Miksi olet ilkeä, asiakas?
Niin monta kertaa asiakkaat huutavat, räyhäävät ja äyskivät ilman mitään syytä. On myös ilkeilyä, esimerkiksi jos joutuvat hieman odottamaan. Huokaillaan dramaattisesti ja kysellään, että mikä siinä kestää. Jonottaessa ihmisistä vasta hulluja tuleekin. Huudellaan takahuoneeseen, että lisää työntekijöitä, heti. Samoin oman vuoron odottaminen on mahdottomuus. Sitten välitetään kovaan ääneen hinnoista ja komitean alennuksia. Suututaan, kun niitä ei anneta. Pöydissä syödessä sikaillaan kaikin mahdollisin tavoin. Eikä vahingossakaan siivota itse.
Haluatteko kertoa, miksi?
Kommentit (94)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä tuota käytäntöä, että maksaa kalliit kahvit ja pullat ja sit pitää itse siivota. Ei mee mun kaaliin yhtään..
Enkä ymmärrä enää siivoojien työtäkään. Toimistossa käy siivoojaa, mut se ei pyyhi pintoja eli kaikki tasot on pölyä täynnä.
Opiskeluaikana olin siivoushommussa, enkä ikinä ois kehdannut sellaista pölysotkua jättää huoneisiin.
Entinen ammattisiivooja vastaa: siivooja tekee sen, mikä siivoussopimuksessa on määritelty. Usein toimistosiivouksessa pöytiä ei pyyhitä, jos ne eivät ole tyhjiä. (Kokeile tyhjentää se ja katso, mitä tapahtuu?) Ideana on tietosuoja: siivooja ei koske pöydillä lojuviin papereihin eikä näppiksiin (henkilökohtaisia), joten hän ei hukkaa mitään tärkeitä tavaroita tai tietoja, tai edes näe niitä. Suoja koskee myös työntekijää: siivoojaa ei vastaavasti myöskään voida syyttää, jos jotakin käy.
Älä höpise. Aina tyhjennän pöydän tasot. Toki en tietokonetta ja lokerikkoja raahaa mihinkään. Siivojaa vaatii, että huoneesta pitää poistua siivouksen ajaksi. Maleksin sit jossain 10 minuuttia, että siivoja saa roskiksen tyhjennettyä ja huiskii vähän lattiaa. Huonosti siivoaa.
Siksi, että liian moni ihminen on täysi kusipää, joka ei osaa katsoa omaa napaansa pidemmälle.
Olen pikaruokalassa töissä koulun ohella ja konseptiin kuuluu, että asiakkaat vievät itse tarjottimensa sille varatulle paikalle ja kippaa roskat roskikseen. Koittakaa ihmiset ymmärtää, että kun jätätte roskat pöytiin, hidastatte ruokien valmistusta emmekä pysty palvelemaan yhtä nopeasti asiakkaita kuin pikaruokalassa kuuluisi. Jos alamme siivoamaan asiakkaiden roskia, se vähentää myyntiä ja näin ollen vuoroista vähennetään henkilökuntaa ja ruokien hinnat nousevat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä tuota käytäntöä, että maksaa kalliit kahvit ja pullat ja sit pitää itse siivota. Ei mee mun kaaliin yhtään..
Enkä ymmärrä enää siivoojien työtäkään. Toimistossa käy siivoojaa, mut se ei pyyhi pintoja eli kaikki tasot on pölyä täynnä.
Opiskeluaikana olin siivoushommussa, enkä ikinä ois kehdannut sellaista pölysotkua jättää huoneisiin.
Entinen ammattisiivooja vastaa: siivooja tekee sen, mikä siivoussopimuksessa on määritelty. Usein toimistosiivouksessa pöytiä ei pyyhitä, jos ne eivät ole tyhjiä. (Kokeile tyhjentää se ja katso, mitä tapahtuu?) Ideana on tietosuoja: siivooja ei koske pöydillä lojuviin papereihin eikä näppiksiin (henkilökohtaisia), joten hän ei hukkaa mitään tärkeitä tavaroita tai tietoja, tai edes näe niitä. Suoja koskee myös työntekijää: siivoojaa ei vastaavasti myöskään voida syyttää, jos jotakin käy.
Älä höpise. Aina tyhjennän pöydän tasot. Toki en tietokonetta ja lokerikkoja raahaa mihinkään. Siivojaa vaatii, että huoneesta pitää poistua siivouksen ajaksi. Maleksin sit jossain 10 minuuttia, että siivoja saa roskiksen tyhjennettyä ja huiskii vähän lattiaa. Huonosti siivoaa.
Niin, mitäpä sitä ammatti-ihmistä uskomaan, tosiaan. Jos homma ei toimi, ottakaa yhteys ko. siivoojan esimieheen ja selvittäkää siivoussopimuksen sisältö, niin ei tarvitse ihmetellä: saatte selville, jättääkö siivooja jotakin tekemättä, vai eikö ko. tekeminen edes kuulu hänelle.
Mikäli toiminta ja jälki ei tyydytä, harkitkaa myös siivouksen kilpailuttamista. Jatkossa ei kannata ottaa sitä halvinta tarjousta, niillä summilla ei saa kuin sinnepäin siivouksen. Se halpa tarjous nimittäin on niistetty sekä työntekijöiden palkoista, perehdytyksestä, välineistä sekä kohteeseen käytettävissä olevasta ajasta. Ammattilaista sillä ei myöskään saa, minkä lienettekin jo huomanneet tuosta hyppyytyksestä :D
Itse entisenä asiakaspalvelijana ja nykyisenä asiakkaana olen huomannu sen tosiasian, että mitä kohteliaampi ja ymmärtäväisempi on asiakaspalvelijaa kohtaan, sitä parempaa palvelua saa. Käytöstavattomat ja muutoin törkeästi käyttäytyvät asiakkaat saavat välinpitämättömämpää kohtelua ja lisäksi huonosti käyttäytyvä ihminen tekee itsestään vain pellen.
No riippuu paikasta, usein jossain vaatekaupassa on ihan mukavat asiakkaat. Ruokakaupassa asiakkaat yleensä ihan hirveitä. Oikeasti jokaisen pitäisi olla ruokakaupassa töissä niin näkisi mitä törppöjä täällä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin se menee. Ja arvostan ammattinimikettä siivooja. Olin joskus itse siivooja, en siistijä. Siivosin kunnolla, en vain siistinyt paikkoja. Joku, joka nykyään on siistijä eikä siedä nimikettä siivooja, terkkuja. Minulla on juuri toisinpäin.
Vierailija kirjoitti:
No riippuu paikasta, usein jossain vaatekaupassa on ihan mukavat asiakkaat. Ruokakaupassa asiakkaat yleensä ihan hirveitä. Oikeasti jokaisen pitäisi olla ruokakaupassa töissä niin näkisi mitä törppöjä täällä on.
Olen ollut. Olen nähnyt. Ei käy kateeksi.
Vierailija kirjoitti:
Mua vituttaa eräs kauppa suunnattomasti kun sinne joutuu, ei palkata tarpeeksi kassoja joten jonot on epäinhimillisen pitkät (normaaliin asiakaspalveluun nähden). Ei sinne ainakaan siten palkata tarpeeksi väkeä että kaikki vain kiltisti jonottaa eikä sano mitään. Ei toki kassoille kohdistuen, eihän se heidän syy ole. Tuo on lähikauppani mutta vältän siellä käymistä jonojen takia.
Katsos kun raha, raha ja raha!! Miksi palkata lisää henkilökuntaa kun "pärjää" vähemmälläkin. Älkää missään nimessä syyllistäkö kaupan henkilökuntaa, jos jonoa on kaupassa paljon ja kaupan kaikki 3 työssäolevaa istuu kassalla niin eipä ole herkkua henkilökunnallekkaan kun kaikki muu työ jää kaupassa tekemättä. Ei ne tavarat itsestään hyllyyn mene ja maitokaappi täytä itseään, saatika pullokone hoida itseään toimintakuntoon muttakun kaikki työntekijät istuu palvelemassa asiakkaita.
Kannattaa kysyä esimieheltä, onko töissä asiakkaiden palvelemisen vuoksi. Ja kuuluuko huolehtia siisteydestä
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa kysyä esimieheltä, onko töissä asiakkaiden palvelemisen vuoksi. Ja kuuluuko huolehtia siisteydestä
Eihän se työntekijöiden syytä ole, jos asiakkaat jättää paskat pöytiin.
On ilkeitä asiakkaita ja ilkeitä asiakaspalvelijoita. Olen työskennellyt pätkiä asiakaspalvelijana ja niissä vannotettiin, kuinka asiakkaita on aina kohdeltava hyvin ja kunnioittavasti; siksi minua suorastaan loukkaa se, kun itse asiakkaana olen joutunut tekemisiin välinpitämättömien ja inhottavien aspojen kanssa. Viimeksi viime viikolla soitin yhteen palvelunumeroon, ja kun selitin kohteliaasti asiani, oli vastaus kyllästynyt "aha". Ja kun en osannut heti vastata johonkin kysymykseen, kyseinen täti alkoi liki huutaa minulle ja puhui muutenkin alentuvasti. Ei kovinkaan kiva kokemus.
Jos hermot menee tuollaisessa töissä, niin ei niihin kannata sitten kyllä alkaakaan.
Ensin jätetään roskat ympäriinsä ja sitten määrytään, kun on niin roskaista.
Itse en kyllä vahingossakaan siivoaisi.
Oli kaadettu sovituskopissa kahvit lattialle ja tiputettu päälle uusia vaatteita ja vielä pyöritelty niitä siinä kahvissa. Kiitti.
Mulla paras on, kun olin käymässä virastossa, missä en ollut edes töissä. Olin vain talvella sisävaatteissa, kun olin virastontalon toisessa virastossa töissä ja kävin työaasiaa hoitamassa toisessa. Mun olisi pitänyt alkaa vastaanottamaan asiakkaita. Samassa virastossa, missä ovet aukesivat sähköisesti juuri samaan kellon aikaan, oli kuulemma yksi asiakas alkanut puoli kahdeksalta potkia ovea ja huutaa, että siellä on porukkaa, päästäkää sisään. Paikalla ollut oli siivooja. Tää potkija laukaisi hälytyksen.
Vierailija kirjoitti:
Mulla paras on, kun olin käymässä virastossa, missä en ollut edes töissä. Olin vain talvella sisävaatteissa, kun olin virastontalon toisessa virastossa töissä ja kävin työaasiaa hoitamassa toisessa. Mun olisi pitänyt alkaa vastaanottamaan asiakkaita. Samassa virastossa, missä ovet aukesivat sähköisesti juuri samaan kellon aikaan, oli kuulemma yksi asiakas alkanut puoli kahdeksalta potkia ovea ja huutaa, että siellä on porukkaa, päästäkää sisään. Paikalla ollut oli siivooja. Tää potkija laukaisi hälytyksen.
Itse kun olin pienessä kivijalkaliikkeessä töissä niitä oven hakaajia oli lähes joka aamu. Menin töihin ajoissa että saan juoda kahvin rauhassa samalla kun hoidan tilaukset ja rahat jotka kuului tehdä ennen avaamista. Samoin sulkemisen jälkeen siivotaan.
Otin tavaksi etten edes vilkaisemassa sinne päin kun ne aukioloajat luki kuitenkin isolla siinä ovessa. Sitten kiukutellaan miksi en palvele asiakkaita vaikka työaikana ei välttämättä ollut edes alkanut vielä.
Vierailija kirjoitti:
Kalliit pullat ja kahvit, niin. Tunnettu tosiasiahan on että kahvilanpitäjät ovat järjestään miljönäärejä. Ostavat halvalla ja myyvät kalliilla ja siinä samalla riistävät asiakkaita. Outoa että tämä helppo tie rikkauksiin ei houkuta useampia.
No kyllä musta on ihan asiallista pyytää kahvilassa, että pöytä tullaan pyyhkimään, mikäli se on likainen. Mutta senkin voi tehdä monella tavalla. Itse suosin kohteliaisuutta, esim. "Anteeksi, mutta voisiko joku tulla pyyhkimään tuon kulmapöydän?" Enkä kyllä näe, mitä pahaa tuossa on. Useimmiten pöydät ovat kyllä pyyhittyinä jo valmiiksi.
Öykkäröinti ja huono käytös taas ovat asioita erikseen. Itsekin työssäni saan paljon tuta huonompaakin kohtelua, joten yritän itse välttää moista.
En mäkään ymmärrä. Tai niitä asiakkaita, jotka vetää herneen nenään, kun asiat eivät mene heidän haluamallaan tavalla. Tämän jälkeen alkaa uhkailu huutaen, etteivät enää jatkossa käytä meidän palveluita. No onpa iso menetys, yks mulkq vähemmän pilaamasta työpäiviä. Jotkut ihmiset on vaan äärettömän pikkumaisia, itsekeskeisiä ja ylimielisiä. Sääliksi käy.