Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Ossi Nyman ei tee töitä ja sanoo, että työvoimatoimisto on ihmisoikeusloukkaus

Vierailija
13.10.2017 |

Helsinkiläinen Ossi Nyman ei mene töihin, koska ei halua tulla pakotetuksi vastenmielisiin hommiin. ”Suuri osa työstä on turhaa”, esikoiskirjailija sanoo.

- - Ossi Nyman, 39, on ideologisesti työtön. Hän ei halua mennä töihin, koska hän ei halua tehdä omasta mielestään typeriä hommia. Eikä hän kursaile yhtään kertoessaan ajatusmaailmastaan.

- - "Koko aikuisiän olen taistellut työkkärin kanssa ja yrittänyt pysyä poissa töistä, että saisin tehdä mitä itse haluan, mutta saisin silti työmarkkinatukea."

HS 13.10.2017

https://www.hs.fi/elama/art-2000005405564.html

Kommentit (578)

Vierailija
361/578 |
14.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantajat ovat syrjiviä riistäjäkapitalisteja siksi töitä ei kannata tehdä!

Vierailija
362/578 |
14.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huh huh! Mikä ketju! En olisi uskonut että avoimesti työtä vieroksuvaa ja yhteiskunnan tukien hyväksikäyttäjää puolustellaan!? Keitä nämä ihmiset ovat jotka oikeuttavat tällaisen toiminnan? Harrastavat itse samaa vai? Olen järkyttynyt ja sanaton.

Minä, koulutettu keskiluokkainen perheellinen mies, yhteiskunnallinen nettomaksaja (useampi vuosi peräkkäin +80ke tulot, nyt alhaisemmat), ymmärrän heppua hyvin.

Sillä mikään ei ole niin typerää kuin ajaa itsensä meikäläisen asemaan jossa käytännössä joka helvetin taho on koura ojossa joko taloudellisten resurssieni tai ajankäyttöni perään.

Ossi on tajunnut välttää tämän tilanteen ja pitää pelialoitteet aika hyvin itsellään joskin taloudelliset rajoitteet huomioiden. Joka tapauksessa varmasti tyytyväisempi elämäänsä kuin minä.

(Tätäkin kirjoitan kylpylähotellista, "rentouttavalta syyslomalta" - ei napannut lähteä, mutta se helvetinmoinen vinkuna ja huuto "kun sä et ole mistään yhteisestä tekemisestä kiinnostunut...". 800 euroa tämäkin reissu, ttu...)

En tiedä kummat ovat ärsyttävämpiä, nämä omia puutteitaan glorifioivat ossit vai hyväosaiset köyhyyttä romantisoivat kermaperseet jotka voisivat todellisuudessa helposti valita myös ossin osan mutta mielummin ruikuttavat omaa saamattomuuttaan ja haaveilevat elämästä jonka kurjuudesta heillä ei ole mitään käsitystä.

Voin kertoa sinulle salaisuuden. Lakkaat vain tekemästä töitä ja annat pois kaikki omistamasi resurssit. Aika pian kukaan ei niitä enää ole käsi ojossa hamuamassa ja saat ihan vapaasti viettää laatuaikaa yksinäisyydessä muutaman sadan euron kuukausibudjetilla. Sen kun alat elää elämää jota haikailet mutta joka todellisuudessa on niin paskaa että tämän maailman ossit kehittelevät kaikenlaisia "eettisiä" ajatusrakennelmia sen kestämistä helpottamaan.

Muuttaessani omilleni omaisuuteni oli verkkarit, parit alusvaatteet, vanha 15" töllö ja roskiksesta dyykatty nippu tyhjiä mappeja opiskeluita varten. Juuri ja juuri olin saanut paskaduuneista maksettua opiskelijakämpän vuokratakuun, seuraavaan liksaan oli selvittävä satasella. Paskaduunitienestini olivat menneet sisarusteni elättämiseen kun konkkaan menneillä vanhemmilla ei ollut mitään tuloja.

Joten tiedän kyllä mitä köyhyys on ja sinne haluan takaisin, viimeistään siinä vaiheessa kun muxut on ulkona kuviosta. Tilanne on siinä mielessä kuitenkin epäaito että kestää vaatimattomalla elämällä 7-10v ennen kuin myyty omaisuus (kämppä, auto etc) on nollattu ennen kuin ollaan "ossina", noin 58-61v ikäisenä.

Liian myöhään kuitenkin, olisi pitänyt heti kolmekybäisenä ennen muksuja pistää täysjarru tälle typeryydelle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/578 |
14.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huh huh! Mikä ketju! En olisi uskonut että avoimesti työtä vieroksuvaa ja yhteiskunnan tukien hyväksikäyttäjää puolustellaan!? Keitä nämä ihmiset ovat jotka oikeuttavat tällaisen toiminnan? Harrastavat itse samaa vai? Olen järkyttynyt ja sanaton.

Minä, koulutettu keskiluokkainen perheellinen mies, yhteiskunnallinen nettomaksaja (useampi vuosi peräkkäin +80ke tulot, nyt alhaisemmat), ymmärrän heppua hyvin.

Sillä mikään ei ole niin typerää kuin ajaa itsensä meikäläisen asemaan jossa käytännössä joka helvetin taho on koura ojossa joko taloudellisten resurssieni tai ajankäyttöni perään.

Ossi on tajunnut välttää tämän tilanteen ja pitää pelialoitteet aika hyvin itsellään joskin taloudelliset rajoitteet huomioiden. Joka tapauksessa varmasti tyytyväisempi elämäänsä kuin minä.

(Tätäkin kirjoitan kylpylähotellista, "rentouttavalta syyslomalta" - ei napannut lähteä, mutta se helvetinmoinen vinkuna ja huuto "kun sä et ole mistään yhteisestä tekemisestä kiinnostunut...". 800 euroa tämäkin reissu, ttu...)

Kai edes peitto heilui?

Ei, en viitsi yrittää eikä edes huvita, sen verran inhottaakin ajatus tuon kanssa vehtaamisesta.

Ammattilaiselta olisi voinut saada aika laatuhoidon samaan hintaan...

Vierailija
364/578 |
14.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Justiinhan Sipilä tilas maailmalta toissa vuonna 30000 Ossia lisää.

Niin. Niitä nämä vouhkaajat eivät juuri tuomitse, vaikka syytä olisi. Syy on selvä. Mitä lähempänä on itseään, sitä enempi se aiheuttaa kadehtimista ja vihaa. Sama juttu kun joku on kateellinen kun naapurilla on parempi auto. Rikkaat eivät jaksa jostain ossista kadehtia, vaan lähes saman sosioekonoomisen aseman omaavat, mukamas paremmat.

Vierailija
365/578 |
14.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai edes peitto heilui?

Ei, en viitsi yrittää eikä edes huvita, sen verran inhottaakin ajatus tuon kanssa vehtaamisesta.

Ammattilaiselta olisi voinut saada aika laatuhoidon samaan hintaan...

Jep. Ja ammattilaisen kanssa lähes tulkoon aina happy end.

Vierailija
366/578 |
14.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mohammed, Hussein, Mohamed. Tulevaisuutemme on koneinsinöörien ja astronauttien kätösissä. Eipä siis huolta huomisesta.

Sipilähän sanoi pari vuotta sitten ykkösaamussa, että ne on ahkeria ja kovia työntekijöitä. Juuri tälläistä osaamista suomi tarvitsee :)

Ongelma onkin siinä, että ne oppivat hyvin äkkiä yhtä laiskoiksi kuin ossit. Siksi tämä on kestävän kehityksen kannalta vähän ihmeellistä (kauniisti sanottuna).

Vierailija
367/578 |
14.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suuret ikäpolvet eläköityvät ja elämäntapatyöttömien määrä kasvaa. Tästä seuraa se, että verot ja työmaksut nousevat ja työurat pitenevät. Palkat eivät kuitenkaan nouse. Eli meille työssä käyville jää vähemmän rahaa ja kohta ei työssäkäynti enää kannata. Tosin ei se kannata nytkään, kun miettii, että jo lapsen päivähoitomaksut ja matkakulut ovat yli puolet palkasta. Käteen jää vähemmän, kuin työttömänä. Onneksi ensi vuonna lapsi menee kouluun ja on vain ip-kerhomaksu, joka on 1/3 siitä, mitä päivähoitomaksu nyt.

Itse en voisi olla vapaaehtoisesti työtön, koska haluan olla esimerkkinä lapselleni. Olen nähnyt itse sen mallin ja oppinut, että rahan eteen tehdään töitä.

Lapselle pitää antaa myös malli siitä ettei alihinnoittele omaa työtään. Suomessa tuntuu olevan vallalla ajatus että työtä tehdään työn vuoksi eikä toimeentulon takia. Tämä ajattelutapa tietysti hyödyttää kapitalismia jolle orjatyövoima on aina tervetullutta. Ossi on oikeassa siinä että kukaan miljoonia tienaava ei ole ansainnut sitä omalla työllään vaan repinyt sen muiden selkänahasta.

Vierailija
368/578 |
14.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suuret ikäpolvet eläköityvät ja elämäntapatyöttömien määrä kasvaa. Tästä seuraa se, että verot ja työmaksut nousevat ja työurat pitenevät. Palkat eivät kuitenkaan nouse. Eli meille työssä käyville jää vähemmän rahaa ja kohta ei työssäkäynti enää kannata. Tosin ei se kannata nytkään, kun miettii, että jo lapsen päivähoitomaksut ja matkakulut ovat yli puolet palkasta. Käteen jää vähemmän, kuin työttömänä. Onneksi ensi vuonna lapsi menee kouluun ja on vain ip-kerhomaksu, joka on 1/3 siitä, mitä päivähoitomaksu nyt.

Itse en voisi olla vapaaehtoisesti työtön, koska haluan olla esimerkkinä lapselleni. Olen nähnyt itse sen mallin ja oppinut, että rahan eteen tehdään töitä.

Lapselle pitää antaa myös malli siitä ettei alihinnoittele omaa työtään. Suomessa tuntuu olevan vallalla ajatus että työtä tehdään työn vuoksi eikä toimeentulon takia. Tämä ajattelutapa tietysti hyödyttää kapitalismia jolle orjatyövoima on aina tervetullutta. Ossi on oikeassa siinä että kukaan miljoonia tienaava ei ole ansainnut sitä omalla työllään vaan repinyt sen muiden selkänahasta.

Siis "on repinyt"

Vierailija
369/578 |
14.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mohammed, Hussein, Mohamed. Tulevaisuutemme on koneinsinöörien ja astronauttien kätösissä. Eipä siis huolta huomisesta.

Sipilähän sanoi pari vuotta sitten ykkösaamussa, että ne on ahkeria ja kovia työntekijöitä. Juuri tälläistä osaamista suomi tarvitsee :)

Ongelma onkin siinä, että ne oppivat hyvin äkkiä yhtä laiskoiksi kuin ossit. Siksi tämä on kestävän kehityksen kannalta vähän ihmeellistä (kauniisti sanottuna).

Suomalaiselta vaan puuttuu se röyhkeys mitä noilla taas on. Suomalainen nielee paskansa, nämä ei. Noilla on myös niin hyvät taustajoukot takana, että perseily ja tyytymättömyys ovat taattua. Kiitos suomi kun olemme munattomia hölmöläisiä näiden paapomisen johdosta. Töihin näitä ei voi edes harkita ohjaavansa. Se on sitä rasismia.

Vierailija
370/578 |
14.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työnantajat ovat syrjiviä riistäjäkapitalisteja siksi töitä ei kannata tehdä!

Tässä loistava esimerkki  ihmisestä joka ei tajua että itse voisi palkkarahoillaan liittyä kapitalistin rintamaan jos vaan lopettaisi kitisemisen. Mun syy käydä töissä on se että voin käyttää palkkarahojani sijoituksiin jolloin rahani työskentelee puolestani. Mut Ossi ja muut vastaavat  mieluummin ovat Kelan ja työkkärin orjia, mikä vasta tyhmää onkin. Vapaus puuttuu, kokoajan joutuu olemaan varpaillaan TE-toimiston takia.

Ossin "vapaus" on kovin kaukana siitä vapaudesta minkä omalla palkallaan elävä ja palkkaansa fiksusti  sijoittava saa.

Vierailija
371/578 |
14.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin jäin työttömäksi 56-vuotiaana. Sitten huomasin, etten kuollutkaan. Sain tarpeekseni sukulaisteni kyselyistä "miten sä saat aikasi kulumaan?". Menin sitten töihin. Vaihdoin kokonaan alaa. Ikinä ei tullut edes mieleeni, ettenkö saisi taas töitä. Olin 58-vuotias vaihtaessani alaa.

Vierailija
372/578 |
14.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan se selvää, että jos vanhemmat eivät ole olleet koskaan töissä, miten lapsikaan voisi ymmärtää työnteon merkitystä? Toisaalta, onko työnteko eli voittojen tuottaminen toisille tai byrokratian elättäminen ihmiselle se tärkein asia elämässä?[/quote]

Juurin näin.

Miettikää, rakkaat ihmiset, mitä SINÄ haluat elämältä? Suurin osa ihmisistä tekee, mitä media haluaa.

Vierailija
373/578 |
14.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en nää kyllä että olis millään tavalla oikein että muut pakotetaan elättämään työnvieroksujat. Onneks tää meno ei enää pitkää tuu jatkumaan. Ossi itse vauhdittaa asioita tulemalla julkisuuteen.

Noin te ootte sanonu jo 30 vuotta, ehkä pitempäänkin, mutta sen kauemmas en muista. Eli milloin se "menon jatkuminen" siis loppuu? Aika kauan jo saanut odottaa ilman että on tapahtunu muuta ku tyhjiä uhkauksia.

Tehkää mitä tykkäätte! Ens vuonna tähän aikaan meikäläinen on jo kaukana täältä! Kämppä on myynnissä, mökki myyty viime kesänä. Kohta täällä ei enää pidättele mikään. Aikuiset lapsetkin jo omillaan ja muuttaneet hekin muualle. Mun puolesta tää pelleily jatkukoon vaikka maailman tappiin mutta mun rahoja ette enää vie!

Vierailija
374/578 |
14.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ossi laiska työtön kossi

taas töitä välttelee?

Ja palaneeko paperossi

joutilaana loikoilee?

Ja työttömänä pysytään

periaatteen vuoksi.

Pokkaakin kait kysytään

tuet sen kun juoksi?

Tää tarina on Nymanista

siis Ossi, nimeltään.

Kait heitä olis pitkä lista

käynkö, syyttämään?!

Vierailija
375/578 |
14.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se selvää, että jos vanhemmat eivät ole olleet koskaan töissä, miten lapsikaan voisi ymmärtää työnteon merkitystä? Toisaalta, onko työnteko eli voittojen tuottaminen toisille tai byrokratian elättäminen ihmiselle se tärkein asia elämässä?[/quote]

Juurin näin.

Miettikää, rakkaat ihmiset, mitä SINÄ haluat elämältä? Suurin osa ihmisistä tekee, mitä media haluaa.

Nimenomaan tämä: voittojen tuottaminen toisille. Ihmiset pitävät kunnia-asianaan tehdä "mitä tahansa työtä". Viis siitä että palkka on surkea ja työnantaja kerää voitot. Sairas työmoraali jyrää alleen ihmisarvon!

Vierailija
376/578 |
14.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukunimi velvoittaa Nymania... :D :D

377/578 |
14.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä5770 kirjoitti:

Kannatan silti kansalaispalkkaa. En siksi että tämän maailman osseilla olisi jokin oikeus elää pummina koko elämänsä. Vaan siksi että meillä muilla on velvollisuus huolehtia myös näistä osseista, jotka eivät itse siihen kykene, vaikka he kuinka selittäisivät kykenemättömyytensä "oikeudeksi" olla huolehtimatta itsestään.

(Sivuhuomautuksena todettakoon, että käsittääkseni tämä Ossi sanoi muuttaneensa useaan kertaan naisten perässä. Hänellä on siten ollut elättäjinään muitakin tahoja kun yhteiskunta...)

Miksi osseilla on vain oikeuksia, ja muilla vain velvollisuuksia? Miksi ossit saavat oikeutenaan pummata naisilta, yhteiskunnalta, sinulta ja minulta? Ossihan mitä ilmeisimmin kykenisi johonkin bulkkiduuniin, jos kerran kirjaakin osaa kirjoittaa, mutta ei itse halua. Tietty jos Ossi ei vielä ole julkaissut mitään, vaikea häntä on kirjailijana pitää. En minäkään ole maalari, vaikka piirrustelen kotona huvikseni vesiväreillä. 

Kuten sanoinkin, ei osseilla ole oikeuksia (sen enempää kun muillakaan varkailla), he vain kuvittelevat niin. Sillä ei kuitenkaan ole merkitystä onko osseilla oikeuksia vai ei, koska he tekevät mitä tekevät joka tapauksessa. 

Ihmisellä yleisesti puolestaan on velvollisuus huolehtia kanssaihmisistään, se liittyy minun maailmankuvassani ihmisyyden perusolemukseen (ja utilitaristiseltakin kannalta katsottuna yhteiskuntarauha on hyödyllinen ja sen vuoksi siihen kannattaa panostaa). Ossit eivät näistä inhimillisistä velvollisuuksista piittaa, mutta vastuullisten ihmisten tulee vastuunsa kantaa osseista huolimatta.

378/578 |
14.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä kummat ovat ärsyttävämpiä, nämä omia puutteitaan glorifioivat ossit vai hyväosaiset köyhyyttä romantisoivat kermaperseet jotka voisivat todellisuudessa helposti valita myös ossin osan mutta mielummin ruikuttavat omaa saamattomuuttaan ja haaveilevat elämästä jonka kurjuudesta heillä ei ole mitään käsitystä.

Voin kertoa sinulle salaisuuden. Lakkaat vain tekemästä töitä ja annat pois kaikki omistamasi resurssit. Aika pian kukaan ei niitä enää ole käsi ojossa hamuamassa ja saat ihan vapaasti viettää laatuaikaa yksinäisyydessä muutaman sadan euron kuukausibudjetilla. Sen kun alat elää elämää jota haikailet mutta joka todellisuudessa on niin paskaa että tämän maailman ossit kehittelevät kaikenlaisia "eettisiä" ajatusrakennelmia sen kestämistä helpottamaan.

Muuttaessani omilleni omaisuuteni oli verkkarit, parit alusvaatteet, vanha 15" töllö ja roskiksesta dyykatty nippu tyhjiä mappeja opiskeluita varten. Juuri ja juuri olin saanut paskaduuneista maksettua opiskelijakämpän vuokratakuun, seuraavaan liksaan oli selvittävä satasella. Paskaduunitienestini olivat menneet sisarusteni elättämiseen kun konkkaan menneillä vanhemmilla ei ollut mitään tuloja.

Joten tiedän kyllä mitä köyhyys on ja sinne haluan takaisin, viimeistään siinä vaiheessa kun muxut on ulkona kuviosta. Tilanne on siinä mielessä kuitenkin epäaito että kestää vaatimattomalla elämällä 7-10v ennen kuin myyty omaisuus (kämppä, auto etc) on nollattu ennen kuin ollaan "ossina", noin 58-61v ikäisenä.

Liian myöhään kuitenkin, olisi pitänyt heti kolmekybäisenä ennen muksuja pistää täysjarru tälle typeryydelle.

Et tiedä mitä on köyhyys. Nuorena olit kenties vähävarainen mutta sinulla oli hallinnassasi 40 vuoden tulevaisuus ja työreservi.

Mieti sitä viisikymppistä pitkäaikaistyötöntä jolla ei ole omaisuutta, ei työtä, ei mitään tulevaisuutta. Ei vaihtoehtoja joista valita, ei mitään mitä odottaa. Kukaan ei häntä töihin ota eikä tarjoa mahdollisuutta parantaa elämää. Ainoa mitä on tiedossa on kituuttaminen kädestä suuhun muutamalla satasella kuukaudessa hautaan asti. Ainoana seurana tietoisuus siitä että pysyy hengissä vain toisten armosta.

Hän on köyhä.

(En ota kantaa siihen mikä on köyhyyden syy, se voi olla itse aiheutettua tai ei).

Vierailija
379/578 |
14.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmä töitä tekee, viisas pääsee vähemmällä! Ja kansa kiltisti maksaa ja vielä puolustelee näitä Osseja! Hyvä Suomi!

Vierailija
380/578 |
14.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en nää kyllä että olis millään tavalla oikein että muut pakotetaan elättämään työnvieroksujat. Onneks tää meno ei enää pitkää tuu jatkumaan. Ossi itse vauhdittaa asioita tulemalla julkisuuteen.

Noin te ootte sanonu jo 30 vuotta, ehkä pitempäänkin, mutta sen kauemmas en muista. Eli milloin se "menon jatkuminen" siis loppuu? Aika kauan jo saanut odottaa ilman että on tapahtunu muuta ku tyhjiä uhkauksia.

Tehkää mitä tykkäätte! Ens vuonna tähän aikaan meikäläinen on jo kaukana täältä! Kämppä on myynnissä, mökki myyty viime kesänä. Kohta täällä ei enää pidättele mikään. Aikuiset lapsetkin jo omillaan ja muuttaneet hekin muualle. Mun puolesta tää pelleily jatkukoon vaikka maailman tappiin mutta mun rahoja ette enää vie!

Niin ulkomailla et ehkä joudu elättämään suomalaisia, mutta Suomen veronmaksajat maksavat yhä eläkkeesi sinne jonnekin kauas.  Joudut maksamaan siellä jossain itsesi myös kipeäksi pelkästä perusterveydenhuollosta, kun muualla ei ole samanlaista julkista terveydenhuoltoa kuin täällä ja varsinkaan jos sinulla ei ole tämän maan x kansalaisuutta, niin olet kaiken sen ulkopuolella. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän neljä