Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ihmiset ovat vihaisia "työhaluttomille", mutta eivät välitä siitä millaisia etuuksia rikkaat nostaa?

Vierailija
16.10.2017 |

Miksi köyhät, minimitukia nostelevat sossupummit nostattavat ihmisissä kollektiivisen raivon, mutta rikkaiden nostamat etuudet, sopeutumiseläkkeet yms eivät kiinnosta ketään? Miksi me ns. tavalliset kansalaiset annetaan median ja poliitikkojen usuttaa meidät toisiamme vastaan ja syynäämään sitä, montako senttiä kukakin saa mistä, kun samalla yritykset jättävät veroparatiisien kukoistaessa. Pelkästään yritysten käyttämän siirtohinnoittelun väärinkäytön takia verohallinto arvioi valtion menettävän vuodessa noin 320 miljoonaa euroa. Finnwatchilta, joka on ainoa tuota veronkiertoa tutkiva järjestö, on leikattu rahoitus.

Miksi ihmisiä ei kiinnosta se, että tuet ovat ansiosidonnaisia ja näin ollen varakkaat ihmiset vastaanottaa Suomessa huomattavasti enemmän sosiaalietuuksia kuin ne ihmiset, jotka tukia todella tarvitsevat. Alle kymppitonnin tuloilla veronalaiset sosiaalietuudet jäävät muutamaan tonniin, suurituloisimpien porukassa keskiarvo on lähes seitsemänkymmentätuhatta. Samalla poliitikot saavat kymmenientuhansien eurojen palkkioita eri ministeriöistä, ja nostavat samanaikaisesti entisten kansanedustajien sopeutumiseläkettä.

Itseäni noi työhaluttomat elämäntapasossupummit ottaa päähän aivan älyttömästi, mutta eihän nuo ihmiset edes ole se oikea ongelma? Näiden ihmisten turhaan nostamat sosiaalietuudet on pikku kärpäsenkakka, jäävuoren huippu todellisiin ongelmiin verrattuna.

https://www.kansanuutiset.fi/artikkeli/3616485-rikkaat-kauhovat-sosiaal…
http://www.iltalehti.fi/politiikka/201710142200458564_pi.shtml

Kommentit (134)

Vierailija
61/134 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olenko minä varakas kun tienaan 75k bruttona vuodessa?

Onko oikein, että minulta verotetaan pois lähes 40% tuloistani?

Vierailija
62/134 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, ehkä se on joku Anssikin, mutta niin se on mäkin ja kuka oikeesti kehtaa (jos tietäis..) tulla viemään mun lapsilta ja kuka kehtaa vielä tulla pidentämään meiän työviikkoja. Mutta kyllä vain kehtaa, koska kuvittelee, että kaikki veronmaksajat on jotain ökyrikkaita. 

Kaikki suomalaiset, jotka ostavat suomesta mitään tai käyttävät täällä palveluita, maksavat ostoksistaan veroa ja näin ollen ovat veronmaksajia. Myös noi Ossit ja muut elintasosossupummit. Noi suomalaiset elintasosossupummit, jotka nostaa vuodessa joitain tuhansia euroja sosiaalietuuksia, eivät ole kuitenkaan se oikea ongelma.

OK! Miksi sitten veroprogressio, itse kannatan tasaveroa. Sunkin mielestä se ois hyvä vai?

Mulle on ongelma se, että mun tuloista otetaan niin paljon veroa ja elätetään joitakin mulle tuntemattomia Osseja ja tyttiksiä ja mun hyvin tuntemianikin pummeja. Jos sitä tasaveroa aletaan puuhaamaan, niin sosiaalimenoja pitää leikata rajusti, jotta sen pystyy maksamaan. 

Ei tasaveroa, vaan perustulo. Pois ansiosidonnaiset sosiaalietuudet ja tilalle perustulo, joka on sen suuruinen että ihminen selviytyy sillä eikä joudu esim. näkemään nälkää. Ei tarvi ajatella niin monimutkaisesti. Tukien pitäisi mielestäni olla tarkoitettu ihmisen selviytymiseen, eikä niitä kuuluisi maksella tonnikaupalla jo valmiiksi varakkaille ihmisille, jotka eivät tarvitse tukia elääkseen. Mutta perustulo on tasa-arvoisin ja järkevin.

Ja hei cmon, oletko laskenut paljonko verorahoilla kustannettuja palveluita olet elämäsi aikana käyttänyt? Koulutus, julkinen liikenne, autotiet ja kevyen liikenteen väylät, kirjastot, terveydenhuolto.. Sinä et varmaan ole maksanut omilla verorahoillasi omaakaan elämistäsi, jotenki hauska kuulla kun puhut muiden elättämisestä.

Jos tässä on jotain hauskaa nähtävä niin ne on nää sun kiemurtelut. Luettelet vaan juttuja, joita kaikki käyttää! Mähän sanoin, että ne voidaan hoitaa verovaroin.

Tulonsiirrot ovat ihmisten elättämistä! Et sä siitä pääse mihinkään. 

Ei todellakaan mitään perustuloa, jokainen hommatkoon sen perustulonsa ihan itte. 

Puhu vaan omasta puolestasi, jos sanot että et elätä edes itseäsi.

Puhun kyllä joo ihan itseni, ja sinun, ja monen muunkin suomalaisen puolesta. En minäkään ole maksanut vielä elämäni aikana sen vertaa veroja, että olisin kustantanut kaikki verorahoilla tuotetut palvelut, joita olen käyttänyt. :) Ei siinä ole mitään häpeää, siinä on, että uliset siitä miten joku toinen ostaa hernaria sinun verorahoillasi. Cmon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/134 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et ole. Olisiko se oikein, että kaikki maksaisivat kuussa 500 euroa veroa, sinulle jäisi käteen yli 5000 euroa ja kolmea lasta elättävälle yh-äidille 1000 euroa?

Vierailija
64/134 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No nuo tukia saavat rikkaat yleensä tuottavat takaisin yhteiskunnalle. Ja miksi työssäkäyvän äitiyslomaraha pitäisi olla samaa tasoa kuin työtyömän???

Olen sitä mieltä, että Suomeen tarvitaan perustulomalli jonka silmissä jokainen kansalainen on samanarvoinen. Eikö vauvajutut ole ihan samanhintaisia työssäkäyvälle kuin työttömällekin äidille?

No ei todellakaan ole. Mm. noin vuoden tulonmenetys ja kalliimmat päivähoitomaksut.

Vierailija
65/134 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siinäpä se tulikin "ilman mitään peruskoulun jälkeistä koulutusta". Mitä hittoa sä jätit ne koulut käymättä? Sekö on Juha Sipilän vika? Jos sorminäppäryys ei pelaa niin eikö mitään muuta hommaa pysty tekemään? Bussikuski? Siitä saa yli 8e/päivä ja kuskeista on pulaa.

Kyllä ihmisen pitää olla valmis vaihtamaan alaa ja myös muuttamaan työn perässä. Jos haluaa päättäväisesti asua alueella, jossa ei ole töitä ja kieltäytyy muuttamasta yhtään minnekään työn perässä niin ei siinä sitten voi hirveesti valittaa.

Kyllä mun on vaikea kuvitella tilanne, jossa jäisin himaan vinkumaan surkeaa kohtaloani ja pyörittämään elämää 8e päivärahalla sen sijaan, että muuttaisin muualle työn perässä ja menisin vaikka kaupan kassalle hommiin saadakseni edes vähän rahaa.

Jos on oikeasti sairas, työkyvytyön tms. niin se on eri asia, heitä kuuluukin tukea. Jos ei ansiosidonnaisen aikana löydä omaa koulutustaan vastaavaa työtä ja kieltäytyy kouluttautumassa uudelle alalle tai ei huvita, niin kaikki rahat vaan pois. Siis ihan kaikki. 

Vierailija
66/134 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et ole. Olisiko se oikein, että kaikki maksaisivat kuussa 500 euroa veroa, sinulle jäisi käteen yli 5000 euroa ja kolmea lasta elättävälle yh-äidille 1000 euroa?

Kyllä, koska ei veroja pidä maksaa sen mukaan, mitä valintoja on tehnyt vaan sen mukaan, mikä on vero%. Se voisi olla kaikille sama.

Tuleva kansalaispalkka voisi olla pääomatuloa, jolloin vero% on kaikille sama. Sen päälle voisi  tienata ansiotuloja, jolloin ei syntyisi mitään tuloloukkuja tms. Näin systeemi olisi reilu ja kannustaisi tekemään töitä.

Vierailija
67/134 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Olisiko se oikein, että kaikki maksaisivat kuussa 500 euroa veroa, sinulle jäisi käteen yli 5000 euroa ja kolmea lasta elättävälle yh-äidille 1000 euroa?"

Olisi todellakin. Koska minun 5000 euroa on palkka minun työstäni. Siitä, että käyn joka päivä töissä, istun ruuhkassa ja tingin aika paljosta äitinä saadakseni sen 5000e. Samat 3 lasta minullakin on elätettävänä.

Se, että toiselle jää tonni johtuu ammatinvalinnasta. Tiedäthän, ammatinvalintakysymys. Ei se 5000 euroa maksava hommakaan aina yhtä herkkua ole, mutta mä teen sen, koska mä haluan 5000 euroa. Kyllä olisi pirun paljon helpompaa siivota 8-16 kuin olla 24H töissä asiantuntijana. Mutta sen takia palkassa on ero.

Ziisus mitä jengiä. Ei kun kommunismi vaan Suomeen.

Vierailija
68/134 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei , jos se yh-äiti tekee samaa duunia samalla koulutuksella.

Vierailija
69/134 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, ehkä se on joku Anssikin, mutta niin se on mäkin ja kuka oikeesti kehtaa (jos tietäis..) tulla viemään mun lapsilta ja kuka kehtaa vielä tulla pidentämään meiän työviikkoja. Mutta kyllä vain kehtaa, koska kuvittelee, että kaikki veronmaksajat on jotain ökyrikkaita. 

Kaikki suomalaiset, jotka ostavat suomesta mitään tai käyttävät täällä palveluita, maksavat ostoksistaan veroa ja näin ollen ovat veronmaksajia. Myös noi Ossit ja muut elintasosossupummit. Noi suomalaiset elintasosossupummit, jotka nostaa vuodessa joitain tuhansia euroja sosiaalietuuksia, eivät ole kuitenkaan se oikea ongelma.

OK! Miksi sitten veroprogressio, itse kannatan tasaveroa. Sunkin mielestä se ois hyvä vai?

Mulle on ongelma se, että mun tuloista otetaan niin paljon veroa ja elätetään joitakin mulle tuntemattomia Osseja ja tyttiksiä ja mun hyvin tuntemianikin pummeja. Jos sitä tasaveroa aletaan puuhaamaan, niin sosiaalimenoja pitää leikata rajusti, jotta sen pystyy maksamaan. 

Ei tasaveroa, vaan perustulo. Pois ansiosidonnaiset sosiaalietuudet ja tilalle perustulo, joka on sen suuruinen että ihminen selviytyy sillä eikä joudu esim. näkemään nälkää. Ei tarvi ajatella niin monimutkaisesti. Tukien pitäisi mielestäni olla tarkoitettu ihmisen selviytymiseen, eikä niitä kuuluisi maksella tonnikaupalla jo valmiiksi varakkaille ihmisille, jotka eivät tarvitse tukia elääkseen. Mutta perustulo on tasa-arvoisin ja järkevin.

Ja hei cmon, oletko laskenut paljonko verorahoilla kustannettuja palveluita olet elämäsi aikana käyttänyt? Koulutus, julkinen liikenne, autotiet ja kevyen liikenteen väylät, kirjastot, terveydenhuolto.. Sinä et varmaan ole maksanut omilla verorahoillasi omaakaan elämistäsi, jotenki hauska kuulla kun puhut muiden elättämisestä.

Jos tässä on jotain hauskaa nähtävä niin ne on nää sun kiemurtelut. Luettelet vaan juttuja, joita kaikki käyttää! Mähän sanoin, että ne voidaan hoitaa verovaroin.

Ei todellakaan mitään perustuloa, jokainen hommatkoon sen perustulonsa ihan itte. 

Puhun kyllä joo ihan itseni, ja sinun, ja monen muunkin suomalaisen puolesta. En minäkään ole maksanut vielä elämäni aikana sen vertaa veroja, että olisin kustantanut kaikki verorahoilla tuotetut palvelut, joita olen käyttänyt. :) Ei siinä ole mitään häpeää, siinä on, että uliset siitä miten joku toinen ostaa hernaria sinun verorahoillasi. Cmon.

Heidän kunnianaan on heidän häpeänsä. MOT. 

Tää viisastelu ja lopputuloksena se, että ei ole häpeällistä olla muiden elätettävänä...

Joo, ei olekaan, jos sattuu olemaan vammainen. 

Jokainenhan voi varmaan pyytää vanhempiaan kustantamaan työttömyytensä, tai jos vanhempia tai ne on itekkin kerjäläisiä, niin sitten voi varmaan etsiä jonkun rikkaan lahjoittajan. 

Mikä ongelma? Jos siinä kerran ei ole mitään hävettävää ja ihan oikeassa ollaan, niin ei kai tällaisesta järjestelystä koituisi mitään ongelmaa. Vai onko ne rikkaat niin sysip.skoja, että niiltä pitää väkisin ottaa, kun ne ei ymmärrä antaa. 

Vierailija
70/134 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi oikein! Saman verran hän on velkaa tälle yhteiskunnalle kuin minäkin. 

Vierailija
71/134 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

JokuRajaOikeesti kirjoitti:

No siinäpä se tulikin "ilman mitään peruskoulun jälkeistä koulutusta". Mitä hittoa sä jätit ne koulut käymättä? Sekö on Juha Sipilän vika? Jos sorminäppäryys ei pelaa niin eikö mitään muuta hommaa pysty tekemään? Bussikuski? Siitä saa yli 8e/päivä ja kuskeista on pulaa.

Kyllä ihmisen pitää olla valmis vaihtamaan alaa ja myös muuttamaan työn perässä. Jos haluaa päättäväisesti asua alueella, jossa ei ole töitä ja kieltäytyy muuttamasta yhtään minnekään työn perässä niin ei siinä sitten voi hirveesti valittaa.

Kyllä mun on vaikea kuvitella tilanne, jossa jäisin himaan vinkumaan surkeaa kohtaloani ja pyörittämään elämää 8e päivärahalla sen sijaan, että muuttaisin muualle työn perässä ja menisin vaikka kaupan kassalle hommiin saadakseni edes vähän rahaa.

Jos on oikeasti sairas, työkyvytyön tms. niin se on eri asia, heitä kuuluukin tukea. Jos ei ansiosidonnaisen aikana löydä omaa koulutustaan vastaavaa työtä ja kieltäytyy kouluttautumassa uudelle alalle tai ei huvita, niin kaikki rahat vaan pois. Siis ihan kaikki. 

Selvennän siis, että olin opiskellut, kuten tossa viestissänikin sanoin. En vaan enää voi tehdä sitä työtä, johon opiskelin.

Olen hakenut töitä monta vuotta, anna mulle jonkun tyypin puhelinnumero joka ottaa mut bussikuskiksi niin menen heti! Ihan oikeesti. Ottaa niin saatanasti pannuun toi, että mee vaikka bussikuskiksi/kaupan kassaksi. No menisin, jos joku ottaisi. Kaupassa oon ollutkin töissä, juuri tuolla 8 euron päiväpalkalla.

Muualle muuttamisessa en näe mitään järkeä, koska mulla ei ole kirjaimellisesti yhtään rahaa muuttaa. Töitä olen hakenut paitsi pääkaupunkiseudun, myös Turun ja Tampereen alueelta, koska mulla asuu noilla alueilla sisaruksia joiden luona voisin tarpeen vaatiessa asua hetken. Ei ole tärpännyt.

Kyse mun käsien kanssa ei ole sorminäppäryydestä vaan siitä, että osa sormistani ei toimi lainkaan ja osa taas toimii vajanaisesti, eli esim. eivät koukistu täysin. Voin kyllä elää normaalia elämää, mutta vaikeuttaa työmahdollisuuksia huomattavasti.

Vierailija
72/134 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hohhoijaa. Välttämättömän elannon takaamisen lisäksi yhteiskunnan tuilla on muitakin tarkoituksia, kuten yhteiskunnan kannalta hyödylliseen toimintaan kannustaminen tai haitallisesta toiminnasta pois ohjaaminen. Esimerkiksi ansiosidonnaisen työttömyysturvan ajatus on, että on kohtuutonta että ihminen joutuisi lyhyen työttömyyden vuoksi pistämään koko elämänsä uusiksi - vaihtamaan asuntoa, muuttamaan lasten tarhat ja koulut jne. Vanhempainpäivärahan tarkoitus taas on tasata lapsesta aiheutuvaa tulonmenetystä, turvata imetys mahdollistamalla pienen vauvan kotihoito ja kannustaa myös isiä jäämään edes muutamaksi viikoksi kotiin. Nämä ovat yhteiskunnan kannalta tärkeitä asioita, vaikka ne eivät sinusta sellaisilta tuntuisikaan.

Vierailija
73/134 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Olisiko se oikein, että kaikki maksaisivat kuussa 500 euroa veroa, sinulle jäisi käteen yli 5000 euroa ja kolmea lasta elättävälle yh-äidille 1000 euroa?"

Olisi todellakin. Koska minun 5000 euroa on palkka minun työstäni. Siitä, että käyn joka päivä töissä, istun ruuhkassa ja tingin aika paljosta äitinä saadakseni sen 5000e. Samat 3 lasta minullakin on elätettävänä.

Se, että toiselle jää tonni johtuu ammatinvalinnasta. Tiedäthän, ammatinvalintakysymys. Ei se 5000 euroa maksava hommakaan aina yhtä herkkua ole, mutta mä teen sen, koska mä haluan 5000 euroa. Kyllä olisi pirun paljon helpompaa siivota 8-16 kuin olla 24H töissä asiantuntijana. Mutta sen takia palkassa on ero.

Ja minulla on seitsemän lasta. Mutta kummasti alkaa muiden auttamishalu hiipumaan, kun kuulevat, että joku oikeasti tarvis sen kovan palkkansa.  

Vierailija
74/134 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammatinvalintakysymys? Siis mistä aivojen käytöstä sinulle muka maksetaan? Kaikki eivät kilpaile koulutuspaikoista tasavertaisista lähtökohdista. Lahjakkuudesta ei pidä palkita, kukaan ei ansaitse syntyä lahjakkaaksi sen paremmin kuin vammaiseksikaan. Lapsuudenkodin olot ja nykyään jopa mahdollisuus tukea lasta taloudellisesti opintoaikana vaikuttavat paljon siihen mitä on mahdollisuus opiskella. Nykyään joka työpaikkaan vaaditaan suhteita tai tutkinto ja harjoittelut toimivat monilla aloilla ilmaiseksi + opintopistevaatimuksia on kiristetty =koulun ohella työskentely on vaikeutunut ihan reippaasti siitä mitä se joskus oli. Jokainen tällainen pieni mutka matkaan = opiskelu käy jollekulle mahdottomaksi aivan oikeasti. 

Oletetaan kuitenkin että unelmahöttösi on totta ja kaikki lähtevät kilpailemaan koulutuspaikoista samalta viivalta. 

Koulutuspaikkojen tarvetta ei osata ennustaa. Päinvastoin, hehkutettu ala toisensa jälkeen on osoittautunut sudeks. Bioteknologiasta piti tulla uusi Nokia => saatiinkin vino pino yliopistokoulutettuja kemistejä, biokemistejä jne. joille ei ollutkaan töitä. Sama juttu media-alalla =>somesta tulikin ilmainen joten mediatyöläisiä ei tarvittukaan laumoittain ja nykyään koko alalla on hömpppäalan maine. Nämä muutokset tapahtuvat myös nopeasti, ja kun lisäksi korkeakoulutuskaan ei enää takaa edes vakituista työpaikkaa, on nykyään aika sama mitä lähtee opiskelemaan. Unelmien "käytännöllinen" ala voi osoittautua työllistämättömäksi koska vain, tai sitten alan palkkataso voi pudota. Eipä sitä parikymmentä vuotta sitten olisi uskottu, millä palkoilla ja työehdoilla voi saada töihin korkeakoulutettuja ihmisiä, muista puhumattakaan. Hyvän työpaikan saamiseen vaikuttavat nykyään ammatinvalintaa enemmän hyväveliverkostot ja silkka tuuri. Osaaminen vanheneekin niin nopeasti, että pelkkä vääränä vuonna valmistuminen pilaa uran. Ammatinvalinnasta jeesustelu on tässä tilanteessa puhdasta idiotismia.

Palkat ja työehdot ovat heikkenemässä, eikä syynä ole työntekijöiden ahneus eikä maahanmuutto. Tulonsiirtojen varassa eläviä on eliitin näkökulmasta syytäkin roikottaa nälkäkuoleman partaalla. Niin keskiluokka pitää suunsa kiinni työolojen heikentyessä -pelosta. Mitä siitä tulisi, jos meille yhtäkkiä tulisikin kansalaispalkka joka takaisi peruselämisen ilman nöyryytystä ja kyykytystä- jokuhan voisi vaikka kieltäytyä nollasopparista tai provisiopalkatusta tempputyöstä! Nykytilanteessa eliitillä on intressi kyykyttää köyhimpiä. Keskiluokan intressissä tämä kyykyttäminen ei todellakaan ole, mutta alaspäin on kivempi potkia kuin ylöspäin.

Vierailija
75/134 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ammatinvalintakysymys? Siis mistä aivojen käytöstä sinulle muka maksetaan? Kaikki eivät kilpaile koulutuspaikoista tasavertaisista lähtökohdista. Lahjakkuudesta ei pidä palkita, kukaan ei ansaitse syntyä lahjakkaaksi sen paremmin kuin vammaiseksikaan. Lapsuudenkodin olot ja nykyään jopa mahdollisuus tukea lasta taloudellisesti opintoaikana vaikuttavat paljon siihen mitä on mahdollisuus opiskella. Nykyään joka työpaikkaan vaaditaan suhteita tai tutkinto ja harjoittelut toimivat monilla aloilla ilmaiseksi + opintopistevaatimuksia on kiristetty =koulun ohella työskentely on vaikeutunut ihan reippaasti siitä mitä se joskus oli. Jokainen tällainen pieni mutka matkaan = opiskelu käy jollekulle mahdottomaksi aivan oikeasti. 

Oletetaan kuitenkin että unelmahöttösi on totta ja kaikki lähtevät kilpailemaan koulutuspaikoista samalta viivalta. 

Koulutuspaikkojen tarvetta ei osata ennustaa. Päinvastoin, hehkutettu ala toisensa jälkeen on osoittautunut sudeks. Bioteknologiasta piti tulla uusi Nokia => saatiinkin vino pino yliopistokoulutettuja kemistejä, biokemistejä jne. joille ei ollutkaan töitä. Sama juttu media-alalla =>somesta tulikin ilmainen joten mediatyöläisiä ei tarvittukaan laumoittain ja nykyään koko alalla on hömpppäalan maine. Nämä muutokset tapahtuvat myös nopeasti, ja kun lisäksi korkeakoulutuskaan ei enää takaa edes vakituista työpaikkaa, on nykyään aika sama mitä lähtee opiskelemaan. Unelmien "käytännöllinen" ala voi osoittautua työllistämättömäksi koska vain, tai sitten alan palkkataso voi pudota. Eipä sitä parikymmentä vuotta sitten olisi uskottu, millä palkoilla ja työehdoilla voi saada töihin korkeakoulutettuja ihmisiä, muista puhumattakaan. Hyvän työpaikan saamiseen vaikuttavat nykyään ammatinvalintaa enemmän hyväveliverkostot ja silkka tuuri. Osaaminen vanheneekin niin nopeasti, että pelkkä vääränä vuonna valmistuminen pilaa uran. Ammatinvalinnasta jeesustelu on tässä tilanteessa puhdasta idiotismia.

Palkat ja työehdot ovat heikkenemässä, eikä syynä ole työntekijöiden ahneus eikä maahanmuutto. Tulonsiirtojen varassa eläviä on eliitin näkökulmasta syytäkin roikottaa nälkäkuoleman partaalla. Niin keskiluokka pitää suunsa kiinni työolojen heikentyessä -pelosta. Mitä siitä tulisi, jos meille yhtäkkiä tulisikin kansalaispalkka joka takaisi peruselämisen ilman nöyryytystä ja kyykytystä- jokuhan voisi vaikka kieltäytyä nollasopparista tai provisiopalkatusta tempputyöstä! Nykytilanteessa eliitillä on intressi kyykyttää köyhimpiä. Keskiluokan intressissä tämä kyykyttäminen ei todellakaan ole, mutta alaspäin on kivempi potkia kuin ylöspäin.

Vittu mitä paskaa. Jos olet terve ihminen, pystyt kyllä opiskelemaan itsellesi tuon 5000 euron palkkaan vaadittavan koulutuksen. Vaatii vaan vähän uhrautumista ja työtä. Sen takia siitä maksetaan paljon. Ei kukaan synny lääkäriksi tai diplomi-insinööriksi. Se vaatii johdonmukaista työtä ja omistautumista kymmenien vuosien ajan heti ala-asteelta lähtien.

Laiskat ihmiset eivät näy pitkäaikaisia hyötyjä lukemisesta ja suorittavat pakolliset koulunsa rimaahipoen läpi. Ahkerat ihmiset tekevät töitä ja ymmärtävät, että edetäkseen hyväpalkkaisiin töihin, on tehtävä paljon töitä ja hankittava itselleen hyvä tutkinto.

Vierailija
76/134 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juujuu, 

nälkään kuolisivat, jos eivät saisi varastaa meidän perheeltä. Niinpä niin. 

Minusta on kyllä ihan oikein, että vanhempiensakin valinnoista joutuu maksamaan, tulee ihan uusi asenne siihen omienkin lasten kasvattamiseen, paitsi tietenkin, jos ei pysty ottamaan opiksi, vaan jää ikuiseksi uhriksi elämänvirtaan. 

Itse olen vaan peruskoulutettu, minut opetettiin pummiksi, mutta tein sittemmin parannuksen ja vastuunottaminen omasta elämästä on mielettömän voimaannuttavaa. Suosittelen kaikille. 

Vierailija
77/134 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huhhuh mitä tekstiä. Mikä kommunistilauma tämän foorumin on oikein vallannut?

Vierailija
78/134 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä vähän elämänviisautta työnkarttelijoille:

6:6 Mene, laiska, muurahaisen tykö, katso sen menoja ja viisastu.

6:9 Kuinka kauan sinä, laiska, makaat, milloinka nouset unestasi? 

10:4 Köyhtyy, joka laiskasti kättä käyttää, mutta ahkerain käsi rikastuttaa.

10:26 Mitä hapan hampaille ja savu silmille, sitä laiska lähettäjillensä. 

12:24 Ahkerain käsi saa hallita, mutta laiska joutuu työveron alaiseksi.

12:27 Laiska ei saa ajetuksi itselleen riistaa, mutta ahkeruus on ihmiselle kallis tavara. 

13:4 Laiskan sielu haluaa, saamatta mitään, mutta ahkerain sielu tulee ravituksi.

15:19 Laiskan tie on kuin orjantappurapehko, mutta oikeamielisten polku on raivattu.

19:24 Laiska pistää kätensä vatiin, mutta ei saa sitä viedyksi suuhunsa jälleen.

20:4 Syksyllä ei laiska kynnä; elonaikana hän tyhjää tapailee.

21:25 Oma halu laiskan tappaa, sillä hänen kätensä eivät tahdo työtä tehdä.

22:13 Laiska sanoo: "Ulkona on leijona; tappavat vielä minut keskellä toria."

26:13 Laiska sanoo: "Tuolla tiellä on leijona, jalopeura torien vaiheilla."

26:14 Ovi saranoillaan kääntyilee, laiska vuoteellansa. 

26:15 Laiska pistää kätensä vatiin; ei viitsi sitä viedä suuhunsa jälleen. 

26:16 Laiska on omissa silmissään viisaampi kuin seitsemän, jotka vastaavat taitavasti. 

Sananlaskut, Raamattu

Vierailija
79/134 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huhhuh mitä tekstiä. Mikä kommunistilauma tämän foorumin on oikein vallannut?

Peruskoulu sylkäsee pihalle joka kevät vuosiluokallisen hyvinvointiyhteiskunnan uusia asiakkaita. Takuu on luvattu kaikkiin kröhäyksiin, mitä moottori vain ikinä saattaisi pihahtaa. 

Ei sillä, etteikö vanhat kommarit ole niitä kaikista paatuneimpia. 

Vierailija
80/134 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin tässä maailmassa, se joka syö toisten rahoilla on kingi.

Se, joka maksaa laskun, sen pitää hävetä. 

En minä vaan osta hernaria muitten rahoilla. Onko se jotenkin ihan vieras ajatus sulle, että voi ostaa ihan omillakin rahoilla. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kolme