudella (ei kyllä mitään irtoripsiä). Hiusvärien haitoista en ole kovin tietoinen (koska en ole ikinä värjännyt hiuksiani), mutta kai niistäkin jotkut kevyet versiot sopivat jo yläastelaisillle. En myöskään usko että on joku perisynti jos ala-astelainen joskus käyttää jotain huulikiiltoa tms hitusen erittäin kevyttä meikkiä. Ala-astelainen voi mielestäni myös lakata kynsiään ja ottaa korviinsa reiät jos haluaa.
Itse olin luokkani ainoa tyttö joka ei meikannut yläasteella ja tietenkin minua ilkuttiin vähän koska poikkesin laumasta. Värjäämättömät hiuksetkin oli varmaan alle viidellä luokkani tytöistä.
Te jotka kiellätte tyttöjänne meikkaamasta, onko kiva jos lapsi kulkee naama kirkuvanpunaisena ja reikäisenä aknesta ja kaikki naureskelee ja pilkkaa? Kärsin itse siitä 11-16-vuotiaana ja todellakin aloin peittää naamani ja hoitaa ihoani heti yläasteen alussa. Nyt on pahin onneksi takana...
Voisiko jo oikea asiantuntija kertoa miksi latvoista ei saa pitkähiuksisella (siis puoleen selkään asti) värjätä kahta senttiä? Värjäys niin että äiti laittaa hanskat kädessä ja värjätty pitkä ponnarin latva muovipussissa vaikutusajan 10min ja huuhdellaan lavuaarissa niin ei edes siinä valu selkää pitkin? Ehkä nyt sitten jotain jäämiä valuu seuraavissa pesuissa kun kyseessä pesujen myötä laimeneva väri mutta laimeaahan se silloin jo on ja tuskin eroaa myrkyllisyydeltään/ihoärsytykseltään lasten suihkukosmetiikasta tai vaikka kloorivedessä uinnista.
Taitaa olla aikamoista w t porukkaa linjoilla. Meidän perhe ei ole uskonnollinen, mutta lapset on kasvatettu niin, etteivät vielä ainakaan 14- ja 16-vuotiaina ole osoittaneet mitään kiinnostusta meikkaamiseen tai hiusten värjäämiseen. Jos tilanne tulee eteen, niin sitten täytyy miettiä mitä teen.
Itsellä ei lapsia ole, mutta minä aloitin hiusten värjäämisen 8-vuotiaana ja meikkaamisen joskus 10-vuotiaana. Niin teki kaikki muutkin tytöt mun luokalla.
Mutta mun meikki on tuolta lapsuudesta lähtien ollut kevyttä eli alotin puuterilla ja hiljalleen mukaan tuli meikkivoide ja peitevoide ja näillä edelleenkin mennään. Ripsaria, huulikiiltoa tai poskipunaa en käytä. Lapsena aloin ihomeikkiä käyttämään aknen takia. Ja pliis, älkää vastatko tähän että meikkaaminen syynä akneen :DDD Hiuksien värjäämistä ei ois kyllä ollut pakko aloittaa tuolloin, mutta 18-vuotiaana sitten kyllästyin ja lopetin. Siitä on nyt 10 vuotta, ja osa mun kavereista puolestaan vasta tuolloin aloitti värjäämisen. Hassua tavallaan
Itse aloitin meikkaaminen vasta 18-vuotiaana. Niin ne ajat muuttuu...
Itselleni äiti laittoi mulle oranssia hennaväriä kun olin 10. Sen jälkeen punertavilla kevytvärivaahdoilla tms.. 12 vuotiaana olin blondi ja teininä sain käydä kampaamossa värjäyttämässä jo.
Meikkiä laitettiin johonkin synttäribileisiin vähän ala-asteella, (meinaan sen ajan jotain bodyglitteriä ja hiusmaskaraa sekä huulikiiltoja anytimeltä :D) Kuudennen luokan kuvassa mulla on kevyt ripsari. Seiskalla en jaksanut meikata, mutta kasiluokasta eteenpäin olen kevyesti meikannut.
Olen siis syntynyt -92 ja nämä huulikiiltoajat siis sijoittuu sinne johonkin 01-02 tienoille..
Toki nää ei musta kolleroi yhtään. Siihen aikaan nää meikkijutut oli just näitä kevyitä ja aika lapsellisia, harmittomia oikeestaan.
Että jos nykyajan meikkaaminen on sitä täyställinkiä irtoripsineen, niin ei se kyllä ala-asteella ainakaan mee, eli kyllä sellaseen ois puututtu ja homma kielletty.
Se oli silloin ennen niin simppelimpää ja jotenkin viattomampaa, ilman mitään tuben övereitä tutoriaaleja ja paineita...
Vierailija kirjoitti:
Itselleni äiti laittoi mulle oranssia hennaväriä kun olin 10. Sen jälkeen punertavilla kevytvärivaahdoilla tms.. 12 vuotiaana olin blondi ja teininä sain käydä kampaamossa värjäyttämässä jo.
Meikkiä laitettiin johonkin synttäribileisiin vähän ala-asteella, (meinaan sen ajan jotain bodyglitteriä ja hiusmaskaraa sekä huulikiiltoja anytimeltä :D) Kuudennen luokan kuvassa mulla on kevyt ripsari. Seiskalla en jaksanut meikata, mutta kasiluokasta eteenpäin olen kevyesti meikannut.Olen siis syntynyt -92 ja nämä huulikiiltoajat siis sijoittuu sinne johonkin 01-02 tienoille..
Toki nää ei musta kolleroi yhtään. Siihen aikaan nää meikkijutut oli just näitä kevyitä ja aika lapsellisia, harmittomia oikeestaan.
Että jos nykyajan meikkaaminen on sitä täyställinkiä irtoripsineen, niin ei se kyllä ala-asteella ainakaan mee, eli kyllä sellaseen ois puututtu ja homma kielletty.Se oli silloin ennen niin simppelimpää ja jotenkin viattomampaa, ilman mitään tuben övereitä tutoriaaleja ja paineita...
*KORRELOI (typo)
T. Sama
Ei koskaan.
Niin kauan, kuin ipana asuisi minun kattoni alla, meikkejä ei talosta löytyisi eikä tukkaa värjättäisi. Tosin kasvattaisin lapseni muutenkin niin, että ajatukset olisi jossain ihan muualla kuin ulkonäössä.
Oma äitini kannusti minua blondaamaan hiukset, kun olin 14-vuotias. Siitä alkaen olen vaalentanut hiuksia itse tai kampaajalla. Oma lapseni hiukset vaalennettiin niin ikään kun hän oli 14,5 vuotias. Jostain olen lukenut, että 15 vuotta olisi raja, jolloin teinin hiusten värjäystä suositellaan aloitettavan.
Meikin käytön aloitin yläasteella 13-vuotiaana. Kyseessä oli tietenkin kevyt nuorelle sopiva ehostus: ripsiväriä ja huulikiiltoa tai huulipunaa. 1980-luvulla tuli sitten muotiin sähkönsiniset mascarat ja vaaleanpunaiset, lilat ja fuksiat luomivärit. Kyllä noita käytin joskus 14-vuotiaana.
Mitään sotamaalauksia en ole koskaan harrastsnut. Aina tavoitteena luonnollinen ja kaunis meikki. Mielestäni nuoryen pitäisi saada ehostaa kasvojaan. Se korostaa kasvojen kauniita piirteitä.