Joka päiväinen painajainen, matikanläksyt. lapsi ei osaa enkä minä osaa auttaa!
En oppinut ikinä jakolaskua enkä kertotaulua, kaikki muukin matikassa tökkii. olen nyt 38v. Ja 9v tyttären matikanläksyt ovat ihan hirveä painajainen, tyttö itkee ja minuakin alkaa itkettää ! Teen parhaani mutta kun en..
ESim. 60-24, sain sormilla laskemalla 47 ja väärinhän se oli ! Olenkin laittanut Wilman ettei lasta saa syyttää huonosti tehdtstä matikaläksystä .
Kommentit (254)
Vierailija kirjoitti:
LOL tuo ei ole matematiikkaa vaan palikkatason laskentoa. Jos päässälasku ei suju niin ottaa sitten laskimen avuksi - vaikka minusta pitäisi osata kertoa kaksinumeroiset luvut keskenään tai kyetä ottamaan neliöjuuri kohtuullisen tarkasti tuhatta pienemmistä luvuista.
Geometria on mainio tapa alkaa tutustua matematiikkaan. Sitten kannattaa perehtyä vain matemaattisten ongelmien ratkaisuun, ts. siihen kuinka jokin käytännön ongelma muutetaan matemaattiseen muotoon ja ratkaistaan. Eli siitä päädytään sujuvasti yhtälöihin ja yhtälöryhmiin jne.
Sitten funktio-oppi ja differentiaalilaskento luonnolisestikin. Nämä pitää kerta kaikkiaan ymmärtää koska niillä on huomattava käytännöllinen merkitys.
Numeroteoriaa kannattaa ehdottamasti opiskella, se on hyvin mielenkiintoinen matematiikan osa-alue ja monet lapset haluavat leikkiä numerosarjoilla ja etsiä niistä lainalaisuuksia
Kylläpä oletkin tietävä ja taitava.
Vierailija kirjoitti:
Niin ei se vanhemman tehtävä ole niitä tehtäviä tehdä, mutta auttaa voi ja olla tukena. Tuo dyskalkulia kannattaa kyllä tutkia teiltä molemmilta, koska ei ne ala-asteen laskut pitäisi mitään vaikeita olla.
Työelämässä vasta törmäsin siihen, miten hankalaa voi laskeminen olla kun yritin tukiopettaa henkilöä, jolla takkusi helpot yhteen-ja vähennyslaskutkin. En vaan tajua miten niin surkeilla taidoilla on voinut päästä läpi edes peruskoulusta, lähihoitajakoulusta puhumattakaan. Ja tämmöiselle henkilölle pitäisi antaa lääkeluvat että saa jakaa ja antaa asiakkaille lääkkeitä, hieman pelottaa miten se osaa edes ottaa oikean määrän pillereitä purkista 🙄
Eikö ko. henkilö voi hakeutua tehtäviin, joissa ei tarvitse mitään lääkelaskuja tms. osata? Jos hänellä on esim. juuri dyskalkulia, hän ei tule koskaan hallitsemaan laskutoimituksia täysin luotettavasti.
Ärsyttäviä nää vuosien takaset aloitukset, miten niitä tänne pomsahtaa?
Kyl mä ymmärrän miksi jotku ei osaa derivaatta ja integrointia, mutta plus- ja miinuslaskut on sama kun osaatko lukea ja kirjoittaa.
Puhu asiasta open kanssa. Vaihtoehdot lisäopetus koulussa/ koulusta.
Palkkaat kotiin jonkun opettamaan, älä ragee
Lapses kyllä oppii kun opetetaan oikein
On mutta kun hän auttaa hän laskee sormin aina kädet housuntaskuissa.
Vierailija kirjoitti:
Aika moni aikuinen ei osaa esim. uusimpia laskutapoja tai opettaa niitä. Matikan opettaminen toiselle on tosi vaikeaa kun moni asia perustuu omaan hiffaukseen. Uskon että ap on provo. Eihän se nyt ole ongelma eikä mikään jos jotkut plus ja miinus laskut ei suju päässä (aina voi käyttää laskinta) luulisi että ne ongelmat on enemmän että ei tajua yhtälöitä tai miten ne muodostetaan esim. sanalliset. Itse en ollut hyvä matikassa (kasin luokkaa) mutta silti kyllä vielä yläasteen jutut on pysynyt hyvin mielessä. Joskus joudun esimerkkejä kurkkimaan. Lukion matikka varmaan jo tökkisi enemmän.
Uusia laskutapoja?
Sen tiedän, että jakokulma on ainakin muuttunut välillä, 50-luvulla syntyneet vanhempani käyttävät erilaista jakokulmaa, kuin minä, joka olen käynyt peruskouluni 90-luvulla. Mutta mitä muita uusia laskutapoja on? Ei kai ne perusasiat ole mihinkään muuttuneet?
2+2 on ööö viis? kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aiemmin matikkaa opetettiin helmitauluilla. Mahtaako sellaisia löytyä enää mistään?
Mutta helmet tai mitkä tahansa pikkuesineet ilman tauluakin voisivat auttaa tuon tason yhteen- ja vähennyslaskujen hahmottamisessa. Jos on 60 helmeä ja otan pois 24, montako jää.
Taskulaskin voi auttaa myös, kun siinä voi laskea itse keksimiään laskutehtäviä ja näkee heti, mikä tulee tulokseksi. Se voi auttaa asioiden hahmottamisessa. Jos on hyvä muisti, laskut jäävät mieleen.
Ei se auta,pitää osata ymmärtää,onko vastaus oikein!
Käytän laskinta ja silti olen epävarma onko oikein!
MIKSI alapeukutit Se on totta,kun en ymmärrä,en ymmärrä. Onko oikein vai ei,mistä sen tiredän kun en osaa laskea ja olen epävarma onko tulos oikein.
JA tuo dyskalkulia,olin testeissä ja siellä paljastui että peruslaskutaitoni on huono. Eli plus ja miinuslaskt jne. Kerotaulut osaan ulkoa muttei niistä ole mitään hyötyä kun ei osaa peruslaskukaavoka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
aivoista ei ole muuten tähän päivään mennessä löytynyt erillistä aluetta joka olisi vastuussa matemaattisista kyvyistä
Matematiikka on kytköksissä musikaaliseen lahjakkuuteen. Monet matikan supernerot ovat osanneet soittaa jotain soitinta erityisen hyvin. Lisäksi matemaattiset kyvyt ovat yhteydessä tasapainoon. Lapsi, joka on pienenä päässyt kiipeilemään ja juoksentelemaan ja tasapainoilemaan, on parempi matikassa kuin paikallaan möllöttäjät.
Mielenkiintoista... soitan pianoa ja poikkihuilua, laulan, sävellän ja tanssin balettia. Matikannumeroni on yläasteelta lähtien ollut 5. Olin taidelukiossa, joten riitti, että kävin puolet pakollisista lyhyen matikan kursseista. Kävin myös testeissä onko kinulla jokin matematiikan hahmotushäiriö, ei ollut.
Ymmärrän kyllä matikka-ahdistusta. Ekaluokkalaisen vanhempana ihmettelen, millä vauhdilla asioissa mennään matikassa koko ajan eteenpäin. On selvää, jos kärryiltä alkaa heti jäämään koko ajan vähän kerrallaan, niin kolmannella luokalla voikin olla jo ihmeissään lapsi, että mitä tässä oikein pitää laskea.
Olisikin kouluissa tärkeää pitää huoli, että lapset pysyvät vaaditulla osaamistasolla. Kertaustehtäviä saa kyllä kotiinkin.
Vinkkinä, Youtubessa tosi selkeitä matikkavideoita, sieltä on kätevä katsoa apua.
Tiedän ap tunteen.
En minäkään ymmärrä yhtään mitään 3lk matikan läksyistä, esim. Murtoluvut täyttä hepreaa.
Ei kaikilla ole matikkapäätä, itse en saanut merkonomin papereita koska tökkäsi matematiikkaan.
Miten meinasit auttaa matikan läksyissä esim. Ylä-asteella, jos laskut tuottavat hankaluuksia jo kolmosella?
Kunhan et näytä että hyvin pärjää elämässä vaikka ei osaa matikkaa. Se ei kannusta yhtään opiskelemaan. Kannattaa laittaa opettajalle wilma viestiä ja pyytää tukiopetusta, jos kokeetkin menee huonosti.
Ei se tukiopetuskaan auta kuin pientä osaa. Se on sama kuin kaataisi vettä hanhen selästä. Jostain syystä kaikista suurin tabu peruskoulussa on puhua avoimesti siitä, etrei nykyinen opetussuunnitelma sovi oikeastaan yhtään kenellekään. Yli 400 sivua täydellisen ylimitoitettua kasvatustieteellistä jargonia. Koulussa pitäisi tehdö todella radikaaleja muutoksia ja ensiksi lopettaa se haihattelu, että jokainen oppii kaikki kun vain pakotetaan ja työnnetään! Ei opi eikä ole koskaan ennenkään oppinut. Tasokurssit kielissä ja luonnontieteissä heti takaisin muutoksella, ettei jatko-opinnot tyssää kenelläkään. Joustava siirto mahdolliseksi ryhmien välillä esim.jaksojen tai lukukauden välillä. T. Yläkoulun ope
Vierailija kirjoitti:
Koska nostin tän aloituksen. Oli sen verran hauska!
Vierailija kirjoitti:
Tarvitsin vertaistukea..
Jos kolmosen matematiikka on jo ylivoimaista, niin miten sitten yläkoulussa?!!
Aloittajalle :
Älä huoli, matematiikka on sellainen laji, että se on kaikille hirveän vaikeaa, jos vain mennään oikealle tasolle opetuksessa. Oikeasti matematiikan pitääkin olla vaikeaa, muuten ei varsinaista oppimista oikein tapahdu.
Minä neuvoisin, että osta toisen oppikirjasairjan ekan ja tokan luokan kirja ja käykää te ne yhdessä kotona lapsen kanssa lävitse. Pyydä koulusta lapselle tukiopetusta kolmosluokan matikkaan.
Suurin syy ongelmiin kun on se, että pohja on huono. Mutta pohjaa ja perusteita voi aina vahvistaa.
En jaksa lukea koko ketjua,mutta suosittelen katsomaan YouTubesta BBC:n Numberblocks-matikkasarjaa. On siis englanninkielinen, mutta visuaalisesti helppotajuinen ilmannkielitaitoakin. Auttaa hahmottamaan lukumääriä ja etenkin kertolaskuja.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän ap tunteen.
En minäkään ymmärrä yhtään mitään 3lk matikan läksyistä, esim. Murtoluvut täyttä hepreaa.
Ei kaikilla ole matikkapäätä, itse en saanut merkonomin papereita koska tökkäsi matematiikkaan.
Juu tuskin minäkään saisin niitä läpi, en ymmärrä miten oon päässyt läpi peruskoulusta, kun en osaa matikkaa yhtään!
LOL tuo ei ole matematiikkaa vaan palikkatason laskentoa. Jos päässälasku ei suju niin ottaa sitten laskimen avuksi - vaikka minusta pitäisi osata kertoa kaksinumeroiset luvut keskenään tai kyetä ottamaan neliöjuuri kohtuullisen tarkasti tuhatta pienemmistä luvuista.
Geometria on mainio tapa alkaa tutustua matematiikkaan. Sitten kannattaa perehtyä vain matemaattisten ongelmien ratkaisuun, ts. siihen kuinka jokin käytännön ongelma muutetaan matemaattiseen muotoon ja ratkaistaan. Eli siitä päädytään sujuvasti yhtälöihin ja yhtälöryhmiin jne.
Sitten funktio-oppi ja differentiaalilaskento luonnolisestikin. Nämä pitää kerta kaikkiaan ymmärtää koska niillä on huomattava käytännöllinen merkitys.
Numeroteoriaa kannattaa ehdottamasti opiskella, se on hyvin mielenkiintoinen matematiikan osa-alue ja monet lapset haluavat leikkiä numerosarjoilla ja etsiä niistä lainalaisuuksia