Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Töitä välttelevä Juuso, 31: ”Mieluummin menisin vaikka vankilaan kuin pakolla töihin”

Vierailija
15.10.2017 |

Työtä on turha tyrkyttää eteläsuomalaiselle Juusolle. Jos hänestä on kiinni, hän aikoo olla työtön myös jatkossa.
Etelä-Suomessa asuva Juuso on 31-vuotias. Hän ei ole koskaan ollut palkkatöissä, eikä hänellä ole ammattitutkintoa.

Töitä hän ei ole halunnut tehdä koskaan.

– Tiesin sen jo peruskoulussa. Tiesin myös, että Suomessa on mahdollista elää pelkkien tukien varassa, jos haluaa. Syynä siihen on ollut ihan silkka laiskuus. En ole koskaan halunnut herätä aamuisin ja lähteä töihin. Sellainen ei ole koskaan ollut meikäläisen elämää, hän kertoo Ilta-Sanomille.

Juuso ei ole koskaan ollut yhdessäkään työhaastattelussa. Hänellä ei ole koskaan ollut toiveammattia. Ei siis mitään, mitä kohti hän pyrkisi.

– Olen tyytyväinen elämääni näin. En ole haaveillut koskaan mistään tavarasta, olen tyytyväisin silloin, kun omaisuutta on mahdollisimman vähän. Rahat ovat riittäneet, eikä sukulaisilta tai tuttavilta ole tarvinnut lainata. Jotkut haluavat auton ja asunnon, minua sellaiset asiat eivät kiinnosta ollenkaan. Kaikki rihkaman kerääminen on turhaa.

Tosin niitäkin hetkiä on ollut, jolloin vanhempien apuun on pitänyt turvautua.

– Olen asunut omillani 20-vuotiaasta lähtien. Joskus vuokra on noussut sen verran kovaksi, että olen väliaikaisesti joutunut muuttamaan takaisin lapsuudenkotiin. Ne ovat kuitenkin ohimeneviä ajanjaksoja, hän kertoo.

Ei työtä, ei haaveita, ei pyrkimyksiä päästä johonkin tiettyyn pisteeseen elämässä. Juuson elämä saattaa kuulostaa lohduttomalta, mutta hän vakuuttaa, että on itse valinnut työttömyytensä.

loput jutusta voi lukea täältä https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005409618.html

Kommentit (827)

Vierailija
261/827 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmisen piti aiemmin elättää itsensä. Ja myös mahdollinen perhe. Ei tullut mieleenkään, etteikö niin tekisi. Oli halu tulla toimeen omillaan. Milloinkohan ja miksi se loppui?

90-luvun lama muutti jotain pysyvästi suomalaisten asenteissa.

Systeemi muuttui; sillon oli lomautuksia ja työt loppuivat tuotannollis-taloudellisista syistä. Ansiosidonnainen taisi olla 80% palkasta ja sitä sai kaksi vuotta kerrallaan, eikä niitä töitä ollut, joita tarjota tai joita olisi ollut tarjolla. Olikohan se puoli vuotta siinä välissä työntekoa ja sama kaksi vuotta uudestaan. Moni alkoi tätä tehdä ja moni tekee samoin tänäkin päivänä. Sanotaan, että huono-osaisuus on usein ylisukupolvista, niinpä tämäkin.

Tunnen useita tällaisia yhteiskunnan elätettäviksi jääneitä, minä mukaan lukien.

Aina olen ollut sitä mieltä, että syy ei ole yksilössä vaan systeemissä, joka mahdollistaa yksilölle tämän kaltaisen käytöksen. Systeemissä on ollut erittäin paha valuvika. Toivon, että tämä nyt - 30 vuotta myöhässä - saataisiin kuntoon.

Niin minä? Minä jäin jo eläkkeelle, joten ei koske nämä hommat enää minua, muutoinhan pullikoisin samoin, kuin muut kotiin jääneet täällä tekevät.

Näin jälkikäteen ymmärrän, että ihan itse siinä sivussa tuhosin elämäni. Alussa mainitsemani valuvian korjaaminen olisi tästä syystä minun mielestäni hyvä; ei tulisi enää pilattuja elämiä, menetettyjä haaveita ja mahdollisuuksia.

Wau! Hieno tarina. Siinä on varmaan joku klassisen tarinan rakenne, mukaanlukien tuo hieno lopun "moral of the story", katuminen!

Vierailija
262/827 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka ei työtä tee, ei sen syömänkään pidä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/827 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On tuossa se hyvä puoli, että ylenmääräinen turha kulutus jää pois. Ihmisten kuuluisi elää vaatimattomammin, ei olis ilmastonmuutosongelmaa sun muuta. Luonnon saastuttaminen vähenis.

Tämä on kyllä totta myös. Miten me lopulta määritellään joku loisiminen ja lokkeilu? Suomen ja koko maailman mittakaavassa? Mitkä kaikki näkökulmat otetaan huomioon?

Otetaan vaikka joku suurvaltion presidentti jonka omaisuus on 300miljoonaa, omistaa omat linnat, saaret, kiinteistöt, lentää joka paikkaan omalla yksityisellä lentokoneella jossa tarjoillaan sisäfileepihvit, kasvikset ja skumpat. Yhden ihmisen hiilihalanjälki ja kulutus enemmän kuukaudessa kuin valtaosa ihmisten vastaava koko elinaikana. Omaisuutensa/ menestyksensä kasannut yrityksellä, joka sijaitsee kiinassa, jossa lapsiorjat raataa 5snt päiväpalkalla jossain hiilikaivosolosuhteissa ja tämä yksi tehdas saastuttaa ympäristöä enemmän kuin suunnilleen koko Suomen valtio. Presidentillä on osinkonsa ase- ja huumekaupassa, missä on sota ja kärsimys, sieltä sataa hyöty ja tulot tyypin kirstuun. Vapaa ajalla lennetään jonnekin Epsteinin saarelle seksuaalisesti hyväksikäyttämään teinejä jotka on ihmiskaupan uhreja. Tässä näin niin kuin pääpiirteittäin.

Onko Juuso se meidän yhteiskunnan ensisijainen todellinen ongelma, alku ja juuri?

Mutta on helpompi päivitellä syrjäytyjäjuuson työmarkkinatukea koska se on jotenkin edes ihmismielen käsitettävissä olevissa mittasuhteissa ja ei tarvi ajatella liikaa ikäviä asioita. Meanwhile miljonääripsykopaatin poika elää ihan samalla tavalla tekemättä mitään, mutta kuluttaen kuukaudessa hillitömät hillot kokaiiniin, strippibaareihin, reissuihin ja guccin tohveleihin. Ja näin vedellään koko elämä läpi, ja seuraava polvi ja seuraava jne..

Jep, mutta Juuso on se ongelma koska ei halua mennä orjapalkalla raatamaan tähän iskän yritykseen tekemään näitä tohvelirahoja toiselle.

Elämä ja yhteiskunta ja jokaisen osa täällä on kyllä monimutkainen kokonaisuus. Moni työtön saattaa olla lopulta yhteiskunnassa enemmän hyödyksi kuin guccitohvelipoika (vaikka tohvelipoika rällääkin niillä OMILLA_RAHOILLA1!1!!) jos tekee jotain ns. näkymätöntä hiljaista palkatonta työtä, jolla on omassa pienessä yhteisössään ihan valtava merkitys ja joka todellisuudessa säästää yhteiskunnan varoja enemmän kuin ottaa. Esimerkiksi joku jonka sairauksiensa vuoksi olisi käytännössä mahdotonta työllistyä,mutta joka ei eläkkeellekään pääse, saattaa viikottain auttaa suuresti naapurin dementiavihanneskuntoista vanhusta, hoitaa lähipiirin pieniä lapsia jnejne..

No jaa, miksiköhän on vähän vaikea uskoa että Juuso tuota tekisi.

Ei niitä ainakaan ole pahemmin näkynyt irl.

Pikemminkin ne jotka raatavat töissä, hoitavat noitakin asioita tai vanhat päivätyönsä tehneet eläkeläiset.

Sehän ei ole Juuson vika. Ei Juuso estä muita nauttimasta elämästä, raataminen menee kokonaan niiden oman typeryyden piikkiin.

Vierailija
264/827 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen keski-ikäinen, vakituisessa palkkatyössä oleva keski-ikäinen ja olen tajunnut, että Juuso on ihan oikeassa.

Omistusasunnot, autot, uraputket ja tittelit ovat ihan turhia. Mikään niistä ei loppujen lopuksi tee  onnelliseksi, vaan aiheuttaa enintään nopeita onnensykähdyksiä, jotka katoavat yhtä nopeasti kuin tulevatkin. Elämme unessa, ja juuri muiden ulkopuolelta määrittelemässä unessa. Siihen ansaan satsaamme ainutkertaisen elämämme, emmekä koskaan tajua mistä elämästä on oikeasti kyse.

Onni ei löydy tavaroista ja niiden ostelusta. Ei myöskään matkailusta, joka on monella lähes maanista vastapainoa stressaavalle työlle. 

Onnen tavoittelu ostamalla on opittua käytöstä, aivopesua joka alkaa syntymästä alkaen.

Onnellisuus ei ole ostamista, vaan itsensä elättämistä.

Ja jos et usko, niin niskalaukaus!

Vierailija
265/827 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen myös vapaaehtoisesti työtön. Elämä on parempaa, kun ei tarvitse herätä 9 aikaan töihin. :) -nuori mies

Vierailija
266/827 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos valtion tuki lakkaa, tämän ketjun Juuson ymmärtäjät voivat antaa Juusolle tukirahaa omasta pussista. Niinhän se nytkin toimii. Me kaikki annetaan Juusolle rahat omasta pussista. Valtio on vain sen välikätenä.

Ei toimi! Se toimii niin, että byrokraatti painaa tietokoneen nappia, ja raha luodaan ilmasta Juuson tilille.

Vierailija
267/827 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin tämmöisiä "juusoja" löytyy ja mitkään kiristykset ja patistukset eivät koskaan osu näihin. Tästä syystä on hyvä, että asiaa tuodaan julki. En ymmärrä miksi tästä jutusta vedetään hernettä nenään, jos ei itse ole samanlainen. Työttömissä on joka junaan ja sen tietää jokainen täyspäinen.

Totta kai löytyy, kun tarina on täysin keksitty.

Vierailija
268/827 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin tämmöisiä "juusoja" löytyy ja mitkään kiristykset ja patistukset eivät koskaan osu näihin.

Täyttä valetta tuo juttu.

Vierailija
269/827 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edustanee siis aivan tavis patalaiskaa työtötä joiden kommentteja aktivoinnista täällä naureskelen. On kylä niin kiva lueskella. 😂

Vierailija
270/827 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juusolla on jonkinmoinen pointti. Kestämätön pointti tässä kohtaa, sillä se nojaa odotukseen, että kaikki eivät ole Juusoja ja joku on maksajapuolella tässä systeemissä. Mutta itsekin olen näitä ihmisiä, joita materia ei tee onnelliseksi ja joita siksi katsotaan välillä kieroon.

Siitä olen erilainen kuin Juuso, että en ole ikinä halunnut elää tuilla, koska se on epävarma ja stressaava tilanne. Moraalosta se ei ole kiinni, koska kyllähän Juuson malli toimii, koska käytännössä Juusoja on niin vähän, että loppusysteemi elättää heidät. Ensin yritin elää kuten täällä yleensä odotetaan elettävän. Hankin arvostetun koulutuksen ja sain työn, jossa nettopalkka oli 3000 euroa samaan aikaan, kun ikätoverit olivat vielä kaupan kassalla opintojen ohessa. Minulle jäi palkasta säästöön kuukaudessa 2000 euroa. En keksinyt sille rahalle kerta kaikkiaan mitään käyttöä, joka pidemmän päälle tekisi minusta onnellisen. Opettelin huvikseni sijoittamaan, ja 100 000 euron sijoitussalkun rajan sain rikki 24-vuotiaana. Sitten minulle riitti. Neuvottelin uuden työsopimuksen, jossa työpäiviä on 2 viikossa, vastuita vähemmän ja palkka 1600 brutto. Harrastan ja teen kivoja juttuja, en ajattele tienaamista tai työtä. Moni töissä ja lähipiirissä ihmetteli tätä päätöstä, koska näkivät minut kunnianhimoisena ja ihmettelivät, mistä löydän merkityksen elämälleni. Muille oli isompi ongelma kuin minulle, etten tule etenemään uralla.

En koe olevani yhteiskunnalle, työnantajalleni tai kenellekään yksilölle velkaa isompaa työpanosta kuin ehdoton minimi. Minusta ei tule hyvää eläkkeiden maksajaa eikä nettoveronmaksajaa, ja koulutukseni jää suurilta osin hyödyntämättä, mutta olen onnellinen. Onnellisempi kuin kokoaikatyössä ikinä.

Vierailija
271/827 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja tällaisia kansalaisia sitä nykyään on. Loppu tuollaisesta mahdollisuudesta täytyy tehdä. Nykyajan ihminen ei osaa edes hävetä. Ei sitten mitään hävetä enää.

Siis niskalaukaus!

Vierailija
272/827 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On tuossa se hyvä puoli, että ylenmääräinen turha kulutus jää pois. Ihmisten kuuluisi elää vaatimattomammin, ei olis ilmastonmuutosongelmaa sun muuta. Luonnon saastuttaminen vähenis.

Tämä on kyllä totta myös. Miten me lopulta määritellään joku loisiminen ja lokkeilu? Suomen ja koko maailman mittakaavassa? Mitkä kaikki näkökulmat otetaan huomioon?

Otetaan vaikka joku suurvaltion presidentti jonka omaisuus on 300miljoonaa, omistaa omat linnat, saaret, kiinteistöt, lentää joka paikkaan omalla yksityisellä lentokoneella jossa tarjoillaan sisäfileepihvit, kasvikset ja skumpat. Yhden ihmisen hiilihalanjälki ja kulutus enemmän kuukaudessa kuin valtaosa ihmisten vastaava koko elinaikana. Omaisuutensa/ menestyksensä kasannut yrityksellä, joka sijaitsee kiinassa, jossa lapsiorjat raataa 5snt päiväpalkalla jossain hiilikaivosolosuhteissa ja tämä yksi tehdas saastuttaa ympäristöä enemmän kuin suunnilleen koko Suomen valtio. Presidentillä on osinkonsa ase- ja huumekaupassa, missä on sota ja kärsimys, sieltä sataa hyöty ja tulot tyypin kirstuun. Vapaa ajalla lennetään jonnekin Epsteinin saarelle seksuaalisesti hyväksikäyttämään teinejä jotka on ihmiskaupan uhreja. Tässä näin niin kuin pääpiirteittäin.

Onko Juuso se meidän yhteiskunnan ensisijainen todellinen ongelma, alku ja juuri?

Mutta on helpompi päivitellä syrjäytyjäjuuson työmarkkinatukea koska se on jotenkin edes ihmismielen käsitettävissä olevissa mittasuhteissa ja ei tarvi ajatella liikaa ikäviä asioita. Meanwhile miljonääripsykopaatin poika elää ihan samalla tavalla tekemättä mitään, mutta kuluttaen kuukaudessa hillitömät hillot kokaiiniin, strippibaareihin, reissuihin ja guccin tohveleihin. Ja näin vedellään koko elämä läpi, ja seuraava polvi ja seuraava jne..

Jep, mutta Juuso on se ongelma koska ei halua mennä orjapalkalla raatamaan tähän iskän yritykseen tekemään näitä tohvelirahoja toiselle.

Elämä ja yhteiskunta ja jokaisen osa täällä on kyllä monimutkainen kokonaisuus. Moni työtön saattaa olla lopulta yhteiskunnassa enemmän hyödyksi kuin guccitohvelipoika (vaikka tohvelipoika rällääkin niillä OMILLA_RAHOILLA1!1!!) jos tekee jotain ns. näkymätöntä hiljaista palkatonta työtä, jolla on omassa pienessä yhteisössään ihan valtava merkitys ja joka todellisuudessa säästää yhteiskunnan varoja enemmän kuin ottaa. Esimerkiksi joku jonka sairauksiensa vuoksi olisi käytännössä mahdotonta työllistyä,mutta joka ei eläkkeellekään pääse, saattaa viikottain auttaa suuresti naapurin dementiavihanneskuntoista vanhusta, hoitaa lähipiirin pieniä lapsia jnejne..

No jaa, miksiköhän on vähän vaikea uskoa että Juuso tuota tekisi.

Ei niitä ainakaan ole pahemmin näkynyt irl.

Pikemminkin ne jotka raatavat töissä, hoitavat noitakin asioita tai vanhat päivätyönsä tehneet eläkeläiset.

Niin, en tarkoittanutkaan juusoa tuolla, ihan vaan että monenlaista työtöntä löytyy, jotkut muut ovat näkymättömissä arvokkaita yhteisössään.

Vierailija
273/827 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti EK:n, persujen ja muun äärioikeiston trollaus. Pian varmaan Seiska-lehdenjin kansilehtijuttuna, ISOLLA rekstuurilla.

Niin, niille jotka ottavat jutun todesta totean, että kyllä se linnassakin oleminen työstä käy. Varsinkin jos samalla osastolla on paljon äärioikeisonatseja tai muita persuja.

Vierailija
274/827 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanha orja kirjoitti:

Eli siis nämä ketkä eivät suostu modernin ajan orjaksi, saavat haukut niiskansa heiltä jotka ovat orjaksi suostuneet. Sitähän nykypäivän työ on, orjuutta.

Kaikki massasta poikkeavat halutaan kivittää hengiltä. 

En halua kivittää hengiltä tms , mutta en halua myöskään maksaa tällaisen elämistä.

Siinä on vissi ero. Olkaa työttömänä älkääkä suostuko " orjuuteen" , mutta pysykää myös pois toisten kukkarolta.

Mutta kun ne pysyy!

Vierailija
275/827 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joka ei työtä tee, ei sen syömänkään pidä.

Siis niskalaukaus!

Vierailija
276/827 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

juuso äänestää vasemmistoa

Vierailija
277/827 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perus av mamma paitsi mies

Vierailija
278/827 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa ei ole instituutiota, joka toisi tälläisille ihmisille arvokkaan elämän. Hyvänä esimerkkinä buddhalaiset temppelit, joista voit saada aina katon ja leipää. Vastineeksi elät munkin elämää. Sosiaaliturvajärjestelmä kannustaa nämä ihmiset sulkeutumaan koteihinsa.

Kylä- ja heimoyhteisöissä on aina ollut erilaisia ihmisiä. Jokaiselle löytyy jokin edes vähän hyödyllinen rooli.

Meillä on muitakin luonnottomia rooleja, ja erakoitunut elämäntapatyötön on niistä vähiten harmiksi

Vierailija
279/827 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa ei ole instituutiota, joka toisi tälläisille ihmisille arvokkaan elämän. Hyvänä esimerkkinä buddhalaiset temppelit, joista voit saada aina katon ja leipää. Vastineeksi elät munkin elämää. Sosiaaliturvajärjestelmä kannustaa nämä ihmiset sulkeutumaan koteihinsa.

Kylä- ja heimoyhteisöissä on aina ollut erilaisia ihmisiä. Jokaiselle löytyy jokin edes vähän hyödyllinen rooli.

Meillä on muitakin luonnottomia rooleja, ja erakoitunut elämäntapatyötön on niistä vähiten harmiksi

Suomi on nimenomaan täynnä näitä instituutioita, jotka yrittävät väkisin pakottaa kaikki osaksi jotain kuviteltua "arvokasta elämää".

Vierailija
280/827 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella hyvä että tällaisia uutisia julkaistaan. Näin saadaan kuva kaikista työttömistä laiskoina vätyksinä ja ei muutakuin leikkaamaan tuista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme yksi