Minkä ikäisenä teidän tytöt saa värjätä hiuksia ja meikata?
Minun tuttavalla on 13-vuotias, joka menee kouluun täydessä meikissä: irtoripset, luomiväriä, ihan täysi meikki. Näyttää ihan kauhealta, kun vartalo on vielä ihan lapsen.
Ja sama tuttu pitää minua tyrannina, koska meidän tytöt saavat meikata vasta 16-vuotiaina. Sitä ennen vain ripsaria ja huulikiiltoa. Tosiasiassa vasta vanhin meikkaa ja aloitti parikymppisenä. Johtuu varmaan siitä, että lapset ovat luonnonkauniita!
Kommentit (345)
Vierailija kirjoitti:
Miksi hiustenvärjäämiseen tarvitsisi olla tietyn ikäinen? Meillä tyttö halusi 7-vuotiaana värjätä hiukset ja annettiin. Oli varsin iloinen.
Mitä nuoremmalle laittaa voimakkaat hiusväri niin sitä todennäköisemmin sattaaa tulla allerginen reaktio. Ja jos allergisoituu esim 7v iässä hiusväreille niin niitä ei pysty välttämättä koskaan käyttämään enää. Olisikohan tuo teidän lapsi ollut varsin iloinen jos tuo olisi ollut elämänsä ensimmäinen ja samalla viimeinen hiustenvärjäys?
Lisäksi mitä nuorempana aloittaa värjäämiseen ja jos sitä jatkaa niin elimistöön kertyvien myrkkyjen määrä kasvaa aika isoksi. Saattaa olla että sen nuorempana iskee esim syöpä. Mutta ei kait se haittaa vaikka kuolisi nuorena syöpään kunhan pääsee jo lapsena värjäämään hiuksia!
15v ei vielä ole kiinnostunut meikeistä, hiustenvärjäilykin jäi siihen yhteen kertaa kun 12 vuotiaana Sanni-fanina kinusi siniset hiukset ja sai. Nuorempi tyttö, 11v taas on täysin eri maata ja joudutaan tosissaan tappelemaan siitä ettå tuommoisessa sotamaalauksessa et ulos mene! Ei osaa meikata mutta intoa riittää. Lisäksi haluaisi sivusiilit ja mustat hiukset.
Meillä tyttö 12v. Vielä ei ole onneksi halunnut meikata lainkaan. Tosin nyt on pari kertaa halunnut katsella kun meikkaan itse (poikkeuksellisesti olen pariin juhliin laittanut hieman puuteria ja huulipunaa yleensä en meikkaa lainkaan). Olen luvannut että tarvittaessa käydään ostamassa meikkejä ja pyydetään vaikka tytön kummia opettamaan meikkaamista (koska itse en oikein osaa). Mutta samalla olen esittänyt toiveen että mitä pidemmälle menee meikkaamisen aloitus niin sen parempi koska iho paksuuntuu eikä tule niin herkästi allergisia reaktioita eikä imeydy niin paljon turhia kemikaaleja ihon läpi.
Hiusten värväämisestä ei ole vielä keskusteltu mutta toivottavasti se on ajankohtaista aikaisintaan 16 v iässä. Mielummin ei ainakaan jatkuvaa värjäämistä senkään jälkeen.
12 vuotiaana aloitti meikkaamisen peitevärillä synnynnäisesti mustiin silmänalusiin, kyllästyi kuulemaan jatkuvasti "ootsä kipee`? Et sä saa nukuttua?" sekä ripsarilla ja kulmavärillä koska kulmat ja ripset niin vaaleat ettei niitä näkynyt yhtään.. Raukka on perinyt minun olmi-väritykseni, isänsä on tumma semmoiseen lappalaistyyliin. Meni tuolla tyylillä pitkään, hiljalleen lisäsi sitten kajalin ja poskipunan ym. Hiukset värjäsi ensimmäisen kerran, lupaa kysymättä 14vuotiaana ja ymmärsin kyllä että tahtoi piristystä maantienväriseen, mitäänsanomattomaan tukkaan vaikka musta olikin aikamoinen ylilyönti.
Itse sain aloittaa koska tahansa. Toisin harvoin meikkaan mutta usein värjään hiuksia. :)
N20
Minä en saanut meikata vaikka finnit kukki, silmän aluset oli mustat kuin pandalla ja rillit kutisti silmät ihan viiruiksi, sain koulussa kunnian oli luokan rumin tyttö vaikka ihan sievän minusta olisi meikillä lohtinut. Kun pääsin ripiltä ja kuvaamossa oli kuvaukset eräs tyttö lohdutti minua, kun itkin vessassa etten tahdo kuvattavaksi ja laittoi minulle meikkivoidetta, pesin sen kiireellä kyllä pois kun kuvausvuoroni oli ollut mutta olen sen ansiosta himpun siedettävämpi rippikuvassani, kiitos Satu <3
17-vuotiaana kun muutin muualle opiskelemaan aloin sitten meikata ja lopputulos oli ihan järkyttävä, violetit luomivärit kulmakarvoissa asti ja punaiset huulipunat etuhampaissa. Ostin hulluna meikkejä kun äiti ei ollut kieltämässä ja ratsaamassa tavaroitani! Tein myös hiuksille kaikki mahdolliset jutut, keesistä millisiiliin ja mustasta vihreään. Äiti ulvoi ja kiristeli hampaita kun menin käymään :D
Minulla on nyt sama sota käynnissä tyttäreni kanssa kuin omalla äidllä aikoinaan minun kanssani: Äiti ei anna meikata, tyttö lainaa meikkejä kavereilta tai pöllii kaupasta. Samoin hiusvärin kanssa, jos tyttö hommaa sen jostain ja värjää taloyhtiön pyykkituvalla/kaverilla minkä äiti voi tehdä? Ajaa hiukset pois?!
Minä aloitin tosin vasta 14-vuotiaana, tytär jo 12-vuotiaana. Lisäksi käyttää semmoisia liimattavia tekokynsiä joiden myrkyistä olen todella huolissani.
Toivon että tyttäreni olisi mielummin halunnut hiusvärin ja meikkiä kuin lävistyksiä ja rastat, kauhean näköiset ne karvamadot pitkin selkää roikkumassa ja sitten kun niistä haluaa eroon pitää ajaa kaljuksi .( Otti siis nuo rastat vastuksestani huolimatta vuosi sitten eli 15veenä, maksoi 50e jollekin kaverin tutulle laittamisesta. Huulilävistyksen taas teki itse.
Hiuksiaan ei ole tosiaan värjännyt kertaakaan eikä meikitkään oikein kiinnosta, on vähän semmoinen erikoinen. Vaatteiksi kelpaavat vanhat flanellimekkoni ja puukenkäni ysäriltä vaikka olen tarjoutunut ostamaa nättejä vaatteita.
Jos lapsi varastaa meikkejä kaupasta ja jää kiinni, siitä voi mennä tieto koululle. Voit saada sossun akat perääsi. Katsovat, että ongelmalapsi oireilee huonoa kotiympäristöä ja varastelee.
Lapselle kannattaa puhua ja varoittaa, että meikkien/hiusvärien pölliminen kaupasta voi johtaa ongelmiin. Useimmat kakarat mieluummin lopettaa pöllimisen kuin joutuu sossujen haastatteluun (tai sijoitukseen/huostaan).
Hiuksia saa värjätä aikuisena, paitsi jos mietitään yhdessä jotain ekologista hiusväriä. Silloin värjätköön vaikka vihreäksi.
Meikkaamista on minun mielestä hyvä harjoitella, jo ihan pieni tyttö saa neutraalin väristä huulikiiltoa ja kynsilakkaa. Ehkä 14-15-vuotiaana saa sitten meikata enemmän.
Meillä ei meikata eikä värjätä hiuksia lainkaan. Ihminen on kaunein sellaisena kuin on. Itsensä värjäämisellä yritetään vain houkutella vastakkaista sukupuolta. Joka paikassa muutenkin yritetään tyrkyttää siveettömiä tapoja. Kunnollisen ihmisen ei tarvitse antautua viettien vietäväksi ja hyväksikäytettäväksi.
Seksisuhteet ennen avioliittoa eivät ole sen parempia vaikka mies olisi suomalainen kuin ulkomaalainen.
Suomalaisella geeniperillä ymmärrän kyllä, että teinityttö tahtoo värjätä piiloon ei minkään värisen-tukkansa ja peittää meikillä kalpeuden ja tummat silmänaluset ja näpyt. Jos minulla olisi tyttöjä, sallisin tämän MUTTA vasta-yläasteella ja hillitysti, ei niin että vedetään kaikki mahdolliset pakkelit naamaan ja hulmutellaan sinisiä hiuksia.
Huvittaa tämä kun mammat julistaa korskeina että "meidän tyttö ei meikkaa" .D Ei varmaan teidän edessänne joo, mutta koulumatkalla bussissa tai koulun vessassa kaverin meikeillä ja pesee pois ennen kotiin tuloa. Ettekö muista omasta nuoruudestanne? Minulle on syöpynyt pysyvästi mieleen rinnakaisluokan uskovainen tyttö joka Esson vessassa vaihtoi hameen farkkuihin ja lainasi joltakulta ripsiväriä, sitten koulun jälkeen sama toisinpäin. Vanhemmat piti lastaan ihan herran enkelinä vaikka tämä myös poltti ja seurusteli erään pojan kanssa niin, että suhdetta hoidettiin koulussa. Kyllä teini keinot keksii XD
Aloin meikkaamaan heti, kun uskalsin varastaa meikit.
Rahaa ei ollut...
Vierailija kirjoitti:
Rahaa ei ollut...
Kyllä teini keinot keksii XD
Vierailija kirjoitti:
Rahaa ei ollut...
Te jotka kiellätte tyttöjänne varastamasta meikkejä, onko kiva jos lapsi kulkee naama kirkuvanpunaisena ja reikäisenä aknesta ja kaikki naureskelee ja pilkkaa? Kärsin itse siitä 11-16-vuotiaana ja todellakin aloin peittää naamani ja hoitaa ihoani heti yläasteen alussa. Nyt on pahin onneksi takana...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rahaa ei ollut...
Te jotka kiellätte tyttöjänne varastamasta meikkejä, onko kiva jos lapsi kulkee naama kirkuvanpunaisena ja reikäisenä aknesta ja kaikki naureskelee ja pilkkaa? Kärsin itse siitä 11-16-vuotiaana ja todellakin aloin peittää naamani ja hoitaa ihoani heti yläasteen alussa. Nyt on pahin onneksi takana...
Kyllä teini keinot keksii XD
Alle 16 vee ei ole rikosoikeudellisessa vastussa.
näpistyksestä tulee vain nuhteet.
Pöllikää tamppoonit ja meikit.
Miksi köyhän pitää kulkea vessapaperi housussa ja naama punaisena?
Vierailija kirjoitti:
Alle 16 vee ei ole rikosoikeudellisessa vastussa.
näpistyksestä tulee vain nuhteet.
Pöllikää tamppoonit ja meikit.
Miksi köyhän pitää kulkea vessapaperi housussa ja naama punaisena?
Kuukautiset on jumalan rangaistus=kärsi
Köyhyys on jumalan tahto=turhamaisuus on syntiä
Miksi hiustenvärjäämiseen tarvitsisi olla tietyn ikäinen? Meillä tyttö halusi 7-vuotiaana värjätä hiukset ja annettiin. Oli varsin iloinen.