Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oliko lapsuudessasi asioita, joita et saanut syödä tai tehdä, koska vanhemmallasi oli jokin ideologia/ihanne?

Vierailija
13.10.2017 |

-

Kommentit (680)

Vierailija
121/680 |
15.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noo.. lista olisi pitkä mutta pidän mahd.lyhyenä, ja nää oli siis aika paljon isäni keksimiä:

-mitään en saanut harrastaa kun "sä et osaa etkä opi"

-laulaminen ei ollut multa sallittu, samat perustelut kuin ekassa jutussa.

-musiikki/kuvataide/bilsa olivat turhia aineita, sain erityisesti niistä ysejä ja kymppejä ja isä kuittasi ne sanomalla "nii just, kaikessa turhassa olet sitten hyvä"

-auta armias jos etenkin mun matikankokeen numero oli 7 tai alle. Sain remmistä ja vielä lisäksi isä sanoi etten saa syödä viikkoon kotona ruokaa, pärjää sillä mitä on koulussa. (Äiti tosin salaa antoi mulle ruokaa jos isällä sattui olemaan ilta/yövuoro, jos ei ollut niin välillä pyysi isää hakemaan kaupasta jotakin ja antoi sitten salaa mulle ruokaa. Tai sitten vain odotti että isä menee päikkäreille. (Luojan kiitos isä nukkui pitkään ja sikeästi)

-Isä seisoi usein äitin vieressä ja vahti ettei anna mulle liikaa päivällistä. (En siis saanut ottaa itse) esim sain vain yhden perunan ja lirun kastiketta. Tai keittoa vain yhden kauhallisen. Lisää en saanut ottaa.

Kumma kyllä, mikään näistä ei koskenut pikkuveljeä ja siskoa, he saivat syödä vatsat täyteen eikä heitä isä edes juuri torunut mistään.

Äiti sitten kai yritti korvata mulle näitä kun isä oli töissä/muuten poissa... sain syödä, sain pelata, ei edes huutanut huonoista numeroista matikassa. "Pääasia että edes yritit" oli äidin asenne. Lämmitti mieltä. Niin. Arvatkaa ihmetelläänkö kun oon lyhytkasvuinen? Sitä ei vaan viitsi kertoa miksi... ainoa mistä äidille olen katkera, on että oli liian nössö ottamaan avioeroa. Kuitenkin olen kiitollinen että äiti ei ollut hirviö, kuten isä.

Et taída olla isäsi biologinen lapsi. Hän tietää, äitisi tietää, sinä et.

Kyllä olen. Isä silloin joskus välttämättä halusi isyystestin. (isä kyllä itse pettää äitiä minkä kerkeää) Äitin mukaan isä oli pettynyt kun en ollut poika. Ja tää mun lievästi ilmaistu rääkkääminen alkoi tasan kun veli syntyi. Se siitä sun teoriasta.

Niin joo, ja isä on katkera omalle isosiskolleen kun "se sai sitä tätä ja tota" vaikka mun isällä oli vapauksia hänelläkin ( ei edes toruttu mistään kun pojat on poikia, edes röökinpoltosta ei liiemmin napistu) tiiä sitte siirsikö muhun pahaa oloaan...

Vierailija
122/680 |
15.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lyhytkasvuisuus ei johdu ravinnon vähyydestä. 

Ai ei? Kokeile johonkin sun muksuun alkaen 7 vuotiaasta. Tai vaikka jo 5. Kyllä ne kouluterkkarit alkaa pikkuhiljaa ihmetellä kouluvuosien aikana kun pituus on pahasti jäljessä siitä mitä sen kasvun pitäisi olla. Mulla pysähty sen takia kasvu kuin seinään just ja just 15 vuotiaana.

Lyhyeksi jääminen ei kuitenkaan ole sama asia kuin lyhytkasvuisuus. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/680 |
15.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai ei? Kokeile johonkin sun muksuun alkaen 7 vuotiaasta. Tai vaikka jo 5. Kyllä ne kouluterkkarit alkaa pikkuhiljaa ihmetellä kouluvuosien aikana kun pituus on pahasti jäljessä siitä mitä sen kasvun pitäisi olla. Mulla pysähty sen takia kasvu kuin seinään just ja just 15 vuotiaana.

Lyhyeksi jääminen ei kuitenkaan ole sama asia kuin lyhytkasvuisuus. 

No enpä keksi muuta termiä käyttää, lääkäreillä tuskin on termiä "jäi lyhyeksi koska kotona ei saanut ruokaa"

Vierailija
124/680 |
15.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ukkosella piti aina olla ihan hiljaa ja mielellään kuiskata. Ilmeisesti se salama olisi sitten kuullut puheen ja siksi iskenyt mökkiin?

Juhlapyhinä ei saanut tavata kavereita. Pääsiäisenä sai kuunnella vain vakavaa musiikkia eikä saanut riehua. Joulupäivä oli samanlainen, vain harrasta ja vakavaa musiikkia.

Vierailija
125/680 |
15.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesämökille oli pakko mennä, satoi tai paistoi. Koska se nyt vaan kuuluu asiaan että suomalainen viettää kesäloman mökillä ja nauttii siitä. Vaikka väkisin. Vihaan vieläkin kesämökkejä, käyn kyllä mielelläni päivävierailulla mutta yöpyminen ahdistaa.

Vierailija
126/680 |
15.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsuudessani ja nuoruudessani ei koskaan käyty ravintolassa syömässä, saatika ostettu hampurilaisia tms. Äidilläni on jostain syystä älytön vastustus ravintolaruokaa kohtaan. Kyse ei ole mistään terveysnäkökulmasta, sillä äitini on kyllä kova ostamaan kaupasta karkkia ja makeita leivonnaisia. Vielä näin aikuisenakaan en oikein kehtaisi puhua äidin kuullen jos olemme käyneet ravintolassa syömässä. Paheksunta on jotain ihan uskomatonta.

Vierailija
127/680 |
15.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olohuoneessa ei saanut syödä.

Keittiön pöydän äärellä ei saanut lukea samalla kun söi (isän sääntö). Saman ikäisen serkun luona jonka isä on setäni, sai lukea Aku Ankkaa syödessä :D

Salatut elämät oli kielletty. Hyvä asia mielestäni nyt, silloin kun se alkoi _kaikki_ katsoivat salkkareita ja harmitti.

Kaupasta ei saanut ostaa esim Saarioisten mikroaterioita, joku spaghetti bolognese näytti vaan niin hyvältä, vaan kotona syödään tänään lihasoppaa! Sen takia juuri tekikin mieli sitä einestä.. :D

Vierailija
128/680 |
15.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en olisi saanut juoda vettä janooni. Olisi pitänyt ottaa kotitekoista mustaviinimarjamehua, jota inhosin ja inhoan vieläkin. Äitini mielestä vesi on epäterveellistä. Ei meillä limujakaan ollut.

Vierailija
129/680 |
15.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olin lapsena todella huono syömään,mikään ei maistunut. Kärsin myös unettomuudesta jo lapsena.

Olen 153 cm, sisarukseni normipituisia. Kyllä varmasti vaikutti ravinnon ja unenpuute. Jälkimmäisestä

kärsin edelleen,ruoka kyllä jo maistuu liiankin hyvin.

Vierailija
130/680 |
15.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ollut mutta entinen lukion historian, yhteiskuntaopin ja uskonnon opettajani kertoi kuinka hän ei saanut nuoruudessaan mennä Elantoon vaikka se oli hänen kotiaan lähempänä kuin muut kaupat ja jonotkaan eivät olisi olleet liian pitkät. Oli kuulemma liian vasemmistolainen kauppa vanhempien mielestä, useamman polven keskustalaisesta perheestä kyse, kyseinen opettaja on itsekin ollut keskustan ehdokaana vaaleissa.

Eihän Elannon kaupoissa paljon jonoja voinut ollakaan, koska jokseenkin kaikki oli siellä kalliimpaa kuin porvarien kaupoissa. 

Vierailija
131/680 |
15.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saanut katsoa kuin tv2:n lastenohjelmat iltasella ja viikonloppuna. Muita kanavia ei saanut katsoa, kolmoselta tulevat pokemonit yms. oli väkivaltaa. Myöskään uutisia ei saanut katsoa.

Ei saanut juoda limsoja, erityisesti kokis kohti varmaan kuolemaan. Sama kaikkien värjättyjen mehujen jne. kanssa.

Kaikki amerikkalainen oli pahasta ja saatanallista, jota piti kaikin keinoin vastustaa. Koski kaikkea elokuvista ja musiikista elintarvikkeisiin ja vaatteisiin.

Täytyi syödä mahdollisimman puhtaasti. Meillä ei ollut koskaan edes tavallista jogurttia vanukkaista puhumattakaan. Ei mitään prosessoitua, eikä roskaruokaa syöty koskaan (karkit, pitsat, purilaiset, ranskalaiset...). Karkkia ei saanut syödä edes kavereilla tai synttäreillä, jäätelöä sain kavereiden synttäreillä syödä. Vanhemmat aina soittivat ja sanoivat synttärisankarin vanhemmille ettei minulle saanut antaa karkkia tai sipsiä tai muuta paheellista. Mitään sokerista meillä ei syöty, myöskään leipomuksia. Ruoka oli terveellistä mutta sitä oli niukasti. Lihominen oli pahin asia, mitä saattoi tehdä ja sitä vältettiin kaikin mahdollisiin tavoin.

(Tästä olen osittain tyytyväinen, syön aikuisenakin mahdollisimman vähän prosessoitua ruokaan enkä esim. pikaruokaa syö ikinä. Kasvisruoka on ekologista ja turhia sokerijogurtteja en kaipaa. Sairastan toki edelleen myös syömishäiriötä joka varmasti juontaa juurensa epäterveeseen ruokasuhteeseen kotona...)

En saanut kaikkia tarvittuja lääketieteellisiä toimenpiteitä, kuten kaikkia rokotuksia. Muutenkin lääkäriin meneminen oli viimeisiä asioita joita tehtiin. En ollut ikinä erityisen sairas, mutta muistan kun yläkoulussa terkkari ihmetteli, miten vähän minusta on mitään merkintöjä terveydenhuollon rekisterissä. Särky/-tms.lääkettä en saanut pahoihin ja lamauttaviin kuukautiskipuihinkaan, kun ne olisivat vahingoittaneet elimistöä...kun parikymppisenä aloin syödä kipulääkkeitä pahimpiin särkyihin, tuntui kuin taivaat olisivat avautuneet. Itkin helpotuksesta kun käsitin, ettei tarvitse kärsiä silmittömistä kivuista joka kuukausi.

Näin vielä 2000-luvulla.

Vierailija
132/680 |
15.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä myös sama, joka täällä olikin jo sanottu, ettei jouluna saanut käydä kavereilla kylässä. Oikeastaan kaikki kirkolliset juhlapyhät lukeutuivat tähän samaan, vaikkemme uskovaisia olleetkaan.

Illalla klo 18 jälkeen ei saanut syödä, vaikka olisi ollut nälkä, korkeintaan jotakin pientä. Äiti tapasi sanoa, että "eu kukaan syö tähän aikaan! En kyllä ala tekemään perunaa&kastiketta!"

Suhtautuminen kavereihin oli myös outo... Niitä ei olisi saanut olla koulupäivän jälkeen, vaan olisi pitänyt keskittyä vain läksyihin. Meille ei saanut myöskään ikinä tulla kylään, koska "kaverit sotkee joka paikan."

Onhan näitä... 😂

Vierailija
133/680 |
15.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keittiön pöydän äärellä ei saanut lukea samalla kun söi (isän sääntö). Saman ikäisen serkun luona jonka isä on setäni, sai lukea Aku Ankkaa syödessä :D

Salatut elämät oli kielletty. Hyvä asia mielestäni nyt, silloin kun se alkoi _kaikki_ katsoivat salkkareita ja harmitti.

Kaupasta ei saanut ostaa esim Saarioisten mikroaterioita, joku spaghetti bolognese näytti vaan niin hyvältä, vaan kotona syödään tänään lihasoppaa! Sen takia juuri tekikin mieli sitä einestä.. :D

No miksi olkkarissa/sängyssä saisikaan syödä? Se ruokapöytä on ihan sitä varten että sen ääressä syödään. Tykkäisitkö jos tulisin sun sohvalle syömään jotain ja mahdollisesti vahingossa tiputtaisin leivänmuruja/kastiketta tms (riippuen mitä siis syön) sun sohvalle? Sinähän sen kumminkin siivoaisit.

Vierailija
134/680 |
15.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En saanut osallistua et-tunneille, vaan oli pakko osallistua uskonnontunneille, käydä kevätkirkossa jne. Kadehdin luokallamme ollutta poikaa, jonka ei tarvinnut lukea ruokarukousta, koska he eivät kuuluneet kirkkoon.

Vierailija
135/680 |
15.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No miksi olkkarissa/sängyssä saisikaan syödä? Se ruokapöytä on ihan sitä varten että sen ääressä syödään. Tykkäisitkö jos tulisin sun sohvalle syömään jotain ja mahdollisesti vahingossa tiputtaisin leivänmuruja/kastiketta tms (riippuen mitä siis syön) sun sohvalle? Sinähän sen kumminkin siivoaisit.

Ai niin ja mun mielestä ruokapöydässä lukeminen on yhtä huonotapaista kuin kännykän räplääminen.

Vierailija
136/680 |
15.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei koskaan käyty huvipuistoissa, puuhamaassa tms vastaavissa. Ne olivat turhia ja kalliita. Kulttuurimatkoja eurooppaan sen sijaan tehtiin. Tänä kesänä kävin äitini ja tyttäreni kanssa muumimaailmassa, ja äitini siunaili jälkeenpäin, että olipa turhaa ja oliko rahan arvoista ym. Omalla pihalla voi juosta ja ulkoilla, se riittää ja muu on hapatusta.

Vierailija
137/680 |
15.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harry Potter ja Pokemonit oli tunnetusti paholaisesta. Muumitkin siinä rajoilla.

Vierailija
138/680 |
15.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

en syönyt sianlihaa ala--asteella, enkä paljn yläasteellakaan, kotona meillä syötiin vain naudan sisäfilettä ja muut ahyvää joulunakin oli lohta tai naudanpaistia ei koskaan saastaista ja pahaa kinkkua

no se oli mun oma päätös etten syö sianlihaa, ei sitä kotona silleen kielletty mutta oli ymmärtänyt raamatusta ettei sikaa saaa syödä siispä sain äidin luvalla olla koulussa syömättä mm- makkaraa, pidin sitä saastaisena

Vierailija
139/680 |
15.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisen lapsen oli pakko harrastaa jotain ekaluokasta lähtien, eikä harrastusta saanut lopettaa, tai vaihtaa. Harrastus saatiin itse kyllä valita ja sitähän äiti ja isä käyttivät korttina, kun joku meistä meni sanomaan heille, että oma pakkoharrastus ei enää kiinnosta. "Mutta sinähän itse halusit harrastaa tuota!!" "Minä kysyin sinulta silloin, että haluatko alkaa harrastaa tätä ja sinä vastasit joo!" "Mikäs tuuliviiri sinä oikein olet, kun koko ajan muutat mieltäsi?"

Niin? Jos on joskus 6-7-vuotiaana ollut kiinnostunut vaikka pianonsoitosta, niin ei se tarkoita, että laji kiinnostaisi 13-vuotiaana enää pätkääkään. Lapset vanhenevat ihan eri tavalla, kuin aikuiset ja sitä vanhempani eivät tajunneet.

Tämä pakkopullahan johti sitten lintsailuun ja alisuorittamiseen, kun ei motia enää ollut.

Vierailija
140/680 |
15.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En saanut liittyä TUL:in alaiseen urheiluseuraan kun se oli kommareiden.