Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oliko lapsuudessasi asioita, joita et saanut syödä tai tehdä, koska vanhemmallasi oli jokin ideologia/ihanne?

Vierailija
13.10.2017 |

-

Kommentit (680)

Vierailija
281/680 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

284. jatkaa. Jos isältä kysyi rahaa vaikka elokuviin niin tarvetta verrattiin aina matikan numeroihin. Rahaa ehkä sai mutta hirveän saarnan ja huudon jälkeen. Ja lopuksi sai kuulla että mikä verenimijä olen kun isän rahat on isän rahoja eikä meidän lasten. Eipä joo tehnyt kovin usein mieli kysyä. Se kai oli tarkoituskin :(

Vierailija
282/680 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

284. jatkaa. Jos isältä kysyi rahaa vaikka elokuviin niin tarvetta verrattiin aina matikan numeroihin. Rahaa ehkä sai mutta hirveän saarnan ja huudon jälkeen. Ja lopuksi sai kuulla että mikä verenimijä olen kun isän rahat on isän rahoja eikä meidän lasten. Eipä joo tehnyt kovin usein mieli kysyä. Se kai oli tarkoituskin :(

Kuulostaa tutulta. Jos pyysi jotakin, sitä ei saanut, kun ei muillakaan ole ja jos muilla oli, niin sitä ei saanut, koska muut olivat parempia koulussa, parempia urheilijoita jne. Tämä vaikutti jopa siihen, kuten aiemmin kirjoitin, että isäni mielestä bootsit pilaavat jalat, mutta ei naapurin kaverilta, koska hänellä oli niin hyvä todistus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/680 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli paljonkin. Ja suurimmalta osalta varmasti ihan järkeviä rajoja, mutta typerää oli, että niitä ei ikinä perusteltu eikä niistä voinut keskustella. Muutenkaan lasten mielipiteistä tai ajatuksista ei oltu kiinnostuneita. Tällainen näkyy totta kai meidän väleissä edelleenkin ja vaikuttaa varmasti myös nyt kun tulossa on lapsenlapsia...

Vierailija
284/680 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En saanut puhua rahasta.

En tajunnut että olen rikkaasta perheestä.

En puhu edelleenkään rahasta, olen 32v. Enkä välitä perheeni rahoista.

Vierailija
285/680 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä kaikki limut oli saatanasta seuraavia. Coca-cola oli kuulemma amerikkalaista myrkkyjuomaa ja isä jaksoi pauhata asiasta vuodesta toiseen.

Vieläkin muistan kun kaverilla kylässä ollessa sitä tarjottiin lasillinen ja menin aivan hätäiseksi koska olin liian ujo kieltäytyäkseni, mutta isän puheista olin saanut käsityksen että siihen lasilliseen varmaan kuolee :D

Ja siis tämä ei ollut mitään 60-lukua vaan 2000 -luvun alkupuolta :D

Me käytiin perheen kanssa pizzalla ja viereissä pöydässä istui nainen ja hänen lapsensa. Lapsi sanoi äidilleen hämmentyneenä, että "Sähän oot sanonu, että toi juoma on myrkkyä." :D Äiti hiljensi lapsen vikkelään.

Vierailija
286/680 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En saanut mennä tanhuharjoituksiin, koska tanssiminen oli syntiä. Samasta syystä en saanut mennä elokuviin.

Vierailija
287/680 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän tutuilla oli jokin sääntö että kello 20.00 jälkeen ei saa syödä. Nuorin harrasti voimistelua ja tuli usein 21.00 jälkeen harjoitteluista kotiin.  Kaikki keittiön kaapit olivat lukossa ja seinässä oli lappu sallituista tv ohjelmista mihin oli myös omat aikataulunsa.

Lapsi harrasti viikossa n.14h urheilua ja silti häntä painostettiin pitämään paino kurissa.

... Arvata saattaa että itsenäistyttyä kaikki lapset lihonneet huomattavasti.

Vierailija
288/680 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirjastosta ei saanut lainata vhs-kasetteja, sillä niistä saattoi kulkeutua "pöpöjä/viiruksia" meidän kasettisoittimeen 😁 Ja ne pöpöt sitte pilasivat kasetit joita pyöritettiin saastuneessa soittimessa.

Meillä tuli kirjaston VHS-kaseteilta videonauhuriin sellaiset ”pöpöt/virukset”, että piti puhdistuttaa huoltoliikkeessä 😤. Tämän jälkeen ei meilläkään saanut lainata VHS:iä kirjastosta.

Aivanko oikeasti, millä tavalla se nauhuri käyttäytyi? Meidän äiti melttos noista viruksista ja mistälie. Mitenkä siihen nauhuriin voi mikään tarttua 😂 Muumio 2 elokuva oli lainassa yhdellä luokkaretkellä bussissa, ja se ei kyllä toiminut enää kunnolla sen jälkeen vaan hyppi ja rätisi :0

Vierailija
289/680 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli näin jälkikäteen arvioituna ja monen kaverin kokemukseen verrattuna tosi löysä ja liberaali kasvatus.

Jotain pieniä juttuja tulee mieleen:

Maito on ruokajuoma, mehua ei saanut juoda ruualla. Leipää ei myöskään saanut syödä ruualla.

Jäätelöautosta ostettiin aina suuret määrät jätskiä pakastin täyteen, mutta päivässä sai ottaa vain 1 jäätelön.

Vierailija
290/680 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Multa kiellettiin noin 9- vuotiaana partio, baletti ja viulunsoitto. Porvarien puuhaa kuulemma.

Viulunsoitto kotona olemattomin taidoin

saattoi olla ikävää kuunneltavaa. Mutta baletti!?!

Ruokaa sai vain ruoka-aikoina. Turha oli hamuta jääkaapin kahvaa väliajoin.

Koulusta ei oltu pois, ellei kuumetta ollut vähintään 38 astetta. Siksi vietinkin paljon aikaa sairaaloissa jälkitautien vuoksi.

Vierailija
291/680 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mikään ei ole ollut kiellettyä, mutta videoita meillä ei koskaan ollut. Tallennusmahdollisuus tuli vasta, kun digiboxi oli pakko hankkia ja se oli sitten tallentavaa mallia. Myöskään mitään pelikonsolia ei hankittu (sen sijaan tietokone oli ja sillä sai pelata).

Myös ruuan suhteen oltiin aika vaatimattomia. Esim. suklaavanukkaita ja muita kuin riisimuroja ostettiin vain kerran tai pari vuodessa. Samoin limpparia sai todellisina juhlapäivinä.

En koe varsinaisesti jääneeni mistään paitsi, mutta vähän hymyilyttää näin jälkeenpäin.

Vierailija
292/680 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirjastosta ei saanut lainata vhs-kasetteja, sillä niistä saattoi kulkeutua "pöpöjä/viiruksia" meidän kasettisoittimeen 😁 Ja ne pöpöt sitte pilasivat kasetit joita pyöritettiin saastuneessa soittimessa.

Meillä tuli kirjaston VHS-kaseteilta videonauhuriin sellaiset ”pöpöt/virukset”, että piti puhdistuttaa huoltoliikkeessä 😤. Tämän jälkeen ei meilläkään saanut lainata VHS:iä kirjastosta.

Aivanko oikeasti, millä tavalla se nauhuri käyttäytyi? Meidän äiti melttos noista viruksista ja mistälie. Mitenkä siihen nauhuriin voi mikään tarttua 😂 Muumio 2 elokuva oli lainassa yhdellä luokkaretkellä bussissa, ja se ei kyllä toiminut enää kunnolla sen jälkeen vaan hyppi ja rätisi :0

Hieman hjumooria pliis. Pöpöt ja virukset lainausmerkeissä. Kirjaston videokasetti sotki meidän nauhurin kuvapäät ja piti puhdistuttaa, että semmosta...

Vierailija
293/680 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempieni erottua ilkeä äitipuoleni muutti meille. Jääkaapilla ei saanut enää klo 20 jälkeen käydä ja leivän päälle ei saanut laittaa kuin yhtä rasvaista (juustoa tai leikkelettä). Lisäksi ennen lounasta/päivällistä oli syötävä 2-3 porkkanaa, muuten ei saanut ruokaa.

Vihaan tuota ämmää edelleen, vaikka olenkin jo 23-vuotias.

Vierailija
294/680 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvoin vasemmistoperheessä 70- ja 80 luvun taitteessa. Oltiin tosi suvaitsevia jne, kunnes toin kotiin v93 värillisen tyttöystävän (aasialainen isä ja suomalainen äiti). Sitten alko äidiltä ja veljeltä "neekerivittuilut". Olin 18v - isä asu muualla ja sille oli ihan ok.

Olen jälkikäteen miettinyt mikä sai mutsin ja broidin reagoimaan niin vahvasti värilliseen tyttöystääni.

No joo, myös venäläistä naisystävääni ryssiteltiin 12 vuotta myöhemmin.

nyt suomalainen vaimo ja perhe.

Vierailija
295/680 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hieman hjumooria pliis. Pöpöt ja virukset lainausmerkeissä. Kirjaston videokasetti sotki meidän nauhurin kuvapäät ja piti puhdistuttaa, että semmosta...

Niin no, kun alkuperäisessä tekstissäni ne on jo ""merkeissä, niin mistäs minä tiedän että sarkastisesti käytät tuota kohtaa lauseesta :)

Vierailija
296/680 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En saanut mennä partiotoimintaan.

En minäkään - isä jostain syystä luuli partiota kommunistien toiminnaksi!

ystäväni äiti ei saanut mennä partioon koska se oli liian oikeistolaista.

Vierailija
297/680 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei saanut pitkänä perjantaina eikä joulupäivänä käydä naapurissa leikkimässä, eikä meille tulla ketään. Discoihin en päässyt - menin salaa jne. Meillä oli vanhoillisesti uskovainen isä. Ei mikään lahko, ihan vain asenne. 

ei kai siihen vanhoillista uskovaista tarvita ettei joulupäivänä juosta naapurissa...

Vierailija
298/680 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

sain sisaruksistani vähiten ruokaa aina siihen saakka kun muutin omilleen. Perustelivat tämän sillä kun olin niin pienikokoinen etten tarvitse enempää. Olen nykyäänkin edelleen hyvin alipainoinen ja ruuan syöminen tuottaa häpeää ja ahdistusta... esimerkki annos minulle yläasteella oli 10 ranskalaista ja 2 nakkia. 2 vuotta vanhempi siskoni sai 2 kertaa enemmän ruokaa. Ja siis päivän aikana kotona ei saanut välttämättä muuta ruokaa kun tuon. Ja aina oli roskaruokaa. Joskus oli lihakeittoa ja minun lautaselleni lapattiin pelkkää lientä ja lanttua..

n22

Kamalaa!! :(

Vierailija
299/680 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempani olivat ankaria ja paljon kieltoja oli . Oikeastaan mitään muuta kuin koulunkäyntiä ja kotitöiden tekemistä ei saanut tehdä ja kaikki aikuisten asiat olivat ehdottomasti kiellettyjä vielä silloinkin kun täysi-ikäisenä asui kotona.  Aikuisten asioita olivat mm. alkoholi, kaikki seksuaalisuuteen liittyvä, ehostautuminen, paljastavat vaatteet, vastaansanominen, muoti-ilmiöt.Tämän olisi pitänyt olla itsestäänselvää, eikä asioista koskaan puhuttu. Isäni mm. järkyttyi tajutessaan täysi-ikäisen siskoni olevan hetero ja olleen poikaystävänsä luona yötä. Aseksuaalisuus oli ainoa hyväksytty muoto. Vaatteiden piti olla pettäviä ja löysiä. Mustia vaatteita ei olisi saanut käyttää. Minulle suututtiin kun täysi-ikäisenä uskaltauduin ostamaan mustia vaatteita. Herkkuja ei olisi saanut syödä, mutta mitä vanhemmaksi minä ja siskoni tulimme sitä enemmän herkkuja söimme salaa. Nykyään aikuisena syön mitä haluan milloin haluan. Minulle huudettiin ja haukuttiin usein ja kyttäilttiin oikein kunnolla, vaikka en ollut mikään ongelmalapsi tai teini. En oikein uskaltanut kapinoida vastaan. Siskoni kapinoi sitten sääntöjä vastaan ja teki kaikkia aikuisten asioita. Siskoni oli silti isäni suosikkilapsi.

Vaikka elämä oli ankaraa ja paljon kieltoja niin silti yllättäen sain jo teininä lukea Danielle Steelin ja muiden vastaavien kirjailijoiden kirjoja. Katsoimme myös paljon televisiota ja äidin, isän ja 2 lapsen kodissa oli kolme televisiota, että katsottavasta ohjelmasta ei tulisi riitaa. Paljon aikaa kului niin, että jokainen katsoi omaa televisiota. Sain katsoa myös kaikkia sen ajan hittisarjoja. Usein katsoin televisiota äitini kanssa, enkä muista että koskaan olisi valitettu ohjelman sopimattomasta sisällöstä.

Vierailija
300/680 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli lapsena ja nuorena aika vähän mitään rajoja, voisi melkein sanoa lepsuksi. Kotiintuloaikoja ei oikein koskaan ollut, kun asuttiin vähän kauempana keskustasta, ja olin ihan omia aikojani oppinut vainoharhaiseksi bussista myöhästymistä kohtaan. Sain myös suunnilleen seiska-luokasta lähtien olla viikonloppuja yksin kotona, kun vanhemmat oli mökillä (myöhemmin sain tietää, että seinänaapureita oli pyydetty vähän pitämään mua silmällä). Vanhempani eivät myöskään ole koskaan olleet kovin uskonnollisia tai poliittisia, kavereista ei nuristu ja itse sain aikalailla valita harrastukset. Rajoja oli, mutta iso osa niistä oli sellaisia, että noudatin niitä tajuamatta mitään rajoja olevan.

Mutta äiti... Äiti ei ole koskaan väärässä eikä äitiä saa koskaan arvostella. Olen aina ollut vähän epäsiisti, ei likainen, mutta huone oli aina pommin jäljiltä. Tästä syystä sain aina armotonta arvostelua, vaikka äiti itse hamstrasi tavaraa, ja työhuone oli paljon kamalammassa kunnossa kuin oma huoneeni. Joskus ne äidin tavarakasat päätyivät minun huoneeseeni, mutta tämäkin oli omaa syytäni. Mökille isä rakensi minulle oman pikkumökin, johon äiti alkoi nopeasti varastoida kirpparitavaroitaan. Mökki on nykyäänkin ihan täynnä tavaraa, joka ei tule koskaan menemään kaupaksi, mutta sotkuhan johtuu vain ja ainoastaan omista roskistani... Niin, ja vastaan ei koskaan saanut sanoa, eikä saa vieläkään. Olen edelleenkin ihan kamalan selkärangaton äitini suhteen, ja se ikävä kyllä näkyy joskus myös muissa ihmissuhteissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kolme