Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Töitä välttelevä Juuso, 31: ”Mieluummin menisin vaikka vankilaan kuin pakolla töihin”

Vierailija
15.10.2017 |

Työtä on turha tyrkyttää eteläsuomalaiselle Juusolle. Jos hänestä on kiinni, hän aikoo olla työtön myös jatkossa.
Etelä-Suomessa asuva Juuso on 31-vuotias. Hän ei ole koskaan ollut palkkatöissä, eikä hänellä ole ammattitutkintoa.

Töitä hän ei ole halunnut tehdä koskaan.

– Tiesin sen jo peruskoulussa. Tiesin myös, että Suomessa on mahdollista elää pelkkien tukien varassa, jos haluaa. Syynä siihen on ollut ihan silkka laiskuus. En ole koskaan halunnut herätä aamuisin ja lähteä töihin. Sellainen ei ole koskaan ollut meikäläisen elämää, hän kertoo Ilta-Sanomille.

Juuso ei ole koskaan ollut yhdessäkään työhaastattelussa. Hänellä ei ole koskaan ollut toiveammattia. Ei siis mitään, mitä kohti hän pyrkisi.

– Olen tyytyväinen elämääni näin. En ole haaveillut koskaan mistään tavarasta, olen tyytyväisin silloin, kun omaisuutta on mahdollisimman vähän. Rahat ovat riittäneet, eikä sukulaisilta tai tuttavilta ole tarvinnut lainata. Jotkut haluavat auton ja asunnon, minua sellaiset asiat eivät kiinnosta ollenkaan. Kaikki rihkaman kerääminen on turhaa.

Tosin niitäkin hetkiä on ollut, jolloin vanhempien apuun on pitänyt turvautua.

– Olen asunut omillani 20-vuotiaasta lähtien. Joskus vuokra on noussut sen verran kovaksi, että olen väliaikaisesti joutunut muuttamaan takaisin lapsuudenkotiin. Ne ovat kuitenkin ohimeneviä ajanjaksoja, hän kertoo.

Ei työtä, ei haaveita, ei pyrkimyksiä päästä johonkin tiettyyn pisteeseen elämässä. Juuson elämä saattaa kuulostaa lohduttomalta, mutta hän vakuuttaa, että on itse valinnut työttömyytensä.

loput jutusta voi lukea täältä https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005409618.html

Kommentit (827)

Vierailija
1/827 |
15.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuet pois ja heti.ei yhteiskunnan tällaisia pidä elättää

Vierailija
2/827 |
15.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuso on yksinkertaisesti pata-laiska.

On tainnut koulussakin nukkua päivät ja valvonut yöt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/827 |
15.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä näitä tämmöisiä kaikkien työttömien maineen pilaavia juttuja sikiää nyt koko ajan?

Vierailija
4/827 |
15.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole tervettä, jos ei halua mitenkään toteuttaa itseään tai saada mitään aikaan. Ymmärrän työpaikalle aamuisin lähtemisen tuskan, itsekään en pysty 8-16 -töihin enää. Mutta onneksi on myös muita tapoja työllistyä tai työllistää itsensä. Totuus on, että kaikista ei luonteen vuoksi ole "tavalliseen" työeämään. Tällaisille elämäntapalaiskottelijoille ptäisikin mielestäni kehittää joku sosiaalipalvelu, joka auttaa löytämään sen oman jutun ja pääsemään siinä alkuun. Vähenisi se turha loisiminen vihdoin.

Vierailija
5/827 |
15.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämähän on selvästi palstalta tuttu Sossurotta.

Vierailija
6/827 |
15.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole tervettä, jos ei halua mitenkään toteuttaa itseään tai saada mitään aikaan. Ymmärrän työpaikalle aamuisin lähtemisen tuskan, itsekään en pysty 8-16 -töihin enää. Mutta onneksi on myös muita tapoja työllistyä tai työllistää itsensä. Totuus on, että kaikista ei luonteen vuoksi ole "tavalliseen" työeämään. Tällaisille elämäntapalaiskottelijoille ptäisikin mielestäni kehittää joku sosiaalipalvelu, joka auttaa löytämään sen oman jutun ja pääsemään siinä alkuun. Vähenisi se turha loisiminen vihdoin.

Älä nyt viitsi, tuollainen palveluhan tarkoittaisi sitä että työllisyys-, koulutus- ja sosiaalipalveluihin pitäisi oikeasti alkaa satsaamaan resursseja ulkoistamisen ja leikkaamisen sijaan.

Vierailija
7/827 |
15.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuso 31 on lapsi joka ei tiedä mistä puhuu. annetaan pojan kasvaa, vaikka ihan tuetusti!

Vierailija
8/827 |
15.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä näitä tämmöisiä kaikkien työttömien maineen pilaavia juttuja sikiää nyt koko ajan?

Niinpä. Muutama vuosi sitten  paheksuttiin työhaluttomia nuoria tyyliin "sossu-tatu" ja se yks skeittari-juuso mutt nyt näitä tulee koko ajan. Joku isompi juttu tässä nyt on taustalla

Vierailija
9/827 |
15.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä varten tällainen ihminen elää. Jutusta ei käy ilmi, että hänellä olisi mitään intohimoa ta edes harrastuksia. Kuten nyt vaikka kirjoittaminen.

Vierailija
10/827 |
15.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäs juttu tää nyt on että IS jatkuvasti suoltaa näitä juttuja joissa:

- joku työtön kertoo että on laiska eikä aio koskaan tehdä töitä

- yrittäjät (nimettömänä tietty) valittelee että työntekijät on huonoja

- yrittäjät valittelee työvoimapulaa (nimettömänä)

Kyynisempi voisi kuvitella että päätoimittaja kaveeraa EK:n sankarien kanssa...

Vierailija
11/827 |
15.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli siis nämä ketkä eivät suostu modernin ajan orjaksi, saavat haukut niiskansa heiltä jotka ovat orjaksi suostuneet. Sitähän nykypäivän työ on, orjuutta.

Vierailija
12/827 |
15.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrittävät saada ihmisten vihat työttömien niskoille näillä artikkeleilla jotta tukia saadaan alennettua kun vähemmän porukkaa mukisee vastaan

Vierailija
13/827 |
15.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kadehdin Juusoa. Mulla on hyvä koulutus ja työpaikka, mutta olen onneton. Ostelen kuukaudesta toiseen tavaroita toivoen, että ne tekisivät mut onnelliseksi, mutta ei. Oon jatkuvasti tyhjä sisältä

Vierailija
14/827 |
15.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka päivä löytyy työtön, jota te-toimisto kohtelee väärin ja saadaan itkeä, että on se turha laitos. Näitä Juusoja ja Osseja on maassamme tuhansia, mammat paapoo aikuisia poikia ja aina löytyy nainen, jonka luota saa ilmaisen kämpän. Tai siis siihen asti, kunnes löytää huumeet ja alkoholin tai perii vanhemmiltaan kämpän, jota ei saakaan pidettyä, koska ei ole rahaa vastikkeeseen.

Vierailija
15/827 |
15.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä välttelen töitä siksi että terveys ei kestä. Mutta kuten yleisesti tiedetään niin eläkkeelle ei päästetä. Ihmeparannusta odottelen.

Vierailija
16/827 |
15.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Töitä hän ei ole halunnut tehdä koskaan.

– Tiesin sen jo peruskoulussa.

Näitä Juuson tavalla ajattelevia on tälläkin hetkellä Suomen peruskouluissa vaikka kuinka paljon. Moni ihminen ei ehkä ymmärrä sitä, että se ajattelutapa ja asenne tuollaiseen lusmuiluun lähtee liikkeelle valtaosalla lusmuista jo lapsena ja nuorena, monella ei suinkaan vasta aikuisiällä.

Vierailija
17/827 |
15.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten vielä väitetään että nää on vaan muutamia yksittäistapauksia! No ei ole! Miten ihmiset ei tajua että näitä on tuhansittain. Pitävät työssä käyviä avoimesti pilkkanaan ja silti jotkut vielä puolustelee niitä!

Vierailija
18/827 |
15.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäpä tuosta, mikäli joku haluaa asettua yhteiskunnan ulkopuolelle.

Vierailija
19/827 |
15.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kuka muka tahtoisi tämmösen Juuson töihin firmaansa?

Jos tuet otetaan pois hankkii elantonsa rikollisesti kuten itse tuossa toteaa. Vankipäiväivä suljetussa laitoksessa maksaa 208 euroa eli noin 6200 euroa kuussa. Juusolla ei mene hissi ylös asti. Myös psykiatrinen hoito tulisi kalliimmaksi kuin perustuet.

Tämä kaverihan siis omalla tavallaan osallistuu Suomi nousuun-talkoisiin. Itse laittaisin Juuson psyykkisistä syistä sairaseläkkeelle ja ratkaisisin ongelman pysyvästi.

Vierailija
20/827 |
15.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten vielä väitetään että nää on vaan muutamia yksittäistapauksia! No ei ole! Miten ihmiset ei tajua että näitä on tuhansittain. Pitävät työssä käyviä avoimesti pilkkanaan ja silti jotkut vielä puolustelee niitä!

Mitä sitten vaikka on tuhansia? Työttömiä on satojatuhansia niin väärin leimata kaikkia heitä ossin ja juuson kaltaisiksi. Ongelma on vasta siinä vaiheessa kun kaikki työhaluiset työttömät on töissä ja jäljellä laiskimukset, eka pitää kaikille halukkaille saada työpaikka

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kaksi