Oliko lapsuudessasi asioita, joita et saanut syödä tai tehdä, koska vanhemmallasi oli jokin ideologia/ihanne?
Kommentit (680)
Meidän faijan mielestä taas partio oli syntiä, kun kaikki, mitä tapahtui klo 18.00 oli syntiä 😂
Nuorten tanssihetki ja levyraati oli ihan hirveää"Roskaa".
Ei saanut oppia uimaan eikä ajaa fillarilla, kun siinä voi kuolla.
Oli syntyessäni 70 vuotias ja siksi varmaan oli ylisuojeleva, kun olin mielestään niin ihana ?
Urheiluseura valittiin siten, että se ei vahingossakaan ollut kommareiden. TUL:n seuran harjoitukset (ja kaikki kaverit) oli naapurissa, me kuljimme SVULin seuran harjoituksiin toiselle puolelle kaupunkia.
Ei auttanut, kakaroista tuli vasemmistolaisia aikuisia :D
Vierailija kirjoitti:
Aku Ankkaa ei tilattu koska sitten olisin kuulemma vain istunut nenä kiinni Aku Ankassa, ja sitäpaitsi se teki aggressiiviseksi. Vaikka se olikin ehkä enemmän rahasta kiinni, niin en sanut Amigaa senkään takia että PC oli paras 8088-prosessorilla ja CGA-näytölläkin. Opettajat paasasivat Ritari Ässän ja Batmanin väkivallan haitallisuudesta. Tuntematonta Sotilasta en saanut katsoa 10-vuotiaana, aikuisena se tuntui taas liian hölmöltä. Jos vanhemmat katsoivat telkkaria, vaikka samat uutiset toiseen kertaan, niin se meni aina minun ohjelmieni edelle, toisin kuin myöhemmin pikkusiskon kohdalla. (Olikohan ihme jos jäin ilman kavereita kun ei ollut muiden poikien kanssa juurikaan yhteisiä kiinnostuksen kohteita).
Mikähän siinä on kun ne miten sen nyt nätisti sanoisi, ei niin yleisnerot vanhemmat ihmiset haluavat väkisin katsoa kymmenet eri uutiset joka päivä. Ja aina kun he niitä "katsovat", niin eivät oikeasti kuuntele, ymmärrä tai välitä mistään mitä siellä sanotaan.
Arvostelevat vain niitä ihmisiä ketä siinä ihmelaatikossa esiintyy. Tuolla on tuommoinen vaate!
Tuo on vaan kommunisti! Hyi!
Tuo voisi ajaa partansa!
Ruma!
Mitähän ne nekin luulevat olevansa! Tekisivät sitä ja tätä (jotain epäinhimillistä) eivätkä valittais!
Hölöhölö hölö jostain naapurin/sukulaise/miniän yksityisasiasta. Ruma! Tyhmä!
Pälä pälä pälä jostain sinun henkilökohtaisesta asiasta!
Mussun mussun mussun..ai joko se sää meni? Mitä siinä oli?
Esiteinitytöille suunnatut Witch-lehdet eivät olleet luvallista kulutuskamaa, vaan kyse oli äidin mukaan "pahoista ja saastaista" kirjoista, lehdistä ja kalentereita. Kun viimein ostin omilla taskurahoillani ko. kalenterin, sain syytökset pahan kirjan ostamisesta, epäkunnioituksesta ja halveksunnasta. Riita kesti hyvin kauan.
En myöskään saanut katsoa Harry Pottereita, TSH:sta, tai tiettyä jenkkisarjoja. Niitä on tosin osannut koskaan kaivataan, ja Sormus-trilogiankin katsoin vasta hiljattain aikuisiällä.
Ketään ei saanut sanoa isäni mukaan tyhmäksi. Sai haukkua toista vaikka itse saatanaksi mutta ei tyhmäksi. Mistähän lie tämäkin johtuu 🤔
Ja ainiin! Tämä ei nyt liity meidän talouteen mutta muistan ala-asteella luokkalla olleen tytön perheessä ei ollut telkkaria. Syy siihen oli se että telkkaria kun katsoo niin silmistä tulee neliöt:D myöskään meillä kylässä ollessaan tyttö ei saanut katsoa telkkaria ja tytön vanhemmat asiasta vielä soittivatkin. Elettiin 2000-luvun puoliväliä että monessa perheessä kuitenkin oli tää tv.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En saanut mennä partiotoimintaan.
En minäkään - isä jostain syystä luuli partiota kommunistien toiminnaksi!
Partio on suojeluskuntien jatke eli lahtareiden aseeton jatke eli oikeistolainen perinne taustalla: perhe, uskonto ja isänmaa.
70-luvun lapsuudessa urheiluseurat oli TULin tai SVULin seuroja - meillä käytiin vain Tullin seurojen treeneissä.
Pari kaveria kävi vain Svullin treeneissä. Meidän isät oli näissä ehdottomia. Äiti päästi myöhemmin Svullin porukkaan, koska Tullilla ei ollut tarjota sen lajin (karate) toimintaa meidän alueella.
Nyt toi naurattaa.
Olen avioton lapsi ja kun synnyin muutama vuosi sodan loppumisen jälkeen, elettiin aika erilaista aikaa kuin nyt. Harhateille joutunut nuori tyttö joutui kirkkoherran puhutteluun, ja siitä seurasi äitini koko elämän jatkunut nurja suhtautuminen seurakuntaan ja kirkkoon. Pyhäkoulussa ja tyttökerhossa sain käydä. Lähes kaikkien perheiden mukulathan niissä kävivät eli olisi ollut huomiota herättää, jos en olisi saanut. Sen sijaan partioon en saanut liittyä, ilman perusteluja. En olisi oikein saanut mennä kunnan ja seurakunnan yhteisille lasten leireillekään, mutta omapäisenä menin yksin ilmoittautumaan leirille kirkkoherranvirastoon, vaikka pelotti niin mahdottomasti. Myöskään seurakuntanuorissa en olisi saanut käydä, mutta varsinkin kesäaikaan kävin aktiivisesti kesäkodilla pelaamassa lentopalloa ja osallistuin myös hartaushetkiin. Talvella jumppaharrastus meni päällekkäin seurakuntanuorten kanssa. Äiti oli tyytyväinen, kun menin jumppaan. Mutta hiihtolomalla kyllä osallistuin seurakunnan hiihtoleireille.
Telkkarin katsomisessa meillä noudatettiin tiukasti suositettuja ikärajoja. Asian tekee hullunkuriseksi se, että velipuoleni oli minua kahdeksan vuotta nuorempi, joten sallittuja olivat melkein vain lapsille soveltuvat! Ja tietysti uutiset, luontodokumentit ja urheilulähetykset. Yksi tilanne minua naurattaa edelleen monen vuosikymmenen jälkeenkin: telkkarissa näytettiin synnytys mitään peittelemättä. Kun äiti kuuli keittiöön, mitä telkkarissa selostettiin, ampaisi hän olohuoneeseen ja asettui leveine takapuolineen kuvaruudun eteen. Ja minä olin sentään jo kai 16-vuotia ja elämän tosiasiat olivat jo tiedossani. Eikä velipoikakaan ollut paikalla.
Jo lukioaikaan aloin katsella maailmaa ja yhteiskuntaa avarammin mielin kuin äiti ja isäpuoli, jotka tuntuivat pelkäävän, että minusta on tulossa vasemmistolainen, ellei peräti kommari. Monien ihmistenhän on vaikea erottaa asioihin perehtyminen ja aatteiden omaksuminen. Silloin nuorena en osannut selittää tuota eroa, mutta olen törmännyt siihen aika ajoin koko elämäni ajan. Se että luen esim. kirjan, joka on jollakin tietyllä tavalla poliittisesti värittynyt, ei suinkaan tarkoita sitä, että liittyisin kyseiseen aatteeseen. Samalla tavalla olen lukenut myös monien uskonnollisten liikkeiden kirjallisuutta eikä minusta ole tullut sen paremmin helluntailaista kuin körttiäkään. Ihan tavallinen siivo syntinen olen, en lahkolainen!
En saanut syödä/juoda mitään jossa oli paljon väriaineita, etenkin näitä atsovärejä. Esim. vihreä mehukatti oli supervaarallista!
En päässyt myöskään diskoihin. Syytä en tiedä.
Salkkarit olivat syntiä. Katsoin sitten varta vasten sitä vaikka pidinkin typeränä sarjana enkä edes alunperin sitä halunnut nähdä.
Mullakin oli toi partiojuttu, en saanut mennä koska oli luterilaisten juttu ja me oltiin hellareita :D Vääräuskoisia...
Lisäksi en saanut käyttää lapsena kynsilakkaa vaikka ihan hirveästi ihannoin kaikkia meikkejä. Kerran ostin sellasen jonkun ihomaali/huulipunan R-kioskilta, joka tosiaan oli lapsille tarkoitettu ja äiti sen sitten puoliväkivalloin multa takavarikoi kiellettynä meikkinä.
Mitään aikuisten musiikkeja ei saatu kuunnella demonisena. Smurffit-levykin oli demonista kun oli sellasta "jumputusta".
Discossa en saanut käydä, tyhjiä pulloja en saanut kerätä... ööö... olihan näitä.
Meillä kaikki limut oli saatanasta seuraavia. Coca-cola oli kuulemma amerikkalaista myrkkyjuomaa ja isä jaksoi pauhata asiasta vuodesta toiseen.
Vieläkin muistan kun kaverilla kylässä ollessa sitä tarjottiin lasillinen ja menin aivan hätäiseksi koska olin liian ujo kieltäytyäkseni, mutta isän puheista olin saanut käsityksen että siihen lasilliseen varmaan kuolee :D
Ja siis tämä ei ollut mitään 60-lukua vaan 2000 -luvun alkupuolta :D
Aina piti suosia suomalaista tuotetta, etenkin elintarvikkeissa. Tietty 80-luvulla ulkomainen valikoima oli vielä suppeampi, houkutuksia oli vähemmän.
Takki on sittemmin kääntynyt vanhemmillani. Lidl on ihan heidän lempikauppa kerrassaan :)
Seurakunnan kerhoon en saanut mennä. Siksiköhän liityin itse kirkkoon myöhemmin. Barbeja yms "kaupallista roskaa" meille ostettu. Leluina saatiin aina vastaavia halpakopioita.
Vierailija kirjoitti:
Urheiluseura valittiin siten, että se ei vahingossakaan ollut kommareiden. TUL:n seuran harjoitukset (ja kaikki kaverit) oli naapurissa, me kuljimme SVULin seuran harjoituksiin toiselle puolelle kaupunkia.
Ei auttanut, kakaroista tuli vasemmistolaisia aikuisia :D
Heh, meillä sama tai siis piti mennä jopa toiseen kaupunkiin kun omassa pikkukaupungissa vain TUL:n seuroja. Ja minustakin kasvoi vasemmistolainen. Osasyynä voi jopa olla se että SVUL:n hienostokakarat pilkkasivat minun kierrätettyjä jumppavaatteitani ja aloin jo tuolloin paheksua kerskakuluttavia juppiporukoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En saanut mennä partiotoimintaan.
En minäkään - isä jostain syystä luuli partiota kommunistien toiminnaksi!
Partio on suojeluskuntien jatke eli lahtareiden aseeton jatke eli oikeistolainen perinne taustalla: perhe, uskonto ja isänmaa.
Partio on kansainvälinen ja tulee alun perin lähinnä USA:sta.
Vastustettiin vitamiineja ja Clearasilia. Vitamiineja, ettei niissä olisi turhia lisäaineita ja Clearasilia amerikkalaisten ihanteiden vastustuksen vuoksi. Kauhea vääntö näistä asioista, saatiin sitten kuitenkin.
Tämä miljoona kertaa!
Ensin ihmisille maksetaan älyttömien kustannusten maassa pikkuruinen paskapalkka. Sitä pienempi mitä rankempi ja halveksitumpi työ.
Seuraavaksi verotetaan siitä vähästä, niin paljon, ette voi oikein inhimillisesti enää elellä.
Tämän jälkeen aletaan vielä syyllistää ja vainota siitä, ettet voi tulla toimeen niin vähällä.
Uskomatonta! Ihan samanlaista meininkiä kuin ennen vanhaan pieksettiin ja piiskattiin lapset, ihan vain varmuuden vuoksi, koska kumminkin ovat tehneet pahaa.