Töitä välttelevä Juuso, 31: ”Mieluummin menisin vaikka vankilaan kuin pakolla töihin”
Työtä on turha tyrkyttää eteläsuomalaiselle Juusolle. Jos hänestä on kiinni, hän aikoo olla työtön myös jatkossa.
Etelä-Suomessa asuva Juuso on 31-vuotias. Hän ei ole koskaan ollut palkkatöissä, eikä hänellä ole ammattitutkintoa.
Töitä hän ei ole halunnut tehdä koskaan.
– Tiesin sen jo peruskoulussa. Tiesin myös, että Suomessa on mahdollista elää pelkkien tukien varassa, jos haluaa. Syynä siihen on ollut ihan silkka laiskuus. En ole koskaan halunnut herätä aamuisin ja lähteä töihin. Sellainen ei ole koskaan ollut meikäläisen elämää, hän kertoo Ilta-Sanomille.
Juuso ei ole koskaan ollut yhdessäkään työhaastattelussa. Hänellä ei ole koskaan ollut toiveammattia. Ei siis mitään, mitä kohti hän pyrkisi.
– Olen tyytyväinen elämääni näin. En ole haaveillut koskaan mistään tavarasta, olen tyytyväisin silloin, kun omaisuutta on mahdollisimman vähän. Rahat ovat riittäneet, eikä sukulaisilta tai tuttavilta ole tarvinnut lainata. Jotkut haluavat auton ja asunnon, minua sellaiset asiat eivät kiinnosta ollenkaan. Kaikki rihkaman kerääminen on turhaa.
Tosin niitäkin hetkiä on ollut, jolloin vanhempien apuun on pitänyt turvautua.
– Olen asunut omillani 20-vuotiaasta lähtien. Joskus vuokra on noussut sen verran kovaksi, että olen väliaikaisesti joutunut muuttamaan takaisin lapsuudenkotiin. Ne ovat kuitenkin ohimeneviä ajanjaksoja, hän kertoo.
Ei työtä, ei haaveita, ei pyrkimyksiä päästä johonkin tiettyyn pisteeseen elämässä. Juuson elämä saattaa kuulostaa lohduttomalta, mutta hän vakuuttaa, että on itse valinnut työttömyytensä.
loput jutusta voi lukea täältä https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005409618.html
Kommentit (827)
Joillekin käy noin, kun sossutjkea ei saa, jos on säästöjä.
Eli mitään ei kannata pitkäjänteisesti suunnitella.
Vierailija kirjoitti:
Minä välttelen töitä siksi että terveys ei kestä. Mutta kuten yleisesti tiedetään niin eläkkeelle ei päästetä. Ihmeparannusta odottelen.
Sama vika. Lääkärit todenneet jo vuosia sitten ettei tällaisesta 60+ ole enää töihin kun fysiikka on pettänyt. Viimeiset 8kk juossut lääkäristä, psykiatrista ja psykoterapiasta toiseen ja tulevan kuukauden aikana taas 15 käyntiä vain jotta saan laitettua eläkehakemuksen keväällä eteenpäin vakuutusyhtiöön. Joku parikymppinen lusmu pääsee suoraan täydelle eläkkeelle mutta me 40v töitä tehneet ei millään.
Ja siellä joku X%&!?X*"# toteaa taas että olen ihan työkykyinen. Hyvä että jaksan edes mennä noihin tutkimuksiin ja lääkärikäynneille kun matkustamiseen menee tunti suuntaansa ja on ihan hakattu olo kun pääsee perille! Jos hyvin käy saan vielä koronan kaupan päälle.
Vierailija kirjoitti:
Kuka nosti näin vanhan jutun?
Näitä ikivanhoja aiheita nostamalla pystyy todentamaan vaikuttaako palstalla edelleen samat hörhöt kuin 5-6 vuotta sitten ja siltä se näyttää, että todellakin vaikuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Tämän ammattityöttömän elannon vuoksi olen maksannut tuloveroja 40 vuotta. Tulipa hyvä mieli tästä.
Oikeat työttömät myös varmaan iloisella mielellä lukiessaan Juuson haastattelua. Hiphei!
Kukaan ei ole pakottanut sua käymään töissä. Ihan omaa tyhmyyttäsi olet käynyt.
Aina löytyy yksittäistapauksia jos hakemalla haetaan. Suomessa työllisyysaste on jo nyt korkea. 80% työllisyysaste (jos sellaiseen joskus päästään) alkaa olla jo ihan maksimi mihin voi edes päästä. Nyt on 75%.
Vankilassakin on töitä tehtäväksi. Oikeastaan olisi hyvä jos vankien pitäisi tehdä jotain maksaakseen elatuksensa.
Tällaisilta eläteiltä kaikki tuet pois, niin alkaa työnteko kiinnostelemaan.
Juuri nämä juusot rapauttavat hyvinvointiyhteiskuntaa loisimisellaan.
Vierailija kirjoitti:
Vituttaako? Nami nami :D
Näitä Juusoja tämäkin palsta täynnä. Ja me muut maksamme heidän elämänsä.
Harmittaisi matalapalkkatyöläisenä raataa töissä kun Jussi saa saman katselemalla kotona animea ja juomalla kaljaa. Onneksi en ole matalapalkkatöissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vituttaa, koska nämä rahat ovat pois kaikkein heikoimmilta.
Sitten kyllä naurattaa, kun meiltä on rahat loppu ja juusot pakotetaan töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juusoa ei ikinä pakoteta töihin, eikä muitakaan, etkä sä mahda mitään sille. Nami nami :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhteiskunta hassaa järkyttäviä määriä verorahaa niin järjettömiin typeryksiin, että muutama juuso ei siinä kokonaisuudessa paljon paina. Ihan sama onko ne juusot työttömiä vai jossain haista paska -hommissa.
Tämä on ihan järkyttävää propagandaa kaikkia niitä ajatellen jotka aidosti kärsivät työttömyydestään ja joilla oli/on unelmia.
Juuson tilanne ja asenne ei ole normaali. Tämä ei ole mikään työttömän työnhakijan normi. Todellisuudessa kortistossa pyörii monisairaita ja vaikeasti masentuneita, vakavasti traumatisoituneita ja voimavarat loppuun palaneita ihmisiä. Systeemin väliinputoajia. Tai ihan vaan koulutettuja motivoituneita ihmisiä joiden kohdalle iski yt ja jotka tipahtivat työelämästä pois ja joille tilanne on vakava kriisi ja menetys.
Jaksan uskoa siihen että jokainen ihminen jolla on vähän näkemystä ja syvällistä perspektiiviä elämään ja normaali älykkyys/empatia, tämän asian käsittää. Että työttömät on todella laaja kirjo erilaisia ihmisiä erilaisissa tilanteissa ja niputtaminen yhteen kategoriaan on mahdotonta.
Kannattaa pysyä nöyränä, elämä voi repäistä maton jalkojen alta keneltä vaan milloin vaan ja itse tippuu heikoimman asemaan.
Tuo hänen elämänsä kuulostaa kyllä todella tylsältä. Kävelee, lukee, katselee leffoja?
Ei mitään tavoitteita elämälle, ei mitään mitä kohti pyrkisi vaikka harrastuksissa tms. Ymmärtäisi paremmin jos tekisi jotain, mutta että haluaa koko elämänsä elää jotain 80 vuotiaan ikääntyneen eläkelläisen oleiluelämää, olla vaan. Tekemättä oikein mitään. Eikö hänellä ole energiaa, kuten noilla vanhuksilla, vai mistä voi tulla tuollainen halu olla koko ajan jouten?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juusoa ei ikinä pakoteta töihin, eikä muitakaan, etkä sä mahda mitään sille. Nami nami :D
Tietenkin, jos haluaa asua pahvilaatikossa kadulla, niin sopii sekin minulle, jos Juuso näin itse päättää.
Voisko olla, että Juusolla ois diagnosoimaton autismi/adhd tai muu vastaavaa? Sehän selittäisi osittain tota asennetta ja muita juttuja. Siinä tapauksessa kyseessä ei ole "pata-laiska" ihminen vaan eri tavalla asioita prosessoiva. Esim normaali työssäkäynti voi olla liian kuormittava. Toki voi olla täysin normaali" myös ja asenne vaan tuo, mutta tulipa mieleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhteiskunta hassaa järkyttäviä määriä verorahaa niin järjettömiin typeryksiin, että muutama juuso ei siinä kokonaisuudessa paljon paina. Ihan sama onko ne juusot työttömiä vai jossain haista paska -hommissa.
juurihan taas päätettiin, että laitetaan 13mrd johonkin EU:n ennallistamishimmeleihin. se on 10 vuoden sossutuet.
Olen ollut 2 kesää puhelinmyyjänä. Siinä ainoa palkkatyö koskaan. Opiskelin ammatin, en saanut työtä. Tämä siis parikymppisenä. Hain Henkilökohtaiseksi avustajaksi, teurastamoon, Valiolle hihnatyöhön, kolmivuoro varastotyöhön. En pääse.
Muutin isoon kaupunkiin, toiveena työllistyä.
Sain lapsia, opiskelin toisen ammatin. En saa töitä.
Nyt voin hakea vaan päivätyötä, en pääse. Pian 37v. Nainen
Missä vika? Kaikki ikuiset työttömät ei ole laiskoja.