Mihin asti teidän lapsenne opettajalle saa soittaa iltaisin?
Soitin eilen illalla lapseni opettajalle kertoakseni, että poika ei tule huomenna kouluun, kun oli oksentanut koko illan. Opettaja kuulosti tosi tylyltä ja lopetti puhelun lyhyeen. Olisin vielä halunnut kysellä läksyjä, mutta sain melkein luurin korvaani. Jäi kovasti harmittamaan, kun mielestäni toimin kuten koululta on toivottu eli ilmoitetaan, kun lapsi on sairaana.
Ope on vanhempaintapaamisissa ja aiemmin puhelimessa ollut tosi mukava ja iloinen. Tuli mieleen, että suivaantuiko hän, kun soitin hänelle kotiin? Mutta olisi voinut laittaa puhelimen kiinni, jos ei halua enää puheluja.
Kommentit (63)
" Eikö opettajilla muka ole työsuhdepuhelimia?"
En enää anna omaa henk. koht. kännykkänumeroani opiskelijoille tai heidän vanhemmille.
vanhemmille samalla, kun he soittivat ilmoittaakseen, että olin sairaana.
Vierailija:
Mitä niitä kavereilta kysymään ja entä jos ei ole kavereita. Ope voisi laittaa poissaolleiden lasten vanhemmille läksyt sähköpostina ja pistää viestin, että soittakaa, jos lisäkysymyksiä. Jos ei ole sähköpostia, niin sitten voisi soittaa opettajalle.
Opoilla ja rehtoreilla on koulun puhelimet, mutta kyllä tavallinen opettaja antaa kiltteyttään oman numeronsa.
Yleensä vanhemmat toimivat järkevästi, mutta aineenopettajalla voi olla satoja oppilaita, jos edes osa näiden vanhemmista purkaisi huoliaan iltaisin puhelimeen, olisi opettajan työaika aika pitkä.
Tekstiviestit ovat käteviä, ja soittoihin on hyvä vastata järkevään aikaan, kyllä vielä viideltä minulle voisi soittaa, mutta voisi tietysti kunnioittaa jos ei ehdikään puhua. Sähköpostit ovat myös hyviä, niihin voi vastata kun on sopiva hetki, vaikka sitten illalla. Mutta kuka sitten arvostele opettajia laiskoiksi, teetkö itse aina töitä, siis iltaisinkin.
Yksi kollega kertoi pahimmillaan saaneensa työpuhelun juhannusaattoiltana..
Meillä kyllä aina kaverit tuo lapselle läksyt ja puuttuvat kirjat jos kipeänä. Minä en pidä sitä opettajan velvollisuutena ilmoitella. Luokat ovat niin isoja, että varmaan joka päivä joku poissa. Toisekseen nykyajan kouluissa eri aineissa eri opettajat. Olisi kohtuutonta että opettaja joutuisi jokaiselta muulta opettajalta läksyt tiedustelemaan.
Toiseksi : Kehottaisin miettimään, onko oman lapsen asia varmasti tärkeämpi kuin opettajan lapset/puoliso/lepoaika, ja vasta sitten soittamaan ilta-aikaan.
Vierailija:
Mitä niitä kavereilta kysymään ja entä jos ei ole kavereita. Ope voisi laittaa poissaolleiden lasten vanhemmille läksyt sähköpostina ja pistää viestin, että soittakaa, jos lisäkysymyksiä. Jos ei ole sähköpostia, niin sitten voisi soittaa opettajalle.
Ai, että se opettaja kaiken muun homman lisäksi istuisi vielä iltakaudet sähköposteja kirjoittelemassa oppilaille. Ei ole ihme, jos opettajat palaa loppuun, kun vaatimukset rupee olemaan tuota luokkaa.
Mäkin alan todella toivoa, että meidän lasten tuleva opettaja ei kohtaa tuollaisia ääliövanhempia.
No, haloo!! Olisko kannattanut opettaa lapselleen niitä sosiaalisia taitoja? Ei ole opettajien vastuulla lasten ystävyyssuhteet. Mietipä itse, mikä on kakarassasi vialla, jos muut eivät halua olla hänen kavereitaan.
Haluatko itse olla töissä 24 h? Ei kai nyt opettaja voi pitää puhelintaan kiinni, jos vaikka hänen lapsensa soittaa. Kai nyt jokainen normaalijärkinen tajuaa, ettei opettajalle soiteta illalla, vaan asiat hoidetaan virka-aikana.
olen asiasta samaa mieltä kanssasi mutta kielenkäyttösi/käytöstapasi ovat hieman heikohkot. Kun muita haukut ääliövanhemmiksi kannattaa ensiksi tarkistaa ettei itse sorru moiseen käytökseen..
" Minusta pitäis laittaa säännöksi, että open on annettava kotinumeronsa. Ihme laiskuutta."
kuule ihan työlakien noudattamista! Kenenkään ei tarvitse hoitaa vapaa-ajallaan työasioita, tiesitkö sen? No, etpä tietenkään, kun et ole päivääkään töitä tehnyt, saatanan yhteiskunnan elätti.
Ja ehkä joissain tapauksissa ei ole muuta vaihtoehtoa kuin kysyä läksyt suoraan opelta. Mutta silti sen voi tehdä päivällä.
Unohditteko senkin, että opettajat on ahneita paskiaisia, jotka äitiyslomillaan vie sijaisten palkat kesän aikana? Kyllähän moisten laiskureiden pitää hoitaa iltaisin oppilaiden asioita ja mieluiten tehdä itse ne poissaolijoiden läksyt. Opettaja voisi keventää vanhempien taakkaa käymällä perjantaisin siivoamassa luokkansa oppilaiden kodit sekä antamalla poliisille yhteystietonsa, mikäli teinien rötöksiä pitää alkaa selvitellä. Vanhemmilla on hei muutenkin ihan hirveen rankkaa, kun niiden on pitänyt synnyttää ne lapset ja kaikkee. Vähän vastuuta opet!
Eipä silti, kyllä sitä aina kesäkuun eka päivä muistaa, miksi yleensä ryhtyi opettajaksi...
Loman tarpeessa, selvästi. Onneksi enää vajaa kaksi kuukautta kesälomaan. Sitten voi vain todeta, että hajotkaa konttoriinne kesällä!
...minkä se sille mahtaa, jos joku oppilas oksentaa. Aamulla soitat opettajanhuoneeseen tai kansliaan, mikä nyt onkin käytäntö koulussanne. Minulla ei edes ole tyttäreni open kotinumeroa. En ymmärrä, miksi pitää kotiin soitella. Opettajan saa koulusta kiinni, jos ei muuten niin soittopyyntö kehiin vaan.
Tyttäreni kaverin äiti on just semmonen, joka soittelee harva se ilta opelle kotiin ja kyselee ihan normaalin tytön kuulumisia...
Opejakin erilaisia, joku haluu tekstailla joku lörpötellä, toiselle ei saa soittaa koskaan. Ei tässä ole mitään yhteistä käytäntöä. Turha siis riidellä asiasta johon ei ole oikeaa ratkaisua.
T: Se jolle ope soittelee 18 aikaankin
puheluita. Joillakin vielä pienet lapset, joita voivat olla nukuttamassa tms.
Vierailija:
Mä en kyllä ymmärrä, miksi ne opet antaa numeroitaan, jos niille ei sitten saa soittaa. Kyllähän nyt normaaliin kännykkäkulttuuriin kuuluu, että kännykkä pistetään äänettömälle tai kiinni, kun ei haluta vastaanottaa puheluja.
He ovat onneksi niin FIKSUJA (toisin kuin eräät) että soittavat vain virka-aikana. Sairaspoissaolot he ilmoittavat yleensä tekstarilla. En todellakaan ilahtuisi soitosta illalla mihinkään aikaan ellei nyt hengen hädästä olisi kysymys. Työasiat pyörivät muutenkin liikaa mielessä ilman että äidit soittelisivat kouluasioista. Sitä paitsi ainakin minä menen yhdeksän maissa nukkumaan sillä joudun heräämään ennen kuutta. Järki käteen! Ilmoita AP sairastuminen aamulla!
nähdä tähdenlennon. Sitten saisin kuulla, että Römppäisen Micco-Khristian on oksentanut kaksi kertaa kuuden ja kahdeksan välillä. En voisi olla vastaamatta puhelimeen, sillä siskoni olisi synnyttämässä ja perheemme odottelisi tietoa sairaalasta, jossa keuhkosyöpää sairastava isäni olisi saattohoidossa. Tämä esimerkkinä siitä, että opettajillakin on oikeaa elämää, myös työaikansa ulkopuolella.
En ole koskaan soittanut opettajalle, tyttö nyt 2-luokkalainen.