Mikä laihduttamisessa on vaikeaa?
Siis jos ei ole mitään sairautta. Itselläni on eräs liikuntaa hankaloittava perussairaus ja lisäksi olen loukannut jalkani mikä estää kävelyn ja juoksun.
Silti olen treenannut minkä voin (käsipainoilla ja muuten jumppaamalla). Myös hieman katson mitä syön. Pieniä lapsia löytyy neljä ja töissäkin käyn.
Tämän ei ole tarkoitus olla ilkeilevä viesti mutta en oikeasti ymmärrä miten voi olla hankala laihduttaa/pitää paino kurissa. Onko kyse motivaatiosta?
Kommentit (150)
Entäs mikä syynä kun olen punninnut kaiken ja syön 1200kcal päivässä, eikä paino ole laskenut 2kk mihinkään. Painan kuitenkin 90kg että pitäisi laskea. Liikun 3x vk hengästyttävää liikuntaa, tosin istumatyötä teen. Ei oikein pysty kaloreita enää tiputtaa, muuten ei pysy pystyssä.
Kaksi asiaa, jotka muuttamalla olen itse onnistunut.
Mulla on laihduttamisessa auttanut ihan kriittisesti se, että en napostele enää aterioiden välissä.
2-3 ateriaa per päivä (klo 11, klo 16:30 ja klo 20:30). Jos syön aamupalan aikaisin tai napostelen aterioiden välillä niin näläntunne tulee paljon herkemmin eikä siitä eroon pääsy ole helppoa, sellainen "naahimisen" tarve iskee vaikka tiedostaa, että ei tässä oikeasti ole nälkä.
Toinen valtavan tärkeä omassa laihdutuksessa on ollut annoskoot. Olin jo lapsena/teininä kotona oppinut ihan liian isot annoskoot. Oli isot lautaset käytössä ja jos otti esimerkiksi makaronilaatikkoa tai lasagnea niin sitä tuhtia ruokaa oli koko lautanen täynnä - ei salaattia. Vasta kun maha oli kunnolla täynnä oli riittävästi. Vasta myöhemmin nyt aikuisiällä opettelin paremmin lautasmallia ja perehdyin niihin oikeisiin annoskokoihin. Ja nykyään perheessäni syödään myös vihanneksia ja kasvisruokiakin, vähintään kerran viikossa :)
Ps. Annoskoot on oikeasti monella hukassa!
Ennen kuin olin perehtynyt annoskokoihin ja olin ekoja kertoja anoppilassa kylässä ja heillä syömässä niin olin salaa hyvin ihmeissäni, että miten voi olla että anoppi tekee näin vähän ruokaa perheelleen, ja miksi he kaikki syö tuollaisen miniannoksen? Ovatko jo syöneet aiemmin? Syövätkö lisää myöhemmin? Tämänkö pitäisi piisata? - - Nykyään arvostan erittäin paljon, että heillä on kotonaan pidetty terve suhde ruoka-annoksiin eikä perheessä juurikaan ole turhaa ylipainoa (ainakaan ruuasta johtuvaa). Vastaavasti jos vierailen kylässä ystäväni luona, jossa koko perhe on ylipainoisia, niin se ruokamäärä - se voluumi - mitä kauha kaupalla lätkitään isoon syvään lautaseen on hirvittävä, etenkin kun muistan että olen ollut itse lähes samanlainen.
Vierailija kirjoitti:
Entäs mikä syynä kun olen punninnut kaiken ja syön 1200kcal päivässä, eikä paino ole laskenut 2kk mihinkään. Painan kuitenkin 90kg että pitäisi laskea. Liikun 3x vk hengästyttävää liikuntaa, tosin istumatyötä teen. Ei oikein pysty kaloreita enää tiputtaa, muuten ei pysy pystyssä.
Ei tuollainen kituuttaminen ole tervettä eikä laihduta. Koitapa muuttaa ruokasi sisältöä, jospa alkais painokin putoamaan.
Vierailija kirjoitti:
vastaus on yksinkertainen. syöt enemmän kuin 1200kcal päivässä. itse kun olin samoissa mitoissa ja söin suurin piirtein saman verran putosi noin 1kg/kk vaikka en edes harrastanut liikuntaa, vaan lähinnä istuin/makasin kotona. painoa nyt pudotettu noin 40kg. 105kg->67kg
m33
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
vastaus on yksinkertainen. syöt enemmän kuin 1200kcal päivässä. itse kun olin samoissa mitoissa ja söin suurin piirtein saman verran putosi noin 1kg/kk vaikka en edes harrastanut liikuntaa, vaan lähinnä istuin/makasin kotona. painoa nyt pudotettu noin 40kg. 105kg->67kg
m33
piti siis kirjoittaa että paino putosi 1kg/viikko. alussa toki nopeammin
m33
Painavan on vaikea liikkua.
Kyvyttömyys tuntea kylläisyyttä pitää lähes jatkuvassa nälässä.
Rasvakerros aiheuttaa elimistön tulehdustilan, joka väsyttää ja vie voimia.
Laihtuminen eli kalorien pitäminen miinuksella on vaikeaa, jos ei kykene liikkumaan vaan joutuu harrastamaan esim. punttien nostelua tai voimistelua.
Ja jos nälkä vaivaa ja on heikkomielinen.
Eihän siinä mitään vaikeaa perusterveelle ihmiselle olekaan. Suomalaisena sitä järkevää ravintokasvatusta, lautasmallia, säännöllisen ateriarytmin ja liikunnan tärkeyttä on myös taottu kaaliin viimeistään alakoulusta asti, niin vähän väsynyttä on aikuisena mennä senkään tekosyyn taakse piiloon että meillä syötiin kotona päin vittua. Moderni ihminen on laiska, saamaton, mukavuudenhaluinen ja sokeriin addiktoitunut veltto lyllerö ja todellakin kun puhe on epäonnistuneista laihtumisyriryksistä, on yli yhdeksässä tapauksessa kymmenestä syynä ihan vaan vanha kunnon yksilön kurinalaisuuden puute. Menkää lenkille ja jättäkää suklaat kauppaan.
Vierailija kirjoitti:
Painavan on vaikea liikkua.
Kyvyttömyys tuntea kylläisyyttä pitää lähes jatkuvassa nälässä.
Rasvakerros aiheuttaa elimistön tulehdustilan, joka väsyttää ja vie voimia.
Insuliiniresistenssiähän se lihavuus aiheuttaa, jonka johdosta kylläisyyssignaalit eivät toimi oikein. Paskamainen tilanne, mutta täysin itseaiheutettu ja parhaiten tilanteen saa normalisoitua, yllätys yllätys, pudottamalla painoa. Voihan sitä lääkäriltä käydä kinuamassa Ozempic-reseptiä läskiin kouraansa jos ei omat avut riitä ja valtaosalla ihmisistähän ei nimenomaan nykyään riitä, kun vastuu omasta hyvinvoinnista ja terveydestä ulkoistetaan muiden vastuulle. Noloa.
Viljat ja maitotuotteet ovat iso osa suomalaisten ruokavaliota ja noilla saa itsensä tuhtiin kuntoon voiden samalla huijata itseään.
Kukaan on tuskin lihonut isoilla annoksilla, jos ahmisi wokkivihanneksia, parsakaalia, puolukoita, kurkkua yms.
Ihmiset lihovat herkkuleivällä, herkkupastoilla, herkkujuustoilla ja muulla maistuvalla 'normaalilla' ja 'terveellisellä' ruualla.
Leivän päälle saa kätevästi juustoa, leikkeleitä ja tietysti rasvakin pitää siihen laittaa.
Olen itse todella huono matikassa, mutta totesin kalorien laskemisen olevan yllättävän helppoa, kunhan vain vaivautuu kääntämään pakkauksen ja katsomaan niitä kaloreja.