Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Naimisissa oleva! Vaihdoitko nimesi? Miksi / miksi et?

Vierailija
14.10.2017 |

Otsikossa tulikin jos kysymys. Jos olet naimisissa, piditkö tyttönimesi, otitko yhdistelmän vai vaihdoitko puolisosi nimeen? Pitikö puolisosi oman nimensä, ottiko yhdysnimen vai sinun nimesi? Miksi toimitte niin kuin toimitte? Toivottavasti muistin laittaa kaikki mahdolliset vaihtoehdot kyselyyn.

Naimisissa oleva! Vaihdoitko nimesi? Miksi / miksi et?

Vaihtoehdot

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
14.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Wo-hoo, olin eka vastaaja!

Pidimme tietenkin omat nimemme. Miksi niitä olisi pitänyt alkaa vaihtamaan? Minä olen "minunnimi", mies on "miehennimi". Lapsille laitettiin harvinaisempi nimi, eli minun nimeni (joka sekään ei ole mitenkään erityisen harvinainen).

Vierailija
2/31 |
14.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidettiin omat. Molemmilla työ jossa tarvitaan omaa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
14.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sinkku, joten en voi vastata (pidän oman nimen ellei mahdollisella tulevalla miehellä ole todella kiva ja harvinainen nimi), mutta tulin kehumaan että kerrankin on tehty kysely, jossa ei oleteta vastaajien olevan a) naisia ja b) heteroita :)

Vierailija
4/31 |
14.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molempien sukunimi muuttui.

Vierailija
5/31 |
14.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidin omani tietenkin, niin ei tarvinnut uusia passia yms. kortteja sen takia.

Vierailija
6/31 |
14.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumpikin piti oman nimensä. Olin vielä melko nuori, kun sukunimilaki muuttui ja silloin päätin, että jos menen joskus naimisiin, pidän oman nimeni. Naimisiin mennessä lapset oli jo tehty ja heillä on sukunimi mieheltä.

Vierailija
7/31 |
14.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otin miehen sukunimen. Mielestäni selkeämpi näin. Ollaan samalla nimellä molemmat.

Minun -nen loppuinen sukunimi vaihtui -la loppuiseen.

Vierailija
8/31 |
14.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohdit ap sen vaihtoehdon, että sama ihminen voi mennä useita kertoja naimisiin ja tehdä nimensä suhteen eri ratkaisuja. Nuoruuden liitossani pidin isäni sukunimen, aikuisuuden liitossa valitsin miehen nimen. Syynä jälkimmäiseen ratkaisuun oli mieheni sukunimi, joka on merkitykseltään minulle niin mieluisa, että halusin sen itselleni. Ensimmäisellä kerralla pidin isäni nimestä enemmän kuin mieheni sukunimestä.

Vierailija
9/31 |
14.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otin miehen sukunimen.

Vierailija
10/31 |
14.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Otin miehen sukunimen. Mielestäni selkeämpi näin. Ollaan samalla nimellä molemmat.

Miksei mies ottanut sun sukunimeä jos haluttiin yhteinen sukunimi? Jos siis oletettaisiin, että molemmilla oli yhtä tavallinen/harvinainen nimi?

Vierailija
11/31 |
14.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pidimme tietenkin omat nimemme. Miksi niitä olisi pitänyt alkaa vaihtamaan? Minä olen "minunnimi", mies on "miehennimi". Lapsille laitettiin harvinaisempi nimi, eli minun nimeni (joka sekään ei ole mitenkään erityisen harvinainen).

Naapurissa tehtiin noin, helpotti erotessa. Äidin nimellä olevista lapsista tulee lähinnö mieleen ex-liiton lapset.

Vierailija
12/31 |
14.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei mies ottanut sun sukunimeä jos haluttiin yhteinen sukunimi? Jos siis oletettaisiin, että molemmilla oli yhtä tavallinen/harvinainen nimi?

Miehen nimi on harvinainen.

13/31 |
14.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otin puolison sukunimen, kun on kivempi kuin omani. Itseäni on kiusattu oman sukunimen takia vielä aikuisenakin. Siksi siis puolison sukunimi, ei niinkään minkään perinteen takia.

Vierailija
14/31 |
14.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naapurissa tehtiin noin, helpotti erotessa. Äidin nimellä olevista lapsista tulee lähinnö mieleen ex-liiton lapset.

Niin, sinulla tulee, muilla ei.

Vierailija
15/31 |
14.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otin mieheni sukunimen. Mentiin aika nuorina naimisiin joten en ollut ehtinyt luoda mitään uraa aiemmalla nimelläni. Mieheni sukunimi on kaunis, sopi mielestäni hyvin yhteen minun etunimieni kanssa, vaikka ei alkuperäisessä sukunimessänikään varsinaisesti vikaa ollut. Miehelle oli tärkeää että sukunimi on yhteinen ja minä olin aina ajatellut, että valitsen mahdollisista nimivaihtoehdoista kauniimman. 

Ja ei, en ole mikään von Gyllenböögel tai mikään "hieno" nimi, vaan sellainen kaunis, tavallinen suomalainen nimi. 

Vierailija
16/31 |
14.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimi on iso osa identiteettiäni enkä missään tapauksessa halunnut vaihtaa.

Vierailija
17/31 |
14.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otin mieheni sukunimen. En osannut edes ajatella mitään muuta vaihtoehtoa, se vaan tuntui oikealta.

Vierailija
18/31 |
14.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otin miehen sukunimen. Siihen aikaan kun menimme naimisiin, oli voimassa vanha sukunimilaki, jossa vaihtoehdot olivat a) molemmille miehen sukunimi b) vaimolle yhdistelmäsukunimi. Olisin halunnut yhdistelmän, mutta mieheni halusi, että meillä on sama nimi ja heikkona hetkenäni suostuin. Miehen sukunimi on kyllä kauniimpi ja harvinaisempi, joten nykyisen lain aikaankin olisin ehkä päätynyt samaan ratkaisuun.

Sittemmin tämä sukunimi on ryvettynyt erään saman nimisen ansiosta....

Vierailija
19/31 |
14.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli pakko vaihtaa molempien koko nimet. Minä olin Raija Reikä ja mies oli Pentti Anomies.

Vierailija
20/31 |
14.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otin miehen nimen koska halusin niin.