Karu ennustus julkisen joukkoliikenteen tulevaisuudesta
Nyt kannattaa panostaa sen oman henkilöauton ostamiseen sillä ennusteitten mukaan joukkoliikenteen määrä tulee romahtamaan Suomessa ensi vuosikymmeneen mennessä ellei katoamaan kokonaan ja suurin syy on jatkuvasti kasvavat kustannukset ja asiakaspako joka tekee joukkoliikenteen toiminnasta kannattamatonta Suomessa.
Kommentit (28)
Voisiko kristallipallosi olla vielä enemmän väärässä? Noin suurten harhojen kanssa kannattaa jo hankkiutua ammattilaisten juttusille
Menee just päinvastoin isoissa kaupungeissa.
Sehän on jo nyt kannattamatonta, niille maksetaan tukia että ajavat
Vierailija kirjoitti:
Robottibussit tulevat taatusti käyttöön. Ei tarvita enää kuskeja, kustannukset alenevat.
Vain jos se on sinun oma bussi. Muussa tapauksessa on epätodennäköistä että mikään yhtiö olisi kiinostunut pyörittämään kannattamatonta ja tappiollista joukkoliikennetoimintaan. Esim ohan raideliikennekin ollut auki kilpailulle kohta 10 vuotta ja VR on silti ainoa ja tekohengitetty toimija joka pysyy toiminnassa vain jotenkuten julkksella rahoituksella kun taas muita toimijoita Suomen junaliikenne ei ole kiinostanut ja Onnibussikin totesi että ei ole kannattavaa.
Omasta kokemuksesta voin sanoa, että pitkät matkat ovat vaikeentuneet huomattavasti koronan jälkeen. Bussivuorot vähenivät huomattavasti ja nyt väinö paunukin lopetti. Viikonloppuisin on vaikeaa löytää bussia, joka lähtee aamulla. Junalippujen hinnat nousivat eivätkä nekään kulje entiseen tapaan. Kerran jopa en päässyt junaan, koska vuoro oli täynnä (viikkoa etukäteen, normi lauantai)
Vierailija kirjoitti:
Menee just päinvastoin isoissa kaupungeissa.
Esimerkiksi Jyväskylä karsii neljänneksen julkksesta joukkoliikenteestään säästääkseen rahaa laukauttamalla vuoroja, linjoja ja pysäkkejä. Miten se lisää julkista joukkoliikennettä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menee just päinvastoin isoissa kaupungeissa.
Esimerkiksi Jyväskylä karsii neljänneksen julkksesta joukkoliikenteestään säästääkseen rahaa laukauttamalla vuoroja, linjoja ja pysäkkejä. Miten se lisää julkista joukkoliikennettä?
Jyskälä on keskisuuri kaupunki.
Vierailija kirjoitti:
Menee just päinvastoin isoissa kaupungeissa.
Ja muualla joukkoliikenne onkin jo loppunut
En ole pitkään aikaan suomessa mennyt joukkolikenteessä.
Oma auto on paras, ja välttämätönkin.
Det är den första goda nyheten beträffande kollektivtrafik som man någonsin har läst. Hoppas att den är sann.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Robottibussit tulevat taatusti käyttöön. Ei tarvita enää kuskeja, kustannukset alenevat.
Vain jos se on sinun oma bussi. Muussa tapauksessa on epätodennäköistä että mikään yhtiö olisi kiinostunut pyörittämään kannattamatonta ja tappiollista joukkoliikennetoimintaan. Esim ohan raideliikennekin ollut auki kilpailulle kohta 10 vuotta ja VR on silti ainoa ja tekohengitetty toimija joka pysyy toiminnassa vain jotenkuten julkksella rahoituksella kun taas muita toimijoita Suomen junaliikenne ei ole kiinostanut ja Onnibussikin totesi että ei ole kannattavaa.
Matkustajaliikenteessä kyylä, mutta rahtiliikenteessä on muitakin operaattoreita kuin VR.
Suomessa on niin vähän ihmisiä ettei kannata. Ajetaan kalliilla kalustolla ja kyydissä on 2 henkilöä, ei järkeä. Pitäis olla lisää asiakkaita, mutta koska suomessa asuu niin vähän ihmisiä niin ei oo niitä asiakkaitakaan. Oma auto on Suomessa hyvä ihan senkin takia että välimatkat pitkiä ja sää aina niin huono ettei huvita kyhjöttää pysäkillä odottamassa kyytiä. Autoja saa muutamalla tonnilla ihan kelvollisia, kunhan osaa valita hyvän ja luotettavan mallin. Ajan tällä hetkellä 4 tonnin rämpylällä. Ainoastaan käyttökustannukset eli lähinnä pensan hinta ärsyttää. Vähäpäästöisessä vero aika pieni lopulta ja Suolessa vakuutukset on halpa jos vertaa esim. USA. Halvempaa on autoilu mitä kuvitellaan.
Pienituloinen ja silti varaa omaan autoon
Suomalaiset vähenevät nopeasti. Lähiaikoina alkaa huomata maamme tyhjentymisen suomalaisista.
Myös syntyvyys laskee pudotuksessa. Asuntokysyntä jatkaa laskemistaan. Asunnot sentään halpenevat kunnolla.
0nneksi minäminä asun valmiiksi kehnolla seudulla niin ei arvon lasku juuri haittaa. bal
Persut lupas laskea polttoaineen hintaa mutta eivät voineet sitä tehdä koska kokoomus halusi tunnin junan. Sen junan pitäisi maksaa itsensä takaisin valtiolle.
Tampere. Tarvitsemme bussia. Linjan alusta loppuun. Ei vaihtoja. Ei ratikka-vaihtoja. Pirkanmaalla sama! Bussin pitää pysähtyä myös pysäkille, ei pelkästään sitä kymmeniä metrejä ennen. Sairas tai kipeä ihminen huitoo siellä pysäkillä ja kuskit menee ohi. Liukkaalla ei voi juosta sinne kauas.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on niin vähän ihmisiä ettei kannata. Ajetaan kalliilla kalustolla ja kyydissä on 2 henkilöä, ei järkeä. Pitäis olla lisää asiakkaita, mutta koska suomessa asuu niin vähän ihmisiä niin ei oo niitä asiakkaitakaan. Oma auto on Suomessa hyvä ihan senkin takia että välimatkat pitkiä ja sää aina niin huono ettei huvita kyhjöttää pysäkillä odottamassa kyytiä. Autoja saa muutamalla tonnilla ihan kelvollisia, kunhan osaa valita hyvän ja luotettavan mallin. Ajan tällä hetkellä 4 tonnin rämpylällä. Ainoastaan käyttökustannukset eli lähinnä pensan hinta ärsyttää. Vähäpäästöisessä vero aika pieni lopulta ja Suolessa vakuutukset on halpa jos vertaa esim. USA. Halvempaa on autoilu mitä kuvitellaan.
Pienituloinen ja silti varaa omaan autoon
On se halvempaa, mutta muutama tonni ei ole kaikille mahdollista. Ehkä pitäisi alkaa säästämään asuinkelvolliseen autoon niin silloin saa sekä auton että edullisen asunnon kerralla.
Suomessa on liian pieni ja harva väkiluku eli meitä asuu täällä liian vähän. Esimerkiksi vielä kun ajoin työkseni bussia Helsingissa keskustassa niin kyydissä oli tyypillisesti vain 10 matkustajaa viikon aikana. Jos Suomessa olisi sama määrä asukkaita kuin Intiassa niin sitten voisi toimia.
Vierailija kirjoitti:
Robottibussit tulevat taatusti käyttöön. Ei tarvita enää kuskeja, kustannukset alenevat.
Elon Musk lupasi tuoda 8.8 robottiautot.
Uskoo ken uskoo.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on niin vähän ihmisiä ettei kannata. Ajetaan kalliilla kalustolla ja kyydissä on 2 henkilöä, ei järkeä. Pitäis olla lisää asiakkaita, mutta koska suomessa asuu niin vähän ihmisiä niin ei oo niitä asiakkaitakaan. Oma auto on Suomessa hyvä ihan senkin takia että välimatkat pitkiä ja sää aina niin huono ettei huvita kyhjöttää pysäkillä odottamassa kyytiä. Autoja saa muutamalla tonnilla ihan kelvollisia, kunhan osaa valita hyvän ja luotettavan mallin. Ajan tällä hetkellä 4 tonnin rämpylällä. Ainoastaan käyttökustannukset eli lähinnä pensan hinta ärsyttää. Vähäpäästöisessä vero aika pieni lopulta ja Suolessa vakuutukset on halpa jos vertaa esim. USA. Halvempaa on autoilu mitä kuvitellaan.
Pienituloinen ja silti varaa omaan autoon
Kuljen raidejokerilla ja koskaan ei ole ollut kyydissä kahta henkilöä. Elämänlaatu parani kyllä huomattavasti, kun vaihdoin auton julkisiin.
Robottibussit tulevat taatusti käyttöön. Ei tarvita enää kuskeja, kustannukset alenevat.