Joka päiväinen painajainen, matikanläksyt. lapsi ei osaa enkä minä osaa auttaa!
En oppinut ikinä jakolaskua enkä kertotaulua, kaikki muukin matikassa tökkii. olen nyt 38v. Ja 9v tyttären matikanläksyt ovat ihan hirveä painajainen, tyttö itkee ja minuakin alkaa itkettää ! Teen parhaani mutta kun en..
ESim. 60-24, sain sormilla laskemalla 47 ja väärinhän se oli ! Olenkin laittanut Wilman ettei lasta saa syyttää huonosti tehdtstä matikaläksystä .
Kommentit (254)
Jos et tee niin itket ja teet. Kellarissa kävin minäkin katkerasti yksin itkemässä kun en oppinut prosenttilaskua. Siellä kirjoitin kaavan lyjykynällä tiiliseinään. Toinen itkunpaikka oli lukiossa äärettömän ottaminen kaavoihin mukaan. Kun sitä ei voinut järjellä ymmärtää, niin en halunnut ulkoa opetella keksittyjä sääntöjä.
Mä oon 30. Olen aikuisiässä tehnyt 5 peruskoulun matikan kurssia enkä vieläkään ymmärrä. Pelkkää vitosia ala- asteesta lähtien.
Miksi muissa aineissa on mulla aina ollut 8-10?
1 sana: dyskalkulia. Selittää koko homman. Mars testeihin ap ja lapsi.
Täälläkin yksi joka on ihan uuno numeroiden kanssa. En vaan osaa laskea muuta kun yksinkertaisimmat laskut. Onneksi mies osaa laskea, mutta englantia hän ei ymmärrä yhtään. En minäkään haka ole mutta pärjään ihan hyvin vaikka ilman tekstityksiä telkkarissa.
Jahka tuo meidän lapsi kouluun asti menee niin isänsä auttaa matikassa ja minä englannissa.
Vierailija kirjoitti:
Sinulla on ilmeisesti dyskalkulalia? (Hieman kuin lukihäiriö mutta numeroilla)
Pyydä koulua tekemään lapsellesi testit josko olisi jotenkin periytynynyt. Lapsi voisi siten saada tukiopetusta helpommin. Ja kerro lapsellesi ettei ongelma liity mitenkään älykkyyteen, viisaillakin ihmisillä voi olla ongelmia laskemisessa :)
Ensimmäinen fiksu vastaus. Dyskalkuliaa esiintyy, vähemmän kuin lukihäiriötä ja se on huonosti tunnettu. Tyypillistä on juuri se, että laskutoimitukset epäonnistuu. Kannattaa laittaa lapsi tutkittavaksi, jotta saa tukiopetusta. Lukihäiriöisten ongelmat on jo ymmärretty, mutta ei tätä. Naureskellaan vaan, että onpa tyhmiä. Ketjusakin tuli ohjeita, että opettele ensin itse. Lulihäiriökin voi olla suvussa kulkevaa, samoin dyskalkulia.
Mites tämä nyt tällaiseksi on mennyt ? Eikö pitäisi olla niin että lapsi tekee tehtäväjoukosta ne jotka osaa ja jättää loput tekemättä, eli voi sanoa opettajalle ilman syyllistymistä "näitä en osannut". Tämän jälkeen opettajakin on paremmin kartalla miten opettaa / selittää kyseiselle oppilaalle. Nyt tuntuu että insinööri-isä tekee aina ne vaikeammatkin laskut.
Täältä löytyisi etäopetusta pienestä korvauksesta.
Niin ei se vanhemman tehtävä ole niitä tehtäviä tehdä, mutta auttaa voi ja olla tukena. Tuo dyskalkulia kannattaa kyllä tutkia teiltä molemmilta, koska ei ne ala-asteen laskut pitäisi mitään vaikeita olla.
Työelämässä vasta törmäsin siihen, miten hankalaa voi laskeminen olla kun yritin tukiopettaa henkilöä, jolla takkusi helpot yhteen-ja vähennyslaskutkin. En vaan tajua miten niin surkeilla taidoilla on voinut päästä läpi edes peruskoulusta, lähihoitajakoulusta puhumattakaan. Ja tämmöiselle henkilölle pitäisi antaa lääkeluvat että saa jakaa ja antaa asiakkaille lääkkeitä, hieman pelottaa miten se osaa edes ottaa oikean määrän pillereitä purkista 🙄
Mites netin matikkapelit ja sen sellaiset innostajat?
60-24 kannattaa ensin vähentää yksi kymppi, sitten kaksi ykköstä, sitten taas kymppi ja taas kaksi ykköstä. Tuosta tulee 36
Vie lapsi tutkimuksiin, voi olla mat. Erityisongelma.
Kyllä 9 vuotias jo osaa hyvin laskea yhteen ja miinusta. Jakolaskut alkaa. Kertotaulu pitää kerrata . Sehän on yhteenlaskua . 1+1 1kertaa1. 1-1. Taskulaskin on kännykässä . Noihin pitää osata laskea jo päässä laskuna mutta voi laskea paperilla . Lapset joutuu koulussa laskemaan paperille summat allekkain .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisiko lapsen mahdollista saada tukiopetusta? Koulun kautta tai voisitko esim. palkata jonkun opiskelijan opettamaan?
Mulla ei ole itsellä vaikeuksia matikassa, mutta 9v lapsi on tosi herkkä hermostumaan, jos ei heti osaa. Täysin toimivaa ratkaisua en ole keksinyt, mutta vähän auttaa, kun pyydän tekemään itse koulun jälkeen kaikki mitä osaa ja jättämään loput odottamaan. Sitten kotona teemme yhden tehtävän -> jotain muuta -> toisen tehtävän -> taas jotain muuta jne. Näin lapsi ei ahdistu isosta määrästä vaikeaksi kokemiaan tehtäviä. Usein haluaa sitten kuitenkin tehdä tehtävät putkeen. Tärkeintä on varata aikaa ja pysyä itse rauhallisena.
Kannattaisiko opettaa sille lapselle TUNTEIDEN SÄÄTELYÄ??
No sitä tunteiden säätelyähän tuossa just opitaan, eli ei väistetä ikävää asiaa, vaan kohdataan se yhdessä ja pienin annoksin. Ja vielä omalla esimerkillä näytetään, että tästä selviää.
Enemmän tulee muistikatkoja,paljonko on meripeninkulma,maili,hehtaari. Milligramman ymmärtää mutta mikrogrammaa. Paljonko on gallona 4 litraa? Sitten ne hinnat mitä 100g maksaa kun kilohinta on 17€ . .
Ota lapsen matikankirja käteen ja käytä sen opiskeluun vaikka kaksi tuntia elämästäsi niin opit. Ja voit opettaa lastasi. Se kaksi tuntia on poissa esimerkiksi somesta ja täältä, joten ehkä sen verran voit olla epäitsekäs ja ajatella muutakin kuin selfieiden ottamista typeriin somealustoihin.
Lainaus Wikipediasta: ”Vaikea-asteisia matemaattisia oppimisvaikeuksia on eri maissa tehtyjen arvioiden mukaan noin 3-7 prosentilla väestöstä. On arvioitu, että Suomessa noin kymmenestä viiteentoista prosentilla oppilailla on vaikeuksia matematiikan osalta. Dyskalkulian esiintyvyyttä on vaikea arvioida, koska selkeää diagnostista käytäntöä ei ole olemassa.”
Kouluun tulee lapsia, jotka eivät tiedä, että kädessä on 5 sormea. Sormien laskeminenkaan ei välttämättä onnistu, sillä lopputulos voi olla mitä vain 4-7 väliltä. Eli kaikki oppilaat eivät laskiessaan osaa edetä samaan tahtiin kuin luettelevat lukuja. Se on taito, jonka lapset osaavat yleensä 4-5-vuotiaina, mutta nykyään kouluun tulee yhä enemmän oppilaita, joiden matemaattiset valmiudet ovat olemattomat. Ja ihan yleisopetuksesta kyse.
Vierailija kirjoitti:
60-24 kannattaa ensin vähentää yksi kymppi, sitten kaksi ykköstä, sitten taas kymppi ja taas kaksi ykköstä. Tuosta tulee 36
Alaspeukkuklownit
Jos et ole trolli AP, niin mun aivot särkee siitä että olet saanut jälkikasvua. Toivottavasti et saa lisää lapsia. On jo ihan tarpeeksi aivottomia tällä planeetalla...
Vierailija kirjoitti:
aivoista ei ole muuten tähän päivään mennessä löytynyt erillistä aluetta joka olisi vastuussa matemaattisista kyvyistä
Johtuu siitä, että matemaattinen suorituskyky riippuu suoraan yleisälykkyydestä. Meitä on moneen junaan. Mensan jäseniltä sujuu matikka ilman suurempia ongelmia, kuin niiltä, jotka ns. jäivät asemalle.
Ei kuulosta reilulta, juu, mutta elämä ei olekaan reilua. Sen kanssa pitää vain oppia diilaamaan.
Ei yläkoulussa vielä tulekaan. Mutta lukiossa tulee. Omana lukioaikana huomasin esimerkiksi että äitini laski tiettyjä laskuja ihan eri tavalla kuin minä. Hänelle oli opetettu aikanaan lukiossa laskemaan nämä tiety laskut eritavalla. Ei sekään tapa väärä ole, kun tulee oikea vastaus yhtä lailla, mutta saattoi se aiheuttaa hämmennystä minulle, kun hän minua välillä laskuissa auttoi. Ja hänelle itselleenkin, kun minun lukiokirjoissa neuvottiin laskemaan välillä ihan eri tavalla mihin hän oli tottunut.