Töitä välttelevä Juuso, 31: ”Mieluummin menisin vaikka vankilaan kuin pakolla töihin”
Työtä on turha tyrkyttää eteläsuomalaiselle Juusolle. Jos hänestä on kiinni, hän aikoo olla työtön myös jatkossa.
Etelä-Suomessa asuva Juuso on 31-vuotias. Hän ei ole koskaan ollut palkkatöissä, eikä hänellä ole ammattitutkintoa.
Töitä hän ei ole halunnut tehdä koskaan.
– Tiesin sen jo peruskoulussa. Tiesin myös, että Suomessa on mahdollista elää pelkkien tukien varassa, jos haluaa. Syynä siihen on ollut ihan silkka laiskuus. En ole koskaan halunnut herätä aamuisin ja lähteä töihin. Sellainen ei ole koskaan ollut meikäläisen elämää, hän kertoo Ilta-Sanomille.
Juuso ei ole koskaan ollut yhdessäkään työhaastattelussa. Hänellä ei ole koskaan ollut toiveammattia. Ei siis mitään, mitä kohti hän pyrkisi.
– Olen tyytyväinen elämääni näin. En ole haaveillut koskaan mistään tavarasta, olen tyytyväisin silloin, kun omaisuutta on mahdollisimman vähän. Rahat ovat riittäneet, eikä sukulaisilta tai tuttavilta ole tarvinnut lainata. Jotkut haluavat auton ja asunnon, minua sellaiset asiat eivät kiinnosta ollenkaan. Kaikki rihkaman kerääminen on turhaa.
Tosin niitäkin hetkiä on ollut, jolloin vanhempien apuun on pitänyt turvautua.
– Olen asunut omillani 20-vuotiaasta lähtien. Joskus vuokra on noussut sen verran kovaksi, että olen väliaikaisesti joutunut muuttamaan takaisin lapsuudenkotiin. Ne ovat kuitenkin ohimeneviä ajanjaksoja, hän kertoo.
Ei työtä, ei haaveita, ei pyrkimyksiä päästä johonkin tiettyyn pisteeseen elämässä. Juuson elämä saattaa kuulostaa lohduttomalta, mutta hän vakuuttaa, että on itse valinnut työttömyytensä.
loput jutusta voi lukea täältä https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005409618.html
Kommentit (827)
Vierailija kirjoitti:
Siirtotyömaat ja parakki majoitus sitten takaisin mikä pisti viimeistään sitten vipinää puntteihin.
Ei.
En käsitä tuollaisia ihmisiä. Miten he tyytyvät noin vähään elämässään?
Vasemmisto haluaa ihmisistä Juusoja. Makuutettavaksi vailla mitään unelmia.
Tuo poliittinen linja ei ole hyväksi edes näille ihmisille itselleen, puhumattakaan nyt yhteiskunnasta.
Vierailija kirjoitti:
Vasemmisto haluaa ihmisistä Juusoja. Makuutettavaksi vailla mitään unelmia.
Tuo poliittinen linja ei ole hyväksi edes näille ihmisille itselleen, puhumattakaan nyt yhteiskunnasta.
Lääkkeet!
Eiköhän tämä Juuso ole ihan keksitty hahmo.
Juusohan on kuin se yksi palstajannu, joka täällä aloittaa säännöllisesti näitä ketjuja ä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onkohan jompikumpi juuson vanhemmista kuollut töihin vai mistä kumpuaa tämä näin suuri työvastaisuus, että jopa vankilaan menisi ennemmin.
Ehkä sitä ei vaan kiinnosta alistua orjaksi?
Eikö hän rahattomana ole yhteiskunnan tukien varassa elävä orja? Miksei halua tienata itse ja saada sitä kautta vapautta sasvuttaa ja tehdä elämässään asioita?
Sehän onkin juuri kannattavaa mainostaa tällaisia asioita julkisesti, jos haluaa tällaiselle systeemille jatkuvuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onkohan jompikumpi juuson vanhemmista kuollut töihin vai mistä kumpuaa tämä näin suuri työvastaisuus, että jopa vankilaan menisi ennemmin.
Ehkä sitä ei vaan kiinnosta alistua orjaksi?
Eikö hän rahattomana ole yhteiskunnan tukien varassa elävä orja? Miksei halua tienata itse ja saada sitä kautta vapautta sasvuttaa ja tehdä elämässään asioita?
Mitä sitten kukin tykkää tehdä. 550€ kuukaudessa pitää kyllä kaljoissa joka päivä, mitä muuta muka tarvitaan?
Vierailija kirjoitti:
Joo. Vankilassahan näiden "Juusojen" elättäminen yhteiskunnalle vasta halvaksi tulisikin. Vankilassa kun tarjotaan mm. 4 lämmintä ateriaa päivässä, on kaikki pleikkarit, TV:t, kuntosalit ja liikuntamahdollisuudet ja on mahdollisuudet jopa opiskelemiseen ja työntekoonkin. Työttömän elämää on viime vuosina kurjistettu niin kovasti, että alkaa vankilassa olla kohta ihmisellä jo parempi asema kuin työttömänä tässä yhteiskunnassa.
Vankilassa on paremmat olot kuin monella apua tarvitsevalla vanhuksella.
Vierailija kirjoitti:
Joo. Vankilassahan näiden "Juusojen" elättäminen yhteiskunnalle vasta halvaksi tulisikin. Vankilassa kun tarjotaan mm. 4 lämmintä ateriaa päivässä, on kaikki pleikkarit, TV:t, kuntosalit ja liikuntamahdollisuudet ja on mahdollisuudet jopa opiskelemiseen ja työntekoonkin. Työttömän elämää on viime vuosina kurjistettu niin kovasti, että alkaa vankilassa olla kohta ihmisellä jo parempi asema kuin työttömänä tässä yhteiskunnassa.
En tajua miksi vankilassa pitää olla ihan kaikki hilavitkuttimet? Eihän monella tavallisella tallaajallakaan ole varaa pleikkaan...
Vierailija kirjoitti:
Vaikka veroja maksan suhteellisen tyytyväisenä, niin Juuson kaltaisten loisten takia joskus vituttaa.
Sosiaaliturva ei saisi olla automaatio patalaiskoille.
Tämä Juuso on varmaan kuvitteellinen henkilö. Häntä kalliimmaksi yhteiskunnalle tulevat juopot. He aiheuttavat vuosittain toilailluillaan (krapulapäivät, rattijuopumuskolarit, perheväkivalta, ensiapu, lastensuojelu, terveydenhoito, katkaisuasemat) miljardiluokan menot yhteiskunnalle. Miksi heistä ei puhuta mitään?
Vierailija kirjoitti:
Nämä uutiset on sillä tavalla aika hauskoja, että kommentoijat tuovat välittömästi julki älynsä tason.
Fiksu ihminen miettii taustoja: miksi tällainen juttu on julkaistu, onko se edes totta ja mitä mahdollisesti jätetään kertomatta ja mitkä kaikki seikat mahdollisesti ovat aikaansaaneet tällaisen asian. Typerä ihminen uskoo jutun sellaisenaan sen laajemmin asiaa miettimättä ja pöyristyy, kuinka tällaisia röyhkeitä ihmisiä voikaan olla olemassa ja kyllä nyt täytyy työttömyys- ym. tukia kiireesti laskea.
Hetkellisesti viihdyttävää, mutta yleisesti ottaen todella surullista.
Nämähän ovat poliittista propagandaa, millä ihmisiin vaikutetaan niin, että esitetään näiden olevan itse syyllisiä tilanteeseensa ja ansaitsevan tukien leikkauksen. Työttömien ja muiden tukien saajien tilanne on paljon monimutkaisempi ja monella on pitkä työhistoria.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole tervettä, jos ei halua mitenkään toteuttaa itseään tai saada mitään aikaan. Ymmärrän työpaikalle aamuisin lähtemisen tuskan, itsekään en pysty 8-16 -töihin enää. Mutta onneksi on myös muita tapoja työllistyä tai työllistää itsensä. Totuus on, että kaikista ei luonteen vuoksi ole "tavalliseen" työeämään. Tällaisille elämäntapalaiskottelijoille ptäisikin mielestäni kehittää joku sosiaalipalvelu, joka auttaa löytämään sen oman jutun ja pääsemään siinä alkuun. Vähenisi se turha loisiminen vihdoin.
Kyllä mäkin melkein sanoisin, että ennemminkin tuollaiset Juusot kuulostavat masentuneilta kuin laiskoilta. Ei ole normaalia jos ihmiselle riittää pelkkä hengittäminen.
Ihmiset on työn orjia, ilman niitä ei yhteiskunta toimi. Näin on ollut Jeesuksen ajoista asti, ja näin pitää ollakin.
Siperiaan työleirille tuollainen loinen, tai niskalaukaus.
Vierailija kirjoitti:
Kadehdin Juusoa. Mulla on hyvä koulutus ja työpaikka, mutta olen onneton. Ostelen kuukaudesta toiseen tavaroita toivoen, että ne tekisivät mut onnelliseksi, mutta ei. Oon jatkuvasti tyhjä sisältä
Ei sun onnettomuus johdu koulutuksesta ja työstä.
50kE brutto kirjoitti:
Ihmiset on työn orjia, ilman niitä ei yhteiskunta toimi. Näin on ollut Jeesuksen ajoista asti, ja näin pitää ollakin.
Myin lapsena aurauspalveluita. Myöhemmin jouduin lasulaitokseen jossa meidät pakotettiin mielivaltaisten rangaistusten uhalla tekemään palkatta töitä. Jäi työnteosta jaskanen maku suuhun.
50kE brutto kirjoitti:
No ei oo enään. Mene sää hourailemaan pohjoiskoreaan jossa on sun ihanneyhteiskunta valtavine tuloeroineen.
Mieluummin käyn töissä ja huvittelen palkallani vapaa-ajalla kuin istuisin perse homeessa kotona tukien varassa persaukisena.
Eli niskalaukaus?