Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minkä ikäisenä teidän tytöt saa värjätä hiuksia ja meikata?

Vierailija
16.10.2017 |

Minun tuttavalla on 13-vuotias, joka menee kouluun täydessä meikissä: irtoripset, luomiväriä, ihan täysi meikki. Näyttää ihan kauhealta, kun vartalo on vielä ihan lapsen.

Ja sama tuttu pitää minua tyrannina, koska meidän tytöt saavat meikata vasta 16-vuotiaina. Sitä ennen vain ripsaria ja huulikiiltoa. Tosiasiassa vasta vanhin meikkaa ja aloitti parikymppisenä. Johtuu varmaan siitä, että lapset ovat luonnonkauniita!

Kommentit (345)

Vierailija
261/345 |
14.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen yh-isä ja annoin tyttöjen itse päättää meikkauksen aloituksesta. Toinen oli kutosella ja toinen vitosella, kun kauppareissulla kiikuttivat ekat meikkausjutut ostoskoriin. Ostin ne ja se oli ihan ok. Tein sen jälkeen niin, että annoin tytöille 50 egeä omien hygieniajuttujen ostoon per henki per kk ja siitä rahasta saivat käyttää meikkeihin haluamansa summan.

Ihana iskä. Eikä tyttöjen tarvitse erikseen pyytää kuukautissuojiakaan.

Minkä ikäisiä tytöt ovat nyt?

Oletko tuntenut tarvetta sanoa meikkauksesta? Kehottaa vähentämään tms?

Hiusvärihommat ovat ihan eri juttu kuin meikkaus. Koska ne terveysriskit.

Isille kevennys, miksei muillekin

Vierailija
262/345 |
14.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä oli nuorena paksut hiukset ja aloitin värjäämisen ja vaalentamisen varmaan 12v ikäsenä. Itse toivoisin, että oma äitini olisi estänyt tämän, koska hiuksien jatkuva vaalentaminen ja värjääminen johti siihen, että nyt on jäljellä ohuet hiukset.

En antaisi oman tyttäreni värjätä omia hiuksiaan.

Nää on hauskoja. "En antaisi tyttäreni", kuvitteletko oikeasti että se kysyisi? Minäkin värjäsin teininä hiuksiani kampaamossa, mummolassa, serkun luona, kaverilla, kotona kun äiti oli töissä.

Olen lähemmäs 40v ja omaan edelleen paksut luonnonkiharat hiukset. Tällä hetkellä vaaleat, ensi kuussa ehkä vaikkapa punaiset. Jotain olet tehnyt väärit jos muka hiukset tippuu päästä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/345 |
14.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

10-11 vuotiaana on ok laittaa juhliin hieman ripsaria ja huulikiiltoa. Latvoihinkin voi laittaa vaikkapa pesussa lähtevää hiusväriä. Muuten meikkaus on täysi EI tuon ikäiselle.

12-13 vuotiaana saa mielestäni laittaa kouluun ripsiväriä sekä vaaleita sävyjä, ja jos epäpuhtauksia on, niin peitevoidetta (ei meikkivoidetta). Hiuksiin ehkäpä raitoja tai latvat pesussa lähtevällä värillä. Tuskin tuon ikäinen enään räikeitä sävyjä (pinkkiä, sinistä lilaa) hiuksiin haluaakaan. Vaan esimerkiksi jos ruskeat hiukset niin vaaleita raitoja ja toistepäin. On hyvä, että nuorella on itsevarma olo.

Kulmien laittaminen, ripsienpidennykset ja koko hiuksien värjäys sopii mielestäni vasta yli 14-vuotiaalle. Saattaa olla, että 14 on vielä liian nuori joidenkin mielestä mutta, ainakin omalla tyttärelläni ja hänen luokkalaisillaan oli jo naiselliset vartalot noin. 12-vuotiaana.

Nykyään kehitytään nopsaa.

Jos et anna teiniäsi ilmaista itseään, voi hän pahimmassa tapauksessa masentua. Vaikka kuinka yrittäisit selittää, että olet juuri hyvä noin ja meikkaaminen sun muu ei kuulu sinun ikäisten juttuihin, hän ei ymmärrä. Edelleenkin

aikuisiällä huomaan, että laitetaan täytettä huuliin ja peppuun ja laitetaan kivan näköiseksi, juuri siksi, että näyttäisi tietyn näköiseltä.

Sama pätee nuoriin. Rajansa kaikella kumminkin. Ja niistä päätetään yhdessä.

Vierailija
264/345 |
14.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tyttöjä joiden näkee meikkaavan esimerkiksi bussissa koulumatkalla. Olen aina kuvitellut että eivät ns ehdi kotona koska nukkuvat mahdollisimman pitkään. Ehkä onkin meikkauskielto kotona ja sitten kiertävät asiaa näin?

Vierailija
265/345 |
14.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekal

Vierailija
266/345 |
14.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin ala-asteella kun äiti ensimmäisen kerran värjäsi hiukseni. Aikani sitä manguttuani. Meikkaamaan en ole koskaan oppinut, en pidä meikkaamisesta. Erityistilaisuuksiin saatan laittaa ripsaria, meikkivoidetta luomiväriä. Kulmat on microbladettu, niitä ei tarvitse laittaa.

Vierailija
267/345 |
14.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni kenenkään lapsen tai aikuisen ei pitäisi ainakaan värjätä hiuksiaan ja meikkaaminenkin on syytä rajata minimiin. Vaikka lapsilta hiusten värjäys ja meikkaus tulisikin kieltää, on syytä selittää tähän syitä. Sen sijaan ainakin täysi-ikäisyyttä lähestyvän teinin pitäisi saada leikata hiuksensa jos niin haluaa. Minulle kun suututtiin siitäkin, että leikkasin hiukseni ilman lupaa kun liian pitkistä hiuksista oli vain haittaa. Nyt aikuisena en omista yhtään meikkiä, enkä todellakaan värjää hiuksiani. Siskolleni hiusten värjääminen aiheutti lopulta pahoja vaurioita, eikä sen jälkeen ole hiuksiaan värjännyt, on myös varoittanut muita sen vaaroista. Sitten kun minulle tulee harmaat hiukset aion leikata ne paljon nykyistä lyhyemmiksi, mutta en värjätä. Mitä vähemmän tällaisia kemikaaleja käyttää sen parempi. Niihin kuluvat rahatkin voi käyttää johonkin järkevämpään.

Vierailija
268/345 |
15.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaus alkuperäiseen kysymykseen. Meillä ei ole ollut mitään ikärajoja. Jos olisi halunnut meikata tms niin olisi voinut. Eivät kuitenkaan ole halunneet.

Nyt meidän tytöt 16v, 19v ja 21v eikä kukaan heistä meikkaa. Keskimmäinen on pari kertaa värjännyt hiuksiaan.

Vierailija
269/345 |
15.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovatko hiusvärit muuttuneet, kun en muista 90-luvulta yhtään tapausta jossa teini olisi joutunut sairaalaan allergisen reaktion takia? Olihan tuolloin jo Iltalehdet ja kaikki yli 12 vuotiaat värjäsi hiuksiaan.

Vierailija
270/345 |
15.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole vielä lapsia, mutta aloin kouluun meikata jo yläasteella. Meillä oli ala-aste eri koulussa kuin yläaste. Ala-asteella ei kukaan rohjennut tulla meikattuna kouluun eikä vapaa-ajallakaan vielä meikkiä näkynyt huulikiillettä enempää.

kun siirryttiin ylä-asteelle, joka oli samassa rakennuksessa lukion kanssa, tosi moni tyttö alkoi meikata. Otettiin tietysti mallia vanhemmista "suosituista" tytöistä. Monella tuli puuterit, ripsarit ja jopa kajaalit käyttöön. Ikävä kyllä, moni otti haltuun myös muut aikuisuuden merkit, kuten tupakka ja olut.

vaikka vanhemmat kuinka yrittivät jarruttaa lastensa siirtymistä aikuisuuden puolelle ja pitää lapsensa mahdollisimman kauan lapsina, niin turhaa oli työnsä.

monet tytöt lainasivat kaveriensa meikkejä kun "dorka mutsi ei anna meikkaa.." ja pesivät sitten meikit pois ennen kotiinlähtöä.

myös ensimmäiset hiusvärikokeilut alkoivat noina aikoina.

itse käytin puuteria, ripsaria ja sävytettyä huulirasvaa. sitten pian tuli rajauksia ripsien tyveen ja ripsien taivutukset. Hiuksia en värjännyt mutta hiusnaamiot ja muut "tökötit" valtasivat kylppärin... ihan kuin joku 14v. pirpana, jolla muutenkin on luonnostaan vielä kiiltävät hiukset ja sileä iho, olisi tarvinnut mitään sellaisia.

Vierailija
271/345 |
15.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ovatko hiusvärit muuttuneet, kun en muista 90-luvulta yhtään tapausta jossa teini olisi joutunut sairaalaan allergisen reaktion takia? Olihan tuolloin jo Iltalehdet ja kaikki yli 12 vuotiaat värjäsi hiuksiaan.

entisinä aikoina hiusväreissä käytettiin ehkä "vain" ammoniakkia ja vetyperoksidia yms. jotka oli jo tuolloin ikivanhoja aineita ja suht. turvallisen oloisia. nuo isoäidinaikaiset värit tosin eivät kestäneet päässä haalistumatta niin kauaa kuin nämä uudet mönjät. Niistä myös irtosi tahroja paidan kaulukseen ja tyynyliinalle. ne haurastuttivat hiuksia.

nykyhiusväreissä on yritetty ainakin mainostajien mukaan tehdä mahdollisimman hellävaraisia vähentämällä juuri noiden hapettimien määrää ja korvaamalla ne jollain, joka ainakin kuulostaa "hellävaraisemmalta". värin ja kiillon pitää säilyä pidempään yms. totuus taitaa tuon "hellävaraisuuden" kohdalla olla toinen.

Ehkä myös nykyään värjätään hiuksia kovempaa tahtia. Haetaan shokkiefektejä.

Vierailija
272/345 |
15.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meikata saa kouluun vasta yläasteella, huulikiiltoa voi satunnaisesti laittaa jo aiemmin, ehkä jopa ripsariakin, hiukset saa kunnolla värjätä vasta 15v koitan sitäkin pitkittää... Sävyttää ja raitoja voi laittaa aiemminkin, korvikset saa heti kun haluaa omasta tahdostaan, muut lävistykset riippuu mikä lävistys kyseessä, mutta ei ennen 15v, tatuointia ei ennen kun 18v...

Tyttö nyt 5v

Vierailija
273/345 |
15.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asiasta ei uutisoitu lehdissä. Kaveripiirissä 14v värjäsi hiuksensa ensimmäistä kertaa ja lopputulos oli sairaalareissu. Onneksi oli kesä ja koulu loppu. Päänahka oli täynnä rakkuloita ja hiukset tippuivat.

Vierailija
274/345 |
15.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti tyttäreni (eikä poikani) opi koskaan värjäämään hiuksia. Itsellä oli n. 13 vuoden värjäyskierre ja pääsin siitä lopulta eroon kun päänahka alkoi oireilla.

Itse en arjessa meikkaa ollenkaan, tyttö saa meikkailla ylä-asteella halutessaan.

Vierailija
275/345 |
16.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm... Olen värjännyt/sävyttänyt jo viisivuotiaan latvoja pinkillä ja liilalla. Ei osu ihoon ja lähtee alle viikossa pois. Lapsi on nyt kuusivuotias ja haluaa aina välillä värjätä. Puoleen väliin selkää ulottuvista hiuksista värjätään ehkä alimmat 10cm. Ripsiväriä sai kerran kotona kokeilla. Itse olen aloittanut ripsivärin käytön ehkä 11-12-vuotiaana. Minulla on todella vaaleat ripset, joita ei käytännössä edes näe ilman ripsiväriä. Lapsella näyttää olevan samanlaiset, joten pidän hänellä samaa ikää ihan hyvänä vaihtoehtona. Sitten kun meikkaaminen alkaa kiinnostaa kunnolla, voisin kuvitella vieväni lapsen jonnekin opastukseen, että oppisi meikkaamaan nätisti.

Minusta lapsen pitäisi tiettyyn rajaan saakka antaa ilmaista itseään ja tyyliään. Lähipiirissä on muutama näitä, joiden äidit on kieltäneet kaiken korviksista ja ripsiväristä lähtien 18-vuotissyntymäpäivään saakka ja myös vaatteiden tyyliä on rajoitettu. Tuloksena on ollut se, että 18-vuotiaana on otettu naama täyteen lävistyksiä, vedetty puolet hiuksista pois ja värjätty puolet kirkkaan vihreäksi, tatuoitu puolet kehosta sekä vedetty meikkaaminen ja pukeutuminen yhtäkkiä aivan överiksi. Ehkä vähän maltillisemmalla rajoittamisella olisi vältytty ylilyönneiltä. 

Vierailija
276/345 |
16.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halusi 10-vuotiaana pinkit hiukset ja suostuin sillä ehdolla että värjätään vain latvat eikä väri koske päänahkaan , kokeilimme ensin hellävaraisempaa suoraväriä mutta ei tarttunut käsittelemättömään hiukseen joten piti laittaa kestoväri. Oli hetken innoissaan mutta kun väri kasvoi pois  ei tahtonut lisää ja nyt 13-vuotiaana ei värjää ollenkaan.Meikkiä sai ensimmäisen kerran 3-vuotiaana kynsilakan muodossa, tahtoi kun näki minun lakkaavan kynsiäni.  9-vuotiaana  sai diskoja ja juhlia varten hyvin vaalean helmiäisen huulikiillon ja mustan ripsivärin, nykyäänkin meikkaa erittäin maltillisesti eikä aina jaksa laittaa meikkiä ollenkaan.

Vierailija
277/345 |
16.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttäreni on nyt 11v eikä toivottavasti värjää ikinä hiuksiaan , väri on ihana ! Vaaleanruskea joka nyt runennyt tummumaan  kovalla vauhdilla mutta ei tummanruskeaksi vaan  pikemmin punertavaksi, auringonvalossa kuitenkin hohtaa hunajanvaaleana ja otsalla hiusjuuret ovat valkoiset.  

Meikkiä saa ruveta käyttämään jos tahtoo, sen verran vaaleat ja lyhyet ripset  kuitenkin ja rupeaahan se nenäkin kiiltämään  murkku-iässä.  

Vierailija
278/345 |
16.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta on huvittavaa, surkuhupaisaa, että täällä valitellaan mm. vaaleita ripsiä ja kulmia ja täysin unohdetaan, että me ihmisethän ollaan aikojen saatossa luotu (väärä) mielikuva, että vain tummat ois jotenkin kauniit. Tätä väärää mielikuvaa on vahvistettu nimenomaan meikkaamalla.

Entäs jos aina naiset olis saaneet olla mitä on, eikö voisi olla niin, että siinä tapauksessa ihan vaaleat naiset vois ollakin kauniita? Kyllä voisi!! Jossain vaiheessa netissä kiersi eri maiden kauneusnäkemyksiä ja ne erosi suurestikin. Olis ihanaa, jos naiset sais olla ihan omia luonnollisia itsejään. Olis ihana nähdä miten erilaisia ja persoonallisen näköisiä ihmisiä maailmaan mahtuu. Mutta ei. Nyt kuvitellaan, että pitää olla tummat kulmat ja pitää olla sitä tätä, että voi olla kaunis ja tuntea itsensä itsevarmaksi. Kyllä on niin vääristynyttä koko meininki ja ollut jo hyvin, hyvin kauan. Entäs sitten nuo maantienharmaat hiukset - nekin oli pitkään ihan kauheina pidetyt ja yhtäkkiä ne vasta olikin muodikkaat!! ME ITSE LUODAAN TÄMÄ KAIKKI. Miksei voitais siis luoda myös sitä, että vaaleus, meikittömyys tai mikä vain onkin muodikasta ja kaunista? Koska ei uskalleta. Ei uskalleta erottua joukosta ja mikä surullisinta, ei uskalleta olla omia itsejä.

Vierailija
279/345 |
16.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttäreni on 17 ja 14 kumpikaan ei meikkaa. Vanhempi on käynyt kulmakarvat värjäämässä ja nyppimässä. Hiuksia ei ole värjätty paitsi latvat joskus shokkiväreillä kotona. Nuorempi on kiinnostunut muokkauksesta mutta ei ole aloittanut.

Vierailija
280/345 |
16.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma tytar nyt 11 ja ensimmaisella Brittilaisella "yla-asteluokalla". On tyttokoulu mutta siita huolimatta aika rentoja - ei koulu-pukua ja saavat menna melkein missa vaan tavallisissa vaatteissa. Meikkaus on "kiellettya" yla-asteen loppuun asti (16 v) mutta eivat ne hillittya, luonnollisen nakoista ehostamista pois peseta. Irtoripset, huulipunat yms ei ole sallittuja samoin kuin hiusvarit mutta siinakin sama kaytanto etta hillityt raidat tai dippivarit latvoissa ei siella nostata kenenkaan verenpainetta. 

Meilla ei siis vaanneta katta aamuisin noissa asioissa kun saannot on saneltu "ylemmalta tasolta". 

Minun puolesta kotona saa kokeilla - ja niin kylla kokeileekin - vaikka mita sotamaalausta mutta muualla korkeintaan ripsivari ja huulikiilto jos nyt pakko on jotain olla. Tosin tytto on aika sporttinen eika siitakaan syysta meikkaa.