Töitä välttelevä Juuso, 31: ”Mieluummin menisin vaikka vankilaan kuin pakolla töihin”
Työtä on turha tyrkyttää eteläsuomalaiselle Juusolle. Jos hänestä on kiinni, hän aikoo olla työtön myös jatkossa.
Etelä-Suomessa asuva Juuso on 31-vuotias. Hän ei ole koskaan ollut palkkatöissä, eikä hänellä ole ammattitutkintoa.
Töitä hän ei ole halunnut tehdä koskaan.
– Tiesin sen jo peruskoulussa. Tiesin myös, että Suomessa on mahdollista elää pelkkien tukien varassa, jos haluaa. Syynä siihen on ollut ihan silkka laiskuus. En ole koskaan halunnut herätä aamuisin ja lähteä töihin. Sellainen ei ole koskaan ollut meikäläisen elämää, hän kertoo Ilta-Sanomille.
Juuso ei ole koskaan ollut yhdessäkään työhaastattelussa. Hänellä ei ole koskaan ollut toiveammattia. Ei siis mitään, mitä kohti hän pyrkisi.
– Olen tyytyväinen elämääni näin. En ole haaveillut koskaan mistään tavarasta, olen tyytyväisin silloin, kun omaisuutta on mahdollisimman vähän. Rahat ovat riittäneet, eikä sukulaisilta tai tuttavilta ole tarvinnut lainata. Jotkut haluavat auton ja asunnon, minua sellaiset asiat eivät kiinnosta ollenkaan. Kaikki rihkaman kerääminen on turhaa.
Tosin niitäkin hetkiä on ollut, jolloin vanhempien apuun on pitänyt turvautua.
– Olen asunut omillani 20-vuotiaasta lähtien. Joskus vuokra on noussut sen verran kovaksi, että olen väliaikaisesti joutunut muuttamaan takaisin lapsuudenkotiin. Ne ovat kuitenkin ohimeneviä ajanjaksoja, hän kertoo.
Ei työtä, ei haaveita, ei pyrkimyksiä päästä johonkin tiettyyn pisteeseen elämässä. Juuson elämä saattaa kuulostaa lohduttomalta, mutta hän vakuuttaa, että on itse valinnut työttömyytensä.
loput jutusta voi lukea täältä https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005409618.html
Kommentit (827)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisen piti aiemmin elättää itsensä. Ja myös mahdollinen perhe. Ei tullut mieleenkään, etteikö niin tekisi. Oli halu tulla toimeen omillaan. Milloinkohan ja miksi se loppui?
90-luvun lama muutti jotain pysyvästi suomalaisten asenteissa.
Systeemi muuttui; sillon oli lomautuksia ja työt loppuivat tuotannollis-taloudellisista syistä. Ansiosidonnainen taisi olla 80% palkasta ja sitä sai kaksi vuotta kerrallaan, eikä niitä töitä ollut, joita tarjota tai joita olisi ollut tarjolla. Olikohan se puoli vuotta siinä välissä työntekoa ja sama kaksi vuotta uudestaan. Moni alkoi tätä tehdä ja moni tekee samoin tänäkin päivänä. Sanotaan, että huono-osaisuus on usein ylisukupolvista, niinpä tämäkin.
Tunnen useita tällaisia yhteiskunnan elätettäviksi jääneitä, minä mukaan lukien.
Aina olen ollut sitä mieltä, että syy ei ole yksilössä vaan systeemissä, joka mahdollistaa yksilölle tämän kaltaisen käytöksen. Systeemissä on ollut erittäin paha valuvika. Toivon, että tämä nyt - 30 vuotta myöhässä - saataisiin kuntoon.
Niin minä? Minä jäin jo eläkkeelle, joten ei koske nämä hommat enää minua, muutoinhan pullikoisin samoin, kuin muut kotiin jääneet täällä tekevät.
Näin jälkikäteen ymmärrän, että ihan itse siinä sivussa tuhosin elämäni. Alussa mainitsemani valuvian korjaaminen olisi tästä syystä minun mielestäni hyvä; ei tulisi enää pilattuja elämiä, menetettyjä haaveita ja mahdollisuuksia.
Vierailija kirjoitti:
Edes "Juuson" luuserius ei ole niin luuseria kuin olla kateellinen ja triggeröityä jollekin keksitylle työttömälle vauva-aiheisella keskusteluforumilla. Miettikää nyt itseänne ihan oikeasti vähäsen.
Juttu uppoaa kuin veitsi voihin siihen kansanosaan joka on katkera itseensä ja omaan elämäänsä. Juuso on täydellinen ukkosenjohdatin.
Minä en koskaan kadehtisi juusoa. Kuulostaa hirveältä elämältä. Minulla on tavoitteita: opiskelua, itseni sivistämistä, matkustelua, palkkaa, omaa rahaa, itsenäisyyttä ja omaa elämää. Juuson elämä on katastrofihäkkitilanne kaikille esim terveyden vuoksi syrjäytyneille joilla oli samat unelmat kuin minulla ja monella muulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen keski-ikäinen, vakituisessa palkkatyössä oleva keski-ikäinen ja olen tajunnut, että Juuso on ihan oikeassa.
Omistusasunnot, autot, uraputket ja tittelit ovat ihan turhia. Mikään niistä ei loppujen lopuksi tee onnelliseksi, vaan aiheuttaa enintään nopeita onnensykähdyksiä, jotka katoavat yhtä nopeasti kuin tulevatkin. Elämme unessa, ja juuri muiden ulkopuolelta määrittelemässä unessa. Siihen ansaan satsaamme ainutkertaisen elämämme, emmekä koskaan tajua mistä elämästä on oikeasti kyse.
Onni ei löydy tavaroista ja niiden ostelusta. Ei myöskään matkailusta, joka on monella lähes maanista vastapainoa stressaavalle työlle.
Onnen tavoittelu ostamalla on opittua käytöstä, aivopesua joka alkaa syntymästä alkaen.
Onnellisuus ei ole ostamista, vaan itsensä elättämistä.
Vierailija kirjoitti:
Eikö tää Ossin tarina lehdistölle riittänyt, kun vielä tämän keksivät.
Ja ihmiset luulevat että kaikki työttömät ovat tällaisella asenteella.
Jos valtion tuki lakkaa, tämän ketjun Juuson ymmärtäjät voivat antaa Juusolle tukirahaa omasta pussista. Niinhän se nytkin toimii. Me kaikki annetaan Juusolle rahat omasta pussista. Valtio on vain sen välikätenä.
Juusolla on vanhemmat jotka elättää.
Vierailija kirjoitti:
Jos valtion tuki lakkaa, tämän ketjun Juuson ymmärtäjät voivat antaa Juusolle tukirahaa omasta pussista. Niinhän se nytkin toimii. Me kaikki annetaan Juusolle rahat omasta pussista. Valtio on vain sen välikätenä.
Juuso on huomattavasti harmittomampi kuin rikas suuryrittäjä Orpo jolla myös annamme ilmaista, huomattavasti suurempaa tukirahaa välikäden kautta, jota tämä ei edes tarvitse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä näitä tämmöisiä kaikkien työttömien maineen pilaavia juttuja sikiää nyt koko ajan?
Muutama tällainen, niin Orpo saa kaikki vaateensa läpi. Sillä ei ole merkitystä, että samalla pilataan tuhansien kunnollisten ihmisten elämä ja perheiden tulevaisuus.
Siksi persut pidetään hallituksessa tapahtuipa mitä hyvänsä. RKP:llekin ihan okei pitää persut hallituksessa, koska tärkeintä heillekin kokoomuksen tavoin on ajaa ay-liike alas ja köyhät työttömät ja työläiset entistä syvempään ahdinkoon.
Näitä haluaa ihannoida nimenomaan vasemmisto joka haluaa kaataa yhteiskunnan ja rakentaa tilalle uuden uljaamman, tasapuolisen ja reilun. Kenelläkään ei ole hajuakaan kuinka se tapahtuisi mutta kaatavat tämän hinnalla millä hyvänsä.
Kokoomus suohon hinnalla millä hyvänsä. Millään muulla ei ole mitään väliä. Mitä sen jälkeen on täysin yhdentekevää.
Yhtään ei ole agendaa takana näissä artikkeleissa.. Se on aina mukavaa, että lehdet on mukana kylvämässä eripuraa ja kansan kahtiajakoa :)
Empä olisi uskonut, että topikkiin ilmestyy yli sata viestiä muutamassa tunnissa noston jälkeen. Ajattelin, että se on hyvin jos tulee yhteensä edes tusina lisää.
Niin tämmöisiä "juusoja" löytyy ja mitkään kiristykset ja patistukset eivät koskaan osu näihin. Tästä syystä on hyvä, että asiaa tuodaan julki. En ymmärrä miksi tästä jutusta vedetään hernettä nenään, jos ei itse ole samanlainen. Työttömissä on joka junaan ja sen tietää jokainen täyspäinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuet pois ja heti.ei yhteiskunnan tällaisia pidä elättää
Miksi vanha juttu vuodelta 2017 on nyt nostettu esiin? Jotta Kokoomus saisi synnytettyä ihmisissä vihaa työttömiä ja muita syrjäytyneitaä kohtaan. Onko keskiluokka todellakin niin tyhmää ettei tätä ymmärrä?
Tämähän se. Mutta keskiluokka on valtamedian aivopesemää joten eivät ne ymmärrä, ennekuin osuu omalle kohdalle
Vierailija kirjoitti:
Niin tämmöisiä "juusoja" löytyy ja mitkään kiristykset ja patistukset eivät koskaan osu näihin. Tästä syystä on hyvä, että asiaa tuodaan julki. En ymmärrä miksi tästä jutusta vedetään hernettä nenään, jos ei itse ole samanlainen. Työttömissä on joka junaan ja sen tietää jokainen täyspäinen.
Minusta on ihan syytä olla pahoillaan siitä että tämä on se ainoa ääni jolle työttömien joukosta annetaan se mikrofoni, koska se synnyttää vihaa kaikkia työttömiä kohtaan ja pahimmillaan johtaa kiristyksiin niitä työttömiä kohtaan johon se harmi todella osuu. Eli siis suurimpaan osaan työttömistä.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan tuon luuserin elämän ainoa kohokohta, kun pääsi selittelemään asioitaan parhain päin toimittajalle tunnin ajaksi.
No, ajat muuttuvat. Pian pannaan töihin kaikki, jotka haluavat syödä.
Tai niskalaukaus?
Jotenkin epäilen koko henkilön olemassaoloa. Työttömyystukia aiotaan leikata, ja näillä jutuilla muokataan ensin suuren yleisön mielipide sopivaksi. Ja jotkut oikeasti uskovat näihin....
Vierailija kirjoitti:
Juuso presidentiksi.
Mieluummin pääministeriksi. Presidentti keskittyy nykyään pelkästään ulkopolitiikkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta on ihan syytä olla pahoillaan siitä että tämä on se ainoa ääni jolle työttömien joukosta annetaan se mikrofoni, koska se synnyttää vihaa kaikkia työttömiä kohtaan ja pahimmillaan johtaa kiristyksiin niitä työttömiä kohtaan johon se harmi todella osuu. Eli siis suurimpaan osaan työttömistä.
Olisi hyvä saada oikeaa tietoa työttömistä ja työttömyyden syistä.
Nämä jutut laiskureista ovat asennemuokkausta.
Monella työttömällä on kymmenien vuosien työura takanaan. Ikärasismi on todellisuutta ja vaikeuttaa ikääntyneiden työllistymistä, vaikka työhaluja on kuinka.
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin epäilen koko henkilön olemassaoloa. Työttömyystukia aiotaan leikata, ja näillä jutuilla muokataan ensin suuren yleisön mielipide sopivaksi. Ja jotkut oikeasti uskovat näihin....
Juttu on lähes kuuden vuoden takaa ja tavoittaa tätä nykyä enää muutaman kymmentä av:lle spämmääjää (luultavasti niitä samoja mitä tavoitti alkujaankin).
Voi vee teidän sosialistien kanssa jos Sanoma joka on umpidemarimedia leimataan kokoomuslaiseksi. Ettekö te muista, että aktiivimallikin on demareiden keksimä? Katsokaa tekoja ja unohtakaa ne tyhjät puheet.