HS: Ossi Nyman ei tee töitä ja sanoo, että työvoimatoimisto on ihmisoikeusloukkaus
Helsinkiläinen Ossi Nyman ei mene töihin, koska ei halua tulla pakotetuksi vastenmielisiin hommiin. ”Suuri osa työstä on turhaa”, esikoiskirjailija sanoo.
- - Ossi Nyman, 39, on ideologisesti työtön. Hän ei halua mennä töihin, koska hän ei halua tehdä omasta mielestään typeriä hommia. Eikä hän kursaile yhtään kertoessaan ajatusmaailmastaan.
- - "Koko aikuisiän olen taistellut työkkärin kanssa ja yrittänyt pysyä poissa töistä, että saisin tehdä mitä itse haluan, mutta saisin silti työmarkkinatukea."
HS 13.10.2017
Kommentit (578)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jostain syystä aina kun tehdään juttu työttömyydestä tai työttömistä niin kyseessä on joko joku "ossi" tai sitten työnantaja joka ei jostain mainitsemattomasta syystä onnistu noin 500 000 työttömän joukosta houkuttelemaan yhtään hakijaa.
Mikä ihme se on kun näitä tapauksia on niin paljon! Varmaan jokaisen tuttavapiiristä löytyy vastaavia. Saa nähdä kauanko kukaan viitsii käydä töissä pummien hyväksikäytettävänä. Mä ainakin lopetan heti kun saan taloudellisen tilanteen sille mallille että voin. Onneks ei pitäisi enää montaa vuotta kestää...
Okei, montako tunnet? Minä tunnen tasan yhden "ideologisesti työttömän". Nyt oikeasti vähän järkeä, kun lukee näitä uutisia: se yksi esiin nostettu haastateltava kertoo pikemminkin haastattelijan näkökulmasta kuin siitä, että Ossin kaltaisia työttömiä olisi ihan valtavasti.
Mä tunsin kerran kanssa yhden, kurssikaveri, joka naureskeli että hän käy kursseja ja on työttömänä. Paitsi mitä nyt vähän väliä kävi tekemässä sijaisuuksia siellä sun täällä, autteli mummoja yms. Paljon kyllä kävi kursseja, mutta niidenkin aikana kävi välillä tekemässä esim. viikonloppukeikan ihan rehellistä työtä.
Kyllä työttömänä ollessa ärsytti töistä valittajat, jos ei ollut mitään todellista syytä valittaa. Valittaminen siis vain siitä, että joutuu käymään töissä, vaikka työ ja työpaikka itsessään ihan ok. Mulle ainakin on riittänyt se ok ja aina on palkka ollut korvauksia parempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
se on ihmisoikeusloukkaus, että monet muut joutuu käymään töissä, että ossien tuet pystyttäiisin maksamaan. Ennen tuollaista sanottiin yksinkertaisesti laiskaksi.
Minä en joudu käymään töissä. Minä saan käydä töissä. Terkuin entinen työtön. Asennevamma työttömyyttä kohtaan oli pahin este työllistymiseen aikoinaan. Valitettavasti nämä Ossit ja heidän esille nostaminen vain vaikeuttaa työtä haluavien työttömien mahdollisuuksia työllistyä. Tiesin olevani hyvä työssäni, monessakin työssä. Tiedän yhä, kun olen työssä. Osaamiseni ei katoa, jos joudun työttömäksi. Jos en saa heti töitä, se on vain huonoa tuuria.
Juurikin näin. Ihmetyttää näiden ossien piittaamattomuus kanssaihmisistään. Siis nimen omaan niistä sadoista tuhansista muista työttömistä jotka haluaisivat töihin mutta eivät pääse.
Nämä ossit ovat tehneet piittaamattomuudestaan hyveen ja tulevat jukisuuteen rehetelemään sillä kuinka he väärinkäyttävät suomalaista hyvinvointiyhteiskuntaa. Näiden ossien itsetyytyväisillä lausunnoilla muokataan yhteiskunnan asenteita työttömiä kohtaan entistäkin torjuvammiksi ja tehdään pitkäaikaistyöttömien työnsaanti entistäkin vaikemmaksi. Kuinkahan moni uusi työnantaja entisten lisäksi on tämän Ossin lausuntojen jälkeen päätynyt ajattelemaan pitkäaikaistyöttömistä samaa kun moni tässäkin ketjussa, että työttömyys on aina oma syy ja oma valinta.
Se että joku ossi on moraaliton ja hyväksikäyttää ihmiset hengissä ja toimintakykyisena pitämään pyrkivää sosiaaliturvajärjestelmää on todellisuudessa pikkujuttu. Se, mitä tällaiset lausunnot tekevät niille sadoille tuhansille jotka haluaisivat tehdä töitä mutta eivät saa, on paljon vakavampi ja yhteiskunnallisesti merkittävämpi aihe.
Ossi tekee suunnatonta vahinkoa tuhansille yhteiskunnan vähäosaisille jatka haluaisivat yrittää parantaa elämäänsä. Eikä ilmeisesti piittaa siitä paskan vertaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jostain syystä aina kun tehdään juttu työttömyydestä tai työttömistä niin kyseessä on joko joku "ossi" tai sitten työnantaja joka ei jostain mainitsemattomasta syystä onnistu noin 500 000 työttömän joukosta houkuttelemaan yhtään hakijaa.
Mikä ihme se on kun näitä tapauksia on niin paljon! Varmaan jokaisen tuttavapiiristä löytyy vastaavia. Saa nähdä kauanko kukaan viitsii käydä töissä pummien hyväksikäytettävänä. Mä ainakin lopetan heti kun saan taloudellisen tilanteen sille mallille että voin. Onneks ei pitäisi enää montaa vuotta kestää...
Okei, montako tunnet? Minä tunnen tasan yhden "ideologisesti työttömän". Nyt oikeasti vähän järkeä, kun lukee näitä uutisia: se yksi esiin nostettu haastateltava kertoo pikemminkin haastattelijan näkökulmasta kuin siitä, että Ossin kaltaisia työttömiä olisi ihan valtavasti.
Voi kuule, ihan vaan nopeesti laskettuna ainakin 10 tulee heti mieleen! Eipä taida ilmeisesti rikkaiden piireissä ihmiset edes tietää paljonko niitä käytetään hyväksi!
Ja he ovat ainoastaan "ideologisesti työttömiä", vai onko heillä joitakin muita elämänhallintaan liittyviä ongelmia? Ja missä piireissä näitä vähintäänkin kymmentä ihmistä tapaat?
Tämä Ossi on vaan trolli. Itse olen samana vuonna syntynyt ja kyllä minun aikaan arvostettiin ammattikoulua. Sähkömiehenä tienaan vuodessa suhkoht helposti 50000-60000€ bruttona, plus verovapaat korvaukset (n. 5000€) siihen päälle. Eihän ne kaikille ole hyvät tulot, mutta itse pystyn elämään niillä onnellista elämää.
Tavallaan näinhän se on. Mies rakentaa talon vuodessa, mutta vuoden työpanoksesta työnantajalle saa vain känsät käteen.
Minä kaipaisin laajempaakin keskustelua tukien hyväksikäytöstä. Esimerkiksi ansiosidonnaista käytetään paremmissakin piireissä nykyään aika häikäilemättä hyväksi. Tiedän useampiakin korkeakoulutettuja, jotka ovat päättäneet nauttia maksimiajan ansiosidonnaista ja toteuttaa sillä erinäisiä unelmia kuten juuri kirjan kirjoittamista, matkustelua jne. Siinä sitten mielellään unohdetaan, että peruspäivärahaosan maksaa valtio. Milloin tosissaan kävi niin, että ihmiset eivät tunne mitään häpeää, kun sanovat olevansa ansiosidonnaisella? Muutenkaan en ymmärrä Suomen tukijärjestelmää monelta osin. Opiskelijat eivät saa tukia juuri ollenkaan, mutta sitten kaikenlaisia tukia tungetaan pienituloisille ja työttömille niin, että elämän laatu nousee liiankin korkeaksi. En tarkoita, ettei pienituloisista/työttömistä pitäisi pitää huolta, vaan sitä, ettei valtion rahoilla pitäisi kustantaa mitään viiden huoneen asuntoja. Jos olet pienituloinen, niin sitten asut pienessä asunnossa tai jätät hankkimatta neljä lasta.
Sen ymmärrän hyvin, ettei uran tekeminen ei ole kaikkien juttu. Jäljelle jää paljon vaihtoehtoja: esimerkisi osa-aikatyö, jos kokoaikatyö ei kiinnosta/siihen ei ole paukkuja. Kaikki työkykyiset saavat taplata elämässä tyylillään, kunhan rahoittavat elämänsä itse. (Ja en tarkoita tässä nyt esimerkiksi sairaita, jotka tietysti tarvitsevat tukia.)
Ossista tuli jotenkin mieleen Tatu Vaaskivi. Respect!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomi yhteiskuntana ei voi toimia näin ilman, että pitkällä tähtäimellä hyvinvointi ja turvallisuus romahtavat. Ossit voivat muuttaa muualle etsimään itseään, jos eivät halua osallistua suomalaisen yhteiskunnan rakentamiseen. Esim kaukoidässä on varmaa mukava lekotella palmun alla ja ajatella suuria ideologisia ideoita ilman työkkärin ahdistelua.
Samalla kuitenkin otetaan 100 000 elätettävää joka vuosi tilalle siksi, kun niillä on paha olla jossain melkein sota-alueella? Ihmisiä, jotka eivät osaa mitään eivätkä tule koskaan osaamaankaan? Missä logiikka?
Niin - ja jokainen näistä maksaa yhteiskunnalle 200 euroa per vuorokausi. Kyllä siinä Ossin nauttima tuki on pisara meressä. Yksi turvapaikanhakija maksaa reilussa parissa vuorokaudessa sen mitä Ossi saa kuukaudeksi. (Tosin saa varmaan asumistukea lisäksi)
Ei niin että hyväksyisin Ossin asennetta; voisi ääni muuttua kellossa kun rahantulo loppuisi kuin seinään.
Mutta edelleen, miksi näiden muualta tulleiden on ok elää pelkillä tukirahoilla tod.näk. koko elämänsä?
Vierailija kirjoitti:
Minä kaipaisin laajempaakin keskustelua tukien hyväksikäytöstä. Esimerkiksi ansiosidonnaista käytetään paremmissakin piireissä nykyään aika häikäilemättä hyväksi. Tiedän useampiakin korkeakoulutettuja, jotka ovat päättäneet nauttia maksimiajan ansiosidonnaista ja toteuttaa sillä erinäisiä unelmia kuten juuri kirjan kirjoittamista, matkustelua jne. Siinä sitten mielellään unohdetaan, että peruspäivärahaosan maksaa valtio. Milloin tosissaan kävi niin, että ihmiset eivät tunne mitään häpeää, kun sanovat olevansa ansiosidonnaisella? Muutenkaan en ymmärrä Suomen tukijärjestelmää monelta osin. Opiskelijat eivät saa tukia juuri ollenkaan, mutta sitten kaikenlaisia tukia tungetaan pienituloisille ja työttömille niin, että elämän laatu nousee liiankin korkeaksi. En tarkoita, ettei pienituloisista/työttömistä pitäisi pitää huolta, vaan sitä, ettei valtion rahoilla pitäisi kustantaa mitään viiden huoneen asuntoja. Jos olet pienituloinen, niin sitten asut pienessä asunnossa tai jätät hankkimatta neljä lasta.
Sen ymmärrän hyvin, ettei uran tekeminen ei ole kaikkien juttu. Jäljelle jää paljon vaihtoehtoja: esimerkisi osa-aikatyö, jos kokoaikatyö ei kiinnosta/siihen ei ole paukkuja. Kaikki työkykyiset saavat taplata elämässä tyylillään, kunhan rahoittavat elämänsä itse. (Ja en tarkoita tässä nyt esimerkiksi sairaita, jotka tietysti tarvitsevat tukia.)
Voisitko nimetä nämä tuet? Olen itse keikkatöitä tekevä työtön, ja minun "kaikenlaiset tukeni" ovat työmarkkinatuki, joista tuki lähtee 300 €:n tienatun palkan jälkeen portaittain tukia pois. Asumistukea en saa, koska asun puolisoni omistamassa asunnossa. Mitään muita tukia en saa.
Osa-aikatöitä ja keikkatöitä tekevänä taas olen ollut suoraan sanottuna useammin kuin kerran suoranaisesti kusessa: jos olen esimerkiksi tehnyt keikan palkanmaksun kannalta hankalaan aikaan, ja näin ollen palkanmaksu siirtyy seuraavalle kuulle (pahimmassa tapauksessa myös palkkalaskelman saanti), en saa palkkaa, ENKÄ työttömyystukea. Jos taas olen tehnyt keikan, ja joku muu taho on tehnyt jonkun inhimillisen virheen (unohtanut esimerkiksi välittää tietoni palkanlaskijalle), olen jälleen täysin tuloton. Kun sain olla vähän pidemmän kauden kokoaikaisessa palkkatyössä, olin huomattavasti paremmassa asemassa kuin nyt, ja tuloni hakkasivat mennen tullen työttömyystuet.
Ja tämä kommentti siksi, kun näitä "työttömät saa mielettömiä tukia" väitteitä vilisee keskustelusta toiseen, ja kokonaiskuva on, että työtön saisi maksusitoumuksella kampaamokäynnit, keskustan parhaimman kämpän, rajattomat taksikyydit ja vaikka ja mitä - ja tämän mielikuvan mukaan työttömiin suhtaudutaan, vaikka se on aivan pohjattoman kaukana omasta työttömän elämästäni.
Vierailija kirjoitti:
Tavallaan näinhän se on. Mies rakentaa talon vuodessa, mutta vuoden työpanoksesta työnantajalle saa vain känsät käteen.
Sivykulut ja verotus leikkaa niin paljon.
Kun rakennat itse, säästät jopa 40 euroa per tunti, nettona, koska sen verran joutuisit maksamaan palkatusta työntejästä (bruttopalkka + eläke + sivukulut + alv + ...)
Sitten kun teet duunia raksamiehenä, saat käteen verojen jälkeen ehkä 10-15 e. Vaikka joku maksaisi siitä sen 40 e.
Vierailija kirjoitti:
. Siinä sitten mielellään unohdetaan, että peruspäivärahaosan maksaa valtio. Milloin tosissaan kävi niin, että ihmiset eivät tunne mitään häpeää, kun sanovat olevansa ansiosidonnaisella?
95 % koko työttömyyskorvauksen summasta tulee valtiolta. Vaikka kassa maksaakin ansiosidonnaisen osuuden, siitäkin valtaosa tulee valtiolta. Valtio maksaa korvauksia kassalle. Ihan yksinkertainen peruskoulumatematiikka riittää ymmärtämään, ettei miljoonien ansiosidonnaisia pystyä kassan rahoista maksamaan.
Ossi on kuin mun eksäni. Aina silotellaan, ettei tuollaisia järjestelmän hyväksikäyttäjiä ole(ainakaan paljon) mutta kyllä niitä vaan on. Eksäni on 30v ja ollut viimeksi töissä 23-vuotiaana. Hän ei ole sairas eikä vammainen, ei edes masentunut, vaan häntä ei vain kiinnosta työnteko. Hänestä on typerää tehdä töitä, kun yhteiskunta elättää kuitenkin. Sujuvasti hän on nyt jo 8 vuotta vältellyt työntekoa. Ei ole käynyt yhdessäkään työhaastattelussa (tai ei ollut käynyt ainakaan vielä 4 vuoden työttömyyden jälkeen). Yhdellä parin päivän kurssilla kävi, missä opeteltiin kirjoittamaan cv.
Nyt työkkäri vihdoin pakotti hänet hakemaan aikuiskoulutukseen ja sinne hän pääsikin. Pitkin hampain tosin, ja olen aika varma, että koulu jää kesken.
Kansa senkun puolustelee näitä pummeja! En ymmärrä!
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei muuten ota huomioon että vaatihan sekin työtä että pysyy poissa työelämästä. Ja minusta vielä stressaavampaa kuin tavallinen työ koska tässä joutuu venkoilemaan eri ihmisten ja tahojen kanssa. Eli ei tuo mitään Karibian lomaa vastaa. Toisekseen artikkeli on ihan selvästi luotu sitä varten että tavalliset pulliaiset kääntävät katseensa pois oikeasta ongelmasta ja luulevat että tälläinen Ossi on koko yhteiskunnan tuhoaja.
Juu. Vaikka Ossin työmarkkinatuen väärinkäyttö ja sillä kehuskelu ärsyttääkin, ei todellakaan silti käy kateeksi. Ja entäs jos mies kyllästyykin ideologiaansa ja alkaa haluta töihin? Julkisesti myönnetty 20 vuoden työnvälttelyrupeama ei välttämättä ole mikään valttikortti työtä hakiessa.
Herää ajatus, että nämä vieroksujat saattavat vielä haalia jotain pimeitä tuloja lisäksi sillioin, tällöin, jotta voi edes joskus tehdä jotain kivaa.
Valtio ja työnantajat nähdään riistäjinä, vaikka juuri yhteiskunta pitää huolen ja työpaikka mahdollistaisi taloudellisia resursseja.
Vierailija kirjoitti:
Ossi on kuin mun eksäni. Aina silotellaan, ettei tuollaisia järjestelmän hyväksikäyttäjiä ole(ainakaan paljon) mutta kyllä niitä vaan on. Eksäni on 30v ja ollut viimeksi töissä 23-vuotiaana. Hän ei ole sairas eikä vammainen, ei edes masentunut, vaan häntä ei vain kiinnosta työnteko. Hänestä on typerää tehdä töitä, kun yhteiskunta elättää kuitenkin. Sujuvasti hän on nyt jo 8 vuotta vältellyt työntekoa. Ei ole käynyt yhdessäkään työhaastattelussa (tai ei ollut käynyt ainakaan vielä 4 vuoden työttömyyden jälkeen). Yhdellä parin päivän kurssilla kävi, missä opeteltiin kirjoittamaan cv.
Nyt työkkäri vihdoin pakotti hänet hakemaan aikuiskoulutukseen ja sinne hän pääsikin. Pitkin hampain tosin, ja olen aika varma, että koulu jää kesken.
Juuri näin se on! Miksiköhän kansa on niin sinisilmästä että tällainen mahdollistetaan.
Somppu ei koske nääkään talkoot. Niitä ei karenssit uhkaa KOSKAAN.
Ossin tuet on nyt katkolla...
https://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/hs-ideologisesti-tyoton-ki…
Jos Ossi ei tahdo tehdä töitä, olkoon tekemättä. Yhteiskunta voisi osoittaa sille ilmaisen patjapaikan vaikka jonkun käytöstä poistetun koulun lattialla muiden samanlaisten lusmujen seassa. Ei senttiäkään käyttörahaa, mutta tarpeeksi kaurahiutaleita, suolaa ja mahdollisuus puuron tekoon henkensä pitimiksi. Jokohan alkaisi työnhaku maistua?
Pelkkä kuriositeetti. Toinen on että luulen että koko totuus ei taida olla ihan tiedossa. Onko taustalla varallisuutta joka mahdollistaa joutenolon?