Miksi ihmiset ovat vihaisia "työhaluttomille", mutta eivät välitä siitä millaisia etuuksia rikkaat nostaa?
Miksi köyhät, minimitukia nostelevat sossupummit nostattavat ihmisissä kollektiivisen raivon, mutta rikkaiden nostamat etuudet, sopeutumiseläkkeet yms eivät kiinnosta ketään? Miksi me ns. tavalliset kansalaiset annetaan median ja poliitikkojen usuttaa meidät toisiamme vastaan ja syynäämään sitä, montako senttiä kukakin saa mistä, kun samalla yritykset jättävät veroparatiisien kukoistaessa. Pelkästään yritysten käyttämän siirtohinnoittelun väärinkäytön takia verohallinto arvioi valtion menettävän vuodessa noin 320 miljoonaa euroa. Finnwatchilta, joka on ainoa tuota veronkiertoa tutkiva järjestö, on leikattu rahoitus.
Miksi ihmisiä ei kiinnosta se, että tuet ovat ansiosidonnaisia ja näin ollen varakkaat ihmiset vastaanottaa Suomessa huomattavasti enemmän sosiaalietuuksia kuin ne ihmiset, jotka tukia todella tarvitsevat. Alle kymppitonnin tuloilla veronalaiset sosiaalietuudet jäävät muutamaan tonniin, suurituloisimpien porukassa keskiarvo on lähes seitsemänkymmentätuhatta. Samalla poliitikot saavat kymmenientuhansien eurojen palkkioita eri ministeriöistä, ja nostavat samanaikaisesti entisten kansanedustajien sopeutumiseläkettä.
Itseäni noi työhaluttomat elämäntapasossupummit ottaa päähän aivan älyttömästi, mutta eihän nuo ihmiset edes ole se oikea ongelma? Näiden ihmisten turhaan nostamat sosiaalietuudet on pikku kärpäsenkakka, jäävuoren huippu todellisiin ongelmiin verrattuna.
https://www.kansanuutiset.fi/artikkeli/3616485-rikkaat-kauhovat-sosiaal…
http://www.iltalehti.fi/politiikka/201710142200458564_pi.shtml
Kommentit (134)
Vierailija kirjoitti:
Joo, ehkä se on joku Anssikin, mutta niin se on mäkin ja kuka oikeesti kehtaa (jos tietäis..) tulla viemään mun lapsilta ja kuka kehtaa vielä tulla pidentämään meiän työviikkoja. Mutta kyllä vain kehtaa, koska kuvittelee, että kaikki veronmaksajat on jotain ökyrikkaita.
Kaikki suomalaiset, jotka ostavat suomesta mitään tai käyttävät täällä palveluita, maksavat ostoksistaan veroa ja näin ollen ovat veronmaksajia. Myös noi Ossit ja muut elintasosossupummit. Noi suomalaiset elintasosossupummit, jotka nostaa vuodessa joitain tuhansia euroja sosiaalietuuksia, eivät ole kuitenkaan se oikea ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itseä kyllä suututti kun sai lukea kuinka paljon esim. joku Wahlroos nosti tulojensa lisäksi vielä hänelle kuuluvia maataloustukia. Tosin, hän onkin tätä Suomen järjestelmää arvostellut aika paljon ja hänellä on oma näkemyksensä taloudenhoidosta, joten varmaan osittain ihan v*ttuillakseen nostaa joka pennin joka irti lähtee.
Björn Wahlroos on Suomen suurin ja vastenmielisin loinen ja on valitettavaa, että elämme maailmassa jossa hänen kaltaisensa sosiopaatit saavat antaa lausuntoja suurimpiin medioihin, vieläpä yhteiskuntapolitiikasta.
Huoh... hän ei todellakaan ole loinen, kaikkea muuta.
Wahlroosin ansiosta Nordea on todellakin iskussa -harva Eurooppalainen pankki yltää samaan. Vai oletko eri mieltä? Todisteita kehiin sitten...
Ja sosiopaattikaan hän ei tietenkään ole, mistä moisen aivopierun edes keksit?
Viisaan talousihmisen lausuntoja kannattaa kuunnella.
Oma paha olosi ja kateutesi ovat jotain säälittävää. Mene hullu hoitoon! :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, ehkä se on joku Anssikin, mutta niin se on mäkin ja kuka oikeesti kehtaa (jos tietäis..) tulla viemään mun lapsilta ja kuka kehtaa vielä tulla pidentämään meiän työviikkoja. Mutta kyllä vain kehtaa, koska kuvittelee, että kaikki veronmaksajat on jotain ökyrikkaita.
Kaikki suomalaiset, jotka ostavat suomesta mitään tai käyttävät täällä palveluita, maksavat ostoksistaan veroa ja näin ollen ovat veronmaksajia. Myös noi Ossit ja muut elintasosossupummit. Noi suomalaiset elintasosossupummit, jotka nostaa vuodessa joitain tuhansia euroja sosiaalietuuksia, eivät ole kuitenkaan se oikea ongelma.
OK! Miksi sitten veroprogressio, itse kannatan tasaveroa. Sunkin mielestä se ois hyvä vai?
Mulle on ongelma se, että mun tuloista otetaan niin paljon veroa ja elätetään joitakin mulle tuntemattomia Osseja ja tyttiksiä ja mun hyvin tuntemianikin pummeja. Jos sitä tasaveroa aletaan puuhaamaan, niin sosiaalimenoja pitää leikata rajusti, jotta sen pystyy maksamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minustakin on silkkaa veronkiertoa ostaa ulkomaisista nettikaupoista. Vihaan veronkiertoa, jätätte vaan meille kunnollisille enemmän maksettavaksi pelkurit!
Koska pieni- tai keskituloinen ei saa kunnon korvausta työstään ja työhaluton saa saman rahan tekemättä mitään. On helpompi verrata itseään toiseen tavalliseen pulliaiseen. Sitten vielä muutama otsikko mediassa tähän tyyliin: "Lissu käy leipäjonossa, kun 2500€ tuet eivät riitä perustarpeisiin" ja soppa on valmis.
Työttömyyden kustannukset ovat huomattavat tälle maalle, myönnän sen auliisti. Työttömyysmenot ylittivät 5 miljardia viime vuonna. Niitä kyllä (ihan aiheesta) kauhistellaan, ei siinä mitään. Kauhistelun muodot vaan ovat jo vääristyneet.
Entäpä sitten ne asiat, joihin yhteiskunta lappaa rahaa, mutta joita ei kauhistella?
Maataloustuet olivat samaan aikaan noin 2 miljardia. Puhettakaan sitten muista tuista, verohelpotuksista ja valtionosuuksista, joista koko maaseutu (ts. taajamien ulkopuolinen väestö) nauttii. Todennäköisesti ovat jo samaa luokkaa kuin työttömyysmenot kokonaisuudessaan.
Harvaan asutulla maaseudulla asuu nykyisin alle 300.000 asukasta. Tätä elintapaa tuetaan todennäköisesti kokonaisuudessaan enemmän yhteiskunnan taholta per capita kuin koko työttömien puolimiljoonaista armeijaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minustakin on silkkaa veronkiertoa ostaa ulkomaisista nettikaupoista. Vihaan veronkiertoa, jätätte vaan meille kunnollisille enemmän maksettavaksi pelkurit!
Kukaan ei sanonut niin, mutta kiitos mielipiteestäsi. En ole kanssasi samaa mieltä, ja kyllähän noistakin maksetaan verot, mikäli tilaat EU:n ulkopuolelta.
Ei tukirahoilla maksetut verot ole sen tuensaajan maksamia vaan veronmaksajien.
Siksi, että meitä keskiluokkaa hieman paremmin tienaavia ottaa pattiin jatkuvasti kuunnella "köyhien" (joita suomalaisista tyyliin 10%) ulinaa, että ilmaiseksi pitäisi sitä ja tätä. Ja kun ehdotetaan, että no okei, saat ilmaiseksi jos sitoudut käymään yksinäisen mummon luona 2x viikossa kahvilla niin hirvee valitus vapaudenriistosta. Siksi.
Siksi, että me maksetaan ihan sikana kaikesta ja koko ajan verot nousee ja yhtä ainutta etua ei tule mistään suunnasta. Se, että tulot on 100 000e / talous ei tarkoita, että meillä olisi jotain osakemiljoonia kätkössä. Se, että joku yksittäinen ihminen on varakas ja vaikkapa sikarikas, niin on hänen ihan omaa ansiotaan. Hän on todennäköisesti käynyt kouluja, tehnyt urasuunnitelmaa, edennyt päämäärätietoisesti, ottanut riskin ja perustanut yrityksen ja työllistänyt ihmisiä.. ja nyt kun hänellä on rahaa niin rahat pitäisi jotenkin häneltä kyniä ja lahjoittaa himassa makaaville "en halua tehdä töitä kun ei huvita" -tyypeille. Siksi.
Mun puolesta tienatkoon Sipilä vaikka 200 miljoonaa veroetuina kun ne ovat hänen omia rahojaan, jotka on taitavasti osannut sijoittaa ja ne hänelle tuovat lisää rahaa. Mutta yhdenkään Ossin perustuloa en halua maksaa. En yhdenkään.
Vierailija kirjoitti:
Koska pieni- tai keskituloinen ei saa kunnon korvausta työstään ja työhaluton saa saman rahan tekemättä mitään. On helpompi verrata itseään toiseen tavalliseen pulliaiseen. Sitten vielä muutama otsikko mediassa tähän tyyliin: "Lissu käy leipäjonossa, kun 2500€ tuet eivät riitä perustarpeisiin" ja soppa on valmis.
Kukaan työtön ei saa 2500 euron tukia. Sosiaalietuudet ovat ansiosidonnaisia, joka tarkoittaa käytännössä sitä, että saat tukia sen mukaan miten olet saanut aiemmin palkkaa. Nämä Ossit ja Sannat eivät ole koskaan käyneet töissä, joten heidät etuutensa ovat todella pienet, verrattuna varakkaiden ihmisten kymppitonnien etuuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei sanonut niin, mutta kiitos mielipiteestäsi. En ole kanssasi samaa mieltä, ja kyllähän noistakin maksetaan verot, mikäli tilaat EU:n ulkopuolelta.
Maksetaan verot, mutta Jaska ja Pirkko ei maksa tuloveroa, koska ne lojuu kortistossa, kun sinä tilaat Kiinaa kotiisi!
Omille nilkoillenne kusette.. Huomaa kyllä kuka oikeasti välittää "köyhistä"... !
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan työtön ei saa 2500 euron tukia. Sosiaalietuudet ovat ansiosidonnaisia, joka tarkoittaa käytännössä sitä, että saat tukia sen mukaan miten olet saanut aiemmin palkkaa. Nämä Ossit ja Sannat eivät ole koskaan käyneet töissä, joten heidät etuutensa ovat todella pienet, verrattuna varakkaiden ihmisten kymppitonnien etuuksiin.
Jäi sana välistä, kukaan tällainen työtön siis. Viittaan näihin elintapasossupummeihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itseä kyllä suututti kun sai lukea kuinka paljon esim. joku Wahlroos nosti tulojensa lisäksi vielä hänelle kuuluvia maataloustukia. Tosin, hän onkin tätä Suomen järjestelmää arvostellut aika paljon ja hänellä on oma näkemyksensä taloudenhoidosta, joten varmaan osittain ihan v*ttuillakseen nostaa joka pennin joka irti lähtee.
Björn Wahlroos on Suomen suurin ja vastenmielisin loinen ja on valitettavaa, että elämme maailmassa jossa hänen kaltaisensa sosiopaatit saavat antaa lausuntoja suurimpiin medioihin, vieläpä yhteiskuntapolitiikasta.
Huoh... hän ei todellakaan ole loinen, kaikkea muuta.
Wahlroosin ansiosta Nordea on todellakin iskussa -harva Eurooppalainen pankki yltää samaan. Vai oletko eri mieltä? Todisteita kehiin sitten...
Ja sosiopaattikaan hän ei tietenkään ole, mistä moisen aivopierun edes keksit?
Viisaan talousihmisen lausuntoja kannattaa kuunnella.Oma paha olosi ja kateutesi ovat jotain säälittävää. Mene hullu hoitoon! :)
Juuri tätä tuossa aiemmin kirjoitin. Se, että "pankki on iskussa" ei ole 2000-luvulla millään tavalla hyvä asia reaalitaloudelliselle toiminnalle. Wahlroosin kaltaiset toimijat ainoastaan imevät elinvoimaa ja resursseja muilta, mitään tuottavaa he eivät itse tee. Käytännössä kyse on yksityistetystä verotuksesta ja monopoliaseman hyväksikäytöstä. Voit ajatella sitä niin, että pankki vetää jokaikisestä taloudellisesta tapahtumasta välistä oman siivunsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
OK! Miksi sitten veroprogressio, itse kannatan tasaveroa. Sunkin mielestä se ois hyvä vai?
Mulle on ongelma se, että mun tuloista otetaan niin paljon veroa ja elätetään joitakin mulle tuntemattomia Osseja ja tyttiksiä ja mun hyvin tuntemianikin pummeja. Jos sitä tasaveroa aletaan puuhaamaan, niin sosiaalimenoja pitää leikata rajusti, jotta sen pystyy maksamaan.
Ei tasaveroa, vaan perustulo. Pois ansiosidonnaiset sosiaalietuudet ja tilalle perustulo, joka on sen suuruinen että ihminen selviytyy sillä eikä joudu esim. näkemään nälkää. Ei tarvi ajatella niin monimutkaisesti. Tukien pitäisi mielestäni olla tarkoitettu ihmisen selviytymiseen, eikä niitä kuuluisi maksella tonnikaupalla jo valmiiksi varakkaille ihmisille, jotka eivät tarvitse tukia elääkseen. Mutta perustulo on tasa-arvoisin ja järkevin.
Ja hei cmon, oletko laskenut paljonko verorahoilla kustannettuja palveluita olet elämäsi aikana käyttänyt? Koulutus, julkinen liikenne, autotiet ja kevyen liikenteen väylät, kirjastot, terveydenhuolto.. Sinä et varmaan ole maksanut omilla verorahoillasi omaakaan elämistäsi, jotenki hauska kuulla kun puhut muiden elättämisestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ymmärtänyt pointtia. Tarkoitus oli tuoda vain esiin kuinka media saa provosoitua. Ja niissä teksteissä luetellaan yleensä liuta erilaisia tukia, joista elanto koostuu.
JokuRajaOikeesti kirjoitti:
Siksi, että meitä keskiluokkaa hieman paremmin tienaavia ottaa pattiin jatkuvasti kuunnella "köyhien" (joita suomalaisista tyyliin 10%) ulinaa, että ilmaiseksi pitäisi sitä ja tätä. Ja kun ehdotetaan, että no okei, saat ilmaiseksi jos sitoudut käymään yksinäisen mummon luona 2x viikossa kahvilla niin hirvee valitus vapaudenriistosta. Siksi.
Siksi, että me maksetaan ihan sikana kaikesta ja koko ajan verot nousee ja yhtä ainutta etua ei tule mistään suunnasta. Se, että tulot on 100 000e / talous ei tarkoita, että meillä olisi jotain osakemiljoonia kätkössä. Se, että joku yksittäinen ihminen on varakas ja vaikkapa sikarikas, niin on hänen ihan omaa ansiotaan. Hän on todennäköisesti käynyt kouluja, tehnyt urasuunnitelmaa, edennyt päämäärätietoisesti, ottanut riskin ja perustanut yrityksen ja työllistänyt ihmisiä.. ja nyt kun hänellä on rahaa niin rahat pitäisi jotenkin häneltä kyniä ja lahjoittaa himassa makaaville "en halua tehdä töitä kun ei huvita" -tyypeille. Siksi.
Mun puolesta tienatkoon Sipilä vaikka 200 miljoonaa veroetuina kun ne ovat hänen omia rahojaan, jotka on taitavasti osannut sijoittaa ja ne hänelle tuovat lisää rahaa. Mutta yhdenkään Ossin perustuloa en halua maksaa. En yhdenkään.
Kiinnostaa tietää, että mistä revit tuon ekan kappaleesi tekstin? Kenelle on luvattu, että saat kyllä elää ilmaiseksi kunhan käyt yksinäisen vanhuksen luona 2x viikossa?
Itse olin opiskellut, valmistunut, tehnyt töitä ja ehtinyt perustaa oman yrityksenkin, ennen kuin loukkaannuin tapaturmaisesti niin, etten enää voi tehdä entistä työtäni, joka vaatii huomattavaa sorminäppäryyttä ja tarkkuutta. Kelan mielestä siihen pystyn, koska käteni kyllä toimivat, mutta en ikimaailmassa lähtisi vapisevin, jäykin sormin tekemään tarkkuutta vaativaa työtä mahdollisesti asiakkaan terveyden uhalla.
Jäinkin siis tyhjän päälle ilman mitään peruskoulun jälkeistä koulutusta. Olen ollut ilmoittautuneena työnhakijaksi monta vuotta, lähettelen työhakemuksia ja töitä ei kuulu. Kela on tarjonnut kaikessa laupeudessaan kuntouttavaa työtoimintaa, josta maksetaan 8 euroa / PÄIVÄ. Näin suhteessa ajateltuna mulla menee päivässä tuota isompi summa bussimatkoihin työpaikalle ja sieltä pois.
No, mähän käyn, ku ei ole muutakaan vaihtoehtoa. Toinen vanhempi erehtyi laittamaan mulle satasen tilille, että saisin ostettua bussikortin (joka maksaa kuukaudessa 133 euroa, tuosta kuntouttavasta toiminnasta tienaat kuussa max 160 euroa), niin Kela katsoi että akkahan on saanut tuloja ja peri multa niitä vähiä tukia takaisin.
Mun elämä ei ole tuntunut minkään arvoiselta enää vuosiin. En haluaisi olla työttömänä, tekisin aika kirjaimellisesti mitä vaan, mutta en vammani vuoksi pysty kuitenkaan tekemään ihan mitä tahansa. Kenellekään en kelpaa, paitsi niille joille mun täytyy työskennellä ilmaiseksi/omalla kustannuksellani.
Vastatkaa nyt ihan oikeasti rehellisesti, kuinka moni teistä suostuisi edes lähtemään töihin, jos teille maksettaisiin 8 euroa PÄIVÄLTÄ siitä samasta työstä, mitä muutkin työpaikallanne tekevät?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska se rikas voi viedä loputkin tulonsa johonkin veroparatiisiin, jos aletaan kunnolla tutkimaan. Eli jää Suomelta se pienikin siivu sitten saamatta. Eihän se ole rikkaalle homma eikä mikään muuttaa. Työtön taas on vain ja ainoastaan saamapuolella.
Oikea ratkaisu olisi, että yritystuet ja kaikki muutkin edut otettaisiin pois verokeplottelijoilta.
No sitten se rikaskin voidaan vaikka potkia sinne veroparatiisiin nauttimaan omaisuudestaan.
Ongelmanahan tässä on vain ja ainoastaan syvälle selkärankaan hakattu uusliberalismin ihanne: julkinen paha - yksityinen hyvä ja että muka jotenkin taikuudella yksityisen omistajan oma etu muodostuu myös koko yhteisön eduksi. Tälläkin palstalla mouhotaan vähän väliä miten "julkinen sektori ei tuota mitään, julkisen työntekijät loisii" vaikka kyse ei ole mistään muusta kuin näkökulmasta ja siitä minkä näkee olevan yhteiskunnan tarkoitus. Aivan yhtä validi olisi näkemys yksityisestä sektorista loisena, joka pyrkii jatkuvasti hyväksikäyttämään yhteisesti tuotettuja palveluja mahdollisimman pienellä korvauksella, siis ajamaan omaa etuaan kaikkien muiden kustannuksella.
Mutta varsinkin näin globaalin finanssikapitalismin aikakaudella kaikkein suurin ongelma on se, että finanssisektorin loiset ovat onnistuneet hämäämään ihmiset uskomaan, että esimerkiksi asuntojen hintojen tai osakkeiden arvon nousu olisi millään tavalla hyväksi reaalitaloudelle (tai että niillä ylipäätään olisi mitään tekemistä sen kanssa). Asia kun ei voisi juuri enempää olla päinvastoin, koko taloudesta käytävä keskustelu sanastoineen päivineen on käännetty totaalisen päälaelleen. Eivät tämän päivän sikarikkaat tee rahaa osingoilla tai yrityksen tuotolla, he tekevät tilinsä myynti- ja luovutusvoitoilla ja toivovat että ehtivät ennen kuin pörssi seuraavan kerran taas romahtaa. Koko homman tarkoitus on imeä mahdollisimman paljon pääomia pois reaalitaloudesta ja pumpata kuplaa.
Ja tiiätkö mitä, tuossa on se hyvä puolo, että jokainen voi alkaa sijoittamaan ja pumppaamaan. Myös sinä.
Vierailija kirjoitti:
Rikas on tehnyt huomattavasti vähemmän yhteiskunnan eteen kuin köyhä. Rikkaus perustuu omistamiseen, siis koroilla elämiseen. Rikas ei välttämättä tee mitään muuta kuin saa perinnön, jonka hän sijoittaa ja sitten rahaa tulee ovista ja ikkunoista ilman että tekee itse mitään.
Jos on keksinyt hyvän bisnesidean ja saanut siitä menestyvän firman, jonka sitten myy, ovat veronmaksajat luultavasti rahoittaneet touhua useilla kymmenillä miljoonilla euroilla tuotekehitysvaiheessa. Yrityksen kehittämisavustus ja vientituet.
Kun aina puhutaan Kelan taikaseinästä köyhille vittuiltaessa, onko kukaan koskaan miettinyt, mistä "taikaseinästä" ne rikkaan omistajan rahat ilmestyvät? Luuletteko te sinisilmät, että se raha on vain ilmestynyt tyhjästä tai lojunut jossain, ja sitten rikas vain korjaa sen pankkitililleen pois kuleksimasta? Että se ei ole pois kenenkään muun lompakosta?
Otetaan nyt vaikka edesmennyt Niklas Herlin, vaikkei hän nyt edes edustanut mitään kusipääkapitalistia julkisten ulostulojensa perusteella. Hänestä tehtiin Hesariin haastattelu vuonna 2013. Siis neljä vuotta sitten. Silloin hänen omaisuutensa arvoksi ilmoitettiin 800 miljoonaa euroa. Nyt kun hän kuoli, omaisuuden arvo oli neljässä vuodessa noussut 1, 4 miljardiin. Hän oli neljässä vuodessa tienannut 600 miljoonaa euroa. Tuskin vain blogiteksteillään?
Mistä tämä 600 miljoonaa on peräisin? Onko maailmassa ollut 600 miljoonaa euroa löysää rahaa vai onko tuo raha kenties poistavallisen duunarin lompakosta?
Tätä sopii miettiä. Ja verrata sitä Ossi Nymanin 500 euron kuukausituloon.
Raha varmasti ole pois ainakaan suomalaisen duunarin eli sinun lompakostasi.Kone,Cargotec tai Alma media ei varmasti olisi maksanut työntekijöilleen yhtään enempää palkkaa vaikka Herlin ei olisi omistanut yhtään osaketta.
Kansalaispalkan erästä versiota testattiin naapurissa 1922-1991.Sielläkin oli etuoikeutettujen luokka,jonka asema perustui poliittiseen hierarkiaan .Onko se nyt sitten hyväksyttävämpää kuin omaisuuteen perustuva?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tasaveroa, vaan perustulo. Pois ansiosidonnaiset sosiaalietuudet ja tilalle perustulo, joka on sen suuruinen että ihminen selviytyy sillä eikä joudu esim. näkemään nälkää. Ei tarvi ajatella niin monimutkaisesti. Tukien pitäisi mielestäni olla tarkoitettu ihmisen selviytymiseen, eikä niitä kuuluisi maksella tonnikaupalla jo valmiiksi varakkaille ihmisille, jotka eivät tarvitse tukia elääkseen. Mutta perustulo on tasa-arvoisin ja järkevin.
Ja hei cmon, oletko laskenut paljonko verorahoilla kustannettuja palveluita olet elämäsi aikana käyttänyt? Koulutus, julkinen liikenne, autotiet ja kevyen liikenteen väylät, kirjastot, terveydenhuolto.. Sinä et varmaan ole maksanut omilla verorahoillasi omaakaan elämistäsi, jotenki hauska kuulla kun puhut muiden elättämisestä.
Jos tässä on jotain hauskaa nähtävä niin ne on nää sun kiemurtelut. Luettelet vaan juttuja, joita kaikki käyttää! Mähän sanoin, että ne voidaan hoitaa verovaroin.
Tulonsiirrot ovat ihmisten elättämistä! Et sä siitä pääse mihinkään.
Ei todellakaan mitään perustuloa, jokainen hommatkoon sen perustulonsa ihan itte.
Puhu vaan omasta puolestasi, jos sanot että et elätä edes itseäsi.
En tietenkään tarvitse tätä kaikkea, varmaan kymmenesosalla pärjäisin.
Mutta kun en halua vaan pärjätä. Haluan nauttia ja sitähän minä teen!