Miksi olet ilkeä, asiakas?
Niin monta kertaa asiakkaat huutavat, räyhäävät ja äyskivät ilman mitään syytä. On myös ilkeilyä, esimerkiksi jos joutuvat hieman odottamaan. Huokaillaan dramaattisesti ja kysellään, että mikä siinä kestää. Jonottaessa ihmisistä vasta hulluja tuleekin. Huudellaan takahuoneeseen, että lisää työntekijöitä, heti. Samoin oman vuoron odottaminen on mahdottomuus. Sitten välitetään kovaan ääneen hinnoista ja komitean alennuksia. Suututaan, kun niitä ei anneta. Pöydissä syödessä sikaillaan kaikin mahdollisin tavoin. Eikä vahingossakaan siivota itse.
Haluatteko kertoa, miksi?
Kommentit (94)
Vierailija kirjoitti:
No riippuu paikasta, usein jossain vaatekaupassa on ihan mukavat asiakkaat. Ruokakaupassa asiakkaat yleensä ihan hirveitä. Oikeasti jokaisen pitäisi olla ruokakaupassa töissä niin näkisi mitä törppöjä täällä on.
Minusta ihan jokaisen ihmisen pitäisi olla vuosi asiakaspalvelutehtävissä vaikkapa kaupassa. Siinä näkisi jokainen millaisia ihmiset todellisuudessa on ja kuinka harvoin asiakas on oikeasti oikeassa. Lisäksi jokainen huomaisi kuinka hyviä näyttelijöitä myyjät/aspat on ja ymmärtäisi että kaikki kanssakäyminen on myyjän/aspan puolelta pelkkää teeskentelyä, ystävällisyys on pelkkä rooli jolla asiakasta viedään kuin litran mittaa.
Vierailija kirjoitti:
On ilkeitä asiakkaita ja ilkeitä asiakaspalvelijoita. Olen työskennellyt pätkiä asiakaspalvelijana ja niissä vannotettiin, kuinka asiakkaita on aina kohdeltava hyvin ja kunnioittavasti; siksi minua suorastaan loukkaa se, kun itse asiakkaana olen joutunut tekemisiin välinpitämättömien ja inhottavien aspojen kanssa. Viimeksi viime viikolla soitin yhteen palvelunumeroon, ja kun selitin kohteliaasti asiani, oli vastaus kyllästynyt "aha". Ja kun en osannut heti vastata johonkin kysymykseen, kyseinen täti alkoi liki huutaa minulle ja puhui muutenkin alentuvasti. Ei kovinkaan kiva kokemus.
Jos hermot menee tuollaisessa töissä, niin ei niihin kannata sitten kyllä alkaakaan.
Työttömällä ei ole vaihtoehtoja. Etenkään kun kuvitellaan, että ihan kuka tahansa voi ja osaa tehdä niin arvotonta työtä kuin kaupan kassa/siivooja/aspa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla paras on, kun olin käymässä virastossa, missä en ollut edes töissä. Olin vain talvella sisävaatteissa, kun olin virastontalon toisessa virastossa töissä ja kävin työaasiaa hoitamassa toisessa. Mun olisi pitänyt alkaa vastaanottamaan asiakkaita. Samassa virastossa, missä ovet aukesivat sähköisesti juuri samaan kellon aikaan, oli kuulemma yksi asiakas alkanut puoli kahdeksalta potkia ovea ja huutaa, että siellä on porukkaa, päästäkää sisään. Paikalla ollut oli siivooja. Tää potkija laukaisi hälytyksen.
Itse kun olin pienessä kivijalkaliikkeessä töissä niitä oven hakaajia oli lähes joka aamu. Menin töihin ajoissa että saan juoda kahvin rauhassa samalla kun hoidan tilaukset ja rahat jotka kuului tehdä ennen avaamista. Samoin sulkemisen jälkeen siivotaan.
Otin tavaksi etten edes vilkaisemassa sinne päin kun ne aukioloajat luki kuitenkin isolla siinä ovessa. Sitten kiukutellaan miksi en palvele asiakkaita vaikka työaikana ei välttämättä ollut edes alkanut vielä.
Jep. Itselläni alkaa työaika vähän ennen paikan avaamista, mutta kuljen julkisilla joten olen 20 min aiemmin työpaikalla ja tykkään hetken vielä lueskella vaikka Vauva-palstaa tai sähköpostia, jos on tullut paljon viestejä. Esimiehelleni on sopinut, että leimaan itseni sisään 10 min aiemmin ja lähden 10 aiemmin, heti kun ovet lukitaan. Kun aloitin täällä, laitoin normaalisti toimiston valot päälle tullessani sisään ja vasta kun avasin ovet, laitoin kaikkialle valot. Yhden hankalan asiakkaan jälkeen olen ruvennut kulkemaan täällä hämärässä aamutuimaan, ainoastaan tietokoneesta tulee valo, joka voisi paljastaa minut. Talvella pitää varmaan ottaa taskulamppu käyttöön :'D Hankala asiakas siis kolkutteli ovea kun olin juuri tullut, kävin sanomassa että avaan vasta tasalta, en voi ottaa häntä sisään ennen sitä, mutta rupesi siinä aikuinen ihminen kiukuttelemaan ja märisemään. Muut kolkuttelijat ovat jääneet odottamaan kiltisti ja nykyään yritän olla mahdollisimman näkymätön.
Pöytiin jättäminen, mitkä pitäisi itse siivota, on niin junttimaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On ilkeitä asiakkaita ja ilkeitä asiakaspalvelijoita. Olen työskennellyt pätkiä asiakaspalvelijana ja niissä vannotettiin, kuinka asiakkaita on aina kohdeltava hyvin ja kunnioittavasti; siksi minua suorastaan loukkaa se, kun itse asiakkaana olen joutunut tekemisiin välinpitämättömien ja inhottavien aspojen kanssa. Viimeksi viime viikolla soitin yhteen palvelunumeroon, ja kun selitin kohteliaasti asiani, oli vastaus kyllästynyt "aha". Ja kun en osannut heti vastata johonkin kysymykseen, kyseinen täti alkoi liki huutaa minulle ja puhui muutenkin alentuvasti. Ei kovinkaan kiva kokemus.
Jos hermot menee tuollaisessa töissä, niin ei niihin kannata sitten kyllä alkaakaan.
Työttömällä ei ole vaihtoehtoja. Etenkään kun kuvitellaan, että ihan kuka tahansa voi ja osaa tehdä niin arvotonta työtä kuin kaupan kassa/siivooja/aspa.
Ei kenestä tahansa ole aspaksi. Moni ihminen vetäisi turpaan noita valittajia mutta me vaan hymyillään, pahoitellaan ja jatketaan itku kurkussa töitä. Hymyillen tietenkin.
Mä teen työni hyvin, koska haluan olla ylpeä siitä mitä teen vaikka aina joku katsoo asiakseen vähätellä ja lytistää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En nyt lähde puolustelemaan kaikkia asiakkaita, selvää on että törppöjä löytyy. Mutta törppöjä on myös tiskin toisella puolella.
Tuntuu APltakin unohtuneen että olette siellä töissä asiakkaita varten. Minua ärsyttää jos joudun odottamaan sen vuoksi että aspat puuhaavat jotain aivan muuta, kyllä asiakaspalvelun pitää olla se ykkösprioriteetti. Muut hommat hoidetaan sitten myöhemmin.
Olen aika temperamenttinen persoona enkä anteeksipyytele asennettani. Kyllä minä huomautan jos vaikka näen että kaupassa on valtavat jonot ja samaan aikaan joku pimu hyllyttää jotain ei-kriittistä.En minä ole töissä asiakkaita varten, vaan itseäni. En usko, että kukaan olisi.
Sitten olet väärällä alalla. Tai oikeastaan jää pois töistä. Asiakas on se, joka maksaa palkkasi. Ei se asiakas aina ole oikeassa, mutta tuo fyffet lompakkoon.
Meidän firmaan kun astelee nariseva remonttimies tai perus mies ja vaimo, jotka alkaa ekana aukoo päätään, niin se palvelu on myös sen mukaista. Sit ku se aukominen lähtee käsistä, niin sit ollaan sormella näytetty suunta, että tuolla on toi kivi mille voit mennä juttelee. Ne ihmiset on parhaita, jotka alkaa väittelee miten joku asia tehdään ja että me ei tiedetä mitään. Mun duuni on sellanen, että mun pitää tietää miten asiat tehdään oikein sen takia olen opiskellut alan. Monesti on käyny et oon se täys pässi ja eivät ole kuunnellut.. sit menee pari päivää, niin sama naama on siinä itkemässä kamojen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En todellakaan säntää heti siivoamaan jotain edellisten sotkuiseksi jättämää pöytää, jos joku tieten menee siihen istumaan. Istukoot siinä roskien seassa, omapa on valintansa. Jos alkaa nostamaan älämölöä aiheesta tai huudella, että tules tyttö siivoamaan, niin keksin kyllä muutakin puuhaa.
Ei kovin palveluhenkinen asenne. Onko ohjeistus saatu esimieheltä? Minusta pöytien siisteys on yksi tekijä, joka antaa tärkeän vaikutelman ravintolasta/kahvilasta. Likaiset pöydät = todennäköisesti samalla "innolla" siivotaan keittiön puolella. Ei siis hyvä.
Ohis, mutta tuli tuosta esimiehen ohjeistuksesta mieleen....olin takavuosina töissä julkisessa terveydenhuollossa, ja meidän silloisen esimiehen (ylilääkäri) ohjeistus ikävien (huutavien, uhkaavien, öykkäröivien) asiakkaiden varalle oli seuraava: 1) palvelu keskeytetään, asiakas varatkoon uuden ajan rauhoituttuaan ja/tai 2) vartija kantaa asiakkaan korvasta pihalle (suora sitaatti). Jälkimmäiseen ei tarvinnut turvautua kuin kahdesti niiden vuosien aikana, jotka olin tuolla. Vaihdoin alaa, mutta soisin saman linjauksen muillekin työpaikoille. Aspahengestä on meinaan helpompi pitää kiinni, kun tietää, ettei kenenkään sylkykuppina tarvitse olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En todellakaan säntää heti siivoamaan jotain edellisten sotkuiseksi jättämää pöytää, jos joku tieten menee siihen istumaan. Istukoot siinä roskien seassa, omapa on valintansa. Jos alkaa nostamaan älämölöä aiheesta tai huudella, että tules tyttö siivoamaan, niin keksin kyllä muutakin puuhaa.
Ei kovin palveluhenkinen asenne. Onko ohjeistus saatu esimieheltä? Minusta pöytien siisteys on yksi tekijä, joka antaa tärkeän vaikutelman ravintolasta/kahvilasta. Likaiset pöydät = todennäköisesti samalla "innolla" siivotaan keittiön puolella. Ei siis hyvä.
Ohis, mutta tuli tuosta esimiehen ohjeistuksesta mieleen....olin takavuosina töissä julkisessa terveydenhuollossa, ja meidän silloisen esimiehen (ylilääkäri) ohjeistus ikävien (huutavien, uhkaavien, öykkäröivien) asiakkaiden varalle oli seuraava: 1) palvelu keskeytetään, asiakas varatkoon uuden ajan rauhoituttuaan ja/tai 2) vartija kantaa asiakkaan korvasta pihalle (suora sitaatti). Jälkimmäiseen ei tarvinnut turvautua kuin kahdesti niiden vuosien aikana, jotka olin tuolla. Vaihdoin alaa, mutta soisin saman linjauksen muillekin työpaikoille. Aspahengestä on meinaan helpompi pitää kiinni, kun tietää, ettei kenenkään sylkykuppina tarvitse olla.
Ei pidä eikä saakaan olla. Yleinen suhtautuminen asiakaspalveeun vain närästää. Puolin ja toisin, skeidaa tulee hanskaan aina, sille ei voi mitään, koska keskimäärin ihmiset ovat 50% todennäköisyydellä tyhmempiä kuin sinä.
Kaupan työt ja muut face to face-asiakaspalvelutyöt ovat pahimpia. Ilkeä ja vaikea asiakas tulee asioimaan naama valmiiksi norsunvi#ulla. Ilkeä asiakas käyttäytyy ja puhuu töykeästi, valittaa turhasta, etuilee, tönii, haukkuu henkilökuntaa, kiroilee, haukkuu naispuolisia työntekijöitä huo#iksi, miespuolisia työntekijöitä ho#oiksi, uhkailee ja räyhää.
En ymmärrä, miksi asiakas ei tule kauppaan, tee ostoksia ja lähde kotiinsa? Miksi eläkeläiset pitävät torikokouksiaan kauppojen eteisissä ja käytävillä? Eläkeläiset voivat kokoontua vuorotellen toistensa kotona. Miksi kauppaan tullaan vyöryttämään omia henkilökohtaisia ongelmia? Jos ihmisellä on ongelmia, niin hänen pitää varata aika terveyskeskukseen, lääkärille ta mielenterveystoimistoon.
Kokemukseni mukaan iäkkäämmät naiset ja miehet - +50-vuotiaat ja sitä vanhemmat - ovat yleensä ilkeimpiä ja hankalimpia asiakkaita. Naiset ovat asiakkaina epäkohteliaampia, röyhkeämpiä ja töykeämpiä kuin miehet.
Kaupan työtä ei voi tehdä edes korona-aikana etätyönä. Työpaikalle on pakko mennä, vaikka työntekijä pelkää saavansa koronavirustartunnan. Asiakaspalvelijat ja kaupan alan työntekijät ovat joutuneet täysin kohtuuttoman paineen alle kevään ja kesän aikana. Asiakkaat kohdistavat aggression ja negatiivisuuden myyjille ja kassamyyjille, jotka ovat täysin syyttömiä koronaviruspandemiaan.
Multa menee täysin kunnioitus jos näen asiakaspalvelijan näpyttelevän kännykkää työajalla minun edessä. Yritän olla asiallinen mutta jollain lailla siinä tulee inhottava olo.
Vierailija kirjoitti:
Multa menee täysin kunnioitus jos näen asiakaspalvelijan näpyttelevän kännykkää työajalla minun edessä. Yritän olla asiallinen mutta jollain lailla siinä tulee inhottava olo.
Aspa saattaa hoitaa puhelimella työasioita, ei kaikki puhelimen näpräys ole mitään instailua tai vauvapalstailua.
Työnantajan lakisääteinen tehtävä on huolehtia henkilökunnan työturvallisuudesta. Kaupassa epäystävällinen ja hankala asiakas käyttää henkistä tai fyysistä väkivaltaa.
Kaupan alan suurimpia työturvallisuusongelmia on uhkaavat asiakastilanteet, turvaton yksintyöskentely, käteisen rahan käsittely, päihtyneet ja huumeissa olevat, arvaamattomat ja väkivaltaiset asiakkaat, näpistelijät ja myymälävarkaat ja ryöstön uhka. Uhkaaviin asiakastilanteisiin on puututtava aina ja välittömästi!
Kassamyyjän tai myyjän ei tarvitse eikä tule kuunnella asiatonta ja halveksivaa puhetta, tahallista ilkeilyä, valittamista, huutamista, kiroilua, haistattelua, h*mottelua, h*orittelua tai uhkailua.
Toivottavasti hänen kanssaan on aina joku tuttu rauhoittamassa ja rajoittamassa haittaavaa käytöstä, ja selittämässä asian kohteliaan puolestapahoittelun kanssa henkilökunnalle.