HS: Ossi Nyman ei tee töitä ja sanoo, että työvoimatoimisto on ihmisoikeusloukkaus
Helsinkiläinen Ossi Nyman ei mene töihin, koska ei halua tulla pakotetuksi vastenmielisiin hommiin. ”Suuri osa työstä on turhaa”, esikoiskirjailija sanoo.
- - Ossi Nyman, 39, on ideologisesti työtön. Hän ei halua mennä töihin, koska hän ei halua tehdä omasta mielestään typeriä hommia. Eikä hän kursaile yhtään kertoessaan ajatusmaailmastaan.
- - "Koko aikuisiän olen taistellut työkkärin kanssa ja yrittänyt pysyä poissa töistä, että saisin tehdä mitä itse haluan, mutta saisin silti työmarkkinatukea."
HS 13.10.2017
Kommentit (578)
Vierailija kirjoitti:
Onko tämä Ossi nyt sitten oleellisesti suurempi lusmu kuin tämä rahamies, jonka mielestä ilmeisesti vain köyhät joutavat satunnaiseen pakkotyöhön (joka ei välttämättä yhtään sen enempää ole heidän osaamisalaansa)?
Ex-johtaja tienasi 180 000 € vuodessa,
kutsuttiin palkattomaan työkokeiluun
"Ehdotetaan jotain kärrypojan hommia"
Olisihan se aika vinksahtanutta, jos pian eläkkeelle jäävä, hyvin koulutettu, pitkän ja menestyneen työuran tehnyt mies laitettaisiin palkattomaksi kärrypojaksi. Suomessa kun on paljon sellaisia työttömiä, joille ne palkattomat kärrypojan hommat sopisi paljon paremmin. (Enkä nyt ota kantaa palkattomien kärrypoikien käytön puolesta vaan totean, että kun niitä hommia kuitenkin on, niihin kannattaisi valita joku joka voi oikeasti hyötyä niistä. Tai joku joka ei ole viitsinyt hankkia kunnon koulutusta ja/tai on ollut työttömänä niin kauan, että sen olisi jo korkea aika tehdä jotakin tukiensa eteen.)
Arvelen, että Ossi tällä esiin tulollaan on aloittelemassa vaalityötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä5770 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä tässä ideologisessa työttömyydessä mättää se, että siinä yksi ryhmä oikeuttaa muka arvoillaan oman joutenolonsa. Samalla he kuitenkin ottavat yhteiskunnalta hyödykkeitä, jotka rahoitetaan pitkälti työssäkäyvien ihmisten verovaroilla.
Tuollaisen elämäntyylin hyväksymisessä unohdetaan, ettei se ole mahdollinen, jos kaikki toimisivat niin. Sen sijaan on utopiaa, että sitä voitaisiin pitää jotenkin tavoiteltavana tai hienona asiana.
Pohjimmiltaan aika monessa näistä "en tee" -tapauksista on kyse passiivis-aggressiivisuudesta, joka kanavoidaan yhteiskunnan rakenteisiin ja systeeminen epäinhimillisyyteen, kun pohjimmiltaan kyse on sitä, ettei kestetä nähdä omia puutteita ja riittämättömyyttä.
Joo, se on juuri näin. Omat puutteet ja kyvyttömyys elää yhteiskunnassa omalta osaltaan sen olemassaolosta vastuuta kantaen käännetään ikään kuin hyveiksi ja oikeuksiksi olla vastaamatta omasta elämästään.
Kannatan silti kansalaispalkkaa. En siksi että tämän maailman osseilla olisi jokin oikeus elää pummina koko elämänsä. Vaan siksi että meillä muilla on velvollisuus huolehtia myös näistä osseista, jotka eivät itse siihen kykene, vaikka he kuinka selittäisivät kykenemättömyytensä "oikeudeksi" olla huolehtimatta itsestään.
(Sivuhuomautuksena todettakoon, että käsittääkseni tämä Ossi sanoi muuttaneensa useaan kertaan naisten perässä. Hänellä on siten ollut elättäjinään muitakin tahoja kun yhteiskunta...)
Mä en nää kyllä että olis millään tavalla oikein että muut pakotetaan elättämään työnvieroksujat. Onneks tää meni ei enää pitkää tuu jatkumaan. Ossi itse vauhdittaa asioita tulemalla julkisuuteen.
Niin mitä sä oikein kuvittelet tapahtuvan?
Rahat loppuu! Eikö se ole sanomattakin selvää? Nyt Ossin tultua julkisuuteen moni pienipalkkainen päättää tehdä samoin ja ryhtyä työttömäksi kun kerran silläkin elää. Ja lisäksi saa käyttää aikansa mihin haluaa. Veroja joudutaan nostamaan ja lopulta kukaan ei halua käydä töissä kun jää niin vähän käteen.
No tuota, miksi kenenkään sitten pitäisi käydä töissä jos se on kerran ainoastaan halusta kiinni eikä välttämättömyydestä? Ymmärrätkö miten tuotanto ja talous toimivat? Ei töitä tehdä siksi että tehdään töitä.
Niinhän mä sanoin! Töitä tehdään palkan vuoksi ja jos siitä palkasta täytyy elättää siivellä eläjät niin miksi kukaan enää haluaisi töissä käydä? Jos tuillakin mahdollistetaan eläminen? Ketä motivoi herätä kukon laulun aikaan menemään pienipalkkaiseen työhön josta verojen jälkeen jää niin vähän käteen että sillä hädintuskin tulee toimeen? Jos kerran tukien varassa voi jättää menemättä? Tukien saajia tulee entistä enemmän ja kuka ne tuet maksaa? No suurituloiset tietenkin! Ja jotta ne tukirahat riittäisi täytyy niiden suurituloisten veroja nostaa. Ja kuka ne pienipalkkaisten työt tekee kun ketään ei enää kiinnosta?
No kuule sitten varmaan niitä palkkoja täytyy nostaa.
No älä! Mikä tässä kesti tajuta?
Tämä on sosialismin ongelma. Siksi kommunistivaltiot kaatuvat ennenpitkään.
Verotus tappaa työn tekemisen hyödyt. Kotona kattoon syleskely ajaa saman asian.
Entä Päivi Lipponen. Laskee tarkasti ettei tee yhtään ylimääräistä tuntia töitä, ettei vain menetä sopeutumiseläkettä. Taatusti Lipposet tulisivat toimeen ilman tätä eläkettä.
Nostan hattua Ossille. Mikään ei ole niin perseestä kuin työnteko. Useimmiten palkka on naurettava verrattuna menetettyyn aikaan. Lisäksi joutuu työpaikalla usein sietämään idiootteja joiden henkinen kehitys on jäänyt 3-vuotiaan tasolle.
En ole itse koskaan allekirjoittanut yhtään sopimusta, jossa luovutan elämäni työmarkkinoiden, tai muunkaan yhteiskunnallisen auktoriteetin hyväksi.
Olen iloinen, ettei ole lapsia. Olisi vastuutonta tehdä tänne uusia orjia niin kauan, kun elannon turvaamiseksi ei ole muita keinoja kuin toimia palkkaorjana.
Onneksi olen nykyään työkyvytön. Kyllä oli kaikki duunit perseestä missä olen ollut. Vain yhdessä oli siedettävä palkka ja se oli onneksi osa-aikaduunia.
Muistan edelleen työvoimatoimiston virkailijoiden ilmeet kun sanoin niille monesti että tehköön töitä ne ketkä haluaa, minua ei kiinnosta. Huvittaa vieläkin, kun vein virkailijoille lääkärintodistukset työkyvyttömyydestä. Kun sanoin ettei ole ollut ikinä pienintä haluakaan työntekoon, niillä kärähti piuhat ja alkoivat käyttäytyä niinkuin työhaluttomuuteni kumoaisi työkyvyttömyyteni.
Muta eihän ne lääkäreiden todistusten edessä mtiään mahtaneet.
Vitun idiootit orjuuttajat.
Minun terveydentila heikenty ja oli pakko jättää ammattini joka oli fyysisempää, yritänkin nyt seuraavaksi kouluttautua minulle sopivampaan & mieleisempään ammattiin mutta en vielä tänä vuonna päässyt sisään, yritän jokavuosi kunnes pääsen, olenjo löytänyt ainakin yhden jota koulutusta tavoittelen, pitäisikö minunkin vaan kuolla poies niinkun?
Minä olenkyllä ollut jo vuosia työelämässä ja haluan takaisin, minun mielestä on nyt oikein saada hetken hengähtää! Opetella esimerkiksi uusia taitoja jotka joskus saattavat tuoda rahaa.
Ei ihmisen elämä voi ainoastaan olla työtä
Miksi rehellisyyttä ei arvosteta nykysuomessa? Palkinnon ansaitsisi. Eihän hän tee mitään erilailla kuin ne , jotka valehtelevat etsivänsä toitä 24h vuorokaudessa. Varsinkin kun tiedetään ettei töitä ole oikeasti kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuo ihan täysillä käy, joutenolo pehmittänyt pään. Jäädään vaan kaikki kotiin kehittämään itseämme, ei tule kauppaan ruokaa eikä ole kukaan sitä myymässä, loppuu tukien lisäksi sähkön- ja vedentulo Ossilta ja tiet jäävät auraamatta talvella. Lääkäriin ja hammaslääkäriin ei ole asiaa kun ei ole ketään töissä. Sossusta ei kukaan jaa rahaa koska virkailijat ovat kehittämässä itseään.
Todellisuus kohtaa.
Mutta Te-toimiston johtaja on kyllä syyllistynyt johonkin rikkeeseen kun on julkisesti kailottanut että Ossin tuet menevät syyniin. Kyseessähän on ihmisen yksityisasia, ei kansan asia, vaikka Ossi julkisuuteen tulikin.
Työkkäri sai tästä nyt vaan valttikortin jota käyttää tehostaakseen ukaasejaan. "Näin käy jos lusmuilee". Ossi voikin tästä tehdä rikosilmoituksen ja saa vielä hyvät kärsimyskorvaukset kaupan päälle.Tämä se aina ontuu, että kun joku tekee jotain niin hänen pitäisi miettiä onko se kovin kestävää jos kaikki tekisivät samalla tavalla. Esim. nunnat ja munkit luostareissa siveysvaloineen. Mitä kävis ihmiskunnalle jos kaikki lopettaisivat lisääntymisen? Tai vaikka lääkäri. Mitä jos kaikki alettais lääkäreiksi, kuka aurais tiet, tyhjentäsi roskikset, kehittäis teknologiaa jne.? Eihän täällä vois tehdä yhtään mitään jos pitäis aina miettiä sitä kautta että onko tämä nyt oikein, mitä jos kaikki tekisivät samalla tavalla. Ideahan on siinä, että jokainen me ollaan erilaisia ja tykätään eri asioista. Jos jokainen tekee SITÄ MITÄ TYKKÄÄ, niin sitten me voidaan olla lääkäreitä, tien auraajia, työttömiä itsensä kehittäjiä ja mitä nyt vain ja kuta kuinkin onnellisia. Yksi ainut elämä, tehkäämme sitä mistä nautimme.
No ei kai kyse olekaan siitä, etteikö jokainen saisi olla sellainen kuin haluaa ja tehdä miten huvittaa. Silloin täytyisi kuitenkin antaa systeemin mukaan elävien elää omaa elämäänsä järjestelmineen ja jättäytyä itse noukkimasta rusinoita heidän pullastaan.
Tuollaisessa ajattelussa tavallaan hyvin narsistisella tavalla puolustaudutaan korottamalla itsensä mudien yläpuolelle. Muut ovat ikään kuin aivottomia lampaita, jotka eivät ymmärrä, että työssäkäynti on turhaa, kun paljon kivempi olisi tehdä omia juttujaan. Sen sijaan suuret hienot ihmiset ymmärtävät, että kaikki saavat toteuttaa itseään vapaasti, ja heitä voivat ymmärtää vain muut samankaltaiset hienot yksilöt. Kieltäytään ikään kuin näkemästä, että itse ollaan juuri niitä, jotka ovat eniten riippuvaisia systeemistä ja yhteiskunnan tulonsiirroista.
Kerrotko vielä millä tavalla ihminen voi esim. Suomessa elää jättäytymällä järjestelmän ulkopuolelle? Pitäisikö soittaa esim. presidentille ja kertoa, että olen nyt jättäytynyt systeemin ulkopuolelle, joten systeemin laitkaan eivät sitten koske minua, ihan vain tiedoksi. Rakennan Lapin erämaahan itselleni talon siellä kasvavista puista ja metsästän mitä eteen tulee ilman mitään systeemin keksimiä metsästyslupia henkeni pitimiksi. Että jos tekee mieli rankaista, niin muistakaa että en käytä systeemin tarjoamaa työttömyyskorvausta tai muitakaan palveluita ja kaikin muinkin tavoin olen systeemin ulkopuolella. Lakinne ja sääntönne eivät kosketa minua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällaiset Ossin kaltaiset elämäntapaintiaanit saa aina vaan vakuuttuneemmaksi siitä että tämän maan tukijärjestelmä on liian hyvä. Työnteko taatusti kiinnostaisi Ossin kaltaista loistakin jos ei mahdollisuutta elää muiden työstä kerätyillä rahoilla olisi.
Kyllä laitettas sun suu toistepäin kun ne ossit päättäiskin ykskaks ryhtyä tekeen töitä ja tulisi kanssas jakamaan sen. ;D
Onko sittenkin parempi, että osa pysyy lestissään?
Yritä nyt tajuta ettei tollaset SAA töitä sen jälkeen ku parikymmentä vuotta on niitä sujuvasti vältelleet. Ei ne oo mikään uhka kenellekään. Ai että ne vaan "päättää" tulla jaolle. Niin varmaan...
Ossihan kertoi olleensa jossain israelilaisessa kommuunissa tiskarina ja pitäneensä siitä, koska sillä oli näkyvä merkitys (vai miten sen asian nyt muotoilikaan). Minulla on ihan samanlainen fiilis. Jos tuntuisi siltä, että tekisin työlläni jotain yhteisöni HYVÄKSI, tekisin varmasti mielelläni oman osani. Mutta just joku kiinalaisen muovikrääsän myyminen tai turhanpäiväisten lehtien kauppaaminen puhelimella ihmisille on enemmän haitaksi kuin hyödyksi. Tämä meno on nykyisin ihan älytöntä. Hyvä Ossi, ihan olet oikealla asialla!
Vierailija kirjoitti:
Huh huh! Mikä ketju! En olisi uskonut että avoimesti työtä vieroksuvaa ja yhteiskunnan tukien hyväksikäyttäjää puolustellaan!? Keitä nämä ihmiset ovat jotka oikeuttavat tällaisen toiminnan? Harrastavat itse samaa vai? Olen järkyttynyt ja sanaton.
Minä, koulutettu keskiluokkainen perheellinen mies, yhteiskunnallinen nettomaksaja (useampi vuosi peräkkäin +80ke tulot, nyt alhaisemmat), ymmärrän heppua hyvin.
Sillä mikään ei ole niin typerää kuin ajaa itsensä meikäläisen asemaan jossa käytännössä joka helvetin taho on koura ojossa joko taloudellisten resurssieni tai ajankäyttöni perään.
Ossi on tajunnut välttää tämän tilanteen ja pitää pelialoitteet aika hyvin itsellään joskin taloudelliset rajoitteet huomioiden. Joka tapauksessa varmasti tyytyväisempi elämäänsä kuin minä.
(Tätäkin kirjoitan kylpylähotellista, "rentouttavalta syyslomalta" - ei napannut lähteä, mutta se helvetinmoinen vinkuna ja huuto "kun sä et ole mistään yhteisestä tekemisestä kiinnostunut...". 800 euroa tämäkin reissu, ttu...)
Demokratian ominaisuus on se, että ennen pitkää köyhät työnvieroksujat äänestävät itselleen kaikki tuet. Seurataan mielenkiinnolla, mitä sitten tapahtuu, jos ollaan kaikki vielä hengissä siinä vaiheessa.
t. Aivoviety.
Vierailija kirjoitti:
Demokratian ominaisuus on se, että ennen pitkää köyhät työnvieroksujat äänestävät itselleen kaikki tuet. Seurataan mielenkiinnolla, mitä sitten tapahtuu, jos ollaan kaikki vielä hengissä siinä vaiheessa.
t. Aivoviety.
Kyllähän nyt jo varmaankin yli puolet on nettosaajia (opiskelijat, eläkeläiset, pienipalkkaiset) ja nettomaksajat ovat vähemmistö.
Enemmistöllä on houkutus yrittää ottaa kiko ajan lisää meiltä nettomaksajilta.
Onneksi osa enemmistöstä (nettisaajista) ymmärtää että jos meiltä nettosaajilta kupataan koko ajan lisää, lähdemme karkuun.
Itselläkin aivan sama missä maassa nykyisen työni tekisin, englanniksi kaikki on kuitenkin. Toistaiseksi "juuret" pitäneet kotimaassa.
Mutta en kyllä katso velvollisuudekseni Osseja rahoittaa.
Nämä inisijät ovat huvittavia. Pitää olla kateellinen juuri sille joka on mahdolisimman lähellä itseään. Köyhä ja samanrotuinenkin. Päivi lipposta ja muita vastaavia venkoilijoita nämä eivät kyseinalaista kun on niin eri planeetalta muutenkin, vaikka juuri syytä olisi. Köyhät paskaduunin tekijät ovat kateellisia toiselle, joka on vielä heitäkin vähän köyhempi.
Ööh tuli virhwitä mutta varmaan asia selkisi, siis että jos meiltä nettomaksajilta kupataan koko ajan lisää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä5770 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä tässä ideologisessa työttömyydessä mättää se, että siinä yksi ryhmä oikeuttaa muka arvoillaan oman joutenolonsa. Samalla he kuitenkin ottavat yhteiskunnalta hyödykkeitä, jotka rahoitetaan pitkälti työssäkäyvien ihmisten verovaroilla.
Tuollaisen elämäntyylin hyväksymisessä unohdetaan, ettei se ole mahdollinen, jos kaikki toimisivat niin. Sen sijaan on utopiaa, että sitä voitaisiin pitää jotenkin tavoiteltavana tai hienona asiana.
Pohjimmiltaan aika monessa näistä "en tee" -tapauksista on kyse passiivis-aggressiivisuudesta, joka kanavoidaan yhteiskunnan rakenteisiin ja systeeminen epäinhimillisyyteen, kun pohjimmiltaan kyse on sitä, ettei kestetä nähdä omia puutteita ja riittämättömyyttä.
Joo, se on juuri näin. Omat puutteet ja kyvyttömyys elää yhteiskunnassa omalta osaltaan sen olemassaolosta vastuuta kantaen käännetään ikään kuin hyveiksi ja oikeuksiksi olla vastaamatta omasta elämästään.
Kannatan silti kansalaispalkkaa. En siksi että tämän maailman osseilla olisi jokin oikeus elää pummina koko elämänsä. Vaan siksi että meillä muilla on velvollisuus huolehtia myös näistä osseista, jotka eivät itse siihen kykene, vaikka he kuinka selittäisivät kykenemättömyytensä "oikeudeksi" olla huolehtimatta itsestään.
(Sivuhuomautuksena todettakoon, että käsittääkseni tämä Ossi sanoi muuttaneensa useaan kertaan naisten perässä. Hänellä on siten ollut elättäjinään muitakin tahoja kun yhteiskunta...)
Mä en nää kyllä että olis millään tavalla oikein että muut pakotetaan elättämään työnvieroksujat. Onneks tää meni ei enää pitkää tuu jatkumaan. Ossi itse vauhdittaa asioita tulemalla julkisuuteen.
Tulee koskemaankin vain kantasuomalaista valkoihoista. Isäntämaan kantaväestö tulee elättämään maahantunkeutujien suuren joukon. Menee käsikirjoituksen mukaan.
Tulette vielä näkemään.
haha, TE-toimisto rikkoi lakia kun julksitivat tiedon tukien katkaisusta. Salassapidettävää matskua. Kytät tulee ja pamputtaa työkkärin tätiä pyllyyn!
Vierailija kirjoitti:
Mä en nää kyllä että olis millään tavalla oikein että muut pakotetaan elättämään työnvieroksujat. Onneks tää meno ei enää pitkää tuu jatkumaan. Ossi itse vauhdittaa asioita tulemalla julkisuuteen.
Noin te ootte sanonu jo 30 vuotta, ehkä pitempäänkin, mutta sen kauemmas en muista. Eli milloin se "menon jatkuminen" siis loppuu? Aika kauan jo saanut odottaa ilman että on tapahtunu muuta ku tyhjiä uhkauksia.
Puheet nettomaksajista ja nettosaajista on aika hämääviä ja harhaanjohtavia.
Jos talous hoidettaisiin oikein, eli huolehditaan siitä että työn kysyntä pidetään asiallisena, erityisesti kilpailulle alttiilla aloilla, tällöin nettosaajien määrä on ihan riittävän korkea.
Mutta koska meillä valtiokin on alkanut väkisin ajamaan sen kaltaista taloutta jossa tulot haetaankin naapurikansalaisten lompakosta kustannuksia nostamalla, no, eihän siinä muuta lopputulosta ole kuin se että nettosaajien määrä kasvaa ja nettomaksajien määrät vähenee.
Turha on itseänne mihinkään netto-ryhmään laittaa, koska valtion talouden ohjaamisella on suurempi vaikutus kumpaan ryhmään kuulutte, kuin sillä, mitä itse teette. Näin ainakin useimpien kohdalla, kultalusikka suussa syntyneillä voi olla muitakin vaihtoehtoja.
Turhaan kiistelette rahasta, kyllä tämä valtion taloudellinen ongelma - ja nyt muuttumassa kansalaisoikeuksienkin vastaiseksi ongelmaksi - on ehkä alkujaan kansainvälisistä finansseista lähtöisin, mutta kun TÄSSÄ MAASSA EI OLE HALUA HUOLEHTIA TALOUTTA KUNTOON, niin onhan se päivänselvää että lopputulos on sitten mitä on.
Velan ottaminen 2008 aikoihin oli sinällään ihan järkevä liike, mutta kyllä se aika nopeasti alkoi kääntymään aivan väärään suuntaan ettäkö rakenteellisia uudistuksia ei sitten tehdä lainkaan ja nostellaan vaan palkkoja velaksi.
On aivan loogista, että julkinen sektori kärvistelee nyt, ja kehittelee kaikenmaailman työleirejä jo aiemmin talousongelmiin joutuneille kansalaisille, sellaista se on kun rottalauma vaeltaa laivassa, kaikki syödään, valitan sitä että mielikuva on vähän överiksi vedetty mutta siltä se vaan tuntuu.
Työttömillä ei ole osaa eikä arpaa koko ongelmassa, se on nimenomaan kolmikanta ja heidän keskenään itselleen jakamat tuotot ja investointien laiminlyönti josta ongelma syntyy, ja olisi nimenomaan valtion hallinnon vastuu huolehtia siitä että työn kysyntää lisätään silloin kun tällaiseen tilanteeseen joudutaan. Valtiolla on aivan riittävästi keinoja tilanteen korjaamiseksi, mutta hallinto kavereineen ei tietenkään halua joutua itse ottamaan osaa mihinkään maksamiseen, heidän osinkojensa yms. takia Suomessa ihmetellään sitten näitä työleiri yms. juttuja.
Ootko miettinyt sitä vaihtoehtoa että ehkä toi korostaminen onkin vain omaa alemmuudentunnettasi ja oman pääsi sisällä? Mä en nimittäin jaksa uskoa, että Ossin tapauksessa kyse olisi mistään paremmuudentunteesta, korkeintaan erilaisuudesta. Hän ei myöskään sanonut että "työssäkäynti" olisi turhaa vaan, että meillä on olemassa mieletön määrä töitä jotka ovat loppupeleissä aivan täydellisen turhia ja tämä on täysin totta.
Ja nyt hei ihmiset ihan oikeasti, Herran vuonna 2017 ei ole olemassakaan ihmistä Suomen kaltaisessa pitkälle kehittyneessä kapitalistisessa yhteiskunnassa joka ei olisi päivittäin äärimmäisen riippuvainen tavalla tai toisella yhteiskunnan tulonsiirroista. Siihen koko taloudellinen toiminta Suomessa on rakentunut.