Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Töitä välttelevä Juuso, 31: ”Mieluummin menisin vaikka vankilaan kuin pakolla töihin”

Vierailija
15.10.2017 |

Työtä on turha tyrkyttää eteläsuomalaiselle Juusolle. Jos hänestä on kiinni, hän aikoo olla työtön myös jatkossa.
Etelä-Suomessa asuva Juuso on 31-vuotias. Hän ei ole koskaan ollut palkkatöissä, eikä hänellä ole ammattitutkintoa.

Töitä hän ei ole halunnut tehdä koskaan.

– Tiesin sen jo peruskoulussa. Tiesin myös, että Suomessa on mahdollista elää pelkkien tukien varassa, jos haluaa. Syynä siihen on ollut ihan silkka laiskuus. En ole koskaan halunnut herätä aamuisin ja lähteä töihin. Sellainen ei ole koskaan ollut meikäläisen elämää, hän kertoo Ilta-Sanomille.

Juuso ei ole koskaan ollut yhdessäkään työhaastattelussa. Hänellä ei ole koskaan ollut toiveammattia. Ei siis mitään, mitä kohti hän pyrkisi.

– Olen tyytyväinen elämääni näin. En ole haaveillut koskaan mistään tavarasta, olen tyytyväisin silloin, kun omaisuutta on mahdollisimman vähän. Rahat ovat riittäneet, eikä sukulaisilta tai tuttavilta ole tarvinnut lainata. Jotkut haluavat auton ja asunnon, minua sellaiset asiat eivät kiinnosta ollenkaan. Kaikki rihkaman kerääminen on turhaa.

Tosin niitäkin hetkiä on ollut, jolloin vanhempien apuun on pitänyt turvautua.

– Olen asunut omillani 20-vuotiaasta lähtien. Joskus vuokra on noussut sen verran kovaksi, että olen väliaikaisesti joutunut muuttamaan takaisin lapsuudenkotiin. Ne ovat kuitenkin ohimeneviä ajanjaksoja, hän kertoo.

Ei työtä, ei haaveita, ei pyrkimyksiä päästä johonkin tiettyyn pisteeseen elämässä. Juuson elämä saattaa kuulostaa lohduttomalta, mutta hän vakuuttaa, että on itse valinnut työttömyytensä.

loput jutusta voi lukea täältä https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005409618.html

Kommentit (827)

Vierailija
281/827 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan jompikumpi juuson vanhemmista kuollut töihin vai mistä kumpuaa tämä näin suuri työvastaisuus, että jopa vankilaan menisi ennemmin.

Vierailija
282/827 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

IS ja HS ovat kokoomuksen ja elinkeinoelämän asialla, keksiessään näitä juttuja "tahallaan työttömistä" Juusoista jotta saavat lietsottua keskiluokan ja duunarit työttömiä vastaan ja näin maahan sisäistä eripuraa. Halutaan lietsoa tahallaan vihaa heikommassa asemassa olevia vastaan.

Hajota ja hallitse-taktiikka

Muuten kyllä, mutta "en käytä päihteitä" viittaa siihen suuntaan, ettei näin ole. Kyllä ainakin rivien välistä jotenkin epäsuorasti yritettäisiin vihjailla päihdeongelmasta, jos tässä olisi jotain tuollaista agendaa taustalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/827 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todella hyvä että tällaisia uutisia julkaistaan. Näin saadaan kuva kaikista työttömistä laiskoina vätyksinä ja ei muutakuin leikkaamaan tuista.

Eihän nyt olla leikkaamassa senttiäkään mistään, mikä vaikuttaisi Juuson tukitasoon. Asumistuesta leikkaaminen kompensoituu isompana toimeentulotukena.

Vierailija
284/827 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"– Aina välillä niihin pitää mennä, mutta ei se ole kuin kaksi kertaa viikossa neljä tuntia kerrallaan. Ei siellä mitään tehdä, istuskellaan ja jutellaan. Olen valinnut paikatkin sen mukaan, ettei tarvitsisi tehdä mitään tai nähdä vaivaa työn eteen."

Minun kuntsapaikassani kyllä teen hommia! Ja aina välillä käydään keskustelua että miten on mennyt. Erikoista tuo että Juuson paikassa vaan istuskellaan ja jutellaan. Totta kai se on matalamman kynnyksen hommaa koska olen masentunut ja tällä hetkellä vielä arvuutellaan kannattaisiko varsinainen työ, mutta kyllä se aktiivisuuttani on lisännyt verrattuna siihen että olisin vaan kotona.

Vierailija
285/827 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaahas, että tämmöinen juttu sitten taas vaihteeksi.

Kokoomuksen puoluetoimiston aivoriihestä hyvää viikonloppua kaikille vaan, eiköhän laiteta vihat ja vainot työttömiä kohtaan jälleen tulille!

Vierailija
286/827 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onkohan jompikumpi juuson vanhemmista kuollut töihin vai mistä kumpuaa tämä näin suuri työvastaisuus, että jopa vankilaan menisi ennemmin.

Ehkä sitä ei vaan kiinnosta alistua orjaksi?

Vierailija
287/827 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kadehdin Juusoa. Mulla on hyvä koulutus ja työpaikka, mutta olen onneton. Ostelen kuukaudesta toiseen tavaroita toivoen, että ne tekisivät mut onnelliseksi, mutta ei. Oon jatkuvasti tyhjä sisältä

Juuso on tiellä valaistumiseen. Juuso ymmärtää, että tittelit, rihkamat, statukset, ihmisten mielipiteet on yksilöiden tyhjyyden tunteiden ja masennuksen syy. Ihmiset eivät osaa elää, vaan he suorittavat elämää. He eivät osaa olla tässä hetkessä, koska aina pitää olla pyrkimässä kohti "parempaa".

Juuso on viisaampi kuin moni akateeminen, joka on kahlinnut itsensä titteleiden ja statusten ympärille vääristäen näin TODELLISUUDEN.

Mitä akateeminen tekisit jos sinut pudotettaisiin autiolle saarelle, etkä voisi korostaa akateemisuuttasi ja oppineisuuttasi, omaisuuttasi, statustasi kenellekään?

Autiolla saarella on todellinen elämä. Muu on ihmisten luomaa harhaa ja vankilaa. Juuso pärjäisi autiolla saarella, sillä hän oivaltaan enemmän kuin "menestyneet", jotka ovatkin vain orjia muiden mielipiteille ja materian keräämiselle.

Lukekaa Anthony de Mello - Uudistuminen, siinä sivutaan juusomaisia aiheita.

Nojoo. Mä menisin autiolla saarella kalaan ja marjaan. Juuso ei jaksaisi. Tuskin osaa uidakaan, kun sekin taito on työn ja tuskan takana. Juuso kuolisi nälkään taivasalla. Mä grillaisin kalaa tyytyväisenä kotiluolassani. Onneksi tuli katsottua Selviytyjiä aikoinaan telkusta, jota Juuso ei koskaan omistanut.

Vierailija
288/827 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä uutiset on sillä tavalla aika hauskoja, että kommentoijat tuovat välittömästi julki älynsä tason.

Fiksu ihminen miettii taustoja: miksi tällainen juttu on julkaistu, onko se edes totta ja mitä mahdollisesti jätetään kertomatta ja mitkä kaikki seikat mahdollisesti ovat aikaansaaneet tällaisen asian. Typerä ihminen uskoo jutun sellaisenaan sen laajemmin asiaa miettimättä ja pöyristyy, kuinka tällaisia röyhkeitä ihmisiä voikaan olla olemassa ja kyllä nyt täytyy työttömyys- ym. tukia kiireesti laskea.

Hetkellisesti viihdyttävää, mutta yleisesti ottaen todella surullista.

Kaikki me tiedetään, että tämä on EK:n ja kokoomuksen kampanjointia työkkäriavustusten pienentämiseksi. Mutta eihän niitä kohta edes tarvita, kun tulee EU:n perustulo 2000 per jannu.

Vierailija
289/827 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kas, ei ollut juusolla naamaa jutussa. Herää epäilys onko totta koko juttukaan vai joku tilattu työttömien leimamisoperaatio. Kun järjellä ajattelee, niin miksi joku töitä välttelevä työtön menisi lehteen revittelemään asialla kun siitä seuraisi se että tuet viedään. Itse olisin ainakin hyvin hiljaa asiasta ja nostelisin tyytyväisenä tukeni.

Vierailija
290/827 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"– Aina välillä niihin pitää mennä, mutta ei se ole kuin kaksi kertaa viikossa neljä tuntia kerrallaan. Ei siellä mitään tehdä, istuskellaan ja jutellaan. Olen valinnut paikatkin sen mukaan, ettei tarvitsisi tehdä mitään tai nähdä vaivaa työn eteen."

Minun kuntsapaikassani kyllä teen hommia! Ja aina välillä käydään keskustelua että miten on mennyt. Erikoista tuo että Juuson paikassa vaan istuskellaan ja jutellaan. Totta kai se on matalamman kynnyksen hommaa koska olen masentunut ja tällä hetkellä vielä arvuutellaan kannattaisiko varsinainen työ, mutta kyllä se aktiivisuuttani on lisännyt verrattuna siihen että olisin vaan kotona.

No tuskimpa "Juuso" antanut toimittajalle oikeaa nimeään. Karenssihan noista puheista tulisi, jos omalla nimellään noita laukoisi. Kuntsari on jossain päin Etelä-Suomea, sen tarkemmin sijaintiakaan ei määritelty.

Ja kyllä se on kävijästä kiinni tekeekö kuntsarilla mitään. Ei kuntouttavassa tarvitse tehdä yhtään mitään, jos ei kiinnosta. Parin kuukauden välein työkkärin tädit kuulustelee sut ja siinä riittää hyvin, että täydät ehdot ja olet hakevinasi töitä.

Vierailija
291/827 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka veroja maksan suhteellisen tyytyväisenä, niin Juuson kaltaisten loisten takia joskus vituttaa.

Sosiaaliturva ei saisi olla automaatio patalaiskoille.

Vierailija
292/827 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikäs juttu tää nyt on että IS jatkuvasti suoltaa näitä juttuja joissa:

- joku työtön kertoo että on laiska eikä aio koskaan tehdä töitä

- yrittäjät (nimettömänä tietty) valittelee että työntekijät on huonoja

- yrittäjät valittelee työvoimapulaa (nimettömänä)

Kyynisempi voisi kuvitella että päätoimittaja kaveeraa EK:n sankarien kanssa...

Jep, haiskahtaa.

Vierailija
293/827 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juusolla tuntuu olevan kova hinku sinne vankilaan kun haluaa tukensa poistettavan.

Vierailija
294/827 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kadehdin Juusoa. Mulla on hyvä koulutus ja työpaikka, mutta olen onneton. Ostelen kuukaudesta toiseen tavaroita toivoen, että ne tekisivät mut onnelliseksi, mutta ei. Oon jatkuvasti tyhjä sisältä

Juuso on tiellä valaistumiseen. Juuso ymmärtää, että tittelit, rihkamat, statukset, ihmisten mielipiteet on yksilöiden tyhjyyden tunteiden ja masennuksen syy. Ihmiset eivät osaa elää, vaan he suorittavat elämää. He eivät osaa olla tässä hetkessä, koska aina pitää olla pyrkimässä kohti "parempaa".

Juuso on viisaampi kuin moni akateeminen, joka on kahlinnut itsensä titteleiden ja statusten ympärille vääristäen näin TODELLISUUDEN.

Mitä akateeminen tekisit jos sinut pudotettaisiin autiolle saarelle, etkä voisi korostaa akateemisuuttasi ja oppineisuuttasi, omaisuuttasi, statustasi kenellekään?

Autiolla saarella on todellinen elämä. Muu on ihmisten luomaa harhaa ja vankilaa. Juuso pärjäisi autiolla saarella, sillä hän oivaltaan enemmän kuin "menestyneet", jotka ovatkin vain orjia muiden mielipiteille ja materian keräämiselle.

Lukekaa Anthony de Mello - Uudistuminen, siinä sivutaan juusomaisia aiheita.

Nojoo. Mä menisin autiolla saarella kalaan ja marjaan. Juuso ei jaksaisi. Tuskin osaa uidakaan, kun sekin taito on työn ja tuskan takana. Juuso kuolisi nälkään taivasalla. Mä grillaisin kalaa tyytyväisenä kotiluolassani. Onneksi tuli katsottua Selviytyjiä aikoinaan telkusta, jota Juuso ei koskaan omistanut.

Sinä kuolisit säikähdyksestä kun sinulla ei olisi sinun lokoisaa työpaikkaa enää eikä asuntoa nykyajan mukavuuksineen.

Vierailija
295/827 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siirtotyömaat ja parakki majoitus sitten takaisin mikä pisti viimeistään sitten vipinää puntteihin.

Vierailija
296/827 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siirtotyömaat ja parakki majoitus sitten takaisin mikä pisti viimeistään sitten vipinää puntteihin.

Mitä neuvostoliittoa luulet että täällä suomessa rakennetaan? Suomessa päästetä tuloeroja niin valtaviksi kuin jossain pohjoiskoreassa.

Vierailija
297/827 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertoo paljon palstalaisista, että tälle tyypille riittää ymmärrystä. Miettikää jos kaikki Suomessa olisivat Juusoja, Suomi olisi silloin kuin Somalia.

Kun ei ole mahdollista että kaikki olisivat Juusoja, koska suurin osa ihmisistä haluaa kaikenlaista jota Juuso ei halua. Siksi ihmiset käy töissä, koska saavat siitä vähintään rahaa ostaa kaikkea kivaa. Juuso ei osta kaikkea kivaa, hän ei kerää krääsää, ei matkustele, ei käytä päihteitä, ei osta asuntoa eikä perusta perhettä.

Siksi toisekseen, kyllä Somaliassakin on kuitenkin jotain tehty, onhan sielläkin taloja ja infraa jonkinlaista, hallinto jne. siellä on vaan ollut huonot säät viljellä ruokaa, mutta kyllä siellä on yritetty. Ja tietysti hallinto on ollut huonoa. Jos siellä olisi kaikki tekemättä mitään, olisivat kuolleet jo aikoja sitten, kun ei ulkomainen apu kaikkia ihmisiä kata.

Vierailija
298/827 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuso 31 on lapsi joka ei tiedä mistä puhuu. annetaan pojan kasvaa, vaikka ihan tuetusti!

Juuso tuskin hankkii perhettä, ellei joku näe hänessä siihen lisäarvoa. Eroaako mitenkään työttömistä edustusvaimoista, paitsi ettei saa edes puolisoa?

Vierailija
299/827 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta meidän kaikkien pitäisi elää kuin Juuso.

Vierailija
300/827 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Edes "Juuson" luuserius ei ole niin luuseria kuin olla kateellinen ja triggeröityä jollekin keksitylle työttömälle vauva-aiheisella keskusteluforumilla. Miettikää nyt itseänne ihan oikeasti vähäsen.

Juttu uppoaa kuin veitsi voihin siihen kansanosaan joka on katkera itseensä ja omaan elämäänsä. Juuso on täydellinen ukkosenjohdatin.

Minä en koskaan kadehtisi juusoa. Kuulostaa hirveältä elämältä. Minulla on tavoitteita: opiskelua, itseni sivistämistä, matkustelua, palkkaa, omaa rahaa, itsenäisyyttä ja omaa elämää. Juuson elämä on katastrofihäkkitilanne kaikille esim terveyden vuoksi syrjäytyneille joilla oli samat unelmat kuin minulla ja monella muulla.

Pidän itseäni melko sivistyneenä sillä seuraan tarkasti mitä maailmalla tapahtuu, luen kirjoja, osallistun useinkin keskusteluihin täällä (olen se tyyppi joka pärjää hyvin työttömuusturvalla) ja Suomi24 sillä somea en käytä. Ihan hyvin menee elämässä eivätkä asiat ole muuttuneet paljonkaan sen jälkeen kun annoin tuon haastattelun prepaidin takaata. Nimi on ihan oikea vaikka osa ei sitä uskokaan.

Olen myös aina ollut melko uskonnollinen ihminen joten minulle elämäntyylini ei ole "katastrofihäkkitilanne" sillä oma näkemykseni hyvästä elämästä poikkeaa melkoisesti maallistuneempiin suomalaisiin verrattuna. Lue Saarnaajan kirjan 9 luku jos haluat tietää miten näen maallisen elämämme.

Tämän on viimeinen viesti jonka kirjoitan tähän keskusteluun.

Terveisin vähän aikaa sitten 37 vuotta täyttänyt Juuso.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi neljä