Oliko lapsuudessasi asioita, joita et saanut syödä tai tehdä, koska vanhemmallasi oli jokin ideologia/ihanne?
Kommentit (810)
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei saanut kuunnella sekulaarista musiikkia. Isäni löi minut jakkaralta lattialle kun erehdyin tapailemaan pianolla Pientä yösoittoa.
Sanomalehdestä ei saanut lukea sarjakuvia. En tosin edelleenkään ymmärrä miksi.
Peiliin sai vain nopeasti vilkaista, oman kuvan tuijottelu oli turhamaisuutta.
(Olen syntynyt 1990-, en 1930-luvulla.)
Sarjakuvat julistettiin 70-luvun Suomessa vaarallisiksi. Oltiin Jenkkejä 20 vuotta jäljessä. Olihan niitä huonojakin, mutta 1940-50-luvun lapset lukivat niitä innokkaasti ja sitten kielsivät omiltaan. Ne tyhmensivät jne. Videoiden pelko ponnisti samalta pohjalta. Aluksi kaseteilla julkaistiin paljon huonoa ja halpaa, eikä sisältö ollut kuin radio/tv joka oli yleistä ja julkista.
Ennen näitä paheksuttiin romaanien lukua yleensä ja sittemmin viihdekirjallisuutta.
Koruja paheksuttiin kauheasti ja ei tietenkään ostettu minulle tai siskolleni, muistan jo pienenä kuinka vanhemmat mm. paheksuivat isompaa teiniserkkuani selän takana siitä että hänellä oli rippiristi.
10-vuotislahjaksi sain kuitenkin sydänriipuksen tädiltäni, jolla ei ollut samoja estoja. Pitkän vänkäämisen jälkeen sain ruveta käyttämään sitä. Melko pian olin sen kanssa koulussa jossa opettaja käski ottamaan sen pois liikkatunnin ajaksi. Jätin sen pulpettiini, ja sieltä se (tietenkin) hävisi. Kotona vanhemmat raivona, johon valitettavasti keksin sitten vielä esittää viisastelevan vastakysymyksen, eli jos ne korut on niin vastustettavia niin eikö oo vaan hyvä että hävisi ja vielä näin nopeasti. Isällä napsahti. "Haeppa (nimi) remmi."
Minulla on kyllä myös onnellisia lapsuusmuistoja, jopa vanhempiini liittyviä sellaisia, mutta tämä ei ole yksi niistä.
Vierailija kirjoitti:
Koruja paheksuttiin kauheasti ja ei tietenkään ostettu minulle tai siskolleni, muistan jo pienenä kuinka vanhemmat mm. paheksuivat isompaa teiniserkkuani selän takana siitä että hänellä oli rippiristi.
10-vuotislahjaksi sain kuitenkin sydänriipuksen tädiltäni, jolla ei ollut samoja estoja. Pitkän vänkäämisen jälkeen sain ruveta käyttämään sitä. Melko pian olin sen kanssa koulussa jossa opettaja käski ottamaan sen pois liikkatunnin ajaksi. Jätin sen pulpettiini, ja sieltä se (tietenkin) hävisi. Kotona vanhemmat raivona, johon valitettavasti keksin sitten vielä esittää viisastelevan vastakysymyksen, eli jos ne korut on niin vastustettavia niin eikö oo vaan hyvä että hävisi ja vielä näin nopeasti. Isällä napsahti. "Haeppa (nimi) remmi."
Minulla on kyllä myös onnellisia lapsuusmuistoja, jopa vanhempiini liittyviä sellaisia, mutta tämä ei ole yksi niistä.
Onko ne perustelleet tätä sekoiluaan mitenkään?
Vierailija kirjoitti:
Sain ajokortin heti 18-vuotiaana. Isä istui pelkääjän paikalla vahtimassa, etten aiheuta rengasremonttia tai etten luistata kytkintä ja aiheuta kytkinremonttia. En tänä päivänäkään tiedä mitä on kytkimen luistattaminen.
"Luistattaminen tarkoittaa sitä, kun kytkin ei ole kokonaan pohjassa, muttei kokonaan ylhäälläkään. Tällöin kytkinlevy pääsee luistamaan pyörivää painelevyä vasten. Mitä enemmän painaa samalla kaasua, sitä pidempään kytkin luistaa ja sitä enemmän se kuluu."
https://www.hs.fi/autot/art-2000002579065.html
Itse aiheutin kytkinremontin isäni (itä)autoon, kun sain 18-vuotiaana ajokortin ja luistatin kytkintä. Että siinä mielessä on ollut ihan perusteltua olla asiasta huolissaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään ehdottomia kieltoja joiden noudattamista olisi oikeasti valvottu. Isä oli keskustalainen ja vastusti sekä kapitalismia että kommunismia (en tiedä onko yleistä keskustalaisille) joten ei olisi saanut katsoa MTV3-kanavaa (kapitalistinen mainoskanava) eikä käydä S-kaupassa (kommunistinen osuuskunta). Lisäksi isä oli ateisti joten naapurin lestatytön kanssa ei olisi saanut leikkiä. Mutta näitä ei tosiaan valvottu eikä näistä kiinnijääminen ollut rangaistavaa.
Onpa erikoista. Osuuskuntaliike on nimenomaan keskustalainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkaa repiä päästä kun lukeekin näitä juttuja. Omakin lapsuus oli täynnä näitä ei saa tehdä ja ei voi tehdä juttuja. Voi kun voisi mennä aikakoneella lapsuuteen ja huutaa nyt kun asioista tietää että MIKSI EI?!?!?!? Ja varsinkin kun vanhemmat nykyään tekee ihan mitä lystää kun ovat laiskistuneet itsekin! Miksi pilasitte lapsuuteni?? Älä katso musiikkivideoita, älä käytä räväköitä vaatteita, älä puhu kovaa, älä naura, älä tavoittele unelmiasi, älä tavoittele yhtään mitään.
Jep. Opiskelukin oli väärin, ja ihmeteltiin "kauheaa kuin tuossa iässä vielä kouluun pitää mennä..." Olin 19-20v :D Joka on täysin normaali opiskeluikä.. valmistumisesta ei herunut edes onnitteluja.
Ei opiskelua sinänsä tuomittu Kekkosen-Koiviston aikaan, se oli vain tarpeetonta. Silloin sanottiin e
En tiedä, mitä tarkoitat päälle viisikymppisellä, mutta viisikymppiset, eli 70-luvulla syntyneet, ovat koulutetuin ikäluokka, joka opiskeli lähinnä Ahtisaaren ja Halosen aikana.
Vierailija kirjoitti:
Onko ne perustelleet tätä sekoiluaan mitenkään?
En ole puhunut asiasta aikuisena, kun ollaan muuten ihan väleissä ja en ole halunnut ottaa riskiä että pilaan ne välit. Molemmat ovat kyllä vanhetessaan pehmentyneet, ja mm. se että omien lasteni kasvatus on monessa asiassa erittäin paljon vähemmän ankaraa, tuntuu olevan (onneksi) ihan ok.
Itse olen syntynyt 70-luvulla ja kasvoin pienellä tehdaspaikkakunnalla. Muistan, että oli tiukka rajanveto siitä, ketkä olivat "herroja" ja parempaa väkeä. Niillä oli isot, omat talot (duunarit asuivat vuokralla tehtaan omistamissa asunnoissa), kävivät laskettelemassa ja jopa ulkomailla lomalla. Herroja ja heidän kakaroitaan piti jostain syystä kunnioittaa ja heihin piti pitää välimatkaa. Nuoriin kotkiin sain mennä, siellä oli mukavaa kavereiden kanssa askarrella, itse aatteesta en tiennyt mitään. Meillä vahdittiin sähkön ja veden käyttöä ja ruoka oli perus perunaa ja kastiketta, punaista lihaa ainoastaan jauhelihan muodossa.
En muista, että mitään olisi varsinaisesti kielletty, ihan kamalia nämä toisten kertomukset täällä.
Ei mitään noin ankaraa kuin tässä ketjussa monilla. Lapsena kun halusin alkaa harrastaa judoa, äitini vastusti pitkään, koska hänen mielestään kaikki kamppailu-urheilu oli väkivaltaista ja kannusti väkivaltaan. Kyllä äiti kuitenkin taipui ja kun harrastus tuli hänelle tutummaksi, niin mielipidekin lajista muuttui. Todellisuudessahan kamppailulajeissa, varsinkin judon kaltaisissa, on aika pasifistinenkin asenne ja painotetaan vastuullisuutta ja vastustajan turvallisuudesta huolehtimista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään ehdottomia kieltoja joiden noudattamista olisi oikeasti valvottu. Isä oli keskustalainen ja vastusti sekä kapitalismia että kommunismia (en tiedä onko yleistä keskustalaisille) joten ei olisi saanut katsoa MTV3-kanavaa (kapitalistinen mainoskanava) eikä käydä S-kaupassa (kommunistinen osuuskunta). Lisäksi isä oli ateisti joten naapurin lestatytön kanssa ei olisi saanut leikkiä. Mutta näitä ei tosiaan valvottu eikä näistä kiinnijääminen ollut rangaistavaa.
Onpa erikoista. Osuuskuntaliike on nimenomaan keskustalainen.
Olisiko mennyt E-liikkeen kanssa sekaisin? Ennen olivat periaatteen ihmisiä. Tiedän eräänkin vanhan invalidin, joka raahusti kilometrin päähän E-liikkeeseen, vaikka S-kauppa oli vieressä.
Vierailija kirjoitti:
Isä oli erittäin epäjohdonmukainen periaatteissaan. Asioita kiellettiin ihan sattumanvaraisesti ja epäjohdonmukaisesti. Taisi olla vain vallankäyttöä. Ulkona sai olla pitkään tai kotiin piti tulla aikaisin, millä mielellä isä sattui olemaan. Televisiosta sai jonkun ohjelman katsoa joskus ja joskus taas ei ihan, miten isästä tuntui. Muistiin on jäänyt sarja Broidi tekee ryöstön, josta ilmeisesti jäi viimeinen osa näkemättä, samoin jostain nuorison valistusohjelmasta jaksot tupakoinnin ja alkoholin vaaroista. Isän mukaan ne yllyttivät, tosin hän itse ryyppäsi alkoholismin rajoilla ja äiti veteli tupakkaa kuin korsteeni ja tietenkin sisällä eli haisimme kaikki.
Äiti oli ymmärrettävästi vihainen, kun naapurin kommunistiperheen tyttö houkutteli siskojani vappumarssille. Itse hän oli kokoomuslaisesta perheestä.
Bootsien saamisesta käytin tiukkaa vääntöä. Jalat kuulemma menevät pilalle, paitsi jos on hyvä urheilija tai hyvä ko
Myös matkustelu oli isän mielestä turhaa, hän sai kuulemma matkustella tarpeeksi työmatkoilla. Kuitenkin hän tavallaan leuhki, kun joku hänen puolensa sukulainen oli käynyt jossakin kaukana. Silloin ei kommentteja maråtkustelunmturhuudesta kuulunut, kun hän kuunteli omien sukulaistensa kertomuksia matkoiltaan.
Puhelimen käyttö oli muille turhaa ja liian kallista, paitsi hänelle itselleen. Hän saattoi jaaritella tuntikausia humalaisia ölinöitään tuttaviensa kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Joo, oli muutama:
Ei saanut
- katsoa televisiota
- kuunnella viihteellistä musiikkia
- tanssia tai liikehtiä liian seksuaalisesti
- pukeutua paljastavasti (esim tiukempi poolopaita oli jo liikaa)
- käyttää meikkejä
- värjätä hiuksia
- valehdella
- käyttää alkoholia tai muita päihteitä
- olla pois oman seurakunnan tilaisuuksista jos ei ollut kipeä
- harrastaa itsetyydytystä
- viettää aikaa toisinuskovien ikätoverien kanssa
- opiskella työväenopistossa
- haaveilla mm. muusikon, toimittajan tai tanssijan urasta
- laittaa oma tarpeita muiden tarpeiden edelle
- kyseenalaistaa vakaumukseen liittyviä asioita, vaikka niitä ei itse ymmärtäisi
Jne
Listaa voisi näköjään jatkaa loputtomiin. Kaiken tämän lisäksi oli paljon tabuja joista ei puhuttu esim. seksuaalisuuteen liittyviä. Oli paljon myös vaiettuja salaisuuksia jotka tajusin aikuisena rik
Olitko l-positiivisesta perheestä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sain ajokortin heti 18-vuotiaana. Isä istui pelkääjän paikalla vahtimassa, etten aiheuta rengasremonttia tai etten luistata kytkintä ja aiheuta kytkinremonttia. En tänä päivänäkään tiedä mitä on kytkimen luistattaminen.
"Luistattaminen tarkoittaa sitä, kun kytkin ei ole kokonaan pohjassa, muttei kokonaan ylhäälläkään. Tällöin kytkinlevy pääsee luistamaan pyörivää painelevyä vasten. Mitä enemmän painaa samalla kaasua, sitä pidempään kytkin luistaa ja sitä enemmän se kuluu."
https://www.hs.fi/autot/art-2000002579065.html
Itse aiheutin kytkinremontin isäni (itä)autoon, kun sain 18-vuotiaana ajokortin ja luistatin kytkintä. Että siinä mielessä on ollut ihan perusteltua olla asiasta huolissaan.
Meilläkin isä oli lähes hysteerinen kytkimen kulumisen kanssa. Itse hän aiheutti autoihinsa kytkinremontin useamman kerran. Saattoi toki johtua auton merkistäkin. Tässä muistelimme vanhoja ja isä totesi, että eikö teillä ole ollut vähän väliä kytkin rikki useammastakin autosta. Ei ole ollut kertaakaan. Toki autot on huollettu säännöllisesti ja löystyneet kytkimet kiristetty.
Meillä oli hyvin tarkkaa millaisia elokuvia tai ohjelmia sai katsoa, tai millaista musiikkia kuunnella tai mistä asioista sai puhua lasten kuullen. Esimerkiksi kaikki päihteet ja seksiin ja seksuaalisuuteen liittyvät puheenaiheet olivat kiellettyjä.
Isä suuttui pahasti koululle (!) kun viidennen luokan kevätjuhlassa esitettiin luokan kanssa tanssiesitys jonkun pop-musiikin tahtiin. Että miten lasten annetaan kuunnella sellaista! Olisi pitänyt olla joku lastenlaulu kuulemma.
Kahdeksannella luokalla katsottiin äidinkielen tunneilla Tuntematon Sotilas. Isä suuttui hirveästi siitäkin kun lapsille näytetään sellaista, hän kun oli sanonut minulle kotona että se on aikuisten elokuva ja sitten aikuisena minäkin sen saan katsoa jos vielä kiinnostaa. Sitten koulu tuli ja romautti isän auktoriteetin tässä asiassa :D
Yhdeksännellä luokalla oli terveystiedon koe ehkäisystä ja seksitaudeista. Sain siitä itselleni poikkeuksellisen hyvän numeron, mutta siitäkin kotona suututtiin. Ensinnäkin isä raivostui kun ymmärsi että koulussa opetetaan sellaista, toisekseen siitä että minä olin pärjännyt siinä kokeessa niin hyvin, eli olin aidosti perillä niistä asioista.
Nämä kokemukset vuosilta 2010-2014.
Ylempi jatkaa. Ehkäisyn käyttö oli kielletty, mutta vain minulta. Vanhemmilla ei siis ollut mitään ehkäisyn vastaista vakaumusta ja ovat käyttäneet sitä itsekin aikoinaan, mutta alaikäisenä minä en sitä saanut käyttää, koska en olisi saanut harrastaa seksiäkään. No harrastin kuitenkin, ja "jäin kiinni" ehkäisystä isälle kun erehdyin kysymään äidiltä rahaa kondomeihin. Äiti tosiasiassa oli nimittäin sillä kannalla, että hyvä kun käytän ehkäisyä mutta ei uskaltanut olla kertomatta asiasta isälle ja isä sitten määräsi ettei minulle enää koskaan saa antaa rahaa ehkäisyä varten. Olin tämän tapahtuman aikaan 17-vuotias. No onneksi silloinen poikaystävä sitten maksoi kumit.
Vanhemmat muka koettivat meitä lapsia opettaa ettei karkkia, kuitenkin mummi opetti potalla käymään karkkipalkintoa käyttäen kuitenkin mummin logiikka oli että karkit on epäterveellisiä kuitenkin osti irtokarkkeja (joita käytiin salaa napsimassa) :D mummi kyl tiesi ja muutaman kerran huomautteli ettå taas sitä on omin lupine käyty karkkeja napsimassa, lopetti niiden ostamisen kun oltiin isompia, mulle jäi aina tavaton karkki yms makean himo kun ei vanhemmatkaan ostaneet makeaa, tein kaikkeni että olis saanut jotakin hyvää. Muutaman kerran löysin kolikoita ja kävin ostamassa karkkia salaa, tosin meidän kyläkauppa lopetti toimintansa kun olin 2 luokalla, asuttiin keskellä korpea jossa isommat kaupat 15 km päässä jossa myös mummi asui. Mulle kehkeytyi pakkomielle kaikkeen makeaan ja korvasin opiskeluaikoina ruoan herkuilla, tietenkin lihoin ja oli jatkuvasti huono olo, päänsärky, naama kukki ja turvotti silti en osannut lopettaa, sit yli 30 vuotiaana se makean syönti loppui vaiheittain, nykyään silloin tällöin muttei jatkuvasti enkä päivittäin syö makeaa yms herkkuja.
Barbit olivat sallittuja mutta Bratzit ehdottomasti kiellettyjä. Niissä oli pahuutta isoine päineen ja silmineen :D ja niistä sai huonon esimerkin siitä että haluaisi näyttää samalta.
Vanhemmillani ei ollut ideologiaa mutta köyhyys aiheutti sen että en voinut tehdä kaikkia asioita mitä kaverini. Ei ollut rahaa käydä ulkomailla. Kaverini menivät kielikurssille ja vaihto-oppilaaksi, olisin halunnut itsekin mennä kielikurssille mutta ei ollut varaa.
Ei minulla mutta naapurilla. Äiti manipuloi tyyliin: eihän me haluta juoda lehmänmaitoa kun sehän on vasikalle tarkoitettu, miltä se siitä pienestä vasikka-lapsesta tuntuu jos me juodaan sen maito.