Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minkä ikäisenä teidän tytöt saa värjätä hiuksia ja meikata?

Vierailija
16.10.2017 |

Minun tuttavalla on 13-vuotias, joka menee kouluun täydessä meikissä: irtoripset, luomiväriä, ihan täysi meikki. Näyttää ihan kauhealta, kun vartalo on vielä ihan lapsen.

Ja sama tuttu pitää minua tyrannina, koska meidän tytöt saavat meikata vasta 16-vuotiaina. Sitä ennen vain ripsaria ja huulikiiltoa. Tosiasiassa vasta vanhin meikkaa ja aloitti parikymppisenä. Johtuu varmaan siitä, että lapset ovat luonnonkauniita!

Kommentit (345)

Vierailija
241/345 |
13.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä ei vielä ajankohtaista lasten hiustenvärjäys, mutta mielestäni pitäisi seurata tuota kampaamon 16-ikärajaa. Nuoremmalle (yläaste ikäiselle) soisin raitojen tms. Laiton jos kampaamo tähän suostuu. Eli kevyemmän käsittelyn, jossa ei väri kosketa päänahkaa. Nuo kauhutarinat kotivärjäyksistä kaupanväreillä kun saatu allergiakohtauksia tms. Ihan hirveitä. Lisäksi tulos yleensä (varsinkin nuoren suorittamana) aika kamala.

Itse aloin meikkaamaan 12 vuotiaana kutosluokalla. Meikkinä toimi ripsiväri ja ehkä luomiväri joskus. Kasiluokalla ja ysiluokalla aloin lisäksi käyttää meikkivoidetta ja joskus poskipunaa. Hyvin luonnollisesti mentiin ja en ymmärrä miksei tätä voisi nuorelle sallia. Suoraan sanottuna olisi ollut kiva jos joku aikuinen olisi tässä neuvonut. Vaikka mitään radikaalia meikkiä en tehnyt nii olihan esimerkiksi meikkivoiderajat aika hirveät ja muutenki sävyeroja ei tajunnut. Myöskään ei kehdannut myyjältä pyytää apua. Meikkaaminen on yksi tapa sen oman persoonan ja tyylin näyttämiseen. Aikuisen ei mielestäni tulisi täysin tyrmätä ja kieltää nuoren meikkaamista, mutta sama kuin vaatteiden kanssa niin vähän katsoa mitä se nuori päälleen laittaa. Myöskin tietty ohjeistus meikkien kanssa, ainakin hygienian suhteen esimerkiksi meikit pestävä ennen nukkumaan menoa tms, olisi aika hyvä. Itsellä monet tutut, jotka eivät saaneet meikata meikkasivat sitten kuitenkin salaa koulun vessassa.

Vierailija
242/345 |
13.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ärsyttää kun eräs ystäväni hehkuttaa miten upeaa on kun hänen tyttärensä uskaltaa olla erillainen eikä meikkaa , kyseisellä tytöllä kun on  lähes mustat hiukset ja  tummat piirteet (ihan suomalainen ja biologinen lapsi kuitenkin )  eikä näin ollen tarvitse  meikkiä.  Olisiko noin "rohkea" jos olisi  kalvakka harmaasilmä?!

Omat kolme tyttöä taas ovat kalpeita olmeja mustilla silmänalusilla ja maantienharmailla hiuksilla, on ymmärrettävää että he tahtovat parannella  ulkonäköään meikillä ja hiusväreillä ! Muistan miten itsekin teininä inhosin harmavarpusen olemustani ja inhoan kyllä vieläkin. En ymmärrä miten on huono äiti jos  huulipuna nostaa lapsen itsevarmuutta ja saa tykkäämään enemmän peilikuvastaan!

Tyttöseni ovat siis nyt 13, 15 ja 18. Jokainen aloitti meikkaamisen 12-13 vuotiaana  ja hiustenvärjäämisen 13-14 vuotiaana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/345 |
13.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kampaajan kanssa olen keskustellut ja hän ei värjäisi alle 16v hiuksia. Onneksi tyttäreni uskoi tämän, kun kampaaja oli kanssani samaa mieltä, ettei mikään kiire ole hiuksia värjäämään. Onhan olemassa sävytteitä, sävyttäviä shampoita, joita voi käyttää esim. 14-15v., jos haluaa.

Meikata olen antanut sen verran kun on halunnut, meikkivoidetta näppyjen peitoksi, ripsiväriä, huulikiiltoa, ei siis mitään voimakkaita meikkejä. Meikata sai noin 12v. Mutta ei meikkaa joka päivä eikä joka paikkaan mene meikattuna, osaa olla myös ihan luonnollisen kauniina koulussa ja muuallakin.

Vierailija
244/345 |
13.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ketjussa jankattu 16-v ikäraja kampaamossa on ihan naurettava. Enpä vielä ole kohdannut kampaajaa joka kysyy teiniltä henkkarit. Miten se hiuspohja muka muuttuu 15v-->16v? Älkää nyt jaksako.

Vierailija
245/345 |
13.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäs sääntö tämä meikkaus on??

Meikki vanhentaa nuoria tyttöjä.

Vierailija
246/345 |
13.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meikkipossut siirtyy nykyisin parikymppisenä jykevämpiin aineisiin:piikit,täytteet ja tekotukat.

Vierailija
247/345 |
13.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yh-isä ja annoin tyttöjen itse päättää meikkauksen aloituksesta. Toinen oli kutosella ja toinen vitosella, kun kauppareissulla kiikuttivat ekat meikkausjutut ostoskoriin. Ostin ne ja se oli ihan ok. Tein sen jälkeen niin, että annoin tytöille 50 egeä omien hygieniajuttujen ostoon per henki per kk ja siitä rahasta saivat käyttää meikkeihin haluamansa summan.

Vierailija
248/345 |
13.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tytöthän on nykyään niin ylipainoisia, että kuukautiset alkaa 10 vuotiaana.

12 vuotiaalla voi olla isot rinnat ja roikkomaha.

Mistä kampaaja tietää että kyseessä on lapsi?

Vierailija
249/345 |
13.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä kielletympää, sitä enemmän se houkuttaa. Varsinkin nuorilla teini-iän uhmaan taantuvilla.

Ja hiustenvärjäys, jos se on välttämätöntä, niin viekää ne lapset ekokampaamoon. Siellä värjätään ammattilaisten toimesta kasviväreillä, eli ei myrkkyjä eikä kemikaaleja, kuitenkin ammattilaisten tekemänä. Oikein kaunis lopputuloskin verrattuna kestoväreihin.

Vierailija
250/345 |
13.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä ketjussa jankattu 16-v ikäraja kampaamossa on ihan naurettava. Enpä vielä ole kohdannut kampaajaa joka kysyy teiniltä henkkarit. Miten se hiuspohja muka muuttuu 15v-->16v? Älkää nyt jaksako.

Missä wt-parturissa käyt?

ALLE 16-VUOTIAIDEN ASIAKKAIDEN HIUSTEN, RIPSIEN JA KULMIEN VÄRJÄÄMINEN

Turvallisuus- ja kemikaaliviraston (Tukes) kanta on, ettei hiusvärejä ole tarkoitettu alle 16-vuotiaille, eikä hiusten värjäyksiä tulisi tehdä alle 16-vuotiaille. Emme Salon Klipsissä värjää tai raidoita alle 16-vuotiaiden hiuksia tai värjää ripsiä/kulmia heiltä kielletyillä väriaineilla (k-16) edes vanhempien luvalla. Noudatamme huolellisuusvelvoitettamme ja käyttöohjeiden noudattaminen takaa, ettei lasta tai nuorta altisteta kemikaaleille liian varhain.

Vierailija
251/345 |
13.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiusväreissä emäksisyys lähentelee putkenavaajan pitoisuuksia. Kaataisitko putkimiestä lapsesi iholle? Ihan vaan siksi, että näyttää paremmalle?

Meikkien yhteisvaikutuksesta ihmiseen ei tiedetä mitään. Esim huulipunissakin on lyijyä.

Parikymppinen työkaverini sai pahan allergiaoireen meikeistään. Vaikka oli käyttänyt samoja merkkejä vuosikausia.

Kyse ei olekaan siitä, että joku tietty aine herkistäisi, vaan se, että keholla tulee yliherkkyys vuosien käytön jälkeen.

Ja kun se yliherkkyys tulee, ei saa käyttää useampaan kuukauteen edes saippuaa eikä dödöä.

Mutta mitäpä sitä ei tekisi ulkonäön eteen.

Vierailija
252/345 |
13.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hiusväreissä emäksisyys lähentelee putkenavaajan pitoisuuksia. Kaataisitko putkimiestä lapsesi iholle? Ihan vaan siksi, että näyttää paremmalle?

Meikkien yhteisvaikutuksesta ihmiseen ei tiedetä mitään. Esim huulipunissakin on lyijyä.

Parikymppinen työkaverini sai pahan allergiaoireen meikeistään. Vaikka oli käyttänyt samoja merkkejä vuosikausia.

Kyse ei olekaan siitä, että joku tietty aine herkistäisi, vaan se, että keholla tulee yliherkkyys vuosien käytön jälkeen.

Ja kun se yliherkkyys tulee, ei saa käyttää useampaan kuukauteen edes saippuaa eikä dödöä.

Mutta mitäpä sitä ei tekisi ulkonäön eteen.

Up

Vierailija
253/345 |
13.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole vielä ajankohtaista, mutta kyllä hyväksyisin n. 12 vuotiaan kevyen meikkauksen. Esim vähän ripsaria ja huulikiiltoa. Itse alottelin siinä iässä, enkä kyllä koskaan ole harrastanut mitään överimeikkejä. Hiustenvärjäyksen sallisin n. 15-vuotiaana. Itse olin varmaan kaksitoista, kun ekan kerran tukka värjättiin.🙄 toivon kyllä ettei tyttö värjäisi koskaan vaaleita hiuksiaan.

Vierailija
254/345 |
14.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä wt-parturissa käyt?

ALLE 16-VUOTIAIDEN ASIAKKAIDEN HIUSTEN, RIPSIEN JA KULMIEN VÄRJÄÄMINEN

Turvallisuus- ja kemikaaliviraston (Tukes) kanta on, ettei hiusvärejä ole tarkoitettu alle 16-vuotiaille, eikä hiusten värjäyksiä tulisi tehdä alle 16-vuotiaille. Emme Salon Klipsissä värjää tai raidoita alle 16-vuotiaiden hiuksia tai värjää ripsiä/kulmia heiltä kielletyillä väriaineilla (k-16) edes vanhempien luvalla. Noudatamme huolellisuusvelvoitettamme ja käyttöohjeiden noudattaminen takaa, ettei lasta tai nuorta altisteta kemikaaleille liian varhain.

Sä meinaat että Salon Klipsi kysyy henkkarit teini-ikäisiltä asiakkailta? Niin varmaan.

Vierailija
255/345 |
14.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkos nykyteineissä enää punkkareita tai emoja tms? Muistan vain kun itselläni oli 14-17 v kunnon punkvaihe ja ulkomuoto oli sen mukainen. Mielestäni se oli tärkeä vaihe omalle identiteetille, vaikka taatusti näytin typerältä silloin. Itse en olisi niin ehdoton, teinillä on omat aivot ja vaikka hän ei ymmärräkään asioita kuten aikuinen, teini meikkaa vaikka sitten salaa jos ei muuten.

Vierailija
256/345 |
14.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua ärsyttää kun eräs ystäväni hehkuttaa miten upeaa on kun hänen tyttärensä uskaltaa olla erillainen eikä meikkaa , kyseisellä tytöllä kun on  lähes mustat hiukset ja  tummat piirteet (ihan suomalainen ja biologinen lapsi kuitenkin )  eikä näin ollen tarvitse  meikkiä.  Olisiko noin "rohkea" jos olisi  kalvakka harmaasilmä?!

Omat kolme tyttöä taas ovat kalpeita olmeja mustilla silmänalusilla ja maantienharmailla hiuksilla, on ymmärrettävää että he tahtovat parannella  ulkonäköään meikillä ja hiusväreillä ! Muistan miten itsekin teininä inhosin harmavarpusen olemustani ja inhoan kyllä vieläkin. En ymmärrä miten on huono äiti jos  huulipuna nostaa lapsen itsevarmuutta ja saa tykkäämään enemmän peilikuvastaan!

Tyttöseni ovat siis nyt 13, 15 ja 18. Jokainen aloitti meikkaamisen 12-13 vuotiaana  ja hiustenvärjäämisen 13-14 vuotiaana.

Huh miten pinnallinen asenne tällä mammalla! Omat tyttäret ovat "kalpeita olmeja" ja selkeä kateus kaverin tyttären ulkonäköä kohtaan, väärin luultu jos uskot ettei tuo asenteesi näy suoraan lapsillesi. Onneksi et ole minun äitini.

Vierailija
257/345 |
14.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mikään ihme, jos tyttösi eivät pidä ulkonäöstään ja haluavat sitä parannella, kun oma äiti puhuu heistä tuolla tavalla.

Vierailija
258/345 |
14.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä oli nuorena paksut hiukset ja aloitin värjäämisen ja vaalentamisen varmaan 12v ikäsenä. Itse toivoisin, että oma äitini olisi estänyt tämän, koska hiuksien jatkuva vaalentaminen ja värjääminen johti siihen, että nyt on jäljellä ohuet hiukset.

En antaisi oman tyttäreni värjätä omia hiuksiaan.

Vierailija
259/345 |
14.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli olet antanut jokaisen aloittaa hiustenvärjäämisen aikana, jolloin se on ollut tuon ikäiseltä yksiselitteisesti kielletty terveydellisistä syistä.

Mikäs siinä, jos näyttävyys on tärkeämpää kuin terveysriskit. 😑

Vierailija
260/345 |
14.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä oli nuorena paksut hiukset ja aloitin värjäämisen ja vaalentamisen varmaan 12v ikäsenä. Itse toivoisin, että oma äitini olisi estänyt tämän, koska hiuksien jatkuva vaalentaminen ja värjääminen johti siihen, että nyt on jäljellä ohuet hiukset.

En antaisi oman tyttäreni värjätä omia hiuksiaan.

Ei kyllä vaikuta nyt kasvavaan hiukseen, ellei päänahkaan jotain palovammaa vastaavaa ole tullut..?